• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • W telefonik patrzy i lezie bezmyślnie (1)

    Niestety tak to jest

    • 9 5

    • W telefonik patrzy i nie ogarnia drogi.

      • 3 0

  • To jest właśnie Polska... (4)

    Nakombinowane przepisów - z wyspą inaczej, bez wyspy jeszcze inaczej, wyroki sądów najwyższych i ciągłe kłótnie na forach czym jest zakaz wejścia bezpośrednio przed jadący pojazd, a czym ustąpienie pierwszeństwa pieszemu.

    Zamiast wprowadzić proste prawo - kierowca ma przez przejście dla pieszych przejechać tak, żeby nie zderzyć się z pieszym, a w razie zderzenia winę zawsze poniesie kierowca.
    Przejście należy traktować jak kawałek chodnika, działać tak samo jak gdyby kierowca przejeżdżał przez chodnik.
    A większość kierowców przejście traktuje jak nic - najwyżej jak miejsce gdzie nie trąbi się na przechodzących pieszych.

    • 5 5

    • Co po winie kierowcy (1)

      jeżeli w wyniku zderzenia pieszy jest trupem? Nie ma kary śmierci w UE.
      Kto w tym przypadku jest chroniony? Winny kierowca czy trup?

      • 0 1

      • posiedzi trochę to reszcie da to do myślenia.
        jakoś w innych krajach nie ma tylu trupów na pasach co u nas.

        • 0 0

    • Tak jest w cywilizowanym świecie (pieszy ma zawsze pierwszeństwo na pasach) ale polska się do cywilizowanych nie zalicza

      bliżej nam do Bangladeszu czy Indii niż do np. Niemiec czy krajów skandynawskich.

      • 0 0

    • Tak byłoby najlepiej - przejście to chodnik z możliwością przejazdu po ustąpieniu pieszym

      No ale w Polsce prawo musi być tak zamotane, że nawet gdyby ludzie znali kodeks na pamięć to i tak byłyby różne interpretacje. W Polsce nikt nie myśli by prawo było proste ale by dodać swój wyjątek ("lub czasopisma") i bardziej zamotać.

      • 0 0

  • A kto ma pierwszeństwo na jednoetapowych przejściach dla pieszych?

    • 1 1

  • Bzdury i tyle (1)

    1. Żaden typowy pieszy nie zna kodeksu. 2. 90% kierowców nie zna kodeksu. 3. 90% użytkowników drogi to ignoranci i chamy, patrzące na czubek własnego nosa.
    Żaden racjonalny przepis tego nie naprawi, a jedynie bardzo surowe prawo karne. Jak taki jeden z drugim będzie miał bezwarunkowo zapłacić 10 tysięcy za zwyczajne wymuszenie, to ludzie zaczną na siebie uważać. Wtedy żaden kodeks nie będzie potrzebny.
    Jedni puszczają choć nie muszą, inni puszczają pieszych z przeciwnej strony jezdni (nie myślą, czy ten z naprzeciwka się zatrzyma czy nie). Tutaj trzeba min. 80IQ, a tego brakuje...

    • 4 1

    • jeszcze by musiał ktoś tego pilnować. Co z tego że jest przepis jak nikt tego nie egzekwuje.
      Jest ograniczenie prędkości i co? ktoś się do niego stosuje? może co najwyżej rowerzyści ale tylko dlatego bo nie dają rady więcej jechać.

      • 1 0

  • Statystyka mówi że większość wypadków na przejściach na pieszych powodują kierowcy, ale to pieszych trzeba zawsze pouczać. (1)

    Zacznijcie pouczać kierwców droga redakcjo jak należy jeździć bezpiecznie i jakie konsekwencje może mieć nieotrożna jazda.

    • 4 2

    • Kierowcy to święte krowy. im wszystko wolno

      • 0 1

  • Strzałka (1)

    No właśnie. Strzałka to NIE jest zielone światło. To jest jazda warunkowa. Większość kierowców zdaje się ignorować tą zasadę.

    • 4 1

    • w Polsce "czerwona+zielona strzałka" oznacza gaz w podłogę.

      • 3 0

  • Urzędników tak bardzo przerasta postawienie tabliczki dla pieszego: "Ustąp pierwszeństwa pojazdowi na jezdni"?

    • 2 2

  • najsztub

    Najsztub ma zawsze pierwszeństwo

    • 1 0

  • Zbyt duże prawa dla pieszych. (1)

    Gdyby pieszy miał świadomość, że na jezdni dla aut jest gościem, pewnie by uważał. A tak mamy tumanów nauczonych, że na ulicę można wchodzić bez oglądania się, w kapturze na łbie, ze słuchawkami w uszach i gapiących się w telefon. Jedźcie do Azji: miliony aut, pieszy przemyka ulicami jak zając, nie ma potrąceń.

    • 4 4

    • na przejściu to kierowca jest gościem !!!!!!

      • 3 1

  • podpis pod zdjęciem ul. Mickiewicza

    "Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym (...) "... Niewiarygodne, że ktokolwiek mógłby tak założyc ...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane