• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma liczyć pasażerów w komunikacji, a kogo karać?

rb
27 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 08:55 (27 marca 2020)
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
  • 10 tys. nakładek na siedzenia przygotował w czwartek ZTM w Gdańsku.

Od środy pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej powinni stosować się do ograniczenia liczby osób przebywających w pojeździe w jednym czasie. Limit wyznacza połowa miejsc siedzących w autobusie lub tramwaju. Urzędnicy wciąż nie potrafią jednak odpowiedzieć, jak i kto będzie to egzekwować oraz komu policja będzie wystawiać ewentualne mandaty za złamanie przepisów: kierowcy, przewoźnikowi, organizatorowi transportu czy może samemu pasażerowi?



Kto powinien liczyć pasażerów w komunikacji miejskiej?

- Za pośrednictwem komendantów wojewódzkich policji zobowiązałem komendantów miejskich, powiatowych, rejonowych do nawiązania kontaktu z władzami samorządowymi i przekazania informacji, że od czwartku nasze działania będą naprawdę restrykcyjne w stosunku do kierowców, których autobusy lub tramwaje będą przepełnione i gdzie nie będzie przestrzegana zasada ograniczenia liczby osób w pojazdach - zapowiedział w środę podczas konferencji prasowej MSWiA komendant główny policji gen. insp. Jarosław Szymczyk.
Deklaracja szefa policji oznacza, że od czwartku za przepełnione pojazdy komunikacji miejskiej odpowiadać mają bezpośrednio kierowcy i motorniczowie.

Przypomnijmy, że od środy w autobusie lub tramwaju nie może znajdować się w jednym czasie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących w danym pojeździe.

Kierowca i motorniczy mają odmówić przyjęcia mandatu



Na dodatkowe obowiązki kierowców i motorniczych nie zgadzają się jednak ich przełożeni.

- Nie wyobrażam sobie, by kierowca czy motorniczy, oprócz skupienia się na prowadzeniu pojazdu, miał jeszcze liczyć wsiadających i wysiadających pasażerów. Jak ma to zrobić w przypadku tramwaju z dwoma lub trzema wagonami? - mówił nam w środę Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Na odgórne decyzje zareagowała też miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W środę wieczorem między kierowcami i motorniczymi krążyły SMS-y z wytycznymi, jak mają zachować się w przypadku ewentualnej kontroli. Pracownicy z liczeniem pasażerów mają się wstrzymać do "wyraźnego zarządzenia prezesa GAiT", a w razie gdyby policja chciała ukarać któregoś z nich za nadmierną liczbę pasażerów, należy odmówić przyjęcia mandatu.

Aktualizacja, godz.8:55



W piątek rano, już po publikacji artykułu, z naszą redakcją skontaktował się jeden z kierowców i poinformował, że pracownicy otrzymali polecenie, by nie wypraszać z pojazdów "nadliczbowych" pasażerów, lecz korzystać z komunikatu głosowego, a następnie kontynuować jazdę.

W Gdyni kierowcy mają nie kontynuować kursu



Nieco inaczej na słowa szefa policji zareagowano w Gdyni. Do naszej redakcji trafiło zdjęcie komunikatu, w którym kierownik Wydziału Ruchu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni zapowiada bardziej restrykcyjne kontrole wobec kierowców nieprzestrzegających nowych zasad.

- W związku z powyższym zabraniam przewozu większej liczby pasażerów niż 15 w trolejbusie typu SN i 20 w trolejbusie typu PN. W przypadku powstania sytuacji konfliktowych należy zaprzestać kontynuowania jazdy i zgłosić zaistniałą sytuację do Centrali Ruchu ZKM.
Komunikat kierownika Wydziału Ruchu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni do kierowców gdyńskich trolejbusów zapowiadający bardziej restrykcyjne kontrole napełnień w pojazdach. Komunikat kierownika Wydziału Ruchu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni do kierowców gdyńskich trolejbusów zapowiadający bardziej restrykcyjne kontrole napełnień w pojazdach.
Do czasu ostatecznych decyzji o tym, kto ma na siebie wziąć obowiązek liczenia pasażerów zarówno w Gdańsku, jak i Gdyni, zajmują się tym pracownicy centrali ruchu i urzędnicy. W czwartek o świcie na najbardziej obleganych pętlach pojawił się m.in. wiceprezydent Borawski oraz Piotr Grzelak a także dyrektor ZTM Sebastian Zomkowski i prezes GAiT Maciej Lisicki.

- Zastępcy prezydenta Piotr Borawski oraz Piotr Grzelak wraz z Sebastianem Zomkowskim, dyrektorem ZTM i Maciejem Lisickim, prezesem GAIT, sprawdzali, jak w praktyce działają zastosowane do tej pory rozwiązania. Kontrole przeprowadzane były w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego na największych pętlach przesiadkowych, gdzie ruch pasażerski jest największy - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego UM w Gdańsku. - Celem inspekcji było wyłapanie ewentualnych słabych punktów w sieci połączeń i sprawdzenie, czy występują napełnienia pojazdów, które przekraczają liczbę pasażerów dopuszczoną przez rozporządzenie. Zebrane informacje pozwolą usprawnić działanie komunikacji miejskiej i wyeliminować ewentualne niedociągnięcia.
  • W liczenie pasażerów w czwartek rano zaangażował się m.in. Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
  • Na pętli tramwajowej pojawił się też Maciej Lisicki, prezes GAiT.
  • Nad tym, ilu pasażerów wsiada do tramwajów i autobusów czuwał rano także Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Wolontariusze, Renoma i straż miejska



Jak usłyszeliśmy, niewykluczone, że już w piątek na wybranych przystankach pojawią się osoby, które będą kontrolować napełnienia pojazdów. Oprócz pracowników z centrali ruchu mogą się tym zająć m.in. strażnicy miejscy, kontrolerzy Renomy i wolontariusze.

W samokontroli pasażerom ma pomóc za to dodatkowe oznakowanie miejsc siedzących. Od piątku na połowie siedzisk pojawią się specjalne nakładki - wzorem tych z Gdyni. Do czwartku przygotowano 4,5 tys. kart zabezpieczonych laminatem, które sukcesywnie przekazywane są przewoźnikom. Docelowo powstanie ich prawie 10 tys. (także w jęz. ukraińskim).

Na bezpieczeństwo w pojazdach mają zwrócić też uwagę specjalne komunikaty głosowe przypominające o możliwej, maksymalnej liczbie pasażerów w pojeździe oraz zachowaniu bezpiecznej odległości od innych pasażerów.



Tymczasem od poniedziałku, 30 marca, ZTM w Gdańsku wprowadzi kolejne zmiany w rozkładach: w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pojawią się dodatkowe połączenia. Część kursów - tak jak w tej chwili - zostanie zrealizowana dwoma pojazdami jednocześnie.

W godzinach, w których zapotrzebowanie na przewozy jest mniejsze, jak również w weekendy, wprowadzone zostaną ograniczenia. Niektóre linie mogą zostać zawieszone.

- Potrzebujemy rezerw, aby móc zapewnić optymalną ofertę w tym czasie, w którym z komunikacji miejskiej korzysta najwięcej osób - tłumaczy Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
05:53 27 MARCA 20 (aktualizacjaakt. 12:45)

Zatłoczone autobusy w Gdańsku (101 opinii)

Co się dzieje w komunikacji miejskiej? Gdzie jest zarząd? Chyba chcą wykończyć połowę miasta? Czemu policja nie interweniuje? Przepełnione autobusy i tramwaje...dramat!
Co się dzieje w komunikacji miejskiej? Gdzie jest zarząd? Chyba chcą wykończyć połowę miasta? Czemu policja nie interweniuje? Przepełnione autobusy i tramwaje...dramat!
rb

Opinie (533) ponad 50 zablokowanych

  • np. w takiej Bułgarii sprawa jest prosta, w autobusie lata konduktor na całej trasie i problemu by nie było (1)

    tylko ludzi dodatkowych trzeba by było zatrudnić...

    • 6 1

    • W UK też są konduktorzy

      Ludzie mają pracę, jest porządek, nie potrzeba kanarów. Wsiadasz, siadasz, konduktor sam cię znajdzie, nic cię nie obchodzi. I tak ma być.

      • 3 0

  • Po prostu nie wierzę

    ...że ktoś uważa, iż pasażerowi powinni sami się liczyć i pilnować. Ludzie, gdyby to było intencją rządu to nie zostałby wydany dekret dla samorządów (nierządów). Samorządy mają psi obowiązek to zorganizować i guzik mnie obchodzi jak to zrobią. Za coś ci wszyscy ludzie biorą kasę latami. Mają spokojne życie za biureczkiem, ale płacone mają za gotowość do działania w każdej sytuacji, a nie tylko wtedy, gdy wszystko idzie jak po maśle.

    Oczywiście, że ZKM/ZTM powinien się tym zająć. Plus kontrolerzy. Jak mają problem to niech powiedzą to jasno i wtedy można rozważyć skierowanie np. wojska do pomocy.

    • 5 1

  • No dziękujemy pięknie panom z zarządu

    ...że posłuchali prośby i ruszyli tyłki zza biurek. Tylko czy to aby tak codziennie czy jednorazowo na godzinkę, do kamerki?

    • 4 0

  • Karolek ty liczysz na pewno

    • 0 0

  • SPOKO

    Musicie wytrzymać do 8 maja. Od 9 maja wszystko będzie OK. Przynajmniej przez 2 tygodnie.

    • 0 0

  • Nie wiem

    Nie wiem co w sumie sądzić. Musiałam pojechać do pracy. Widzę że kartki, grzecznie siadam gdzie należy. Pierwszy szok, kontrola biletów. Naprawdę? Mam, oczywiście miesięczny. Później motorniczy wyprasza wszystkich bo mężczyzna się dusi kaszlem. Jeden przystanek. Romumiem. Powrót, pusty tramwaj siada gościu na miejscu z kartka koło mnie i puszcza disco polo. Porostu nie wierzę, nawet nie wiem co o tym myśleć. Czy naprawdę tylko mnie martwi co będzie? Co będzie jak zabraknie ludzi którzy muszą pracować?

    • 10 0

  • Kierowcy świetnie sobie radzą z wyrzucaniem rowerzystów i osób na wózkach (9)

    To dadzą sobie rade i tym razem

    • 191 105

    • Pseudo rowerzysta . (7)

      Spotkało cię to, ? . Udajesz że wybierasz się na rower a pchasz się do komunikacji i zajmujesz miejsce prawdziwym pasażerom .

      • 35 25

      • Aaa, tak. (2)

        Tunel pod Wisłą nie istnieje i nie ma obowiązku przejeżdżania go z rowerem autobusem.

        • 11 0

        • a jak nie istniał to jak jeżdziłeś ? (1)

          • 1 1

          • promem bałwanku

            • 4 1

      • Tak, spotkało rok temu

        W pustym autobusie od hamskiego kierowcy "bo ktoś z wozeczkiem wsiadł" a miejsce było dla wózka i roweru, zimą, gdy zaczął padać śnieg a ja spieszyłem się do pomocy przy osobie niepełnosprawnej w sytuacji naglej i byłem zmęczony wcześniejszą wielokilometrowa jazdą pod górę i chciałem w autobusie odpocząć nie tracąc czasu/przemieszczając się do celu. Od tego czasu komunikacja przestała dla mnie istnieć zupełnie, szkoda nerwów i kasy

        • 6 2

      • Tia, nakupował sobie świecidełek i rajstop w Decathlonie i kozaczy a po pięciu minutach hop do autobusu

        • 6 4

      • (1)

        Złapał gume lub zerwał się łańcuch.

        • 8 12

        • Kupil bez lancucha i opon

          Było taniej a świat go podziwia, bo sportowiec!

          • 11 6

    • z osobami sprawnymi oraz z osobami bez bagażu

      zwyczajnie szans nie mają

      • 23 8

  • Powinni to robić księża. Księża jak wiadomo nie wliczają się do ilości osób zgromadzonych. (1)

    • 10 3

    • A kierowca autobus się wlicza?

      Pomyśl, że Kościół to taki duży autobus.

      • 0 0

  • Ja mogę liczyć jak mi ktoś za to zapłaci ;)

    • 3 0

  • A ja muszę pochwalić ZTM.

    Dziś dla ZTM szacunek. Rano widziałem podwójny kurs (dwa autobusy razem) na linii 111. Brawo. Ktoś mądrze zdecydował. Oby tak dalej.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane