• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie

Maciej Korolczuk
9 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Problem z ciężarówkami jeżdżącymi do i z portu, a w tym przypadku oczekującymi na wjazd do niego, dotyczy głównie mieszkańców Letnicy i Nowego Portu. Problem z ciężarówkami jeżdżącymi do i z portu, a w tym przypadku oczekującymi na wjazd do niego, dotyczy głównie mieszkańców Letnicy i Nowego Portu.

Czy nowe drogi uwolnią Letnicę i Nowy Port od ruchu ciężarówek jadących z i do portu? Zdaniem radnego Łukasza Hamadyka tzw. Nowa Wyzwolenia powinna biec nie między blokami, na co narzekają mieszkańcy, lecz wzdłuż torów kolejowych. Urzędnicy tłumaczą, że budowa drogi na terenach kolejowych wykluczy możliwość reaktywacji linii SKM do Nowego Portu.



Który pomysł na poprowadzenie Nowej Wyzwolenia bardziej ci się podoba?

- Według mieszkańców Nowego Portu, z którymi na co dzień rozmawiam, proponowana przez miasto budowa Nowej Wyzwolenia równolegle do obecnej ulicy, w dodatku przebiegająca między blokami i domami, jest nieracjonalna - mówi radny Łukasz Hamadyk. - Zaproponowana koncepcja, przedstawiona niedawno mieszkańcom obu dzielnic, będzie służyć głównie budującym tam deweloperom, a nie ludziom. Dlatego warto zastanowić się, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie Nowej Wyzwolenia wzdłuż torów kolejowych od czerwonego wiaduktu, tam gdzie urywa się ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i gdzie przecież pozostawiono rezerwę terenową, bezpośrednio pod wiaduktem na Krasickiego do portu.
Zdaniem radnego obecna organizacja ruchu w Nowym Porcie, dopuszczająca ruch ciężarówek na ul. Wyzwolenia jest niebezpieczna i uciążliwa dla mieszkańców. W ograniczeniu prędkości i ruchu nie pomagają ani światła, ani progi zwalniające. Jedynym - systemowym, a nie doraźnym - rozwiązaniem jest według niego budowa Nowej Wyzwolenia, ale w nieco innym śladzie, niż chcą urzędnicy.

Zobacz więcej: Parking w Porcie Wewnętrznym powstanie do końca tego roku

Podkreśla też, że na ruch ciężarówek pod swoimi oknami narzekają mieszkańcy Nowego Portu, a w przyszłości ten sam problem będzie dotyczył mieszkańców nowych osiedli w Letnicy. Zaznacza też, że droga forsowana przez urzędników przebiegać będzie częściowo po prywatnych terenach i gruntach bogatych w złoża bursztynu.

Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy przebieg Nowej Wyzwolenia proponowany przez radnego. Różowy kolor to rozwiązanie, jakie chcą wdrożyć gdańscy urzędnicy. Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy przebieg Nowej Wyzwolenia proponowany przez radnego. Różowy kolor to rozwiązanie, jakie chcą wdrożyć gdańscy urzędnicy.
Kształt ulicy Nowej Wyzwolenia został określony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, uchwalonym 23 kwietnia tego roku.

Podczas sporządzania dokumentu prowadzone były m.in. analizy transportowe w Letnicy i Nowym Porcie, analizowano też istniejące zagospodarowanie terenu, rozpoczęte inwestycje, wydane pozwolenia na budowę i wnioski mieszkańców.

- Mając na uwadze utrzymanie możliwości wznowienia w przyszłości przewozów pasażerskich linią SKM w kierunku Nowego Portu, nie rozważano prowadzenia nowej ulicy po terenach kolejowych w kierunku portu - tłumaczy w odpowiedzi na jego interpelację Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.
Zobacz więcej: O tym, że szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały niemal do zera pisaliśmy w lipcu.

Ul. Pokoleń Lechii Gdańsk urywa się pod wiaduktem na ul. Uczniowskiej. W przyszłości ma się tu zaczynać ul. Nowa Muzyczna. W tle budowa nowych osiedli w Letnicy. Ul. Pokoleń Lechii Gdańsk urywa się pod wiaduktem na ul. Uczniowskiej. W przyszłości ma się tu zaczynać ul. Nowa Muzyczna. W tle budowa nowych osiedli w Letnicy.
Na przeszkodzie stanęły też inne względy. W śladzie drogi zaproponowanej przez Łukasza Hamadyka stoją słupy energetyczne (koszt ich przestawienia to ok. 2 mln zł, do tego ponowna opłata za przesył energii ok. 700 tys. zł), koliduje ona także z terenami prywatnymi przeznaczonymi na mieszkania i usługi. Wątpliwości urzędników budzi też jednostronna obsługa przyległych terenów inwestycyjnych i to, że droga pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego jest zbyt wąska.

- Nowy układ dróg, a więc Nowej Muzycznej i Nowej Wyzwolenia zaproponowany w studium i rezerwowany w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w połączeniu ze zmodernizowanym układem dróg istniejących (ul. Letnicka) jest optymalny - podkreśla Bielawski. - Ulica Nowa Muzyczna oraz Letnicka będą w przyszłości z powodzeniem obsługiwać nowe tereny inwestycyjne oraz istniejącą zabudowę. Z kolei ul. Nowa Wyzwolenia poprowadzi ruch do portu, przejmując go bezpośrednio z tunelu pod Martwą Wisłą i ul. Marynarki Polskiej.
Do końca roku ma być gotowy parking dla ciężarówek przy Śnieżnej i Handlowej, co ma zapobiec długim kolejkom ciężarówek do portu. Do końca roku ma być gotowy parking dla ciężarówek przy Śnieżnej i Handlowej, co ma zapobiec długim kolejkom ciężarówek do portu.
Urzędnicy zwracają uwagę, że na znaczącej części terenu inwestycje już się rozpoczęły (powstają tam osiedla mieszkaniowe).

- Stwierdzenie, że Nowa Wyzwolenia będzie przebiegać między blokami jest nieprawdziwe. Obecnie trwają prace nad projektem miejscowego planu dla Nowego Portu i Letnicy w rejonie ul. Wyzwolenia, Nowej Wyzwolenia i Letnickiej, w ramach którego dokonano korekty linii rozgraniczających układu drogowego oraz precyzyjnie wyznaczono korytarz tzw. Nowej Wyzwolenia. Nie przebiega on pomiędzy budynkami wielorodzinnymi - dodaje.
Jak zapewniają urzędnicy, odpowiednimi zapisami zabezpieczono także kwestie dotyczące wyposażenia ulicy oraz jej wyglądu. Będzie ona posiadać obustronne chodniki oddzielone od jezdni pasami zieleni, trasę rowerową oraz obustronne szpalery drzew. Faktem jest natomiast, że pod realizację Nowej Wyzwolenia trzeba będzie pozyskać część terenów prywatnych, ale o znacząco mniejszej powierzchni, niż ustala to obowiązujący plan.

- Na pewno na zmiany nie jest za późno. Wystarczy dobra wola miasta i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Po zamieszaniu z zagospodarowaniem plaży na Stogach może to być dobra okazja do zakończenia niesnasek pomiędzy obiema stronami - dodaje Hamadyk.

Opinie (171) 3 zablokowane

  • Ta

    Akurat to prawda samochody swoją drogą ale te ciężarówki jeżdżące na port z drzewem i samochodami A ostatnio też ciężarówki jeżdżące na budowy pod nowe osiedla to istny dramat . Zasuwaja zawsze wiecej niż pozwalają na to znaki. Chodzi tam pełno dzieci ze szkoły. Ruch pieszy przez pasy jest duży i strach tam spacerować...

    • 24 0

  • Wspolczuje mieszkancom ulicy Wyzwolenia

    Byłam ostatnio w Nowym Porcie. To co sie dzieje na ulicy Wyzwolrnia to jakis koszmar. Ciezarowki non stop. Halas. Predkosc tych ciezarowek-tiry z drzewem, wywrotki, lawety-puste w jedna strone, pelne w druga. Wasko. Wspolczuje mieszkancom zarowno tym co mieszkaja wzdloz tej ulicy, ale i wszystkim. Tam jest zwyczajnie niebezpiecznie.

    • 26 0

  • (1)

    Niecierpie Hamadyka, ale facet interesuje sie tematami, ktorych nikogo nie obchodza. Jakas tam Wyzwolenia...Facet chociaz probuje, naglasnia problem... Wyzwolenia.m ktora jest waska to powoli miejsce wyscigowe samochodow ciezarowych.
    Jesli Hamadyk zmieni cos w tamacie PortService, syfu przy Twierdzy badz uciazliwego ruchu ciezarowek na Wyzwolenia to bede na Niego glosowac

    • 29 2

    • do najbliższych wyborów nic nie zmieni

      • 5 0

  • (1)

    Pomysl Hamadyka na Nowa Wyzwolenia jest genialny.

    • 19 5

    • to raczej przesunięty projekt Nowej Gdańskiej nie ma nic wspólnego z Wyzwolenia...

      • 6 4

  • Tiry na tory

    Tiry na tory.

    • 10 2

  • Nowa muzyczna to ok!rozwiązanie inne nie do przyjęcia

    Jak wyżej

    • 10 2

  • Jedno jest pewne.

    Nieudacznicy i urbanistyczmi analfabeci do spółki z gdańskimi urzędasami poprowadzą tę drogę pod oknami mieszkańców. Oni inaczej nie potrafią. Nie potrafią nawet poczytać i zrozumieć jak takie drogi planuje się w średnio cywilizowanych krajach gdzie takimi sprawami zajmują sie fachowcy.

    • 15 1

  • Kryminał dla szefowej Biura Rozwoju Miasta

    Ta skorumpowana, cwana baba siedzi w kieszeni Robryga. Jeździ na zebrania i tumani ludzi o słuszności inwestycji mieszkaniowych Robryga, tak było z bazą ZKM na Hallera. Czas zamknąć szefów Robryga za korumpowanie urzędników. Reszta tej pani nie interesuje tylko wyrywanie kasy od Developerów. Ciekawe gdzie dostała mieszkanka jak Adamowicza. Ciekawe ile ma akcji Robryga.

    • 20 0

  • Jak zwykle. (1)

    Studium uwarunkowań i kierunków. Prace, analizy, spotkania, projekty, konsultacje a i tak życie pokazuje że wszystko to o kant d...y rozbić. Przykład Trasa Sucharskiego i połączenie jej z dct. nikt nic nie przewidział. Skrzyżował jedyną drogę do DCTu z trasą kolejową, nie wziął pod uwagę że port może mieć przestoje (wiatr, awarie itp.) i nie wybudował parkingów dla TIRów. Trochę to dziwne bo skoro jest port kontenerowy to wiadomo że do niego muszą dojechać kontenery, koleją i TIRami. Teraz dopiero będzie to korygowane. Prace trwają.

    • 15 0

    • I co najwazniejsze - będą następne pieniążki

      • 8 0

  • To było

    rok temu. Może trochę solidności w zeznaniach..

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane