• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie

Maciej Korolczuk
9 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Problem z ciężarówkami jeżdżącymi do i z portu, a w tym przypadku oczekującymi na wjazd do niego, dotyczy głównie mieszkańców Letnicy i Nowego Portu. Problem z ciężarówkami jeżdżącymi do i z portu, a w tym przypadku oczekującymi na wjazd do niego, dotyczy głównie mieszkańców Letnicy i Nowego Portu.

Czy nowe drogi uwolnią Letnicę i Nowy Port od ruchu ciężarówek jadących z i do portu? Zdaniem radnego Łukasza Hamadyka tzw. Nowa Wyzwolenia powinna biec nie między blokami, na co narzekają mieszkańcy, lecz wzdłuż torów kolejowych. Urzędnicy tłumaczą, że budowa drogi na terenach kolejowych wykluczy możliwość reaktywacji linii SKM do Nowego Portu.



Który pomysł na poprowadzenie Nowej Wyzwolenia bardziej ci się podoba?

- Według mieszkańców Nowego Portu, z którymi na co dzień rozmawiam, proponowana przez miasto budowa Nowej Wyzwolenia równolegle do obecnej ulicy, w dodatku przebiegająca między blokami i domami, jest nieracjonalna - mówi radny Łukasz Hamadyk. - Zaproponowana koncepcja, przedstawiona niedawno mieszkańcom obu dzielnic, będzie służyć głównie budującym tam deweloperom, a nie ludziom. Dlatego warto zastanowić się, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie Nowej Wyzwolenia wzdłuż torów kolejowych od czerwonego wiaduktu, tam gdzie urywa się ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i gdzie przecież pozostawiono rezerwę terenową, bezpośrednio pod wiaduktem na Krasickiego do portu.
Zdaniem radnego obecna organizacja ruchu w Nowym Porcie, dopuszczająca ruch ciężarówek na ul. Wyzwolenia jest niebezpieczna i uciążliwa dla mieszkańców. W ograniczeniu prędkości i ruchu nie pomagają ani światła, ani progi zwalniające. Jedynym - systemowym, a nie doraźnym - rozwiązaniem jest według niego budowa Nowej Wyzwolenia, ale w nieco innym śladzie, niż chcą urzędnicy.

Zobacz więcej: Parking w Porcie Wewnętrznym powstanie do końca tego roku

Podkreśla też, że na ruch ciężarówek pod swoimi oknami narzekają mieszkańcy Nowego Portu, a w przyszłości ten sam problem będzie dotyczył mieszkańców nowych osiedli w Letnicy. Zaznacza też, że droga forsowana przez urzędników przebiegać będzie częściowo po prywatnych terenach i gruntach bogatych w złoża bursztynu.

Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy przebieg Nowej Wyzwolenia proponowany przez radnego. Różowy kolor to rozwiązanie, jakie chcą wdrożyć gdańscy urzędnicy. Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy przebieg Nowej Wyzwolenia proponowany przez radnego. Różowy kolor to rozwiązanie, jakie chcą wdrożyć gdańscy urzędnicy.
Kształt ulicy Nowej Wyzwolenia został określony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, uchwalonym 23 kwietnia tego roku.

Podczas sporządzania dokumentu prowadzone były m.in. analizy transportowe w Letnicy i Nowym Porcie, analizowano też istniejące zagospodarowanie terenu, rozpoczęte inwestycje, wydane pozwolenia na budowę i wnioski mieszkańców.

- Mając na uwadze utrzymanie możliwości wznowienia w przyszłości przewozów pasażerskich linią SKM w kierunku Nowego Portu, nie rozważano prowadzenia nowej ulicy po terenach kolejowych w kierunku portu - tłumaczy w odpowiedzi na jego interpelację Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.
Zobacz więcej: O tym, że szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały niemal do zera pisaliśmy w lipcu.

Ul. Pokoleń Lechii Gdańsk urywa się pod wiaduktem na ul. Uczniowskiej. W przyszłości ma się tu zaczynać ul. Nowa Muzyczna. W tle budowa nowych osiedli w Letnicy. Ul. Pokoleń Lechii Gdańsk urywa się pod wiaduktem na ul. Uczniowskiej. W przyszłości ma się tu zaczynać ul. Nowa Muzyczna. W tle budowa nowych osiedli w Letnicy.
Na przeszkodzie stanęły też inne względy. W śladzie drogi zaproponowanej przez Łukasza Hamadyka stoją słupy energetyczne (koszt ich przestawienia to ok. 2 mln zł, do tego ponowna opłata za przesył energii ok. 700 tys. zł), koliduje ona także z terenami prywatnymi przeznaczonymi na mieszkania i usługi. Wątpliwości urzędników budzi też jednostronna obsługa przyległych terenów inwestycyjnych i to, że droga pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego jest zbyt wąska.

- Nowy układ dróg, a więc Nowej Muzycznej i Nowej Wyzwolenia zaproponowany w studium i rezerwowany w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w połączeniu ze zmodernizowanym układem dróg istniejących (ul. Letnicka) jest optymalny - podkreśla Bielawski. - Ulica Nowa Muzyczna oraz Letnicka będą w przyszłości z powodzeniem obsługiwać nowe tereny inwestycyjne oraz istniejącą zabudowę. Z kolei ul. Nowa Wyzwolenia poprowadzi ruch do portu, przejmując go bezpośrednio z tunelu pod Martwą Wisłą i ul. Marynarki Polskiej.
Do końca roku ma być gotowy parking dla ciężarówek przy Śnieżnej i Handlowej, co ma zapobiec długim kolejkom ciężarówek do portu. Do końca roku ma być gotowy parking dla ciężarówek przy Śnieżnej i Handlowej, co ma zapobiec długim kolejkom ciężarówek do portu.
Urzędnicy zwracają uwagę, że na znaczącej części terenu inwestycje już się rozpoczęły (powstają tam osiedla mieszkaniowe).

- Stwierdzenie, że Nowa Wyzwolenia będzie przebiegać między blokami jest nieprawdziwe. Obecnie trwają prace nad projektem miejscowego planu dla Nowego Portu i Letnicy w rejonie ul. Wyzwolenia, Nowej Wyzwolenia i Letnickiej, w ramach którego dokonano korekty linii rozgraniczających układu drogowego oraz precyzyjnie wyznaczono korytarz tzw. Nowej Wyzwolenia. Nie przebiega on pomiędzy budynkami wielorodzinnymi - dodaje.
Jak zapewniają urzędnicy, odpowiednimi zapisami zabezpieczono także kwestie dotyczące wyposażenia ulicy oraz jej wyglądu. Będzie ona posiadać obustronne chodniki oddzielone od jezdni pasami zieleni, trasę rowerową oraz obustronne szpalery drzew. Faktem jest natomiast, że pod realizację Nowej Wyzwolenia trzeba będzie pozyskać część terenów prywatnych, ale o znacząco mniejszej powierzchni, niż ustala to obowiązujący plan.

- Na pewno na zmiany nie jest za późno. Wystarczy dobra wola miasta i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Po zamieszaniu z zagospodarowaniem plaży na Stogach może to być dobra okazja do zakończenia niesnasek pomiędzy obiema stronami - dodaje Hamadyk.

Opinie (171) 3 zablokowane

  • po co pomyslec i policzyc, zbudowac droge

    lepiej nic nie robic dopoki mieszkancy sie nie przyburza

    • 15 0

  • (2)

    Panie Hamadyk, jak pan taki pomysłowy to idź do byłych kumpli z partii i załatw przejęcie kolejowych terenów od pkp. bo tereny wzdłuż torów są własnością PKP i prędzej tam mieszkania zbudują, niż oddadzą Miastu.

    • 14 2

    • Tak się składa, że jest pomysłodawcą (1)

      Budowy deptaka po dawnym nasypie kolejowym w Nowym Porcie i ponownego uruchomienia kolejki skm. a ty co zrobiłeś dla innych ?

      • 7 1

      • Ciekawe czy mieszkańcy kamienic przy Oliwskiej podzielają entuzjazm budowy tego deptaka. Po drugie oba pomysły się wykluczają. Po trzecie gdzie ten deptak miałby prowadzić poza rejonem dawnego przystanku SKM Nowy Port? Po czwarte, SKM w Nowym Porcie nie ma sensu bo jest zbyt na uboczu i jest alternatywne połączenie tramwajowe, które jest "bliżej ludzi". Po piąte, SKM miałoby sens ale do okolic wiaduktu/inwestycji Przystań Letnica/ szkoły - byłoby tam tez blisko na plażę.

        • 4 6

  • Masakra (4)

    Nie po to kupowałem mieszkanie na Przystani Letnica, żeby teraz mieć widok na tiry z balkonu i ogromny hałas.. Obiecali góry mury, a wyszło dno i wodorosty... Jeżeli tak się stanie, domagam się odszkodowania od dewelopera... Zapewniali że tory idą do rozbiórki i powstaną parki, tereny zielone, ścieżki rowerowe... :/

    • 13 7

    • No to zrobili Was w bambuko a o zasypanym jeziorze Zaspa mówili? (2)

      100 metrów od Waszych okien jest dawne jezioro zaspa, zasypane odpadami z elektrociepłowni, pełne metali ciężkich i odpadów z fosforów, nielegalnie tam składowanych, to wam powiedzieli? A o Port Service i Siarkopolu powiedzieli? Myśle, że ulica to najmniejsze zmartwienie. To cały Robyg od lat tak działają...

      • 13 0

      • Popioły nielegalne? Ciekawe. Obecnie całość jest zasypana ziemią i jest tam piękna łąka... szkoda, ze mało drzew... nic tam nie pyli jak kiedyś, szkoda że nie ma dogodnego wejścia...

        • 3 6

      • taa, i to wszystko w centrum europejskiego miasta:) dano już czegoś takiego nie słyszałam

        • 7 1

    • Jakieś żarty

      Ja też kupiłam mieszkanie na Przystani Letnica. Nie miałam wcześniej takich informacji.. Masakra.. W dodatku nie podoba mi się zagospodarowanie terenu w najbliższym czasie. Przecież z tego można zrobić kiedy teren, blisko morza, a inwestują w wysypiska śmieci itp

      • 8 2

  • Nowa letnica (3)

    Nowa letnica również na tym odczuje. Miało tu zamieszkać łącznie ok. 10tys mieszkańców. Jeżeli to się wydarzy, dużo ludzi będzie domagała się odszkodowań od Robyga jak i Atala. Zapewniali o pięknej lokalizacji i ogromnej metamorfozie Letnicy... Wstyd!!!

    • 13 4

    • Tak, bedą sie domagali odszkodowań za to, ze ktoś im drogi dojazdowe wybuduje...

      • 8 1

    • Zazdrościsz ze mieszkania tutaj nie udało ci się kupic?

      • 0 6

    • odszkodowania? od deweloperów? to nie Afryka...osiedla budują sie na podstawie planów zagospodarowania, które powstają w magistratach właściwie latami, potem głosują nad nimi radni. każdy widział - miał możliwość - poznania planów - :)

      • 2 4

  • Tiry na tory i adamowiczowi pod domem

    • 12 1

  • (1)

    Ja proponuję żeby tyry na tory!!!!

    • 11 0

    • niby pomysl dobry, ale wtedy pociągi będą się tłukły pod oknami. tak żle i tak nie dobrze

      • 1 5

  • Dla deweloperów

    Radny ma rację, przecież "widać gołym okiem", że nowe drogi mają obsłużyć nowe osiedla. Tylko dlaczego deweloper za nie nie zapłaci? Dlaczego to Gdańszczanie mają być za to obciążeni ( z podatków). To głos "starych" mieszkańców NP powinien być tutaj najważniejszy.

    • 20 0

  • każda to masakra

    każda to masakra!ludzie chcą mieć trochę spokoju i tu i tam a nie teraz ulice między blokami znów budować!ręce opadają

    • 11 1

  • To są tereny portowe

    dzielnica portowa więc ruch musi być .Można lepiej planować obsługę tirów, a nie wszystko na hura. W dct poradzili sobie wprowadzając awizację.

    • 1 9

  • Tiry do tunelu

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane