• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 100 wraca na trasę. Czy w takim kształcie jest potrzebna?

Szymon Zięba
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Nowe minibusy elektryczne będą obsługiwały linię 100. Nowe minibusy elektryczne będą obsługiwały linię 100.

Od poniedziałku, 5 września, po dwóch latach przerwy, na ulice Głównego i Starego Miasta ponownie wyjadą minibusy linii 100 - ogłosili miejscy urzędnicy. Pojawia się jednak pytanie, czy przywracanie linii w organizacji bliźniaczo podobnej do tej, która nie sprawdziła się najlepiej, ma sens.



Czy będziesz korzystać z linii 100?

Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Pojazdy, które kursowały na zawiłej trasie Dworzec Główny - Targ Węglowy - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - św. Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Gnilna - Rajska - Podwale Grodzkie - Dworzec Główny, nie cieszyły się jednak wielką popularnością.

Z "setki" najczęściej korzystali seniorzy. Rozmieszczenie przystanków umożliwiało im w sprawny sposób np. załatwienie spraw urzędowych czy dostanie się do przychodni (m.in. stąd dopasowane, niższe podłogi pojazdów). To była jedna z największych zalet śródmiejskiej linii.

W minibusach można było także spotkać pojedyncze osoby, które w ten sposób chciały zwiedzić miasto.

W tym miejscu należy podkreślić, że komunikacja miejska ma służyć mieszkańcom miasta, nawet jeżeli "na siebie" nie zarabia.

Przesuń aby
porównać
Powinna być ona jednak odpowiedzią na potrzeby lokalnej społeczności. Stąd więc pytanie, czy uruchamianie "setki" w bardzo podobnym kształcie, co w przeszłości, ma sens. Zwłaszcza, że nawet wśród seniorów, czyli "grupy docelowej", nie biła rekordów popularności.

Brak synchronizacji i mała częstotliwość odjazdów



Jedną z bolączek starej "setki" był jej rozkład jazdy. Minibusy kursowały rzadko - co 20-30 minut - a ostatni wracał do bazy przed godziną 23.

Mówiło się wówczas, że na popularność śródmiejskiej linii mogłoby wpłynąć większa częstotliwość i wprowadzenie nocnych kursów oraz zsynchronizowane rozkładu z odjazdami pociągów SKM. Wskazywano również na potrzebę promocji "setki".

Pomysły zniknęły jednak wraz z minibusami, których kursowanie zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa.

Miejscy urzędnicy planują jednak linię 100 ożywić i "wypuścić" małe autobusy do centrum Gdańska już 5 września.

Obsługiwać ją będą nowe pojazdy zasilane energią elektryczną.

Składy będą kursować na nieco zmodyfikowanej, choć bardzo podobnej trasie: Dworzec Główny - Podwale Grodzkie - Hucisko - Targ Drzewny - Świętego Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie - Dworzec Główny.

Tak wygląda planowany na 5 września rozkład linii 100. Tak wygląda planowany na 5 września rozkład linii 100.
Wraz z przywróconą linią, wróci także jej największa wada - "czasowy" rozkład jazdy minibusów:

  • Z informacji przekazanych przez Zarząd Transportu Miejskiego wynika, że linia będzie funkcjonować od poniedziałku do piątku w godzinach od około 7 do 20, w weekendy pierwsze busy wyjadą o godzinie 10.
  • Podobnie jak w przeszłości, minibusy w szczycie będą odjeżdżać z przystanków co 20 minut, poza szczytem co pół godziny, według obowiązującej taryfy.

Jakie do tej pory było "obłożenie" linii 100? Organizator przewozów podał nam przykładowy dzień z 2016 roku. Wówczas przez cały dzień:

  • na trasie Dworzec Główny - Targ Rybny przewieziono 228 pasażerów.
  • Na trasie Targ Rybny - Dworzec Główny - 408.

Biorąc pod uwagę obecnie planowany rozkład, oznacza to, że w pierwszym kierunku - średnio - pojechałoby sześciu pasażerów. W drugim, zdecydowanie popularniejszym - jedenastu.

Pojemność busa to 25 osób.

Czy linia 100 jest nam w ogóle potrzebna?



Pojawia się więc pytanie o zasadność uruchamiania linii 100 w kształcie, który nie do końca sprawdził się w przeszłości. Zwłaszcza w kontekście planowanych przez miasto oszczędności czy problemów ze skomunikowaniem niektórych części Gdańska.

Przykładem jest tu np. problem z linią 227. Mieszkańcy zwrócili się bowiem do miejskich radnych z prośbą o wydłużenie trasy linii 227 w stronę Jelitkowa o jeden przystanek Rozstaje 05.

Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy

Jest to jednak niemożliwe. Dlaczego?

- Proponowana zmiana trasy linii 227 spowodowałaby wydłużenie czasu jazdy o tyle, że w obecnym, i tak już napiętym, rozkładzie jazdy, trzeba byłoby zaangażować do ruchu dodatkowy autobus wraz z kierowcą, by utrzymać obecną częstotliwość kursów, co zwiększyłoby koszt obsługi tej linii. W dobie szalejącej inflacji nie ma środków finansowych na pokrycie tych dodatkowych kosztów. Alternatywnie, aby zbilansować ten wydatek i umożliwić kursowanie na wydłużonej trasie bez zaangażowania dodatkowego autobusu wraz z kierowcą, należałoby ograniczyć częstotliwość kursów linii 227, co z pewnością nie leży w interesie pasażerów tej linii. Ponadto, wydłużyłby się dla nich czas przejazdu. Przystanek na proponowanej wydłużonej trasie jest już obsługiwany przez linię 127 - wyjaśniła nam Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.

Urzędnicy: będziemy obserwować linię 100



Zapytaliśmy w ZTM, czy planowane jest uatrakcyjnienie linii 100: na przykład poprzez wydłużenie godzin, w których będzie kursować, czy zwiększenie częstotliwości odjazdów z przystanków. Wówczas byłaby bardziej przydatna dla mieszkańców.

Dagmara Szajda poinformowała nas, że funkcjonowanie linii będzie obserwowane i nie są wykluczone zmiany nie tylko godziny, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Miejsca

Opinie (149) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • może setkę zrobić na suchanino (2)

    skoro 199 jeżdzi co 20 minut

    • 18 12

    • dokładnie jeśli ta linia jeździ pusta

      to powinno się przeznaczyć kierowców do obsługi linii które mają problem z pojemnością pojazdów w szczycie a nie wozić powietrze...

      • 7 2

    • Na Suchanino masz 4 linie

      Przez Suchanino jeździ 210, 199, 130, i 184. Na sam przystanek "Suchanino" jest rzut beretem z przystanku "Otwarta", chodzę czasem i nie narzekam :).

      • 1 1

  • W mojej ocenie, właśnie takie osoby, tj. jak autor tej trasy - pomysłodawca linii autobusowej, (1)

    winna być nagrodzona w jakiś dobrze znaczący sposób od UM Gdańsk.

    • 9 18

    • nie, proszę...

      Seba, przestań już!

      • 4 0

  • Zróbcie w sezonie meleksy i tyle

    Można też zrobić sezonową organizację ruchu zamiast doraźnych zmian z okazji imprez.

    • 10 11

  • Kompletnie niepotrzebny autobus (1)

    Przez dwa lata pewnie niewiele osób zobaczyło że go nie ma

    • 43 22

    • A Ty skad masz takie wiadomosci.Mieszkancy GMiasta regularne pisali petycje o przywrocenue Linia 100

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Jest potrzebna, choć nieopłacalna (8)

    Czasem tak bywa ze zbiorkomem

    • 91 38

    • Zrobiona po to zeby mozna bylo wykorzystac nowe minibusy (1)

      • 15 9

      • Z jakiej wioski jesteś?

        Ja mieszkam na GM i uważam że to dobry pomysł, pomimo tego, że brakuje mi przejazdu/przystanku na Ogarnej

        • 10 6

    • żadna linia w Gdańsku nie jest opłacalna (1)

      koszt biletu to opłata w bilecie plus 3/4 dopłaty z podatków.

      • 10 0

      • Ten cały magistrat jest nieopłacalny

        • 7 2

    • U peowczykow

      Nic nie jest opłacalne, ale robia bo z tego jest kasa dla właściwych działaczy PO

      • 2 4

    • Nie zamknąć i na złom

      • 0 0

    • opłacalna

      tylko trzeba umieć to policzyć.

      • 0 0

    • Przydatna

      Jak osoba starsza mieszkająca w okolicy kursowania linii ma dostać się na dworzec PKP czy do Przychodni na Wałowa - tylko 100. Tylko i**ota może pisać, że niepotrzebna. Problem, że wiele osób nie wie o tej linii. W hotelach i innych kwaterach turystycznych, a jest ich dużo w okolicy brak informacji.

      • 1 0

  • Jeśli on ma max zasięg do 210 km, a trasa jest górzysta i wynosi 190 km to jak to niby ma ją pokonać na 1 ładowaniu? (4)

    • 19 6

    • i to pewnie zasięg przy ilości pasażerów w homologacji

      u nas rozkład jest tak ułożony że w szczycie ludzie są ściśnięci jak sardynki - a w elektryku 2x większa waga to praktycznie 2x mniejszy zasięg...

      • 4 1

    • Zasięg wynosi 240 km.

      • 0 6

    • Linia 100 górzysta...ogarnij się

      • 9 3

    • Jaka trasa górzysta? Piłeś, nie jedź!

      • 1 1

  • (2)

    Zwiększyć częstotliwość linii 195 także weekend i niech jeździ przez Chełm

    • 10 8

    • Tam tez jest pusto

      • 3 0

    • Z Cedrowej powrót Kartuską

      195 też jeżdżą sami emeryci, którzy nie płacą za bilety. Sensowniej byłoby wyjeżdżać z drugiej strony Cedrowej, bezpośrednio na Kartuską i obsłużyć dodatkowo te 3 przystanki przy Kartuskiej dla zwiększenia częstotliwości na tym odcinku + zmniejszyłby się czas przejazdu z samej Cedrowej na Siedlce. Zsynchronizować dodatkowo oba autobusy na 195 tak, aby 1 przyjeżdżał na Siedlce a drugi za 2-3 minuty wyjeżdżał tak, aby z Siedlec po przesiadce drzwi w drzwi dojechać z Cedrowej z powrotem na Wzgórze Mickiewicza. Znając jednak ZTM zapomnieliby wspomnieć kierowcom, aby czekali z wyjazdem w stronę Cedrowej na ewentualnie spóźniony pierwszy autobus.

      • 2 0

  • (1)

    Linia 100 zawsze wozila powietrze. Dac te wozy na 268, zainstalowac ladowarke na Jasieniu i tyle. Kapeny dzien w dzien awarie.

    • 17 15

    • 268 fajna linia ale strasznie długo jedzie, kręci kółka po osiedlach w efekcie z kokoszek do PKM jedziesz 20 min to bez sensu, :/

      • 1 0

  • Setki była potrzebna żeby wygenerować miastu koszt dla kolegi od zamówienia publicznego - ot Gdańsk w miniaturce

    • 19 9

  • Opinia wyróżniona

    Komunikacja, nie musi zarabiać. Ale trzeba robić tak, żeby zarabiała jak najwiecej wtedy trzeba mniej do niej dopłacać (3)

    Irracjonalne jest zatem uruchamianie linii, która jest wyjątkowo mało dochodowa a której uruchomienie i utrzymanie kosztuje wyjątkowo dużo. Dedykowane pojazdy, które sa mało przydatne poza tą jedną linią. A to już druga partia w ciągu 10 lat a teraz jeszcze elektryczne wiec droższe od konwecjonalnych. W imię tych haseł o komunikacji miejskiej trzeba jednak zachować zdrowy rozsądek , nie można działac nie licząc się z kosztami i usprawiedliwiać to jakimiś frazesami o "służbie mieszkańcom".

    • 56 14

    • Szczególnie, że linia jest prawie wyłącznie dla emerytów, którzy nie płacą za bilety. Nie wiadomo jak z kosztami obsługi tego busika, teoretycznie powinny być niższe niż w Kapenie, bo większość usterek powinna być naprawiana w ramach gwarancji. Pojeździ, zobaczymy.

      • 5 0

    • Komunikacja (1)

      Tak zgadza się ze komunikacja miejska musi zarabiac to niech zarabia na wszystkich a nie tylko na wybranych czyli młodych i inwalidów z umiarkowanym i lekkim stopniem niepełnosprawności , 70 latkowie tez niech płacą ,równość praw oznacza równość obowiązków .To w większości to są stare komuchy którym się nic nie należy a za propagowanie komuny są za to paragarfy .

      • 1 4

      • Stare komuchy ?

        Dobrze, że jak widać, mamy też mlode komuchy

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane