• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 100 wymaga zmian

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Panująca aura z pewnością nie przyczynia się do większego zainteresowania podróżami i spacerami po Śródmieściu. Panująca aura z pewnością nie przyczynia się do większego zainteresowania podróżami i spacerami po Śródmieściu.

Linia 100, która miała ułatwić przemieszczanie się po Śródmieściu Gdańska, cieszy się nikłym zainteresowaniem pasażerów. Niejednokrotnie autobusy jeżdżą puste, ale czy to powód do jej likwidacji? Przedstawiamy kilka propozycji jej popularyzacji.



Czy korzystałeś(aś) z linii 100?

Linia 100 została uruchomiona 26 października. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzają malutkie minibusiki. Wbrew obawom niektórych osób, nie doprowadziły one do paraliżu komunikacyjnego na wąskich ulicach, nie stanowią też bezpośredniego zagrożenia dla pieszych, także przemierzając w poprzek Długi Targ zobacz na mapie Gdańska.

Spełniły się za to obawy tych, którzy wątpili w jej zasadność, bo autobusy często przewożą powietrze. Oczywiście, pierwszy miesiąc kursowania to zbyt krótki okres próbny, by skreślić tę linię, która wreszcie wypełnia dotychczas najsłabiej skomunikowany obszar śródmiejski w Trójmieście. Trzeba mieć też na uwadze niezbyt dobrą pogodę oraz całkowity brak promocji.

I to właśnie promocji linia 100 potrzebuje najbardziej. Jako jeden z nielicznych pasażerów, podróżując i sprawdzając popularność "setki", wciąż widzę, jak wiele osób spogląda na minibusy z niedowierzaniem. Jest to też chyba linia najczęściej fotografowana przez przypadkowych przechodniów, bo praktycznie podczas każdego kursu widać, jak ktoś robi zdjęcia telefonem komórkowym, szczególnie na Długim Targu.

Dlaczego więc nie zorganizować już teraz konkursu na najlepszą fotografię linii 100? Zarówno Zarząd Transportu Miejskiego, jak i Zakład Komunikacji Miejskiej prężnie działają na portalu społecznościowym Facebook, gdzie taką akcję mogą wypromować. Pozyskane w ten sposób zdjęcia (niekoniecznie tylko z komórek), idealnie pasowałyby do promocji tej linii w wiatach przystankowych, szczególnie w Śródmieściu. Dotychczas, oprócz reklam, dominowały w nich plakaty ZTM, zachęcające do przesiadki na komunikację miejską lub promujące (w sposób niezbyt efektowny) tramwaj wodny.

Być może warto również pomyśleć o jakimś lepszym oznakowaniu przystanków? Wolno stojący słupek o estetyce pasującej bardziej do wnętrza kombinatu hutniczego, całkowicie ginie w natłoku innych elementów przestrzeni miejskiej. Dlaczego nie pomyśleć o jakimś rysunku autobusu na chodniku w pobliżu przystanku? Albo pójść krok dalej i w nietypowy sposób urządzić przystanki z wykorzystaniem zieleni lub światła? Z pewnością artyści i studenci mieliby spore pole do popisu. Przy okazji wielu kierowców może wreszcie dostrzegłoby, że parkują na przystankach.

Z pewnością należy również zastanowić się nad lokalizacją przystanków. Szczególnie trudno dostrzegalny, a przede wszystkim z dala od głównych ciągów pieszych, jest ten zlokalizowany na Targu Węglowym. Jego nazwa - Katownia - niewiele ma wspólnego z dokładnym usytuowaniem, bo położony jest mniej więcej w połowie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska. Z punktu widzenia obsługi komunikacyjnej najbliższych obiektów, jest to logiczne, ale kto czeka na linię 100, tylko po to, by przejechać z dworca na Targ Węglowy, mając tuż obok tramwaj, który nie grzęźnie w korkach?

Dużo lepszą lokalizacją byłoby umieszczenie przystanku w bezpośrednim (a nie tylko z nazwy) sąsiedztwie Katowni zobacz na mapie Gdańska, możliwie jak najbliżej wyjścia z pobliskiego tunelu. Dzięki temu z linii skorzystaliby mieszkańcy dzielnic południowych, którzy zjeżdżają do Bramy Wyżynnej tramwajami. Nowa lokalizacja pomogłaby też w promocji tej linii, bo tędy kierują się na ul. Długą tłumy potencjalnych pasażerów, którzy niekoniecznie zawsze trafią na jadący autobus, zaś sam słupek przystankowy (niezależnie od jego estetyki) może zaciekawić przechodnia.

Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego, obecna lokalizacja jest jednak lepsza - Przystanek jest umiejscowiony możliwie najbliżej zespołu przystanków autobusowo-tramwajowych "Brama Wyżynna", dzięki czemu odległość i czas dojścia są minimalizowane - zapewnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Oczywiście o to, by z linii 100 skorzystało więcej osób, należy walczyć też ofertą przewozową. Obecna częstotliwość (co 20-30 minut), to co najwyżej oferta socjalna dla mieszkańców Śródmieścia, którzy z jakichś przyczyn nie mogą dojść do przystanków zlokalizowanych na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska, dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska lub w rejonie ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska.

Przy tej częstotliwości mało kto jednak zdecyduje się na podróż łączoną tj. z przesiadką z tramwaju, autobusu lub pociągu, bo czekając na autobus, może dojść szybciej do celu podróży. Szczególnie mało skłonni do przesiadki będą ci, którzy wysiądą z tramwaju przy dworcu, bo przystanek linii 100 jest zlokalizowany po przeciwnej stronie (tj. przy gmachu kolejowym), niż główne zabudowania Śródmieścia.

Przypuszczać można również, że przedłużenie godzin kursowania linii 100 do pory nocnej i zsynchronizowanie ich z odjazdami pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej, byłoby świetnym rozwiązaniem dla imprezowiczów. Obecnie dojście z Długiej i wielu pobliskich uliczek do dworca zajmuje sporo czasu i niekoniecznie dla każdego wydaje się bezpieczne - zarówno ze względu na ewentualne kradzieże czy napady, jak i z powodu nierównej nawierzchni słabo oświetlonych chodników (szczególnie po kilku godzinach w pubie).

Urzędnicy na razie wstrzymują się jednak z uruchomieniem takich kursów, choćby w weekend, oraz zwiększeniem częstotliwości kursowania "setki".

- Jakiekolwiek ewentualne zmiany pod tym względem będą uzależnione od wyników badań, które zostaną wykonane w grudniu br. - wyjaśnia Gołąb i dodaje - Jest zdecydowanie za wcześnie, aby ocenić funkcjonowanie tej linii. Powodem jest długi okres adaptacji pasażerów, który średnio wynosi co najmniej dwa miesiące. Dopiero po tym czasie będziemy mogli podjąć próbę oceny funkcjonowania linii 100.

Na koniec rozwiewamy wątpliwości, które wynikają z kierunku umieszczanego na ekranach minibusów - Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Czy jadąc "setką" i wsiadając przy dworcu, można pojechać na tym samym bilecie jednorazowym dalej niż do Targu Rybnego? Czy Targ Rybny jest przystankiem końcowym, po którym trzeba ponownie kasować bilet? - pytają nas wielokrotnie czytelnicy.

- Linia 100 jest linią okólną. Zgodnie z przepisami uchwały taryfowej, bilety upoważniają do przejazdu jednym pojazdem od chwili skasowania biletu do opuszczenia go przez pasażera. Ponieważ na przystanku Targ Rybny nie ma obowiązku opuszczenia pojazdu, bilet jednoprzejazdowy zachowuje ważność do końca trasy przy Dworcu Głównym PKP - odpowiada rzecznik ZTM Gdańsk.

Tak wyglądał pierwszy dzień kursowania nowej linii autobusowej

Miejsca

Opinie (228) 1 zablokowana

  • pisalem ze psuna bude ta 100 !! LIKWIDOWAC

    "a mówiłam ze mówiłam " tekst z reklamy

    • 8 3

  • Do autora

    Autor tej wiadomości ma chyba jakiś problem, prawdopodobnie alkoholowy. Kolejny raz proponuje aby ten nikomu niepotrzebny autobus kursował częściej i do tego w godzinach nocnych, bo imprezowicze mają problem z dotarciem na dworzec po nocnej imprezie. Jeśli ma się problem z chodzeniem to trzeba się zgłosić do właściwego specjalisty, można również do klubu AA.

    • 10 3

  • a Pan Krzysztof K. nie wie, że ot tak sobie nikt by takiej linii nie tworzył dla swojego widzimisia?

    Na Głównym Mieście mieszkają głównie ludzie starsi. Przez lata nie było tam transportu publicznego i czasami, zwłaszcza podczas jesiennych słot i zimy, naprawdę trudno dojść np z okolic Kubickiego do przystanku tramwajowego. Dodatkowa linia to zwiększone koszty - urząd miasta zgodziłby się na ten wydatek, gdyby nie było wniosków mieszkańców o transport publiczny? Nie sądzę.

    • 9 2

  • hahahahaha

    Ciekawy jestem, jak to będzie działało w czasie jarmarku?

    • 10 1

  • Nie ma linii autobusowych - żle, dali linię - też źle (1)

    a tak naprawdę to chyba zdecydowana większość tu piszących nie mieszka na Głównym Mieście, nie widziała tych autobusików, dopiero z tego tekstu dowiedziala się że taka linia istnieje. Mieszkańcy i korzystający z niej na pewno nie sączą tu jadu. Bardzo dobrze że ta linia jest, korzystałam z niej już dwa razy (jestem mieskanką Wrzeszcza). I potwierdzam że korzystają z niej starsi ludzie, poruszający się o kulach i laskach.

    • 7 10

    • Zlikwidować autobus 100

      Mieszkam przy trasie tego wynalazku urzędników i widzę jak to wygląda. Autobus jeździ pusty. Jeżeli ktoś nim jedzie to na pewno nie osoby poruszające sie o kulach. W większości wypadków są to osoby młode, a nawet bardzo młode.

      • 5 2

  • Te autobusy (kampeny) to porażka chyba najgorszy szmelc jaki mogli zakupić przecież z wózkiem dziecięcym mam problem aby wjechać do niego

    • 9 4

  • Powinni sprzedać te nędzne autobusy i pieniądze wykorzystać na inne potrzebne pieniądze

    • 9 3

  • Totalny absurd...

    ...a nie uklon w strone mieszkancow/turystow. Busik, zawsze pusty, ktory ledwo sie mniesci na zatloczonych przez samochody ulicach stwarza zagrozenie i klopot! Nie dosc ze zniknelo, przez niego i niedorzeczne standy na rowery (ktore sa tak zle zaprojektowane i rozmieszczone ze blagaja o zemste do nieba!) kilka miejsc parkingowych na Piwnej/Chlebnickiej. Coz, poprostu kolejny dobry pomysl ktory gdzies po drodze zbladzil i wyrzadza wiecej zlego niz dobrego

    • 14 7

  • Promocja! To nowatorskie podejście do transportu!

    Dotąd linie autobusowe konstruowano tak, aby woziły ludzi tan gdzie chca jeździć. Teraz będzie inaczej. Będą promocje, PR i marketing, żeby ludzie zechcieli jeżdzić.

    I nikt w UM nie czuje tej paranoi :)

    • 13 5

  • Linia 100 (1)

    Powinna przejeżdżać prze Główne i Stare Miasto a nie go objeżdżać, co mało komu jest potrzebne. Proponuje rozważyć dwie trasy: Urząd Wojewódzki- Ogarna - Długi Targ - Targ Rybny - Wałowa (okolice ZOZ) i druga (może być druga linia, np. 101): Dw. PKS - Dw. PKP Gdańsk Gł. (przez Bramę Oliwską) - Rondo Hucisko - Podwale Staromiejskie - Targ Rybny - Długi Targ - przez Bramę Zieloną (wyjątkowo) - Stągiewna - Szafarnia - Filharmonia.
    Gwarantuję sukcesu komunikacyjnego.

    • 2 9

    • Co ty proponujesz? Te autobusy to totalna porażka i żadne zmiany trasy nie pomogą.

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane