- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (175 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (94 opinie)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (85 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (668 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (194 opinie)
- 6 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (352 opinie)
Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach
Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.
Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.
Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.
Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.
- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.
Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.
Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.
- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.
Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.
By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.
ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.
Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.
Opinie (238) 1 zablokowana
-
2009-03-18 18:16
uczyc sie
to uczcie sie wybitni znawcy tematow i idzcie na stolki podejmowac decyzje, ja was popre
- 6 3
-
2009-03-18 18:13
trasa przez Kliniczną trasą może i donikąd
ale za to do dworca, ale przecież nie da się...
'nie da się' - oto najważniejsza zasada urzędasów!- 6 3
-
2009-03-18 18:07
widac ze na torach rowniez tworza sie korki
przez zawali-drogi
- 2 3
-
2009-03-18 16:47
Naprawde żałuje ,że nie mamy tramwaji w Gdyni. (1)
Teraz to już za późno bo zbyt dużo będzie trzeba przebudowywać ulic. Trolejbusy które są w Gdyni spełniają swoją funkcje w mieście gdzie mieszka jakieś max 100tyś osób.
- 32 6
-
2009-03-18 17:03
Oczywiście takich jakie jeżdża na np. Chełm
- 5 2
-
2009-03-18 16:49
Rozkład jazdy
Mam nadzieje ze jak powroci linia nr 1 to rozkład jazdy tramwaji nr 1 i 11 bedzie bardziej skrupulatnie przygotowany tak by oba tramwaje jezdzily od siebie w równych odstępach czasowych z przystanku BRAMA WYŻYNNA
- 5 3
-
2009-03-18 16:48
Ikarus RlZ ;)
Powinni na czas remontu dodać linię ZA TRAMWAJ, żeby zwiększyć częstotliwość kursowania, a potem będą dodatkowe Dortmundy ;)
- 25 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.