- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (36 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (258 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (86 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (738 opinii)
Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach
Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.
Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.
Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.
Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.
- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.
Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.
Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.
- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.
Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.
By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.
ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.
Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.
Opinie (238) 1 zablokowana
-
2009-03-18 16:43
(4)
JAK ZWYKLE cos nas zaskoczyło:)jak to siemowi"zima znowu zaskoczyła drogowców"hahah
- 12 28
-
2009-03-18 18:15
Jaki ty GŁUPI !!!
- 13 2
-
2009-03-19 01:14
jeżdżą żadziej i nie da się do nich wsiąść w godzinach szczytu
porażką jest tłok w tramwaju że wejść się nie da, ale ZTM problemu nie widzi bo nikt się nie żali - życzę powodzenia przy wyborach jak tak dalej będą ulepszać
- 3 2
-
2009-03-22 00:40
(1)
Mnie jako świeżego motorniczego zaskoczyła pani Gołąbek....pracownica ZKM ...bezczelna,głupia, a ponieważ -jak poiformował mnie jeden z motorniczych,którego matka pracuje w kadrach-pan Janusz - podobnio sypiała z Kowalskim w latach `1980 - wiceprezesem obecnego ZKM....Także- jesli motorniczy nie ma biletów w sprzedaży- to naprawdę nie jego wina!!!!!!!!Pani Gołąbek jest oskarżana o kilka nieprawidłowości finansowych w firmie ZKM i na pewno emerytury sie nie doczeka!!!Zdominowała pana Wojtkiewicza!!!!!Miała dwa zawały serca po awanturze z motorniczymi z jej winy!!!!....jak na razie uchodzi jej to na sucho....ale wszystko jest do czasu!!!!Sąd grodzki i sąd pracy zajmuje sie jej sobą,mieszka na Kartuskiej jak informuje głośno wszystkich pan Janusz K. i Pan W.Rada miasta z Lisickim i Oleszkiem- koło dupy narobia niedługo tym,co trzeba...polecą niektórzy jak Popiołek z ZTM....podejrzewam że Gołąbkowa pierwsza na czele-za jej oszustwa!!!!!"Dziwny jest ten świat"- jak śpiewał Niemen....!!!! szok...ale to Polska- nadal Ludowa...chyba...?
- 0 2
-
2009-03-23 17:19
Ale o co ci chodzi na uklady i tak nie ma rady
- 1 0
-
2009-03-18 16:43
pierwszy (6)
puścić jedynkę do Oliwy! :)
- 24 39
-
2009-03-18 21:10
11 do pętli Zaspa!!!
to też byłoby rozwiązanie.
- 2 2
-
2009-03-18 21:24
Dobry pomysł z "jedynką na Oliwę", ale... (2)
... ale nie jesteś pierwszy idioto!!!
- 0 11
-
2009-03-19 00:19
(1)
Dlaczego od razu "idioto" ?
- 11 1
-
2009-03-19 14:01
bo nie "debilu"
- 0 2
-
2009-03-18 22:22
(1)
bez przesady, przecież na pętli na Abrahama można przesiąść się na 6, 12, 15, więc po co 11 ma jechać aż do Oliwy - to by tylko wydłużyło czas jej przejazdu, a skoro jest tylko 8 "jednostek" obsługujących tę linię, to zrozumiałe jest, że musiałaby ona kursować jeszcze rzadziej!
- 7 2
-
2009-03-19 13:17
moja racja jest mojsza niz twojsza
moze i masz racje, ale odkad wprowadzono bilety jednorazowe w cenie okolo 45-min. biletu czasowego, to przesiadki sa nieco nieoplacalne. A zdobycie biletu czasowego nie zawsze jest mozliwe.
Pozdrawiam- 0 0
-
2009-03-18 16:45
brawo (3)
'Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.' Rewelacja, nawet dzien szybciej ;)
11 tramwajow mogacych podjechac pod gorke....3miejska metropolia jak zawsze na czele :D- 36 4
-
2009-03-18 20:32
nie mieszaj gdyni w problemy komunikacyjne gdanska!
gdynia ma swoje szelkobusy a my swoje bimbaje :P gdyni w to nie mieszaj a juz tymbardziej sopotu ;D
- 4 5
-
2009-03-19 10:36
Remont miał trwać od 14 do 22, czyli osiem dni, a będzie trwał siedem, czyli procentowo skróci się znacznie. Gdzie ty powód do narzekania (chodzi mi długość trwania remontu a nie jakość przewozów)?
- 0 0
-
2009-03-19 15:19
Płaczcie płaczki
płaczcie. Od 01.06.2009r. jeszcze zapłacicie dwa razy więcej za tą "przyjemność" gniecenia się z bliźnimi. Bilety miesięczne dla większości o ok.50-100% w górę. Widzieliście nowe cenniki?
- 1 0
-
2009-03-18 16:47
kursowanie co 7 minut jest problemem?????? (4)
ha ha ha
typowe , Polskie "Nie da się bo nie"
AdamOwicz na taczkę!!!- 33 36
-
2009-03-18 19:07
(1)
Wolisz tramwaj co 7 minut czy co 5?
- 7 0
-
2009-03-19 14:42
niewielka różnica ....
grunt aby sie wsiąść do niego dało i w miare w normalnych warunkach dojechać do celu.- 0 0
-
2009-03-18 20:23
DO MICHAŁA BRANCEWICZA (1)
CZY AUTOR CHODZIŁ DO SZKOŁY??? CHYBA NIE, WIĘC PODPOWIEM, ŻE PISZE SIĘ XVIII WIEK, A NIE 18 WIEK!...
- 3 2
-
2009-03-18 21:36
Błędy
Pan Michał zrobił przynajmniej dwa inne błędy
g(d)ramatyczne w swoim tekście. Niestety takich błędów jest coraz więcej na tym, i innych portalach. Pozdrawiam.- 0 0
-
2009-03-18 16:47
wstyd wstyd wstyd (3)
Europa się smieje...........
- 11 27
-
2009-03-18 22:27
Dokładnie. (1)
Tramwaj, wynalazek 19 wieku. Cały świat już z niego rezygnuje ale nie Gdańsk. W Gdańsku buduję się kolejne linie zamiast likwidować stare i odkorkowywać miasto. Zawsze to krok w tył. Oby tak dalej Panie Adamowicz.
- 1 10
-
2009-03-19 08:29
Ale żeś palnął gościu... Trend na Zachodzie jest dokładnie odwrotny. Chyba że masz informacje sprzed 50 lat...
- 5 1
-
2009-03-19 22:21
mam to w d...
- 0 0
-
2009-03-18 16:47
Naprawde żałuje ,że nie mamy tramwaji w Gdyni. (1)
Teraz to już za późno bo zbyt dużo będzie trzeba przebudowywać ulic. Trolejbusy które są w Gdyni spełniają swoją funkcje w mieście gdzie mieszka jakieś max 100tyś osób.
- 32 6
-
2009-03-18 17:03
Oczywiście takich jakie jeżdża na np. Chełm
- 5 2
-
2009-03-18 16:48
olać hucisko (11)
Puścić tramwaje górą koło dwrca pks. Tramwaj przemknie szybciej i bez zatorów. Po co na siłę przez hucisko. Może jeszcze 4 i 15 przez hucisko przeciągnąc??
- 75 6
-
2009-03-18 16:59
(4)
Bo 3 maja jest w remoncie na wysokości gildii, co oznacza, że tramwaj i tak musiałby jechać przez Hucisko. Czytanie ze zrozumieniem stanowi problem co?
- 5 16
-
2009-03-18 19:13
no chyba stanowi
cyt. 'Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka" ' - dla mnie propzycja mac'a jest akurat sensowna.
- 14 1
-
2009-03-18 21:05
I kogo by ta 11 zabierała w stronę Wrzeszcza? (2)
Pod Bramą Wyżynną i dworcem PKP, gdzie jeździ większość autobusów przejeżdżających przez centrum, jest chyba więcej chętnych jechać do Wrzeszcza niż spod np. dworca PKS? Mi się aktualny układ podoba. Jak 2 i 6 nie będą przejeżdżać przez Hucisko w stronę UM to przynajmniej w jedną stronę będzie chyba w miarę znośnie.
- 2 5
-
2009-03-19 01:11
Za to w drugą będzie wesoło
przystanek w Centrum zawsze okupuje jakaś dwójka albo szóstka
- 1 1
-
2009-03-19 07:08
po części sie zgodzę
a jak przesiadasz się z autobusu na kolejkę skm to i tak zapieprzasz przez cały tunel.
Nic się nie stanie jak pójdziesz kilkadziesiąt metrów dalej na przystanek tramwajowy. zresztą tam masz łatwiej jak działają schody ruchome:)- 6 0
-
2009-03-18 18:08
nawet jak nie ma remontów, to wszystko jest pchane na Hucisko, dwójka i szóstka z konieczności jedzie przez PKS, bo musi zawrócić, niedasizm górą!
- 8 1
-
2009-03-18 19:23
(1)
bo trzeba urzędasom dupsko zawieść pod samą prace, to samo jest z przystankiem jedynki koło urzedu miejskiego, tez dla urzędasów.
- 6 2
-
2009-03-19 08:31
urzędasami są też w Twoim rozumieniu pacjenci szpitala Kopernika, którym wolisz fundować pieszą wyprawę z LOTu...
- 5 1
-
2009-03-19 07:22
garus (1)
jak przecież okolice PKS i ul Biskupiej robią kanaliza pacanie
- 0 0
-
2009-03-19 09:53
robią nie robią
a jak już zrobią to po tych torach dalej nic nie e pojedzie.
- 0 0
-
2009-03-22 00:19
heh
Jak zwykle brak poczucia humoru u czytajacych i zrozumienia intencjii...."mac" nie pisał poważnie...czy Polacy az tacy głupi są....??/?
- 0 0
-
2009-03-18 16:48
Ikarus RlZ ;)
Powinni na czas remontu dodać linię ZA TRAMWAJ, żeby zwiększyć częstotliwość kursowania, a potem będą dodatkowe Dortmundy ;)
- 25 5
-
2009-03-18 16:49
dziennikarze powtarzają te same bzdury (8)
105 Na nie są w stanie bezpiecznie ZJECHAĆ, a nie podjechać.
Stare konstale nie mają w hamulcach piasecznic i dlatego moglyby mieć problemy z hamowaniem.
Wbrew bzdurom powtarzanych ciągle przez dziennikarzy, konstale mają wystarczającą moc, żeby podjechać na Chełm.- 50 2
-
2009-03-18 18:46
(7)
W hamulcach piasecznice? ;D chcesz do mechanizmu wpuszczac piasek? Piasek leci na tory, dzieki temu jest lepsza przyczepnosc.
- 5 1
-
2009-03-18 19:02
(6)
tymbardziej ze glownym sposobem hamowania sto piątek jest przechodzenie w tryb pracy generatorowej i oddawanie mocy do rezystorow. Najwiekszym problemem bylaby awaria trakcji, ktora doprowadzilaby do zaniku wzbudzenia w silniku (generatorze) i brak mozliwosci zatrzymania i tak siuuuup do centrum... zwora elektromagnetyczna bez zasilania tez nie pomoze a bebny...
- 4 0
-
2009-03-18 19:16
(5)
no tez cos slyszalem, ze mogloby byc kiepsko jakby w trakcji zabraklo pradu, bo hamulce w tych tramwajach sa "na prad" - kolega radzil, ze jak we wrzeszczu na skrzyzowaniu Miszewskiego stoisz na torach i pedzi na Ciebie tramwaj dzwoniac i migajac swiatlami to spier...;)
- 10 0
-
2009-03-18 19:49
(4)
coś w tym jest, ale nie do końca, wydaje mi się że w przypadku braku prądu musi być sposób na zahamowanie składu, wyżej wspomniane hamowanie to hamowanie elektrodynamiczne, a poza tym tramwaj ma hamulce cierne oraz szynowe. Hamulce cierne w 105Na hamują w przypadku zaniku napięcia (oraz za "sprawą" motorniczego).
- 4 0
-
2009-03-18 20:03
(2)
mozna hamowac hamulcami bebnowymi... ale nie z Armii Krajowej:)
- 4 0
-
2009-03-18 20:52
(1)
Można, przy odpowiedniej prędkości i odpowiednich warunkach można się nie zmieścić na przystanku :D Z podjeżdżaniem też byłby problem bo nie chodzi tu o moc silników tylko poślizg (zresztą logiczne, że jak nie można zahamować zawsze to i podjechać też nie zawsze można)
- 2 0
-
2009-03-18 21:23
Przy braku zasilania powinny zadziałać hamulce ostatniej szansy, szynówki... hyh, tylko chyba zdajecie sobie sprawę w jakim stanie są nasze stopiątki? ;)
- 3 0
-
2009-03-19 01:15
teoretycznie jest
w praktyce akumulatory słabiutkie
- 0 0
-
2009-03-18 16:49
porazka (3)
tak byc nie moze!!! koło 15 nie mozna sie dopchac aaaaaaaa to juz wole tak jak było i do dworca z buta sie przejsc.
- 27 2
-
2009-03-19 08:53
(1)
no widzisz? Dziwię się ludziskom, że mając co 5 minut tramwaj z Huciska/LOTu woleli drzeć papę, że chcą mieć tramwaje dalej...
To teraz mają dalej z całym dobrodziejstwem inwentarza: tłokiem i niepunktualnością. Bo 1 jeździła jak w szwajcarskim zegarku. 11 taka zaś nie będzie choćby z jednego prozaicznego powodu - ilości drzwi.
Reasumując: ludzie mają to, czego sami chcieli...- 4 1
-
2009-03-19 14:00
chcieli żeby był tłok i niepunktualnie?
- 1 0
-
2009-03-19 10:08
a nie mowilam, ze tak bedzie??
nie mowilam?
teraz cierpcie!- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.