- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (28 opinii)
- 2 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (39 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (106 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (61 opinii)
- 5 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (133 opinie)
- 6 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (355 opinii)
Lokomotywa pojechała 120 km/h na trasie PKM
Zobacz przejazd pociągiem przy lotnisku z kabiny maszynisty
Od poniedziałku trwają testy na nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Po torach między Strzyżą a Rębiechowem kursuje spalinowa lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Pociąg momentami rozpędza się do 120 km/h, a słychać go w okolicy.
Faktem jest, że pociąg wjechał na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale nie jest to regularny przejazd z pasażerami. Za zamieszanie odpowiada lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Wspomniany sygnał - tzw. GSM-r - ma umożliwić sterowanie ruchem kolejowym na nowej, 18-kilometrowej linii.
Na linii zainstalowany jest - wymagany przez Unię Europejską na wszystkich nowo budowanych liniach kolejowych - system sterowania ruchem ETCS poziomu 2, który odpowiada za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Z uwagi na to, że w tym systemie sterowanie ruchem odbywa się poprzez stałą dwukierunkową wymianę informacji, komunikacja radiowa pomiędzy pociągiem a systemem sterowania ruchem kolejowym będzie odbywała się za pomocą wspomnianego systemu GSM-R.
System łączności spełnia wyższe wymagania jakościowe poziomu sygnału w porównaniu do typowej telefonii generacji 2G i 2,5G. Część radiowa systemu GSM-R wybudowana na linii PKM będzie ściśle powiązana z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu.
Pociąg testowy rozpędza się do prędkosci 120 km/h
Sześć masztów do obsługi systemu sterowania ruchem
Na linii PKM zbudowanych zostało łącznie sześć wież do transmisji GSM-R. Cztery z nich będą miały wysokość 32,5 m, jedna 22,5 m (w okolicach bocznicy przy lotnisku). Najwyższa - 48 m - będzie wieża w okolicach dawnego poligonu na Jasieniu.
Lokalizacja poszczególnych masztów oraz ich liczba i wysokość zostały wytypowane przez ekspertów w taki sposób, żeby zapewnić pełne pokrycie systemem GSM-R całej linii PKM. Jest to bardzo istotne, ponieważ ukształtowanie terenu w Gdańsku, a w szczególności liczne wzgórza i wąwozy nie pozostają bez wpływu na tego typu łączność. System GSM-R jest systemem łączności kierunkowej. Oznacza to, że wiązka sygnału przekazywana jest kierunkowo pomiędzy masztami, a znajdujące się pomiędzy nimi przeszkody terenowe mogą doprowadzić do zakłóceń w przepływie sygnału.
Wybrane lokalizacje sześciu masztów GSM-R na linii PKM są optymalne dla tego systemu łączności i umożliwiają zalogowanie pociągu do systemu zarządzania ruchem kolejowym przy maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku linii.
Zobacz jak ma funkcjonować linia PKM
Testy potrwają do piątku
Testy pociągu potrwają do 24 kwietnia. - Musimy sprawdzić funkcjonowanie systemu nie tylko z lokalnym centrum sterowania, jakie powstało na Matarni, ale także z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Oczywiście przejazd pociągu można obserwować, z tym że należy to robić z miejsc ogólnodostępnych - z daleka. Należy też pamiętać, że wspomniane testy odbywają w się w nieregularnym czasie. Pod żadnym jednak pozorem nie wolno zbliżać się do linii, wchodzić na nasypy i wiadukty czy też przechodzić przez tory.
Miejsca
Opinie (200) 2 zablokowane
-
2015-04-21 15:39
wooow 120km/h naprawdę
to niedowiary, to jakiś cud techniki musi być, jaaaaaaa 120 km/h - tosz to szok!
- 6 5
-
2015-04-21 13:35
Super sprawa że do Lotniska dojedziemy koleją, ale 210 i tak musi zostać (2)
Niech nie zajeżdża do Portu Lotniczego, ale niech kursuje na trasie Orunia Gościnna-Osowa PKP, nawet po otwarciu i nawet jak PKM odniesie sukces to i tak 210 bedzie oblegana bo jej trasa pokrywa się z zapotrzebowaniem mieszkańców Gdańska. Także 210 co 15 minut!
- 87 18
-
2015-04-21 14:27
... (1)
Co to za bełkot?
Czy ty jeździsz tą linią w godzinach szczytu? Czy tylko w weekendy do cioci?
Notoryczne opóźnienia i nietrzymanie się rozkładu jazdy.
Wychodzisz na przystanek i nigdy nie wiesz ile będziesz musiał czekać i ile będziesz stał w korku (mówię o godzinach szczytu). A wtedy korzysta najwięcej osób.
PKMka w korku stać nigdy nie będzie.- 6 11
-
2015-04-21 15:32
ale przecież jak ruszy PKM, to wszyscy się na nią przesiądą i korków nie będzie ;)
- 13 1
-
2015-04-21 15:25
Brak zasięgu?
U mnie lokomotywa jedzie tylko do 29 sekundy, potem sie zatrzymuje. Brak zasięgu GSM-R czy może czerwone światło? A może zadziałał czuwak?
- 1 2
-
2015-04-21 15:21
A Pan Maciej to redaktor Maciej Naskręt? Jak smakował obiadek u rodziców?
- 8 0
-
2015-04-21 14:15
widziałam przez okno (2)
śmiga w tą i z powrotem widok nowy jak dla mnie ,fajnie jest
- 10 5
-
2015-04-21 14:25
(1)
Sama jestes? Czy ktos za to a stoi?
- 3 1
-
2015-04-21 15:07
za tamto i a też o, ależ siedzi bo.
- 2 0
-
2015-04-21 15:02
Chciałbym poznać tego pana Macieja...
Tekst z 20 kwietnia z trojmiasto.pl;
"W dniach 20-24 kwietnia 2015 r., na linii PKM odbywać się będą testy rozruchowe systemu GSM-R, polegające m.in. na sprawdzeniu pokrycia sygnałem radiowym całej linii, przy maksymalnej prędkości 120 km/h "
A 21 kwietnia mamy oto oddanego, anonimowego informatora:
"- zastanawia się pan Maciej, który poinformował nas o zdarzeniu"
Gdyby nie wyimaginowany pan Maciej....to byśmy nie wiedzieli :)
Miało być ciekawie, atrakcyjnie - niemalże na żywo....a wyszło jak zwykle :)- 20 1
-
2015-04-21 14:27
GW wlasnie pisze o cenach GKM vel PKM. Moze cos o tym dopiszecie..
- 4 1
-
2015-04-21 13:55
Cena biletów
A bilety po ile będą? Na pewno nie po 3 PLN jak w 210.
- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.