- 1 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (295 opinii)
- 2 Oponami rezerwują miejsca do parkowania (159 opinii)
- 3 Zimą polecimy z Gdańska do Dubaju (188 opinii)
- 4 Życie w realu sterowane przez internet (43 opinie)
- 5 Pięć płotów, które "podzieliły" Trójmiasto (177 opinii)
- 6 Koniec poszukiwań mężczyzny w morzu (61 opinii)
Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce
Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.
Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.
Co daje ILS IIIB?
- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-29 11:24
widzialem to na filmie czy leci z nami pilot
- 1 2
-
2021-01-29 11:27
Dziwne wnioski
Lądowanie jest najtrudniejszym elementem lotu, niezależnie od wyposażenia lotniska. Powiedziałby raczej, że lotnisko ma wysoki stopień zabezpieczenia lądowania w trudnych warunkach atmosferycznych. Do zabezpieczenia lądowania bierze się również minimalne warunki lotniska.
- 3 0
-
2021-01-29 11:54
jak klęskę sprzedać jako sukces (5)
Z powodu marnego położenia i braku sensownej alternatywy trzeba iść w koszty i instalować systemy, które w innych warunkach są, po prostu, zbędne....
- 4 10
-
2021-01-29 13:34
Jdjdj
Zacznij korzystać z lotniska w Gdyni, tam nigdy nie ma mgły, albo lataj z Radomia
- 2 2
-
2021-01-29 14:46
(2)
"trzeba iść w koszty i instalować systemy, które w innych warunkach są, po prostu, zbędne...."
W takim razie znakomita większość lotnisk na świecie ma marne położenie, bo ILS jest praktycznie standardem, a ils iii jest w praktyce na każdym liczącym się lotnisku na świecie.
Skoro w Gdyni tak świetnie, to po co instalowali tam TACAN (wojskowy odpowiednik cywilnego ILS)?- 1 2
-
2021-01-29 15:40
bo to lotnisko (1)
wojskowe?
I po co jeździć Lambo na naszych drogach?
Rozumiesz wypowiedź?- 0 0
-
2021-01-29 17:38
Można jeździć w Borsku.
Odległość od Trójmiasta akurat na rozgrzanie silnika.
- 0 0
-
2021-01-29 17:35
Klęskę?
Klęskę to ty masz w szarych komórkach. Jest niezliczona ilość znacznie gorzej położonych lotnisk w tym wszystkie w Szwajcarii. To lotnisko, im. Lecha Wałęsy przy obecnych możliwościach technologicznych położone jest normalnie a dodatkowo świetnie skomunikowane z całym Trójmiastem i Pomorzem.
- 0 0
-
2021-01-29 12:48
Super (1)
Nie wiem skąd tyle malkontentów, ale to chyba norma...
Mamy lotnisko, mamy super systemy bezpieczeństwa - cieszcie się i przestańcie marudzić...- 8 3
-
2021-01-29 15:47
akcja rodzi reakcję
trzeba zadawać sobie z tego sprawę.
- 0 0
-
2021-01-29 15:21
do ignorantów,
którzy wypisują tu, na forum , w komentarzach brednie o lotnisku w Gdyni, na Babich Dołach.
Nie macie pojęcia czemu miało służyć cywilne lotnisko w Gdyni.
Porównując lotnisko w Gdyni do lotniska w Gdańsku to tak jak próbować porównać Basen Żeglarski w Gdyni do Portu Północnego w Gdańsku.
Powtarzacie brednie, które jeszcze więksi ignoranci wypisywali na portalach i w gazetach.- 3 4
-
2021-01-29 15:28
ILS (1)
Czy ten ILS jest zamontowany na obu końcach pasa? Jężeli nie to lądować we mgle można tylko podchodząc do tego końca pasa gdzie on działa. Ktoś wie?
- 2 2
-
2021-01-29 17:40
A kolor urządzeń?
Napisz o tym bo może jakiś brzydki.
- 0 0
-
2021-01-29 19:06
Wysłac macierewicza i pilotów wojskowych do testów.
- 0 1
-
2021-01-29 22:46
ale samolotow nie ma
- 0 0
-
2021-01-29 22:48
klockowski sie cieszy???
czy obcieli mu zarobki czy podwyzszyli???
- 0 0
-
2021-01-29 23:10
magazyny na pasze
bedą sterowane radarem???
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.