• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce

Michał Brancewicz
28 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce. Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce.

Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.



Której fazy lotu się obawiasz?

Instrument Landing System (ILS) to zestaw radiolatarni i świateł, które ułatwiają pilotom lądowanie na lotnisku podczas złej pogody lub po zmierzchu. Radiolatarnie wysyłają do samolotu precyzyjne informacje o jego pozycji względem pasa startowego, a światła sprawiają, że pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową.

Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.

Różnice między ILS-ami różnych kategorii. Różnice między ILS-ami różnych kategorii.

Co daje ILS IIIB?



- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • widzialem to na filmie czy leci z nami pilot

    • 1 2

  • Dziwne wnioski

    Lądowanie jest najtrudniejszym elementem lotu, niezależnie od wyposażenia lotniska. Powiedziałby raczej, że lotnisko ma wysoki stopień zabezpieczenia lądowania w trudnych warunkach atmosferycznych. Do zabezpieczenia lądowania bierze się również minimalne warunki lotniska.

    • 3 0

  • jak klęskę sprzedać jako sukces (5)

    Z powodu marnego położenia i braku sensownej alternatywy trzeba iść w koszty i instalować systemy, które w innych warunkach są, po prostu, zbędne....

    • 4 10

    • Jdjdj

      Zacznij korzystać z lotniska w Gdyni, tam nigdy nie ma mgły, albo lataj z Radomia

      • 2 2

    • (2)

      "trzeba iść w koszty i instalować systemy, które w innych warunkach są, po prostu, zbędne...."

      W takim razie znakomita większość lotnisk na świecie ma marne położenie, bo ILS jest praktycznie standardem, a ils iii jest w praktyce na każdym liczącym się lotnisku na świecie.
      Skoro w Gdyni tak świetnie, to po co instalowali tam TACAN (wojskowy odpowiednik cywilnego ILS)?

      • 1 2

      • bo to lotnisko (1)

        wojskowe?

        I po co jeździć Lambo na naszych drogach?
        Rozumiesz wypowiedź?

        • 0 0

        • Można jeździć w Borsku.

          Odległość od Trójmiasta akurat na rozgrzanie silnika.

          • 0 0

    • Klęskę?

      Klęskę to ty masz w szarych komórkach. Jest niezliczona ilość znacznie gorzej położonych lotnisk w tym wszystkie w Szwajcarii. To lotnisko, im. Lecha Wałęsy przy obecnych możliwościach technologicznych położone jest normalnie a dodatkowo świetnie skomunikowane z całym Trójmiastem i Pomorzem.

      • 0 0

  • Super (1)

    Nie wiem skąd tyle malkontentów, ale to chyba norma...
    Mamy lotnisko, mamy super systemy bezpieczeństwa - cieszcie się i przestańcie marudzić...

    • 8 3

    • akcja rodzi reakcję

      trzeba zadawać sobie z tego sprawę.

      • 0 0

  • do ignorantów,

    którzy wypisują tu, na forum , w komentarzach brednie o lotnisku w Gdyni, na Babich Dołach.
    Nie macie pojęcia czemu miało służyć cywilne lotnisko w Gdyni.
    Porównując lotnisko w Gdyni do lotniska w Gdańsku to tak jak próbować porównać Basen Żeglarski w Gdyni do Portu Północnego w Gdańsku.
    Powtarzacie brednie, które jeszcze więksi ignoranci wypisywali na portalach i w gazetach.

    • 3 4

  • ILS (1)

    Czy ten ILS jest zamontowany na obu końcach pasa? Jężeli nie to lądować we mgle można tylko podchodząc do tego końca pasa gdzie on działa. Ktoś wie?

    • 2 2

    • A kolor urządzeń?

      Napisz o tym bo może jakiś brzydki.

      • 0 0

  • Wysłac macierewicza i pilotów wojskowych do testów.

    • 0 1

  • ale samolotow nie ma

    • 0 0

  • klockowski sie cieszy???

    czy obcieli mu zarobki czy podwyzszyli???

    • 0 0

  • magazyny na pasze

    bedą sterowane radarem???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane