- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (36 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (246 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (201 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (158 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (44 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (60 opinii)
Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce
Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.
Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.
Co daje ILS IIIB?
- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-28 19:52
No i po co to teraz (1)
nigdzie polecieć nie można... świat oszalał
- 3 6
-
2021-01-28 19:56
noś maskę gdzie trzeba bo to nie żarty
- 2 2
-
2021-01-28 20:01
Klin nalotu
To lotnisko ma wyjątkowe warunki. Wiem bo fruwałem.
- 1 3
-
2021-01-28 20:07
Odszkodowania (4)
Dobrze, że lotnisko inwestuje w bezpieczeństwo, szkoda, że wypiera się płacenia odszkowdowań za hałas dla ludzi w związku z rozwojem lotniska i wzrostem ruchu
- 9 14
-
2021-01-28 20:33
Dlaczego ?
Ktoś kto buduje lub kupuje dom w okolicy lotniska powinien wiedzieć że trzeba się z tym liczyć.
Kiedy powstało lotnisko wszędzie dookoła były pola. Banino i okolice zawsze pozostaną wsią.- 10 0
-
2021-01-28 21:06
Odszkodowania jak dla mnie to powinny być teraz, jak nic nie lata....
Bardzo mi brakuje tych migających światełek i warkotu, czułam że żyję.
- 3 0
-
2021-01-29 01:45
"szkoda, że wypiera się płacenia odszkowdowań za hałas"
A dlaczego lotnisko ma płacić za głupotę ludzi, którzy nie potrafią skorelować lokalizacji mieszkania/domu/działki, które kupują z możliwym oddziaływaniem akustycznym istniejącego lotniska?
Odszkodowania powinny się jedynie należeć mieszkańcom czy posiadaczom ziemi, którzy zamieszkiwali te tereny przed powstaniem lotniska.- 6 1
-
2021-01-29 09:27
Mieszkam przy lotnisku od 1989r i hałas mi nie przeszkadza
- 1 0
-
2021-01-28 20:44
Dla tych zwłaszcza młodych, mało zorientowanych proponuje ważny dokument dla Gdyni i Pomorza !
a nie pisanie tu hejtów o gdyńskim lotnisku
"Regionalna strategia rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020" stanowi jeden z najważniejszych dokumentów przyjętych przez radnych Sejmiku Województwa Pomorskiego obecnej kadencji. Znajduje się w nim także wiele fragmentów ważnych dla Gdyni.
Strategia ta była również bazą do opracowania nowego, spójnego dokumentu planistycznego jakim był plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego. Plan został uchwalony w 2002 roku i w dużej mierze jest obecnie nieaktualny lub nie odpowiada na dzisiejsze zapotrzebowanie zmieniającej się, w tym względzie, rzeczywistości. Plany mają to do siebie, że jak się w nich zmieni nawet drobny szczegół za nim idzie cała strategia,
Nie wiadomo jak by dzisiaj wyglądało nasze Trójmiasto z dwoma wspaniałymi lotniskami ? Może bylibyśmy hubem dla tej częsci Europy. Dzisiaj są to tylko gdybania i cieszenia się z małostek system ILS kategorii IIIB - choć ważnych dla gdańskiego portu, lecz podcięciu skrzydeł choćby przez CPK, ale to wszystko na własne życzenie :))- 7 4
-
2021-01-28 21:10
Tylko dlaczego pozwalają palić tak, żeby wszyscy przechodzący musieli wąchać?
- 9 0
-
2021-01-28 21:12
Wszystko super... (2)
Tylko to wejście na lotnisko z wymuszonym przejściem pomiędzy straganami z wyborową jest jedyne w swoim rodzaju nie tylko w Polsce , ale na świecie!
- 9 6
-
2021-01-28 21:34
Chyba nie byłeś nigdzie na świecie
tylko ze swojej wioski narzekać potrafisz.
- 7 0
-
2021-01-29 09:28
Mało w świecie bywasz...
A pleciesz jakbyś wszystkie lotniska zwiedził
- 1 0
-
2021-01-28 21:14
Naplawdę super....
Szczególnie to wejście na lotnisko pomiędzy straganami jest tez jedyne w Polsce.
- 5 4
-
2021-01-28 21:30
gbas gls
Trzeba było zainwestować w GBAS Landing System :) koszt budowy to jakieś 2mln USD, nie trzeba go kalibrować tak często papugą jak ILS i może obsługiwać całe lotnisko a nie tylko podejscie do 29 :)
- 2 2
-
2021-01-28 21:40
Ox
Miliony wydane na podrzedne lotnisko na ktorym i tak nie laduja samoloty ktore wspóldzialaja z tym systemem kolejny walek
- 4 3
-
2021-01-28 21:51
Może wreszcie się coś zmieni (2)
bo tradycyjnie w okresie zimowo jesiennym , regularnie zamiast w Gdańsku ,z powodu warunków atmosferycznych lądowałem w Bydgoszczu albo Poznaniu a potem jazda autobusami do miejsca przeznaczenia . W takim wypadku , idea latania samolotem bierze w łeb.
- 7 2
-
2021-01-28 23:24
No tak (1)
W Gdyni jest system TACAN (wyposażona została Baza Lotnicza Marynarki Wojennej w Babich Dołach. W październiku 2009 roku, która może być podwyższona do odpowiedniej kat. ILS, no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach
- 0 2
-
2021-01-29 01:34
"no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach"
Weź nie rozśmieszaj. Ten jeden pas to się nadaje dla śmigłowców, a nie samolotów pasażerskich pokroju jakiegoś 737, że o większych nie wspomnę.
Poza tym od czasów wynalezienia skrętnego podwozia nie ma konieczności budowania pasów w różnych kierunkach i największe lotniska z więcej niż jednym pasem mają te pasy równolegle, bo wtedy możliwe jest wykonywanie więcej niż jednej operacji lotniczej jednocześnie.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.