• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce

Michał Brancewicz
28 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce. Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce.

Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.



Której fazy lotu się obawiasz?

Instrument Landing System (ILS) to zestaw radiolatarni i świateł, które ułatwiają pilotom lądowanie na lotnisku podczas złej pogody lub po zmierzchu. Radiolatarnie wysyłają do samolotu precyzyjne informacje o jego pozycji względem pasa startowego, a światła sprawiają, że pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową.

Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.

Różnice między ILS-ami różnych kategorii. Różnice między ILS-ami różnych kategorii.

Co daje ILS IIIB?



- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • No i po co to teraz (1)

    nigdzie polecieć nie można... świat oszalał

    • 3 6

    • noś maskę gdzie trzeba bo to nie żarty

      • 2 2

  • Klin nalotu

    To lotnisko ma wyjątkowe warunki. Wiem bo fruwałem.

    • 1 3

  • Odszkodowania (4)

    Dobrze, że lotnisko inwestuje w bezpieczeństwo, szkoda, że wypiera się płacenia odszkowdowań za hałas dla ludzi w związku z rozwojem lotniska i wzrostem ruchu

    • 9 14

    • Dlaczego ?

      Ktoś kto buduje lub kupuje dom w okolicy lotniska powinien wiedzieć że trzeba się z tym liczyć.
      Kiedy powstało lotnisko wszędzie dookoła były pola. Banino i okolice zawsze pozostaną wsią.

      • 10 0

    • Odszkodowania jak dla mnie to powinny być teraz, jak nic nie lata....

      Bardzo mi brakuje tych migających światełek i warkotu, czułam że żyję.

      • 3 0

    • "szkoda, że wypiera się płacenia odszkowdowań za hałas"

      A dlaczego lotnisko ma płacić za głupotę ludzi, którzy nie potrafią skorelować lokalizacji mieszkania/domu/działki, które kupują z możliwym oddziaływaniem akustycznym istniejącego lotniska?
      Odszkodowania powinny się jedynie należeć mieszkańcom czy posiadaczom ziemi, którzy zamieszkiwali te tereny przed powstaniem lotniska.

      • 6 1

    • Mieszkam przy lotnisku od 1989r i hałas mi nie przeszkadza

      • 1 0

  • Dla tych zwłaszcza młodych, mało zorientowanych proponuje ważny dokument dla Gdyni i Pomorza !

    a nie pisanie tu hejtów o gdyńskim lotnisku
    "Regionalna strategia rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020" stanowi jeden z najważniejszych dokumentów przyjętych przez radnych Sejmiku Województwa Pomorskiego obecnej kadencji. Znajduje się w nim także wiele fragmentów ważnych dla Gdyni.
    Strategia ta była również bazą do opracowania nowego, spójnego dokumentu planistycznego jakim był plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego. Plan został uchwalony w 2002 roku i w dużej mierze jest obecnie nieaktualny lub nie odpowiada na dzisiejsze zapotrzebowanie zmieniającej się, w tym względzie, rzeczywistości. Plany mają to do siebie, że jak się w nich zmieni nawet drobny szczegół za nim idzie cała strategia,
    Nie wiadomo jak by dzisiaj wyglądało nasze Trójmiasto z dwoma wspaniałymi lotniskami ? Może bylibyśmy hubem dla tej częsci Europy. Dzisiaj są to tylko gdybania i cieszenia się z małostek system ILS kategorii IIIB - choć ważnych dla gdańskiego portu, lecz podcięciu skrzydeł choćby przez CPK, ale to wszystko na własne życzenie :))

    • 7 4

  • Tylko dlaczego pozwalają palić tak, żeby wszyscy przechodzący musieli wąchać?

    • 9 0

  • Wszystko super... (2)

    Tylko to wejście na lotnisko z wymuszonym przejściem pomiędzy straganami z wyborową jest jedyne w swoim rodzaju nie tylko w Polsce , ale na świecie!

    • 9 6

    • Chyba nie byłeś nigdzie na świecie

      tylko ze swojej wioski narzekać potrafisz.

      • 7 0

    • Mało w świecie bywasz...

      A pleciesz jakbyś wszystkie lotniska zwiedził

      • 1 0

  • Naplawdę super....

    Szczególnie to wejście na lotnisko pomiędzy straganami jest tez jedyne w Polsce.

    • 5 4

  • gbas gls

    Trzeba było zainwestować w GBAS Landing System :) koszt budowy to jakieś 2mln USD, nie trzeba go kalibrować tak często papugą jak ILS i może obsługiwać całe lotnisko a nie tylko podejscie do 29 :)

    • 2 2

  • Ox

    Miliony wydane na podrzedne lotnisko na ktorym i tak nie laduja samoloty ktore wspóldzialaja z tym systemem kolejny walek

    • 4 3

  • Może wreszcie się coś zmieni (2)

    bo tradycyjnie w okresie zimowo jesiennym , regularnie zamiast w Gdańsku ,z powodu warunków atmosferycznych lądowałem w Bydgoszczu albo Poznaniu a potem jazda autobusami do miejsca przeznaczenia . W takim wypadku , idea latania samolotem bierze w łeb.

    • 7 2

    • No tak (1)

      W Gdyni jest system TACAN (wyposażona została Baza Lotnicza Marynarki Wojennej w Babich Dołach. W październiku 2009 roku, która może być podwyższona do odpowiedniej kat. ILS, no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach

      • 0 2

      • "no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach"

        Weź nie rozśmieszaj. Ten jeden pas to się nadaje dla śmigłowców, a nie samolotów pasażerskich pokroju jakiegoś 737, że o większych nie wspomnę.
        Poza tym od czasów wynalezienia skrętnego podwozia nie ma konieczności budowania pasów w różnych kierunkach i największe lotniska z więcej niż jednym pasem mają te pasy równolegle, bo wtedy możliwe jest wykonywanie więcej niż jednej operacji lotniczej jednocześnie.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane