• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbudowuje. Większa hala dla pasażerów, biurowce obok

Michał Stąporek
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze. Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze.

Dwa i pół roku po powiększeniu terminalu pasażerskiego T2, gdańskie lotnisko ogłasza dalszą rozbudowę hali odlotów i inwestycje w tereny przylotniskowe. Biurowce mają powstać tuż obok przystanku PKM Port Lotniczy.



Jak oceniasz jakość obsługi pasażera na lotnisku w Gdańsku?

Port lotniczy w Gdańsku zmienia się jak w kalejdoskopie. Gdyby wylądował tu pasażer, który nie był w Trójmieście od dekady, nie poznałby tego miejsca. Wystarczy wspomnieć, że:

  • w 2012 roku otwarto tu nowy terminal pasażerski, płytę postojową i drogę kołowania
  • w 2015 rozbudowano nowy terminal o 30 proc.
  • w 2015 roku uruchomiono PKM, która zatrzymuje się przy lotnisku
  • od 2015 r. trwają niemal ciągłe prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach pogodowych, najpierw do kategorii II, a obecnie IIIB. To najwyższa kategoria na świecie.


Wszystkie te inwestycje są możliwe, gdyż od niemal dekady dynamicznie rośnie liczba pasażerów na gdańskim lotnisku, a co za tym idzie zyski portu lotniczego. W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł.

Rośnie liczba pasażerów, rosną też potrzeby portu lotniczego



Nowych pasażerów trzeba jednak mieć gdzie obsłużyć. Dlatego już 2,5 roku po ostatniej rozbudowie terminalu pasażerskiego, zapowiadana jest kolejna inwestycja. Hala obsługi pasażerów powiększy się o tzw. pirs, czyli podłużny i niższy od głównej hali budynek, w którym zlokalizowane będą bramki prowadzące bezpośrednio do samolotów.

- Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Nowy pirs o powierzchni 16 tys. m kw.



Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

W pirsie znajdą się cztery klatki zewnętrzne z ośmioma bramkami (tzw. gate'ami), wyposażonymi w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy na trójmiejskim lotnisku będzie można obsłużyć rękawami samolotu przylatującego lub odlatującego do strefy Non-Schengen, czyli - w dużym uproszczeniu - poza Unię Europejską. To szczególnie ważne dla pasażerów korzystających z lotów czarterowych, które startują lub przylatują o bardzo różnych porach.

- Dziś takie połączenia obsługiwane są przez najstarszy, powstały w latach 90., terminal T1. Po zbudowaniu pirsu ten terminal nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję, lecz wyłącznie w sytuacjach rezerwowych, jeśli pojawią się problemy z przepustowością - tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Więcej bramek do odprawy i kontroli bezpieczeństwa



Wraz z budową nowego pirsu, zmieni się także część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj bagaże przylatujących podróżnych wyładowywane są na pięciu taśmach odbioru bagażu, a po rozbudowie będzie ich dziewięć.

Choć istniejąca hala terminalu nie będzie rozbudowywana, także ona się zmieni. Trwa powiększanie liczby punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in) z 20 do 40. Dziś pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co zauważalnie poprawi przepustowość tej strefy.

Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata



Choć plany rozbudowy lotniska ogłoszono w połowie lutego, nie oznacza to, że prace rozpoczną się lada dzień.

- Aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. W tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata - zastrzega Tomasz Kloskowski.

Biurowce przy lotnisku w Gdańsku



Warto zauważyć, że na wizualizacji przedstawiającej nowy pirs, widać także biurowce, stojące tuż za estakadą kolejową przed terminalem lotniczym. Władze lotniska bardzo oszczędnie mówią o tej inwestycji, tzw. Airport City. Nic dziwnego, ponieważ budzi ona kontrowersje wśród trójmiejskich deweloperów.

- Na ziemi wywłaszczonej dla lotniska ustawą, czyli znacznie taniej, niż ja zapłaciłem za moje tereny, powstaną budynki, które będą rywalizowały o tego samego klienta, o którego ja walczę. Jak mam zaoferować mu lepsze warunki, skoro już na starcie jestem na straconej pozycji? - zastanawia się prezes trójmiejskiej firmy deweloperskiej. - Czy instytucje publiczne, jaką jest port lotniczy, na pewno powinny prowadzić działalność, która uderza w prywatne podmioty, płacące podatki w Trójmieście? Mam wątpliwości.

Miejsca

Opinie (320) 8 zablokowanych

  • Oksywie (5)

    Lotnisko w Gdyni już jest przestarzałe patrząc na te w Gdańsku

    • 29 10

    • (2)

      Porównywać lotnisko w Gdyni do tego w Gdańsku to jak porównywać motel przy drodze do Hiltona

      • 5 0

      • (1)

        Porównywać lotnisko wojskowe do lotniska cywilnego to jak porównać ciebie z człowiekiem inteligentnym.

        • 2 2

        • Szczurek akurat postawil tam terminal pasazerski, a nie wojskowy. Zamknięty bo jak to w Gdyni "nie da się"

          • 1 0

    • (1)

      Przypominam cepie że lotnisko w Gdyni nadal jest tylko w rękach wojska, nie jest lotniskiem typowo dla cywilów

      • 1 2

      • Nie jest bo Szczurek spieprz*ł sprawę. Gdyby pytał o modyfikacje przed rozpoczęciem budowy sprawa potoczła by sie inaczej

        • 1 0

  • IIIB (1)

    Kategorią najwyższą na świecie? A ja byłem przekonany, że IIIC.

    • 16 8

    • IIIC jest kategorią czysto teoretyczną

      można usiąść, ale pasa nie opuścisz.

      • 10 0

  • Oksywie (1)

    Ciekawe kiedy urzędnicy przyznają się do błędu że zmarnowalismy kasę mieszkańców Gdyni. Lotnisko robili a na dojazdach drzewa wyrastają w ulicę. Po to żeby kilku bogaczy wylądowała na lotnisku widać że urzędnicy nie robią nic dla mieszkańców tylko kasa się liczy łapówki.

    • 28 4

    • Będą dalej udawać głupich i że nic się nie stało. Szczurek oddaj że swoich te 100 mln

      • 6 0

  • Milionom starych niemców, francuzów i angoli ktoś bedzie musiał sprzątać i pieluchy zmieniać (1)

    Kiedyś murzynów łapano w siatki, teraz im budują lotniska.

    • 21 9

    • W koncu jakas praca dla gdynian

      • 0 0

  • (3)

    nie lepiej uruchomić lotnisko w Gdyni które czeka???

    • 12 30

    • Uruchamiaj

      • 8 0

    • Nie nazywam tego kurnika w Gdyni lotniskiem. Tam nawet samoloty tanich linii nie mogą ładować.

      • 3 0

    • to że coś tam jest to nie znaczy aby nazywać to LOTNISKIEM

      NIC TAM NIE WYSTARTUJE I NIE WYLĄDUJE

      • 0 0

  • będziecie zazdrościć Gdynii

    wystrzelimy z Kosakowa rakietę na Marksa z głównym pilotem , naszym kochanym prezydentem W. Szczurkiem oraz jego wybitnymi zastępcami i oczywiście zastępczynią. To będzie rewelacja na skalę światową. W celu zebrania funduszy na tę wyprawę obcinamy budżet na drogi, zwiększamy podatek od nieruchomości , wprowadzamy opłatę za śmieci od metrażu mieszkania itd.itp. Acha, pan Łucyk poradzi jak stracić dotacje Unii na prywatną firmę. Jeszcze się wam oczy otworzą. Gdańsk nie ma wizji. Gdynia będzie the best.

    • 27 6

  • a nocnej PKM (3)

    Brak ! duże miasto a po przylocie siedzenie i czekanie do rana na pierwsze połączenia

    • 44 4

    • autobus N3

      Nie trzeba czekać do rana. Co godzinę masz autobus nocny N3.

      • 3 6

    • Będzie od marca

      • 2 0

    • Ubera zamów

      • 1 2

  • kosakowo lubi to !

    • 9 1

  • 1

    Pięknie cudownie !! biurowce !!!
    A może rozbudować sortownię ? Bo paxy będą czekać po 2 h na bagaż
    Drogi kołowania ? Bo samoloty nie wyjadą po jednej na raz.
    Stanowiska postojowe ?
    System tankowania ?
    BTW
    Gdzie ten autobus wjeżdża ?
    Do terminalu ? Pojazd spalinowy ? A co z alarmem ??
    A gdzie on tam zawróci ?

    • 17 5

  • .....tam w tle wizualizacji powinny być widoczne parkingi ...ciągnące się po horyzont.

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane