• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbudowuje. Większa hala dla pasażerów, biurowce obok

Michał Stąporek
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze. Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze.

Dwa i pół roku po powiększeniu terminalu pasażerskiego T2, gdańskie lotnisko ogłasza dalszą rozbudowę hali odlotów i inwestycje w tereny przylotniskowe. Biurowce mają powstać tuż obok przystanku PKM Port Lotniczy.



Jak oceniasz jakość obsługi pasażera na lotnisku w Gdańsku?

Port lotniczy w Gdańsku zmienia się jak w kalejdoskopie. Gdyby wylądował tu pasażer, który nie był w Trójmieście od dekady, nie poznałby tego miejsca. Wystarczy wspomnieć, że:

  • w 2012 roku otwarto tu nowy terminal pasażerski, płytę postojową i drogę kołowania
  • w 2015 rozbudowano nowy terminal o 30 proc.
  • w 2015 roku uruchomiono PKM, która zatrzymuje się przy lotnisku
  • od 2015 r. trwają niemal ciągłe prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach pogodowych, najpierw do kategorii II, a obecnie IIIB. To najwyższa kategoria na świecie.


Wszystkie te inwestycje są możliwe, gdyż od niemal dekady dynamicznie rośnie liczba pasażerów na gdańskim lotnisku, a co za tym idzie zyski portu lotniczego. W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł.

Rośnie liczba pasażerów, rosną też potrzeby portu lotniczego



Nowych pasażerów trzeba jednak mieć gdzie obsłużyć. Dlatego już 2,5 roku po ostatniej rozbudowie terminalu pasażerskiego, zapowiadana jest kolejna inwestycja. Hala obsługi pasażerów powiększy się o tzw. pirs, czyli podłużny i niższy od głównej hali budynek, w którym zlokalizowane będą bramki prowadzące bezpośrednio do samolotów.

- Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Nowy pirs o powierzchni 16 tys. m kw.



Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

W pirsie znajdą się cztery klatki zewnętrzne z ośmioma bramkami (tzw. gate'ami), wyposażonymi w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy na trójmiejskim lotnisku będzie można obsłużyć rękawami samolotu przylatującego lub odlatującego do strefy Non-Schengen, czyli - w dużym uproszczeniu - poza Unię Europejską. To szczególnie ważne dla pasażerów korzystających z lotów czarterowych, które startują lub przylatują o bardzo różnych porach.

- Dziś takie połączenia obsługiwane są przez najstarszy, powstały w latach 90., terminal T1. Po zbudowaniu pirsu ten terminal nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję, lecz wyłącznie w sytuacjach rezerwowych, jeśli pojawią się problemy z przepustowością - tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Więcej bramek do odprawy i kontroli bezpieczeństwa



Wraz z budową nowego pirsu, zmieni się także część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj bagaże przylatujących podróżnych wyładowywane są na pięciu taśmach odbioru bagażu, a po rozbudowie będzie ich dziewięć.

Choć istniejąca hala terminalu nie będzie rozbudowywana, także ona się zmieni. Trwa powiększanie liczby punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in) z 20 do 40. Dziś pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co zauważalnie poprawi przepustowość tej strefy.

Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata



Choć plany rozbudowy lotniska ogłoszono w połowie lutego, nie oznacza to, że prace rozpoczną się lada dzień.

- Aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. W tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata - zastrzega Tomasz Kloskowski.

Biurowce przy lotnisku w Gdańsku



Warto zauważyć, że na wizualizacji przedstawiającej nowy pirs, widać także biurowce, stojące tuż za estakadą kolejową przed terminalem lotniczym. Władze lotniska bardzo oszczędnie mówią o tej inwestycji, tzw. Airport City. Nic dziwnego, ponieważ budzi ona kontrowersje wśród trójmiejskich deweloperów.

- Na ziemi wywłaszczonej dla lotniska ustawą, czyli znacznie taniej, niż ja zapłaciłem za moje tereny, powstaną budynki, które będą rywalizowały o tego samego klienta, o którego ja walczę. Jak mam zaoferować mu lepsze warunki, skoro już na starcie jestem na straconej pozycji? - zastanawia się prezes trójmiejskiej firmy deweloperskiej. - Czy instytucje publiczne, jaką jest port lotniczy, na pewno powinny prowadzić działalność, która uderza w prywatne podmioty, płacące podatki w Trójmieście? Mam wątpliwości.

Miejsca

Opinie (320) 8 zablokowanych

  • Najpilniejsza jest zmiana nazwy lotniska !!!!!!! (4)

    To wstyd i hańba gdy TW Bolek wita w Gdańsku. Ale w Gdańsku mamy jeszcze układ mafijny. Do wyborów , a może wcześniej gdy zapuszkują budynia.

    • 4 9

    • Oczywiście, zmiana nazwy, postawienie pomnika wielkiego Aviatora - to jest najważniejesze

      A co do reszty - jakoś to będzie

      • 0 1

    • Kto ma to zmienić ?

      Wiesz coś o tym ?

      • 0 0

    • tak zamienmy na TW Wolfgang albo Kryże albo piotrowicz

      a moze walentynowicz? Ukrainki i socjalistycznej przodowniczki pracy?

      • 1 1

    • Ogarnij sie człowieku i poczytaj na temat bolka. Wstyd być az tak slepym

      • 0 1

  • Lotniska (1)

    Czy od razu nie bylo mozna zrobic taki pirs byla budowana hala pasazerska wiec od razu mogli to zrobic co teraz planuja.Ziemia byla jest przeznaczona na inwestycie nowe.Znowu beda utrudnienia dla pasazerow I aut.U nas zawsze spoznione maja swoje pomyslunki..Bede czekal na te dzielo????

    • 2 1

    • buduje się pod potrzeby a nie wedle widzi mi się jak CPL

      • 0 0

  • Artykuł sponsorowany (przez kogo?) (1)

    Akceptowane "łapki" tylko te zgodne z intencją artykułu pana Michała .
    Może tak panie Michale artykuł o odczuciach mieszkańców którym nad głową buczą niezdyscyplinowane Vizzair'y, F 16, może tak ustalić ściśle określoną (i przestrzeganą) ścieżkę startu i lądowania tych samolotów.
    "W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł."
    Nieruchomości w obszarze OOU straciły na wartości (tylko z racji określenia OOU strefy) 5 do 20%, narzucono czas o ubieganie się odszkodowania do 30 marca 2018, tradycyjnie Lotnisko będzie się chciało wykpić jakąś jałmużną podważając dyskomfort mieszkańców strefy OOU, na kpinę wygląda fakt że ci co nie są w strefie OOU powinni czuć się komfortowo.
    Wydaje mi się że zdyscyplinowanie pilotów do przestrzegania wyznaczonych ścieżek startów i lądowań ograniczyłoby strefę hałasu do niezbędnego minimum, a mieszkańcom w tejże strefie godziwe zadośćuczynienie zmniejszyłoby antagonizmy pomiędzy mieszkańcami a lotniskiem.

    • 0 2

    • Pas startowy: oś 29 - 11 istnieje od lat 70 tych. Reszta nastąpiła po tym, także OOU.

      • 0 0

  • Oj tam, oj tam... (1)

    Czepiacie się...obsługa lotniska dba o pasażerów, zapewnia im spacery, najpierw góra, potem slalomik przez sklep, potem chwila dłuższa oczekiwania, potem schodami w dół, żeby na koniec wspiąć się kolejnymi schodami w górę, do samolotu...toż to fitness za darmo...no prawie darmo...a czasem i siłownia jak przyjdzie takiej mamie jedno dzieciątko dźwigać a drugie ciągnąć..., pierwszeństwo wejścia na pokład- podobna fikcja. Dla mnie pierwszeństwo to WEJŚCIE do samolotu a nie zejście z terminala na dół POD drzwi na płytę lotniska...a my się czepiamy rękawów..., owacje są jak ktoś wspomni "rozbudowa", "większe lotnisko"...super tylko dla kogo to? i kiedy będzie można skorzystać??? A więc nie czepiajmy się...nadal.

    • 2 0

    • 400V

      Może ten nowy łącznik (+- 300 m) dostanie ruchome schody. W Azji montują takie od ub. wieku. Myślę, że zarząd lotniska, poza świnią podłożoną Gdyni, jest kumaty.

      • 0 0

  • W Bydgoszczy mimo woli

    Ok, to i tak osiągnie swoje moce przerobowe za 3 lata. Na teraz kupcie trochę więcej pługów do odśnieżania. Kat III lux, najładniejsze LED-y nad Bałtykiem, a przegrywacie ze śniegiem.

    • 0 0

  • Kat. IIIC

    Nie III B, a III C jest najwyższą kategorią ILS

    • 1 0

  • Czarne chmury

    Szkoda, ze wizualizacja pokazuje czarne chmury nad lotniskiem :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane