• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbudowuje. Większa hala dla pasażerów, biurowce obok

Michał Stąporek
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze. Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze.

Dwa i pół roku po powiększeniu terminalu pasażerskiego T2, gdańskie lotnisko ogłasza dalszą rozbudowę hali odlotów i inwestycje w tereny przylotniskowe. Biurowce mają powstać tuż obok przystanku PKM Port Lotniczy.



Jak oceniasz jakość obsługi pasażera na lotnisku w Gdańsku?

Port lotniczy w Gdańsku zmienia się jak w kalejdoskopie. Gdyby wylądował tu pasażer, który nie był w Trójmieście od dekady, nie poznałby tego miejsca. Wystarczy wspomnieć, że:

  • w 2012 roku otwarto tu nowy terminal pasażerski, płytę postojową i drogę kołowania
  • w 2015 rozbudowano nowy terminal o 30 proc.
  • w 2015 roku uruchomiono PKM, która zatrzymuje się przy lotnisku
  • od 2015 r. trwają niemal ciągłe prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach pogodowych, najpierw do kategorii II, a obecnie IIIB. To najwyższa kategoria na świecie.


Wszystkie te inwestycje są możliwe, gdyż od niemal dekady dynamicznie rośnie liczba pasażerów na gdańskim lotnisku, a co za tym idzie zyski portu lotniczego. W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł.

Rośnie liczba pasażerów, rosną też potrzeby portu lotniczego



Nowych pasażerów trzeba jednak mieć gdzie obsłużyć. Dlatego już 2,5 roku po ostatniej rozbudowie terminalu pasażerskiego, zapowiadana jest kolejna inwestycja. Hala obsługi pasażerów powiększy się o tzw. pirs, czyli podłużny i niższy od głównej hali budynek, w którym zlokalizowane będą bramki prowadzące bezpośrednio do samolotów.

- Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Nowy pirs o powierzchni 16 tys. m kw.



Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

W pirsie znajdą się cztery klatki zewnętrzne z ośmioma bramkami (tzw. gate'ami), wyposażonymi w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy na trójmiejskim lotnisku będzie można obsłużyć rękawami samolotu przylatującego lub odlatującego do strefy Non-Schengen, czyli - w dużym uproszczeniu - poza Unię Europejską. To szczególnie ważne dla pasażerów korzystających z lotów czarterowych, które startują lub przylatują o bardzo różnych porach.

- Dziś takie połączenia obsługiwane są przez najstarszy, powstały w latach 90., terminal T1. Po zbudowaniu pirsu ten terminal nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję, lecz wyłącznie w sytuacjach rezerwowych, jeśli pojawią się problemy z przepustowością - tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Więcej bramek do odprawy i kontroli bezpieczeństwa



Wraz z budową nowego pirsu, zmieni się także część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj bagaże przylatujących podróżnych wyładowywane są na pięciu taśmach odbioru bagażu, a po rozbudowie będzie ich dziewięć.

Choć istniejąca hala terminalu nie będzie rozbudowywana, także ona się zmieni. Trwa powiększanie liczby punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in) z 20 do 40. Dziś pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co zauważalnie poprawi przepustowość tej strefy.

Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata



Choć plany rozbudowy lotniska ogłoszono w połowie lutego, nie oznacza to, że prace rozpoczną się lada dzień.

- Aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. W tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata - zastrzega Tomasz Kloskowski.

Biurowce przy lotnisku w Gdańsku



Warto zauważyć, że na wizualizacji przedstawiającej nowy pirs, widać także biurowce, stojące tuż za estakadą kolejową przed terminalem lotniczym. Władze lotniska bardzo oszczędnie mówią o tej inwestycji, tzw. Airport City. Nic dziwnego, ponieważ budzi ona kontrowersje wśród trójmiejskich deweloperów.

- Na ziemi wywłaszczonej dla lotniska ustawą, czyli znacznie taniej, niż ja zapłaciłem za moje tereny, powstaną budynki, które będą rywalizowały o tego samego klienta, o którego ja walczę. Jak mam zaoferować mu lepsze warunki, skoro już na starcie jestem na straconej pozycji? - zastanawia się prezes trójmiejskiej firmy deweloperskiej. - Czy instytucje publiczne, jaką jest port lotniczy, na pewno powinny prowadzić działalność, która uderza w prywatne podmioty, płacące podatki w Trójmieście? Mam wątpliwości.

Miejsca

Opinie (320) 8 zablokowanych

  • Dajcie spokoj z ta rozbudowa

    I tak juz mozna jezdzic z walizkami na wrotkach po hali, to po rozbudowie trzeba bedzie riksze zatrudnic do wozenia.

    • 4 3

  • tylko jedno pytanie

    Po budowy tej nowej hali, będzie tak samo jak teraz, ze przylatujesz do Gdańska, wchodzisz do nowej hali, i potem każą ci chodzić do okoła jak idiota do starego budynku? Infrastruktura jest, nie rozumiem dlaczego trzeba się bawić z ludźmi którzy chcą po prostu jechac do domu.

    • 5 2

  • PKM przy lotnisku to KPINA (1)

    Przylecialem ostatnio na lotnisko w Gdańsku w niedzielę wieczorem Lot był lekko opóźniony u w Gdańsku wylądowaliśmy ok 22:30 Nie było żadnej PKMki, najbliższa za 9h w stronę Gdańska! Totalna kpina i śmiech na sali Do wyboru tylko taxi za 90 pln do Wrzeszcza albo Uber, których na początku nie było a potem się pojawiły po 60pln!

    • 9 1

    • nie przesadzaj z tymi 90 czy 60pln do wrzeszcza

      nie chce tu robic reklamy firmie bo bedzie ze tam pracuje, ja zaplacilem z przymorza na zabianke i potem na lotnisko bodaj 53zl a z lotniska o takiej samej godzinie jak ty 47zl

      • 2 0

  • We wrześniu 2012 r. Polska powiadomiła Komisję Europejską o publicznym dokapitalizowaniu przez władze gmin Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu Gdynia-Kosakowo kwotą o równowartości 52 mln euro.

    Mając na względzie pojawiające się zarzuty o potencjalny niekorzystny wpływ lotniska na ruch w porcie lotniczym w Gdańsku, 28 czerwca 2013 prezydent Gdyni zaproponował zawarcie umowy, na mocy której Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o. pełniłby funkcję podmiotu zarządzającego lotniskiem gdyńskim oraz operującego na infrastrukturze portu lotniczego Gdynia-Kosakowo.
    Czyli Gdańsk bał się detronizacji.

    • 2 6

  • hmmmmmy

    Troszkę dziwne , latam często o różnych porach więc rozbudowa mnie zaskakuje.
    To lotnisko jest generalnie duże a napewno wystarczające. Problem jest jeden i to duży. To przejście przez kontrole bezpieczeństwa. Trwa to wieki , ślamazarnie. To jest poważny problem ludzi rano jest sporo idą jak te zombi, zanim to się przygotuje a to pasek a to jakaś perfuma.A to Panowie i Panie z obsługi się nie spieszą bo po co przecież oni nie lecą maja czas.
    I to obowiązkowe przejście przez sklep wolno cłowy to jakieś nieporozumienie zaraz na końcu będzie obowiązkowa kawa i wuzetka.

    • 5 0

  • Nie zapomnijcie..

    W tych milardowych inwestycja, nie zapomnijcie o takim drobnym szczegole, ze PKM codziennie przestaje jezdzic zanim ostatnie kilka samolotow. Ot - taki drobny dodatek - ale jakze przydatny!

    • 6 1

  • Wygląda jak tymczasowy kurnik przyczepiony do terminala T2 (1)

    Dlaczego nie kontynuacja architektury terminala T2 ?

    • 6 2

    • Ślepa uliczka

      Błędy planowania inwestycji.

      • 1 0

  • (1)

    W Gdyni pomimo problemów z UE wciąż stabilna liczba pasażerów. Dalej 0 ;)

    • 3 2

    • GA nadal czeka

      I tu się mylisz. Lądował tu samolot (A320) reprezentacji Hiszpanii. O innym drobiazgu nie wspominając.

      • 0 0

  • Nazwa Lotniska (1)

    Czy mozna raz na zawsz wymazac imie LW z nazwy lotniska, I zamienic np. na "Solidarnosc"???

    • 3 10

    • Twojego jarusia wymażemy wkrótce z historii bubku !

      • 2 2

  • Tu i Tam (1)

    To dobrze, że się rozbudowuje. Jednak przy okazji nieodparcie rodzą się wątpliwości co do profesjonalności dotychczasowego planowania. Chyba Kraków i Katowice robią to lepiej.
    Nam za chwilę zabraknie terenu, a wieża już dziś nie widzi całej płyty. Wiem, że nigdy nie będziemy Singapurem, Bangkokiem albo Amsterdamem, ale może tam polećcie - nawet za służbowe pieniądze. Zobaczycie JAK TO SIĘ ROBI.

    • 4 1

    • Z wieży niekoniecznie trzeba mieć bezpośredni widok na wszystko, wystarczy podgląd z kamer czy innych czujników

      tym bardziej, że lotnisko ma ambicję funkcjonować w gęstej mgle czy podczas zamieci śnieżnej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane