• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbudowuje. Większa hala dla pasażerów, biurowce obok

Michał Stąporek
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze. Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze.

Dwa i pół roku po powiększeniu terminalu pasażerskiego T2, gdańskie lotnisko ogłasza dalszą rozbudowę hali odlotów i inwestycje w tereny przylotniskowe. Biurowce mają powstać tuż obok przystanku PKM Port Lotniczy.



Jak oceniasz jakość obsługi pasażera na lotnisku w Gdańsku?

Port lotniczy w Gdańsku zmienia się jak w kalejdoskopie. Gdyby wylądował tu pasażer, który nie był w Trójmieście od dekady, nie poznałby tego miejsca. Wystarczy wspomnieć, że:

  • w 2012 roku otwarto tu nowy terminal pasażerski, płytę postojową i drogę kołowania
  • w 2015 rozbudowano nowy terminal o 30 proc.
  • w 2015 roku uruchomiono PKM, która zatrzymuje się przy lotnisku
  • od 2015 r. trwają niemal ciągłe prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach pogodowych, najpierw do kategorii II, a obecnie IIIB. To najwyższa kategoria na świecie.


Wszystkie te inwestycje są możliwe, gdyż od niemal dekady dynamicznie rośnie liczba pasażerów na gdańskim lotnisku, a co za tym idzie zyski portu lotniczego. W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł.

Rośnie liczba pasażerów, rosną też potrzeby portu lotniczego



Nowych pasażerów trzeba jednak mieć gdzie obsłużyć. Dlatego już 2,5 roku po ostatniej rozbudowie terminalu pasażerskiego, zapowiadana jest kolejna inwestycja. Hala obsługi pasażerów powiększy się o tzw. pirs, czyli podłużny i niższy od głównej hali budynek, w którym zlokalizowane będą bramki prowadzące bezpośrednio do samolotów.

- Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Nowy pirs o powierzchni 16 tys. m kw.



Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

W pirsie znajdą się cztery klatki zewnętrzne z ośmioma bramkami (tzw. gate'ami), wyposażonymi w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy na trójmiejskim lotnisku będzie można obsłużyć rękawami samolotu przylatującego lub odlatującego do strefy Non-Schengen, czyli - w dużym uproszczeniu - poza Unię Europejską. To szczególnie ważne dla pasażerów korzystających z lotów czarterowych, które startują lub przylatują o bardzo różnych porach.

- Dziś takie połączenia obsługiwane są przez najstarszy, powstały w latach 90., terminal T1. Po zbudowaniu pirsu ten terminal nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję, lecz wyłącznie w sytuacjach rezerwowych, jeśli pojawią się problemy z przepustowością - tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Więcej bramek do odprawy i kontroli bezpieczeństwa



Wraz z budową nowego pirsu, zmieni się także część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj bagaże przylatujących podróżnych wyładowywane są na pięciu taśmach odbioru bagażu, a po rozbudowie będzie ich dziewięć.

Choć istniejąca hala terminalu nie będzie rozbudowywana, także ona się zmieni. Trwa powiększanie liczby punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in) z 20 do 40. Dziś pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co zauważalnie poprawi przepustowość tej strefy.

Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata



Choć plany rozbudowy lotniska ogłoszono w połowie lutego, nie oznacza to, że prace rozpoczną się lada dzień.

- Aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. W tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata - zastrzega Tomasz Kloskowski.

Biurowce przy lotnisku w Gdańsku



Warto zauważyć, że na wizualizacji przedstawiającej nowy pirs, widać także biurowce, stojące tuż za estakadą kolejową przed terminalem lotniczym. Władze lotniska bardzo oszczędnie mówią o tej inwestycji, tzw. Airport City. Nic dziwnego, ponieważ budzi ona kontrowersje wśród trójmiejskich deweloperów.

- Na ziemi wywłaszczonej dla lotniska ustawą, czyli znacznie taniej, niż ja zapłaciłem za moje tereny, powstaną budynki, które będą rywalizowały o tego samego klienta, o którego ja walczę. Jak mam zaoferować mu lepsze warunki, skoro już na starcie jestem na straconej pozycji? - zastanawia się prezes trójmiejskiej firmy deweloperskiej. - Czy instytucje publiczne, jaką jest port lotniczy, na pewno powinny prowadzić działalność, która uderza w prywatne podmioty, płacące podatki w Trójmieście? Mam wątpliwości.

Miejsca

Opinie (320) 8 zablokowanych

  • bardzo biedny pan deweloper z trójmiasta będzie miał konkurencję... (1)

    aż łezka w oku mi się zakręciła...

    • 4 1

    • Biznes jest biznes

      Niech zapyta proboszcza dlaczego ten kupuje ziemię z bonifikatą a sprzedaje po cenie rynkowej i jeszcze ZUS-u nie płaci.

      • 2 0

  • To troszke dziwne ze praktycznie trzy lata po rozbudowie , juz trzeba znowu rozbudowywać. No śle skoro planowanie sie nie sprawdziło to poprawka jak najbardziej wskazana. Mam jeszcże uwagę do obsługi przylatujących samolotów; dlaczego nie udaje sie przyspieszyć wyładowania bagaży z samolotów iniprzekazania ich na taśmy nieco szybciej? Czas oczekiwania na bagaż jest zdecydowanie za dlugi!

    • 3 5

  • Płaczę nad losem biednego dewelopera....

    • 5 1

  • Wolałabym lotnisko w Gdyni (2)

    Niż to badziewie w Gdańsku. Wiecznie kolejki i tłumy w poczekalni.

    • 6 11

    • To lec z gdyni. Podobno jest luzik.

      • 7 0

    • jakiej poczekalni??

      Ja rozumiem, że przeciętna "Sopocianka" ma ponad 80 lat, ale jak już Pani wypływa na głębokie wody internetu, to proszę doczytać o co chodzi. To nie jest artykuł o przychodni, tylko o lotnisku.

      • 5 1

  • bardzo mnie cieszy rozbudowa lotniska, szkoda że nie zmienia się polityka linii lotniczych (4)

    które nie dostrzegają potencjału

    bo taki Ryan NADAL olewa Gdańsk - przykład - nowa linia do obsługi turystów nie będzie latać z Gdańska - no bo po co - przecież jak wiadomo taki turysta z pomorza może się tłuc przez pół lub cała Polskę i stracić ze swojego urlopu cały jeden dzień na dojazd do lotniska w Poznaniu czy Warszawie i drugi na powrót

    niestety linie lotnicze niczego się nie uczą - jak wiadomo na północy po ulicach chodzą niedźwiedzie polarne

    • 5 3

    • co do NON-schengen, to o ile Wizz zechce korzystać z rękawów, byłoby to udogodnienie dla pasażerów latających do UK, a nie tylko dla turystów

      • 0 0

    • minus daje pracownik ryana, mieszkaniec południa polski czy po prostu lokalny głupek?

      • 1 0

    • (1)

      Poznań to lotniskowe zapupie trollu. Dokształć się

      • 0 1

      • analfabeto - potrafisz zrozumieć tekst?

        przeczytaj baaardzo powoli

        • 0 0

  • biurowce powinny byc 50 pietrowe przy lotnisku :)

    • 4 4

  • a dlaczego nowy budynek nie będzie miał zadaszenia w tym samym stylu co poprzednie?

    to jakaś niekonsekwencja i bylejakość architektoniczna
    słaby projekt, wygląda jak hala fabryczna

    • 11 1

  • (1)

    Dzielnica biurowców zakorkuje drogi dojazdowe - czy ktoś o tym pomyślał?

    • 2 4

    • Nie.

      Nie zajmujemy się planowaniem ruchu tylko budową biur i zarabianiem grubej kasy. Niech miasto z kieszeni podatnika sponsoruje drogi do nas.

      • 1 1

  • Latam bardzo czesto z Koloni do Gdanska jestem bardzo zadowolony i znajomi tez nie musze autem jezdzic tyle kilometrow i godzin. Dziekoje za mila obsluge. Superrrrr!!!!!

    • 4 0

  • teraz zauważyłem - autobusy będa wjeżdżały do hali?

    a teraz w ogóle jakieś autobusy podwożą do samolotów w Gdańsku?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane