• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbudowuje. Większa hala dla pasażerów, biurowce obok

Michał Stąporek
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze. Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze.

Dwa i pół roku po powiększeniu terminalu pasażerskiego T2, gdańskie lotnisko ogłasza dalszą rozbudowę hali odlotów i inwestycje w tereny przylotniskowe. Biurowce mają powstać tuż obok przystanku PKM Port Lotniczy.



Jak oceniasz jakość obsługi pasażera na lotnisku w Gdańsku?

Port lotniczy w Gdańsku zmienia się jak w kalejdoskopie. Gdyby wylądował tu pasażer, który nie był w Trójmieście od dekady, nie poznałby tego miejsca. Wystarczy wspomnieć, że:

  • w 2012 roku otwarto tu nowy terminal pasażerski, płytę postojową i drogę kołowania
  • w 2015 rozbudowano nowy terminal o 30 proc.
  • w 2015 roku uruchomiono PKM, która zatrzymuje się przy lotnisku
  • od 2015 r. trwają niemal ciągłe prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach pogodowych, najpierw do kategorii II, a obecnie IIIB. To najwyższa kategoria na świecie.


Wszystkie te inwestycje są możliwe, gdyż od niemal dekady dynamicznie rośnie liczba pasażerów na gdańskim lotnisku, a co za tym idzie zyski portu lotniczego. W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł.

Rośnie liczba pasażerów, rosną też potrzeby portu lotniczego



Nowych pasażerów trzeba jednak mieć gdzie obsłużyć. Dlatego już 2,5 roku po ostatniej rozbudowie terminalu pasażerskiego, zapowiadana jest kolejna inwestycja. Hala obsługi pasażerów powiększy się o tzw. pirs, czyli podłużny i niższy od głównej hali budynek, w którym zlokalizowane będą bramki prowadzące bezpośrednio do samolotów.

- Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Nowy pirs o powierzchni 16 tys. m kw.



Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

W pirsie znajdą się cztery klatki zewnętrzne z ośmioma bramkami (tzw. gate'ami), wyposażonymi w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy na trójmiejskim lotnisku będzie można obsłużyć rękawami samolotu przylatującego lub odlatującego do strefy Non-Schengen, czyli - w dużym uproszczeniu - poza Unię Europejską. To szczególnie ważne dla pasażerów korzystających z lotów czarterowych, które startują lub przylatują o bardzo różnych porach.

- Dziś takie połączenia obsługiwane są przez najstarszy, powstały w latach 90., terminal T1. Po zbudowaniu pirsu ten terminal nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję, lecz wyłącznie w sytuacjach rezerwowych, jeśli pojawią się problemy z przepustowością - tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Więcej bramek do odprawy i kontroli bezpieczeństwa



Wraz z budową nowego pirsu, zmieni się także część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj bagaże przylatujących podróżnych wyładowywane są na pięciu taśmach odbioru bagażu, a po rozbudowie będzie ich dziewięć.

Choć istniejąca hala terminalu nie będzie rozbudowywana, także ona się zmieni. Trwa powiększanie liczby punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in) z 20 do 40. Dziś pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co zauważalnie poprawi przepustowość tej strefy.

Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata



Choć plany rozbudowy lotniska ogłoszono w połowie lutego, nie oznacza to, że prace rozpoczną się lada dzień.

- Aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. W tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata - zastrzega Tomasz Kloskowski.

Biurowce przy lotnisku w Gdańsku



Warto zauważyć, że na wizualizacji przedstawiającej nowy pirs, widać także biurowce, stojące tuż za estakadą kolejową przed terminalem lotniczym. Władze lotniska bardzo oszczędnie mówią o tej inwestycji, tzw. Airport City. Nic dziwnego, ponieważ budzi ona kontrowersje wśród trójmiejskich deweloperów.

- Na ziemi wywłaszczonej dla lotniska ustawą, czyli znacznie taniej, niż ja zapłaciłem za moje tereny, powstaną budynki, które będą rywalizowały o tego samego klienta, o którego ja walczę. Jak mam zaoferować mu lepsze warunki, skoro już na starcie jestem na straconej pozycji? - zastanawia się prezes trójmiejskiej firmy deweloperskiej. - Czy instytucje publiczne, jaką jest port lotniczy, na pewno powinny prowadzić działalność, która uderza w prywatne podmioty, płacące podatki w Trójmieście? Mam wątpliwości.

Miejsca

Opinie (320) 8 zablokowanych

  • Wygląda jak tymczasowy kurnik przyczepiony do terminala T2 (1)

    Dlaczego nie kontynuacja architektury terminala T2 ?

    • 6 2

    • Ślepa uliczka

      Błędy planowania inwestycji.

      • 1 0

  • (1)

    W Gdyni pomimo problemów z UE wciąż stabilna liczba pasażerów. Dalej 0 ;)

    • 3 2

    • GA nadal czeka

      I tu się mylisz. Lądował tu samolot (A320) reprezentacji Hiszpanii. O innym drobiazgu nie wspominając.

      • 0 0

  • Milionom starych niemców, francuzów i angoli ktoś bedzie musiał sprzątać i pieluchy zmieniać (1)

    Kiedyś murzynów łapano w siatki, teraz im budują lotniska.

    • 21 9

    • W koncu jakas praca dla gdynian

      • 0 0

  • Oksywie (5)

    Lotnisko w Gdyni już jest przestarzałe patrząc na te w Gdańsku

    • 29 10

    • (1)

      Przypominam cepie że lotnisko w Gdyni nadal jest tylko w rękach wojska, nie jest lotniskiem typowo dla cywilów

      • 1 2

      • Nie jest bo Szczurek spieprz*ł sprawę. Gdyby pytał o modyfikacje przed rozpoczęciem budowy sprawa potoczła by sie inaczej

        • 1 0

    • (2)

      Porównywać lotnisko w Gdyni do tego w Gdańsku to jak porównywać motel przy drodze do Hiltona

      • 5 0

      • (1)

        Porównywać lotnisko wojskowe do lotniska cywilnego to jak porównać ciebie z człowiekiem inteligentnym.

        • 2 2

        • Szczurek akurat postawil tam terminal pasazerski, a nie wojskowy. Zamknięty bo jak to w Gdyni "nie da się"

          • 1 0

  • OK (3)

    Ale ten idiotyczny sklep "wolnocłowy" powinni przebudować tak jak było przedtem.

    • 88 23

    • free duty

      na większości lotnisk po kontroli wchodzi się od razu do sklepu wolnocłowego, żeby pasażer przez niego obowiązkowo przeszedł może coś kupi, na większości lotnisk pracownicy są lepiej opłacani niż w GDN, niedługo będzie tu pracować sama ukraina lub same muminy

      • 3 1

    • Janse, może nawet warto namioty cygańskie ustawić i jakąś oborę z krowami.

      Sklep jest ładny i funkcjonalny. Brawo Port Lotniczy im Lecha Walensy

      • 2 0

    • Jest lepiej

      Dzięki temu idiotycznemu sklepowi jest porządek na terminalu. I w większej mierze dzięki niemu i pieniądzom które płaci na wynajem powierzchni lotnisko ma za co się rozbudowywać.

      • 0 1

  • Nie zapomnijcie..

    W tych milardowych inwestycja, nie zapomnijcie o takim drobnym szczegole, ze PKM codziennie przestaje jezdzic zanim ostatnie kilka samolotow. Ot - taki drobny dodatek - ale jakze przydatny!

    • 6 1

  • bardzo biedny pan deweloper z trójmiasta będzie miał konkurencję... (1)

    aż łezka w oku mi się zakręciła...

    • 4 1

    • Biznes jest biznes

      Niech zapyta proboszcza dlaczego ten kupuje ziemię z bonifikatą a sprzedaje po cenie rynkowej i jeszcze ZUS-u nie płaci.

      • 2 0

  • Lotów przybywa a pracowników SOL ubywa (2)

    Lotnisko z panem Prezesem na czele z roku na rok zgarnia coraz większą kasę. Zatem i warunki płacowe pracowników portu powinny też być coraz lepsze, ale to tylko pobożne życzenie. Pasażerów do skontrolowania już teraz jest bardzo dużo, a jeszcze przybędzie. Pracownicy SOL uwijają się jak mogą i choć już teraz jest ich za mało, to pracy mają coraz więcej. Pan Prezes jednak nie kwapi się by dać podwyżki swym pracownikom i zatrudnić nowych dając godziwą zapłatę. Najwyraźniej chce by jeszcze więcej pracowników sfrustrowanych warunkami pracy się zwalniało, a nowych pracowników na horyzoncie jakoś nie widać. Lepiej pracować za te same czy nawet nieco mniejsze pieniądze w biedronce lub lidlu i nie mieć takiej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pasażerów. Kiedy wreszcie pan Prezes przejrzy na oczy i zrozumie, że o pracowników trzeba dbać jeśli chce by pracowali u niego jak najdłużej i nie odchodzili do lepiej płatnej pracy. Sezon letni coraz bliżej więc jak się nic zmieni na lepsze to pan Prezes strzeli sobie w kolano.

    • 31 3

    • Obsługa samolotów

      Niedługo sami pasażerowie będą się zajmować obsługą techniczną swojego samolotu, firmy handlingowe płacą jeszcze mniej i to o wiele niż Port dla SOL'u, pracownicy są traktowani jak śmiecie pracując za 2800-3100 brutto !!!

      • 1 0

    • No wlasnie

      Kto widział rozwój bez inwestowania w ludzi? Jakość obsługi to tez profesjonalizm.niestety w tym kraju duża część pracodawców ma to w...proste chyba. Ładny terminal to nie wszystko. Idą na ilość to niech dopracuja też jakość.

      • 2 0

  • hmmmmmy

    Troszkę dziwne , latam często o różnych porach więc rozbudowa mnie zaskakuje.
    To lotnisko jest generalnie duże a napewno wystarczające. Problem jest jeden i to duży. To przejście przez kontrole bezpieczeństwa. Trwa to wieki , ślamazarnie. To jest poważny problem ludzi rano jest sporo idą jak te zombi, zanim to się przygotuje a to pasek a to jakaś perfuma.A to Panowie i Panie z obsługi się nie spieszą bo po co przecież oni nie lecą maja czas.
    I to obowiązkowe przejście przez sklep wolno cłowy to jakieś nieporozumienie zaraz na końcu będzie obowiązkowa kawa i wuzetka.

    • 5 0

  • We wrześniu 2012 r. Polska powiadomiła Komisję Europejską o publicznym dokapitalizowaniu przez władze gmin Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu Gdynia-Kosakowo kwotą o równowartości 52 mln euro.

    Mając na względzie pojawiające się zarzuty o potencjalny niekorzystny wpływ lotniska na ruch w porcie lotniczym w Gdańsku, 28 czerwca 2013 prezydent Gdyni zaproponował zawarcie umowy, na mocy której Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o. pełniłby funkcję podmiotu zarządzającego lotniskiem gdyńskim oraz operującego na infrastrukturze portu lotniczego Gdynia-Kosakowo.
    Czyli Gdańsk bał się detronizacji.

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane