• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdańsku. Pandemia cofnęła licznik pasażerów do 2007 r.

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Po raz ostatni niewiele ponad 1,5 mln pasażerów przez lotnisko w Gdańsku przewinęło się 14 lat temu. Na zdjęciu terminal T1 w kwietniu 2007 r. Po raz ostatni niewiele ponad 1,5 mln pasażerów przez lotnisko w Gdańsku przewinęło się 14 lat temu. Na zdjęciu terminal T1 w kwietniu 2007 r.

1,7 mln obsłużonych pasażerów, a więc o 68 proc. mniej niż w 2019 r. - takim bilansem zakończył miniony rok Port Lotniczy w Gdańsku. Ostatni raz tak mało pasażerów przewinęło się przez gdańskie lotnisko 14 lat temu.



W minionym roku z gdańskiego lotniska korzystałe(a)m:

- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiadał na początku minionego roku Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dwa miesiące później, gdy wybuchła pandemia koronawirusa, która uziemiła na trzy miesiące samoloty, a w kolejnych miesiącach radykalnie ograniczyła ruch powietrzny na świecie, jasnym stało się, że plany trzeba odłożyć głęboko do szuflady.

Gdańskie lotnisko zakończyło ubiegły rok na poziomie 1 mln 711 281 pasażerów, co oznacza 68,2 proc. spadek w porównaniu do 2019 r.

Ostatni raz nieco ponad 1,5 mln pasażerów z gdańskiego lotniska korzystało w 2007 r., gdy do dyspozycji podróżnych był tylko wybudowany w latach 90. terminal T1.

Liczba obsłużonych pasażerów na gdańskim lotnisku rok do roku, począwszy od 2003 r. Liczba obsłużonych pasażerów na gdańskim lotnisku rok do roku, począwszy od 2003 r.
Dopiero w kolejnych latach - w ramach przygotowań do Euro 2012 - obok powstał nowoczesny terminal T2. Rok do roku rósł też ruch lotniczy. W 2010 r. przekroczono 2 mln pasażerów rocznie, w 2014 r. pękła kolejna bariera 3 mln rocznie, a już dwa lata później - 4 mln. W 2019 r. pasażerów było już 5,3 mln.

Warto jednak podkreślić, że choć pod względem liczby obsługiwanych pasażerów cofnęliśmy się do poziomu sprzed 14 lat, to po zniesieniu restrykcji odbudowa siatki połączeń i powrót do 4-5 mln pasażerów w ciągu roku z pewnością nastąpi szybciej.

Prezes lotniska już wiosną mówił o tym w rozmowie z Trojmiasto.pl, gdy podkreślał, że dekoniunktura w branży choć bolesna - minie. Według jego szacunków odbicie branży lotniczej i powrót do stanu z pierwszego kwartału 2020 r., gdy rynek lotniczy po raz ostatni wyglądał jeszcze w miarę normalnie - potrwa ok. trzech lat.

W porównaniu do największych portów lotniczych w kraju gdańskie lotnisko wypada nieźle. Większe w ujęciu procentowym spadki w liczbie operacji lotniczych odnotowano w Warszawie, Krakowie, Katowicach czy Wrocławiu. W porównaniu do największych portów lotniczych w kraju gdańskie lotnisko wypada nieźle. Większe w ujęciu procentowym spadki w liczbie operacji lotniczych odnotowano w Warszawie, Krakowie, Katowicach czy Wrocławiu.
W 2020 r. pandemia koronawirusa radykalnie wpłynęła nie tylko na liczbę obsłużonych pasażerów, ale też - co logiczne - na liczbę operacji lotniczych. Jak podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w opublikowanym właśnie raporcie prezentującym zmiany w ruchu lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej w 2020 roku, w porównaniu do roku 2019 w przypadku krajowych lotnisk największe spadki zanotowano w Warszawie (-59 proc.), Krakowie (-57 proc.), Wrocławiu (-56 proc.) oraz Modlinie (-56 proc.).

Gdańsk na tym tle wypada nieźle - w Rębiechowie odnotowano 25,6 tys. operacji lotniczych, co oznacza spadek o 49 proc. w porównaniu do 2019 r. Jak podaje PAŻP, całkowita liczba operacji na polskich lotniskach zanotowała spadek o 56,4 proc., osiągając poziom 193,7 tys. operacji.

Szczegółowe - w tym także finansowe - podsumowanie ubiegłego roku Port Lotniczy ma przekazać mediom w drugiej połowie stycznia.

Miejsca

Opinie (173) ponad 20 zablokowanych

  • matka natura

    mowi STOP..patologi stop niszczeniu srodowiska ziemi latanie na ykend do londynu a moze do rzymu na kolacje a moze do barcelony na randkie ..to sie musi skonczyc matka ziemia mowi dość

    • 0 0

  • po pensjach zarządu to chyba zwiększyli obroty

    • 0 0

  • "Gdańsk na tym tle wypada nieźle - w Rębiechowie odnotowano 25,6 tys. operacji" (2)

    W Gdańsku nie ma dzielnicy Rębiechowo a w Rębiechowie nie ma lotniska. Port Lotniczy Gdańsk jest w gdańskiej dzielnicy Matarnia. Inaczej oznacza albo ignorancję albo arogancję.

    • 4 10

    • Lotnisko w Matarni a wysypisko na Jasieniu to po nowemu

      I co komu przeszkadza Rębiechowo i Szadółki. Nie macie co robić urzedasy lenie tylko nazwami się bawić.

      • 0 0

    • Nie należy obrażać się na fakty.

      Równie dobrze można pisać lotnisko w Żukowie.

      • 1 0

  • Nie boję się latać ale korzystam z lotów tylko wtedy kiedy muszę. (4)

    Na liniach krajowych jak doliczy się przejazd na i z lotniska oraz czas przelotu i odprawe to zysk na czasie jest taki sobie. Mała ilość bagażu to też problem. No i ekologia. Przelot produkuje tyle co², związków azotu i węglowodorów aromatycznych jak gdyby każdy pasażer samolotu jechał pięcioma rozklekotanymi dieslami na raz.

    • 58 17

    • Jak ty to obliczyłeś?

      Samoloty latając spalają dużo paliwa ale po pierwsze jest to nafta lotnicza, czyli najlżejsza z frakcji ropy naftowej, dla porównania chyba nie muszę tłumaczyć ile trzeba zalać najcięższej frakcji do kontenerowca, który przywozi tobie np. banany z drugiej półkuli ziemskiej, następnie rozwożą te poszczególne kontenery ciężarówki, każda spala sporo również ciężkiej frakcji oleju napędowego. Nawet komputer z którego teraz korzystasz zasila prąd, który wytwarza się z węgla i dostarczanego do elektrowni najpewniej z Chin drogą morską bo większość węgla importujemy.
      Po drugie nowoczesne samoloty spalają znacznie mniej paliwa niż ich poprzedniczki, nawet 1/2 mniej.
      Po trzecie jakby te same osoby które lecą samolotem wsadzić do samochodów wyszłoby mniej ekologicznie. O statkach już raczej nie muszę mówić.
      Ale zgodzę się że loty krajowe nie licząc krajów z trudnościami terenowymi nie powinny mieć miejsca.
      Po czwarte gdyby się to liniom lotniczym nie kalkulowało to by nie latali. Paliwo lotnicze jest droższe niż to do samochodów.

      • 0 0

    • (2)

      Na krajowych trasach latanie ma niewielki sens, nie miałoby go wcale gdyby nie żenujący stan kolei.

      • 24 2

      • Wrocław (1)

        Oj polemizowałbym, w 2018 często latałem Ryaniarem na trasie Wrocław - Gdańsk i z powrotem. Bilety kosztowały w przedziale 19-39 zł, wyloty do Gdańska były w ok 6:40 z WRO, lot trwał godzinkę, a powroty były koło 9 z Gdańska. Co prawda dni trochę były lipne, bo loty były we wtorki, czwartki i soboty, ale za to długo nie czekało się na odprawę itp. Po prostu przyjeżdżałem na terminal godzinkę szybciej, brało się we Wrocku auto na minutki (najczęściej elektryczną Vozille, które zawsze stały pod terminalem we Wrocławiu), a po wylądowaniu tylko walizka w rękę i przed siebie, albo ktoś znajomy w Gdańsku podjeżdżał, albo szukało się auta na minuty, ewentualnie podjeżdżało autobusem do Matarni, po auto na minuty, bo PKM na ogół nie jeździ o odpowiednich godzinach.

        Korzyści? 39zł, i cała podróż 2,5 godziny i dorzućmy 20zł na auto z wynajmu, natomiast samochodem kasy więcej (najkrótsza przez Bydgoszcz - Poznań to 480km, powiedzmy że auto pali 6 litrów diesla na 100km, to mamy ok 30 litrów paliwa po 4,80 zł czyli już ok. 150zł do tego doliczmy A1 za 17,60 zł i jakby nie patrzeć zużycie samochodu) oraz czas przejazdu 5 - 6 godzin, a to tylko podróż w jedną stronę, po takiej podróży raczej chcemy najpierw odpocząć, a tak 39zł w jedną, 2,5 godziny i drzemka może być po obiadku :). O pociągu się nie wypowiem, bo nigdy nie jechałem, sprawdzałem bilety i cena delikatnie mówiąc nie była zbyt korzystna.

        Auto? 170zł i 6 godzin w plecy
        Samolot? 40-60 zł i 2,5 godziny na wszystko.

        • 15 2

        • Można jeszcze ewentualnie policzyć pociąg. Jak się wcześniej kupi bilet to około 60zł za IC ale niestety ciągle remonty i jedzie się 6h.

          Ja bym dodał jeszcze jedną zaletę połączeń krajowych - przesiadki na inne połączenia. Np. z Gdańska nie wszędzie się bezpośrednio poleci lub na jakieś lotnisko z dala od docelowego miasta. Przez Warszawę jest więcej opcji.
          Przesiadka na lotnisku, to przejście przez terminal. Jakbym najpierw miał dojechać na stację, potem telepać się pociągiem (niby tylko 2,5h), a potem jeszcze z pociągu na lotnisko...

          • 7 1

  • Jezeli już to

    plandemia

    p.s. nie jestem foliarzem, patrze realnie co się dzieję, dookoła tego cyrku. Na pewno nie chodzi tu o zdrowie.

    • 1 1

  • Pandemia czy Państwo?

    Czy protokół światowe?

    • 1 0

  • (4)

    Proszę zauważyć, w roku 2020 nastąpił gwałtowny spadek lotów pasażerskich na świecie. Spadło zatem gwałtownie ilość spalania paliwa lotniczego w górnych warstwach atmosfery. Nomen omen, i już po roku nastąpił powrót tradycyjnej zimy. Może ta tendencja się utrwali.

    • 32 11

    • Gdzie jest ta tradycyjna zima? 3 lata temu w Gdańsku tak samo były mrozy -20 C, ale nie przez 3 dni jak teraz, a przez prawie dwa tygodni.

      • 0 0

    • Dokładnie takie są moje spostrzeżenia. Chodzi o to, aby ludzie nie latali na wakacje samolotami, nie rozdeptywali natury. Zobaczcie jak pięknie odrodziła się fauna i flora na zamkniętych od kilku lat plażach w Tajlandii. W Wenecji po kilku tygodniach lockdownu pojawiły się rybki w kanałach!

      • 1 0

    • trafne spostrzeżenie

      czyli to jednak przez chemtrailsy

      • 9 0

    • Co za bzdury

      • 12 6

  • Nie pandemia cofneła, a ograniczenia. To są dwie ogromne różnicy. Ograniczenie od samego początku nie miały żadnego sensu, spowodowały ogromną katastrofę gospodarczą, nie mając żadnego wpływu na ilość zakarzeń i umieralność, a ludzie, którzy ich wprowadzają powinni siedzieć w więzieniu.

    • 4 0

  • Kto wam pisze te ankiety toc pytania sa wyssane chyba z miejsca gdzie slonce nie dochodzi.. czy lataja tylko ci co wakacje lub służbowo? Ja nie bo mieszkam w dwuch krajach a bywalo tak ze latalem np na zakupy.. ogarnijcie w tej redakcji tam!

    • 1 0

  • Przez ten pisowski rząd nie tylko lotnisko ale cała polska gospodarka upadnie :) (22)

    Najlepsze jest to że teraz Centralny Port Lotniczy jest nam potrzebny jak psu piąta noga :)

    • 125 54

    • lotnisko jest w rekach po i oni doprowadzą je do upadlosci

      • 0 0

    • d**ilu 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów po psl. tak Ryży slup Polske niszczył (10)

      Zrozumiałes?

      • 8 21

      • Już tylko 30? (4)

        Na początku kłamaliście, że 200. Widać z każdym rokiem zbliżacie się do prawdy i to jest godne pochwały :)

        • 14 4

        • Kiedy delegalizacja PO ? cos wiadomoi ? (3)

          • 4 9

          • (2)

            jak tylko narodowi socjaliści przejmą pełnię władzy. Wtedy morda w kubeł i wielbić Prezesa albo innego Zero. Już to było, teraz będzie z poprawkami

            • 5 3

            • PO = narodowi niemieccy socjaliści (1)

              • 2 1

              • PiS

                zorganizowana grupa przestępcza

                • 0 1

      • teraz znika jeszcze więcej

        ale kłamteusz sie tym nie chwali

        • 0 0

      • mam gdzieś co robiły poprzedni rządzący

        widzę co robi obecny, jak pracownik się nie sprawdza to się go zwalnia, Polacy zasługują na kompetentną władzę. To, ze poprzednie władze się nie sprawdziły nie znaczy, że mamy glosować na pis...

        • 19 3

      • Teraz znika rocznie 300 mld z VAT :) (1)

        • 15 5

        • Niezły masz odlot.

          Co bierzesz ? Daj namiary ..

          • 4 4

      • Gdzie znikało,kto podpieprzył? Najwięcej SKOKi, fundujące kampanie pisowi a tym samym bezkarne

        • 6 2

    • no w Berlinie jest to nie trzeba...co nie ?

      Sytuacja za jakiś czas się zmieni i wtedy się przyda. Przy okazji zlikwidują lotniska w Łodzi i w Warszawie.

      • 3 1

    • Maliniak !! Znowu jestes na gigancie ?

      W Kocborowie drzwi na noc nie zamkneli ?

      • 4 1

    • a na h... ci lotnisko w Gdansku ? Jest w Berlinie !

      Gospodarką też nie ma co się przejmować, wszak kapitał nie ma narodowości !O co ci chodzi ? szczekasz , aby szczekać. Padnij do nóżek Makreli , tak jak to robi herr thusk , wstąp do CDU, i nadstaw Putinowi .

      • 7 5

    • Typo (1)

      To wina PO glabie

      • 5 4

      • no pewnie, wszystko jest winą PO i Tuska. A tak naprawdę to jest ich winą to, że takie bezmózgi wychowali. Alleluja Prezes żyje i króluje

        • 5 3

    • Leming gdyby rzadziło POkowskie zniszczyli by gospodarke przed pandemia .A po niem miał bys długie wieksze niz za gierka! (1)

      • 7 10

      • długi większe niż za Gierka? Weź się w łeb walnij, teraz są kilkakrotnie wyższe, tylko (tak jak wtedy) nikt tego nie rozgłasza tylko chrzani jak fajnie jest

        • 6 3

    • A gdzie mieli latać z tego Gdańska jak lotniska były w innych krajach zamknięte? Chyba, że startować z GDA by za chwile lądować w GDA, wtedy nabili by sobie statystyki...

      • 6 0

    • Kartofel

      Ty mozesz wszystko, jesteś nieśmiertelny platfus otwieraj biznes i do dzieła, przepisy Ciebie nie dotyczą, są niezgodne z otua

      • 6 10

    • Jestes jak dinozaur z tym swoim myśleniem "teraz"...

      • 9 19

  • Masz gdzies.. .dlatego bedziesz na nich glosowal w nastepnych wyborach. Jakis Ty oswiecony.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane