• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko z większym terminalem. Pirs oficjalnie otwarty

Maciej Korolczuk
24 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

W czwartek, 23 czerwca 2022 r., uroczyście otwarto nowy pirs do obsługi pasażerów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.


Więcej bramek i punktów odprawy paszportowej, pojemniejsza hala odbioru bagażu i dodatkowe rękawy dla samolotów - tak wygląda oficjalnie otwarta nowa część terminala T2 na gdańskim lotniskuMapka. Po rozbudowie Port Lotniczy w Gdańsku może obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie. Pierwsi z nich z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca.



Największe znaczenie na lotnisku ma dla ciebie:

To już druga rozbudowa powstałego w 2012 r. terminala T2. Inwestycja, która rozpoczęła się tuż przed wybuchem pandemii, pozwoli na sprawniejszą i szybszą obsługę pasażerów z krajów strefy Schengen i spoza niej.

Dzięki pirsowi Port Lotniczy w Gdańsku zyskał prawie 16 tys. metrów kw. nowej powierzchni, na której z 20 do 30 wzrosła liczba bramek, z 6 do 8 liczba punktów odprawy paszportowej. Powiększono też bagażownię i halę, gdzie stoją karuzele do odbioru bagażu. W ramach inwestycji przebudowano też wewnętrzny układ drogowy, powstał też plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Pierwsi pasażerowie z tzw. pirsu skorzystają we wtorek, 28 czerwca, a w czwartek przy francuskich, angielskich, włoskich i skandynawskich rytmach nawiązujących do najpopularniejszych destynacji z gdańskiego lotniska odbyło się jego oficjalne otwarcie.

Wśród osób otwierających nową część terminala i zarazem nowy etap w funkcjonowaniu lotniska udział wziął m.in. patron lotniska Lech Wałęsa, a także marszałek województwa i prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni. Na długiej liście gości byli też przedstawiciele pozostałych regionalnych lotnisk, a także goście z branży lotniczej czy partnerzy biznesowi lotniska.

- Oddajemy pasażerom nową, komfortową przestrzeń, dzięki której ich obsługa będzie szybsza, sprawniejsza i prowadzona w doskonałych warunkach. Większy terminal pasażerski to dobra wiadomość szczególnie dla latających do krajów spoza strefy Schengen, takich jak Wielka Brytania, Irlandia czy Gruzja oraz do wakacyjnych miejsc w Turcji, Egipcie, a niedługo także w Meksyku, Dominikanie i Tajlandii oraz na Zanzibarze i Kubie. Podróżujący do tych miejsc będą obsługiwani w nowym pirsie. Port Lotniczy Gdańsk wkracza na wyższy poziom obsługi i mamy nadzieję, że odczują to nasi goście. To szczególnie ważne w przededniu sezonu wakacyjnego, który, mamy nadzieję, będzie dla nas bardzo pracowity dzięki ciągle zwiększającej się liczbie pasażerów - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
  • Tak pirs wyglądał na wizualizacji.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.
  • A tak na poszczególnych etapach budowy.

Jak dodaje, powstały pirs to dla lotniska inwestycja w przyszłość. Nie tylko zwiększy przepustowość portu lotniczego do 9 mln pasażerów rocznie, ale też w dobie odrabiania strat po pandemii i rosnących kosztów budowlanych pozwoli znacznie uciec konkurencyjnych lotniskom.

Zimą z Gdańska polecimy na Dominikanę, Kubę, do Meksyku i Tajlandii



- Za nami trudny czas dla branży lotniczej. Wykorzystaliśmy jednak pandemię koronawirusa, by dokonać skoku rozwojowego, który pozycjonuje nas w czołówce i daleko przed konkurencją. Podjęliśmy śmiałą decyzję i zrealizowaliśmy inwestycję, mimo kryzysu w lotnictwie i strat, które ponosiły firmy w naszej branży. Z perspektywy czasu, sytuacji na rynku inwestycyjnym i budowlanym, wzrostu cen i galopującej inflacji budowa pirsu została wykonana na dobrych warunkach i za dobrą cenę - dodaje Kloskowski.
Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł i została sfinansowana z obligacji wyemitowanych przez Port Lotniczy przy współpracy z Bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. Wykonawcą nowej części terminala była - podobnie jak przy budowie pierwszego terminala i terminala T2 - gdańska firma Doraco, a za projekt odpowiadało biuro PIG Architekci.

  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • Nowa część terminala T2 zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie.
  • W przyszłości nowy pirs może zostać jeszcze rozbudowany o kolejny moduł. Na pierwszym planie Airport City. Pierwszy budynek z lewej to biurowiec Alpha, który już stoi. Kolejne są planowane w najbliższych latach.

Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma, poprzez powtarzalny układ świetlików, nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminala. Jest to także odniesienie do istotnej dla tożsamości Gdańska architektury przemysłowej i portowej.

70 tras lotniczych do wyboru na lato z Trójmiasta



Otwarcie pirsu to kolejna z kluczowych inwestycji gdańskiego lotniska. W połowie maja oddano do użytku biurowiec Alpha, pierwszy z powstającego kompleksu Airport City.

Miejsca

Opinie (180) ponad 20 zablokowanych

  • Fajnie, ale może by zadbali o sprzątanie....

    Na lotnisku jest coraz większy syf. Prezesowi, przy okazji otwierania nowego terminala, zalecam przejście się po starym - np. okolice mini placu zabaw dla dzieci, latający kurz, syf, brud, podobnie inne miejsca. Potem niech spojrzy do góry zobaczy wieloletni syf i kurz na gzymsach, elementach konstrukcji itd

    • 9 1

  • Pozwolę się nie zgodzić

    "Więcej bramek i punktów odprawy paszportowej, pojemniejsza hala odbioru bagażu i dodatkowe rękawy dla samolotów - tak wygląda oficjalnie otwarta nowa część terminala T2 na gdańskim lotnisku". Pozwolę się nie zgodzić z powyższym. To nie nowa część T2 ma "więcej bramek i punktów odprawy paszportowej, pojemniejsza hala odbioru bagażu i dodatkowe rękawy dla samolotów" (od czego, od starej części?), tylko cały terminal po otwarciu nowej części. Drobiazg, ale zmieniający sens wypowiedzi.

    • 3 2

  • wiekszy terminal sugeruje

    zwiekszenie połaczeń o conajmniej 1/3 a tu xui

    • 5 1

  • Słabe połączenia. Mało na południe Europy.

    Trzeba latać z przesiadkami albo z Wawy.

    • 9 1

  • Nowe rękawy

    Super, tylko stare nie były wykorzystywane.

    • 6 1

  • Skoro jest to pozostałość po pandemii, to nazwijmy ten nowy terminal covid-19, niech pamiętają wszyscy i się boją, cały czas niech się boją.

    • 6 1

  • Ten terminal to na lata 60 te XXw (2)

    Największe kolejki są do odprawy a tam odprawa jest zrobiona przy drzwiach i kolejka wychodzi na zewnątrz. Ratowanie sytuacji bramkami plexi na halę odprawy. Na piętrze mało miejsca i brak możliwości rozwoju handlu i gastronomii z czego żyją lotniska. Dojście do odprawy samolotu pod sklepami albo daleko. Wszystko bez sensu. Projektant chyba nigdy nie był na lotnisku by wymyśleć coś takiego. Odbiorca też minął się z zawodem.

    • 6 3

    • to jakiś sabotaż albo kompletne niezrozumienie rangi Gdańska w Europie. ten projekt to jakieś gigantyczne fekalia...

      • 0 1

    • odezwał się pasażer tanich linii, pobierający od Pisu 500 plus

      • 0 0

  • co za gó*****no!

    piękny projekt głównej sylwety/hali lotniska wręcz zdewastowano tą staromodną, infantylnie prostacką formą. może odbył się gó****ny przetarg, gów***ny projektant wygrał bo wygrał ceną, kto miał przytulić kasę, przytulił a my zostaliśmy z gó****em, które refleksjami nawiązuje do 'hal stoczniowych' i innych elementów Polski lat 50/60...no cudo! proszę o nazwisko architekta, zespołu, konsultantów, a może wojewódzki konserwator wyrazi swój zachwyt, konserwator, który sam o sobie mówił, ze zbierał szlify w najlepszych pracowniach francuskich m/in...jaja gonią jaja

    • 5 3

  • W dzisiejszych czasach to lepiej nie latac, jest taki balagan na lotniskach w Europie ze lot czesto jest loteria.

    • 4 2

  • Sabotażyści z Gdańska (2)

    Najpierw lotnisko w Gdyni jest niepotrzebne bo nie ma aż tylu chętnych, potem sami rozbudowują swoje.

    • 6 5

    • Ty od Horały czy od Kacpra?

      • 2 2

    • psy

      ogrodnika.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane