• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Majątek lotniska dla firmy logistycznej

neo
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej. Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej.

Znalazł się chętny na zakup praw do dysponowania częścią majątku lotniska Gdynia-KosakowoMapka. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.



Myślisz, że z Gdyni będą startować pasażerskie samoloty?

Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki pojawiło się w na stronie lotniska 19 października. Na sprzedaż było prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41Mapka o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych, w którym mieszkać nie można, a jedynie prowadzić działalność rolniczą. W pakiecie było też prawo dysponowania, do września 2040 r., nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe. Obiektów nie można ani sprzedać, ani przebudować.

Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. We wtorek w gdańskim Sądzie Okręgowym syndyk masy upadłościowej lotniska zapoznał się z jego ofertą i ją zaakceptował.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach



Kim jest inwestor?



To spółka INBAP Intermodal, mieszcząca się w Warszawie, ale działająca na ścianie wschodniej, gdzie w miejscowości Małaszewicze Duże (blisko granicy z Ukrainą) na obszarze 12 ha buduje terminal przeładunkowy z bocznicami kolejowymi, suwnicami bramowymi, platformami kontenerowymi i placem składowania pustych kontenerów, który ma zapewniać pełną obsługę logistyczną. Teraz za 8 mln 666 tys. zł netto przez 20 lat będzie mógł też zarządzać gdyńskim lotniskiem.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie.
neo

Opinie (236) ponad 10 zablokowanych

  • Kapustę i kartofle

    Będą tam sprzedawać

    • 9 1

  • Kolejne tysiące tirow tym razem na Obłuże ??? szczurek opamiętaj się człowieku

    • 18 0

  • A gdzie winni?

    Chyba ktoś powinien odpowiedzieć za zmarnowane pieniądze, nasze pieniądze!!!

    • 18 0

  • Za to ze tam nie ma lotniska (1)

    należy podziękować władzom Gdańska, które od początku rzucały temu pomysłowi kłody pod nogi. W niektórych większych aglomeracjach są po 3 lotniska i nikomu to nie przeszkadza. Ale wtedy nie można się szarogęsić na rynku, bo konkurencja nie śpi.

    • 11 8

    • Trzeba było wpierw uzyskać zgodę

      a potem wydawać nasze pieniądze.

      • 2 2

  • czyli jak prywatna firma zajmie ten teren to już koniec z Openerem w tym miesjcu. (2)

    Gdzieś pisali że jak tak się stanie to będą szukać innego miejsca, w grę wchodzi Wyspa Sobieszewska i tereny gdzie był zlot harcerzy

    • 13 1

    • Opener będzie

      tylko miasto będzie płacić organizatorom za koncerty i prywatnej firmie za wynajem "lotniska".

      • 9 1

    • Co najlepszego kupisz w Gdyni?

      Bilet do Gdańska!

      • 4 1

  • (1)

    Zainwestujcie pieniadze w rozwoj polnocnej czesci gdyni, mieszkancy beda wam wdzieczni a wy w koncu przestaniecie udawac ze cos robicie, wydawac nie przemyslana kase

    • 8 0

    • No przecież będą malowanki na Małokackiej.

      • 0 0

  • Jak pięknie miało być - możecie poczytać na stronie airport[.]gdynia[.]pl

    • 7 0

  • Co z tego

    Lemingi z Gdyni itak wybiorą Szczurka na następną kadencję.

    • 20 0

  • (2)

    Co dalej z openerem?

    • 2 7

    • To juz jest koniec nie ma juz nic

      • 3 0

    • To chyba najmnieszy problem...

      • 1 0

  • niezly walek to lotnisko (1)

    najgorsze ze nikt nie poszedl za to siedziec !!!!
    dramat

    • 21 1

    • a w Polsce od 30 lat wogle ktos siedzi za jaka kolwiek afere lub zbrodnie komunistyczne?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane