• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • Bardzo dobry pomysł! (3)

    • 119 54

    • zawsze na tych filmach z drona

      szukam operatora drona.
      tym razem tez nie widze. :(

      • 0 2

    • Pomyśl dobry ale kierowcy to lamusy

      Odstępy, zielone i suwak. Jeśli to by działało to nie będzie korków.

      Ale zerojedynkowe myślenie cepów naćpanych spalinami jest nieefektywne i raczej spóźnione na tyle, że korki są i będą nawet na 5 pasach.

      Kierowczyna którego stopy przejęły funkcje mózgu mógłby taktycznie i dynamicznie oraz płynnie przemieszczać się po mieście ale po co? Lubi stać w korku i jest lepszy od innych.

      • 3 2

    • nareszcie

      • 3 4

  • No nareszcie ktoś się za to weźmie (9)

    bo codziennie rano i popołudniu korki niemożebne

    • 116 39

    • 5 pasów nic nie zmieni. Kierowczyny miernoty zniszczą wszystko (5)

      Zapala się zielone, co się dzieje? Otóż rusza pierwszy już z opóźnieniem, potem drugi jak pierwszy oddali się na 15 metrów, potem trzeci... Rozumiesz? I tak dalej aż do 7 auta i czerwone. Teraz policz te sekundy i metry straconych odstępów. Gdyby wszyscy ruszyli razem i pierwszy i ostatni to nie 7a 27 aut przejechało by na zielonym to raz.

      Raz to widziałem, może nie tak idealnie i gładko bo jakaś baba tam była ale wystarczająco dobrze.

      Teraz pomyśl, kiedy tak było? Nigdy pewnie bo sam zamulasz.

      Pomyśl o tym jak będziesz korkować miasto swoim brakiem ogarnięcia.

      • 4 2

      • I wyłącznie się do ruchu, przecież to walka kogutów... (1)

        Dramat i bieda. Śmierdzi testosteronem bardziej niż spalinami. Bleee...

        • 2 0

        • A zauważyłeś, że to głównie kobiety nie wpuszczają włączających się z podporządkowanych?

          • 2 0

      • (1)

        w skórcie - dynamika jazdy. Jak zdawałam prawko instruktor mi mówił zawsze, że jest duża różnica w tworzeniu kierowców którzy dynamicznie się poruszają od inwalidów drogowych. Ciężko się z nim nie zgodzić.

        • 2 1

        • Problem w tym, że masz albo ludzi, którzy zamulają na światłach

          Albo 100% złotówa mode on i wciskanie się na siłę.

          Obie grupy powodują korki. Pomiędzy niestety prawie nikogo nie ma...

          • 3 0

      • Kto daje minusik i ten ma problem ze zrozumieniem a jeżeli ktoś tego nie zrozumie No to właśnie korkuje miasto

        • 1 1

    • Dziwne, że do tej pory nikt nie pomyślał, (2)

      miejsca jest wystarczająco, nawet na 3 pasy w jedną stronę. Ale u nas urzędnicy myślą z opóźnieniem, tak jak na politechnice, przez bardzo długi czas były światła na drodze dla rowerów i wyjeżdżających z centrum sportu akademickiego. Dopiero niedawno zlikwidowali ten głupi wymysł.

      • 9 17

      • passat, żadne rozwiązanie drogowe nie rozwiązuje problemu korków na dłuższą metę

        każde poszerzenie dróg po pewnym czasie sprawia wrażenie niewystarczającego.

        Nie udawaj, że nigdy nie popełniasz błędów, poznaj pojęcie "ruchu indukowanego" wtedy zaczniesz coś rozumieć z planowania systemu transportowego miasta.

        • 2 2

      • Jacy urzędnicy? To twoja wina, ty zamulasz, nie stosujesz suwaka i nie kontrolujesz odstępów

        Do tego jeśli ktoś mógłby wykorzystać sytuację do rozładowania napięcia jeszcze dołożysz swoje pięć groszy.
        Ogarnij się to nie będzie korków.

        • 2 1

  • Kilka spraw

    1. Fajny film tylko czemu nie pokazał skrzyżowania Obrońców, Dąbrowszczaków, Czarny Dwór. Właśnie w tym miejscu jest najbardziej widowiskowy korek bo z 3 stron ludzie próbują wjechać w czarny dwór. Czyli 4 pasy zwężają się w jeden.
    2. Naprawdę nie trzeba być geniuszem żeby przed otwarciem tunelu przewidzieć co będzie się działo. Trzeba było 2 lat żeby fachowcy doszli do wniosku że są potrzebne zmiany czy może natrętni mieszkańcy piszą w tej sprawie i nie dają spokoju ?
    3. To jest jakieś 1,5 km ulicy graniczącej z łąką i naprawdę jest taki problem żeby zrobić 2 pasy na całości.
    4. Wspomniane rowy odwadniające może by coś dawały gdyby woda z ulicy mogła do nich spływać ale nie spływa bo miedzy ulicą a rowem jest górka powstała zapewne przez zmiatanie piasku sypanego zimą. Po deszczu na ulicy jest rzeka a rowy puste.
    5. Zrobienie pasów tylko przy skrzyżowaniu gó.no da.

    • 4 2

  • bezkolizyjne skrecanie w J.P.II (1)

    przydalaby sie dodatkowa faza swiatel - bezkolizyjne skrecanie w lewo z Czarnego Dworu (jadac od Tunelu) w Jana Pawla II. Co prawda w tej chwili swiatla w kierunku od tunelu do Żabianki palą się chwilę dluzej, ale nie rozwiazuje to problemu korkowania sie tego skretu oraz "objezdzaczy" , ktorzy skrecaja na parking w strone morza, zeby nastepnie zawrocic i pojechac przez skrzyzowanie z parkingu na wprost w JP II

    • 5 1

    • Akurat ci co zjeżdżają na parking i jada w jana pawla robą to dobrze bo zmniejszają korek.

      • 3 0

  • budować i nie oglądać się na jakichś pisowców i zielonych (2)

    • 10 28

    • No akurat pisuary i "zieloni" to (1)

      dwa światy o 180 stopni zlokalizowane. Tym pierwszym hitler i bóg jest bogiem.

      • 3 2

      • dla wielu pisowców ( i nie tylko) bogiem jest samochód

        • 1 0

  • zielony taliban do ataku ! (1)

    Przecież zwiększą się korki gdzie indziej, lepiej wozić towary pociągami i rowerami a generalnie to za wszystko płacą mieszkańcy a kierowcy to za nic nie płacą !

    • 9 26

    • za korzystanie z przewymiarowanej infrastruktury nie płacą kierowcy

      tylko wszyscy mieszkańcy.

      Dlaczego kierowcy nie płacą za parkowanie na chodnikach ?

      • 0 2

  • Więcej pasów? (1)

    Więcej pasów ruchu niewiele da. Tylko system skrzyżowań bezkolizyjnych, a w tym wypadku estakad, rozwiąże problem, ale na to jak zwykle nie ma środków. Lepiej wydać trzy razy więcej kasy na jakieś półśrodki, albo tymczasowe rozwiązania niż raz na porządny projekt. Gdyby musieli wydać własną kasę to 10 razy by to przeanalizowali. To rozwiązanie radykalnie rozwiązało problem korków na Al. Jerozolimskich w Warszawie.
    Jest takie powiedzenie: "Jesteśmyy za biedni żeby kupiwać (budować) tanio". Włodarzą Gdańska pod rozwagę.

    • 8 3

    • jeśli ktoś twierdzi, że w Warszawie jakiekolwiek rozwiązania typu estakady

      rozwiązały problem korków na Alejach Jerozolimskich w Warszawie, to znaczy że ma problem ze wzrokiem.

      Warszawa jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast europejskich, mimo wielu "bezkolizyjnych" skrzyżowań i innych cudów inżynierii drogowej.

      Całe szczęście Warszawa inwestuje także w metro, transport publiczny i rozwój sieci dróg dla rowerów oraz ulic i placów wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów.

      • 1 0

  • Ciekawe... (1)

    W centrum mniejsza liczba pasów zwiększa korki, na zaspie/przymorzu jest odwrotnie.
    Ktoś to wyjaśni.

    • 4 3

    • zwiększanie liczby pasów tylko chwilowo redukuje korki w pewnych miejscach

      zmniejszanie liczby pasów dla stworzenia korytarzy ruchu pieszych, rowerzystów lub transportu szynowego może korki zmniejszyć.

      Jak się myśli tylko o ruchu ludzi w prywatnych pojazdach dwuśladowych, nie wymyśli się rozwiązania problemu nagminnych korków w mieście.

      • 1 1

  • (1)

    Super sprawa, szkoda ze tylko na przejazd przez skrzyzowanie, a nie od obwodnicy brzezna do skrzyzowania przy horyzoncie. Wtedy by sie dobrze lecialo ;)

    • 3 4

    • leciało? by zdążyć na utkwienie w kolejnym korku 2 kilometry dalej?

      takie myślenie jest chore.

      • 1 0

  • Jade tam co dziennie autobusem!90% w korku to stary 20 letni trujacy złom i w kazdym jedna osoba, reszta 1+dziecko! (2)

    Rozwiązanie korków jest proste.Ograniczyć ruch tego starego złomu!!! Ruch z miasta sie wyprowadza a nie wprowadza do terenów gdzie ludzie odpoczywają!Dlaczego ludzie kupują taki stary złom i korkuja nim miasto .Bo Auto głownie dla biedaków jest synonimem luksusu niema znaczenia wiek!. Jednocześnie jest tańszy niż komunikacja miejska ! Wiec trzeba obniżyć koszty komunikacji miejskiej i zwiększyć koszty dla blachosmrodów.Jak jazda trujacym złomem bedzie kosztowna to bedzie mniej aut i znikną korki!Tak jak to jest krajach zachodnich gdzie takie ograniczenia juz dawno w prowadzili czy Skandynawii.

    • 4 5

    • Samochód to nie symbol luksusu (1)

      Tylko najwygodniejszy i najszybszy sposób przemieszczania się z miejsca na miejsce. Opanujcie już tę prostą prawdę, dzieci.

      • 3 2

      • jeśli siedzący, nieaktywny tryb życia i stanie w korkach jest dla ciebie atrakcyjny, to tylko współczuć.

        Znam wiele wygodniejszych i szybszych od samochodu sposobów przemieszczania się z miejsca na miejsce w normalnym środowisku miejskim (i nie myślę tu o helikopterach) .

        Samochód to technologia dobra na przedmieścia, ale w miastach samochody stoją w korkach bez względu na szerokość korytarzy ruchu drogowego.

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane