• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek: na lotnisko cztery składy PKM na godzinę, do Gdyni - dwa

Maciej Naskręt
30 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa przystanku PKM Matarnia. Budowa przystanku PKM Matarnia.

Ujawnienie informacji o małej liczbie połączeń kolejowych na przyszłej linii PKM wywołało burzę: nie tylko wśród czytelników Trojmiasto.pl, ale także we władzach województwa. W czwartek rano marszałek Struk zwołał naradę w tej sprawie, a następnie ogłosił: - Składy będą kursować na lotnisko co 15 minut, a do Gdyni - dwa razy na godzinę.



Po trzech godzinach od pojawienia się naszego artykułu na temat małej liczby kursów po linii PKM, władze samorządu województwa zmieniły stanowisko: marszałek Mieczysław Struk zapowiedział, że pociągów będzie więcej, niż jeszcze dzień wcześniej zapowiadał jego zastępca.

Przypomnijmy: w środę Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego zapowiadał, że na głównym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli między Wrzeszczem a lotniskiem w Rębiechowie, pojadą trzy pociągi na godzinę w obu kierunkach. Natomiast tylko raz na godzinę z Wrzeszcza pojedzie pociąg do Kartuz, Kościerzyny i Gdyni.

Swojego zastępcę postanowił poprawić sam marszałek.

- W żadnym wypadku nie mamy zamiaru zmieniać ustaleń dokonanych w studium wykonalności dla linii PKM. To jest nasze zobowiązanie wobec Komisji Europejskiej, i największego donatora naszego przedsięwzięcia. Jeden pociąg co 15 minut to jest minimum połączeń, jakie chcemy uruchomić na nowej trasie - zapowiedział Mieczysław Struk podczas spotkania z dziennikarzami na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska.

Przypomnijmy, że Unia Europejska dołożyła do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 668 mln zł, czyli 85 proc. wartości inwestycji.

O przygotowanej przed rozpoczęciem inwestycji analizie unijnych analityków z inicjatywy JASPERS przypomnieliśmy w naszym porannym artykule.

- Założenia, które przyjęliśmy we wspomnianym studium, to cztery pociągi na godzinę, czyli jeden na 15 minut. Chcielibyśmy także uruchomić dwa pociągi w ciągu godziny z Gdańska do Gdyni i z powrotem, a także dwa pociągi na godzinę w relacji Gdynia-Kartuzy. Dzięki temu pasażerowie z Osowy będą mogli korzystać z połączeń co 15 minut - zaznaczył Mieczysław Struk.

Marszałek Struk nie zdementował natomiast informacji, że pociągi PKM będą kończyły bieg we Wrzeszczu, a nie w Gdańsku Głównym.

Jak oceniasz zamieszanie wokół liczby przejazdów pociągów na linii PKM?

Skąd różnica w wypowiedziach marszałków? Okazuje się, że wpływ na to miały negocjacje, jakie prowadzono z PKP PLK odnośnie "wpuszczenia" pociągów PKM na tory dalekobieżne we Wrzeszczu i na linii 201 relacji Gdynia-Kościerzyna.

- Kolejarze z PKP PLK nie wiedzą jeszcze, jaka częstotliwość przejazdów może odbywać się na ich linii po zakończeniu trwającej modernizacji we Wrzeszczu - mówi Struk.

Czy samorząd województwa ujawnił swoje okrojone plany wobec PKM, by wymusić na władzach Gdańska i Gdyni częściową partycypację w kosztach utrzymania połączeń kolejowych, dzięki czemu mogłyby one być częstsze?

- Jeśli chodzi o połączenia, to na pewno nie. Natomiast zachęciliśmy Gdynię, by partycypowała w kosztach budowy infrastruktury przy linii. Mowa tu o dołożeniu z budżetu 4 mln zł do budowy przystanków - podkreślił Mieczysław Struk.

PKM zyskała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w Gdańsku

Radni Gdańska uchwalili w czwartek miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla terenów, po których wiedzie trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd województwa wnioskował o ich uchwalenie po tym, gdy jeden z mieszkańców oprotestował decyzję legalizacyjną i pozwolenie na budowę trasy. Sprawę opisaliśmy na początku tego roku.

W ten sposób PKM zabezpieczyła się przed problemami związanymi z ewentualnym zatrzymaniem prac budowlanych. Uchwalenie planów ułatwi także prace w czasie montażu infrastruktury kolejowej poza terenami, dla których zostało wydane pozwolenie na budowę.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • Jeszcze nawet drezyna po tej trasie nie przejechała a tumany już rozkład podają:)

    • 4 2

  • i po kuj ta kolej, ile beda do niej dopłacać???

    • 2 0

  • zly kaszub

    A co ze szczuro lotniskiem. Czy tam beda jezdzily szczoro pociagi?

    • 0 12

  • proste myślenie

    Widać, że zadziałał ten sam tok myślenia jak w PKP. Pociąg co godzinę a póżniej jak będzie duże obłożenie to się zrobi co 1/2 godziny. W ten sposób PKP zlikwidowało wiele linii i połączeń. Po prostu myślą jak urzędnicy, a nie jak przedsiębiorcy. W Niemczech jest odwrotne myślenie wysyła sie więcej składów na trasę, aby ludzie nabrali zaufania do połączenia i przesiedli się z samochodów. U nas nikt nie bada z czego wynika małe obłożenie trasy. Jeżeli ludzie mają dojeżdżać do pracy, szkoły pociągiem co godzinę to wybiorą samochód/autobus. A na parkingach przesiadkowych można od razu zrobić bazar.
    Aby PKM odniosła sukces-musi kursować jak SKM.

    • 15 0

  • nie wiem kto będzie korzystał z koleji metropolitalnej (11)

    przecież wszyscy mają samochody - i co, nagle się przesiądą do kolejki? Śmieszne bajki

    • 53 164

    • dobry pomysł (3)

      a próbowałes przejechać w piatek ok 17 na lonisko , ja tak w zeszłym tygodniu ledwo zdarzyłem taki był korek az od zapy do ikei

      • 17 5

      • zamilcz cieniasie (2)

        Mi dojazd na lotnisko zajmuje 10 minut

        • 6 20

        • taa

          pewnie w nocy albo z Banina i uwazaj na słowa

          • 7 1

        • ze Zlotej Karczmy

          • 10 0

    • Ty pewnie nie

      Inni pewnie będą korzystać, gdyż nie każdy ma możliwość zaparkować auto pod pracą. A szukanie w niektórych miejscach miejsca parkingowego graniczy z cudem.
      Np pracownicy dojeżdżający do biurowca Neptun we Wrzeszczu, mieszkający na trasie PKM na pewno będą zadowoleni, a jak do tego dorzucimy osoby dojeżdżające do Alchemii, bo 1 razowa przesiadka nie jest czymś strasznym. A dla przypomnienia znalezienie miejsca parkingowego w tym miejscu jest coraz trudniejsze.

      Potem można dorzucić wszystkich jadących w drugą stronę do biurowców wokół lotniska i firm na budowlanych i nagle okazuje się, że są chętni.

      Oczywiście dla wielu będzie to idiotycznie, ale to będzie się zmieniać z wraz z coraz większym zakorkowaniem miasta.
      Sam do niedawna sobie nie wyobrażałem dojazdów bez auta i dalej nim jeżdżę, ale coraz bardziej się rozglądam za innymi rozwiązaniami, bo widzę że korki są coraz większe i długo nie utrzymam czasu dojazdu na poziomie 15-25min.

      • 15 3

    • jesli ktos nie musi sobie rekompensowac nieszczeliswego zycia tkwieniem w korku w samochodzie (1)

      to sie przesiadzie.

      Jakos nikt nie pyta, czy jest sens utrzymywania SKM...

      Inna sprawa, ze ograniczenia tej kolei sa na tyle duze w pierwotnych zalozeniach, ze nie przesiadzie sie tyle osob, ile powinno. Szkoda.

      • 18 2

      • zazdrosci samochodów

        tak tak bo wszyscy co maja auta to tylko w korkach stoja widac ze masz ogromne doswiadczenie jako kierowca

        • 7 12

    • a na lotnisko to jak? (1)

      autobusem w korku?

      • 3 5

      • no pewnie że autem

        a lepiej w klamotami telepać się z pijakami w pociągu?

        • 3 14

    • Korzystałabym

      ale mam nie po drodze.
      Natomiast gdy zajdzie potrzeba udać się w tamte strony - na pewno skorzystam.

      • 14 1

    • Ja mam samochód ale będę korzystał sporadycznie by dojechać z Moreny na lotnisko oraz do Gdyni.

      • 15 3

  • (1)

    Dlaczego Kartuzy (ok 14tys. mieszkancow) i Gdynia (250tys. mieszkancow) maja miec taka sama ilosc pociagow? Kartuzy cos obiecaly a Gdynia nie??? Dla mnie to jest wciaz skandal!!! Prosze powiedziec ile nagrod sobie przyznaliscie za ta zenade??? Macie po prostu gdzies ludzi! Powrot do PRL.

    • 12 4

    • Gdynia może dojechac do Gdanska SKM, Kartuzy są skazane tylko na autobusy

      jeżeli ktoś chce z Gdyni dostać się na lotnisko to najlepiej czarterem z Kosakowa

      • 6 3

  • A osowa (3)

    Znowu zrobiono nas w konia. Miało być co ok 15 min, a jest co 30 min?! I jeszcze przesiadki?!
    Nie daj boże, żeby zlikwidowano 210.

    • 20 0

    • wez przestan z tą osową. protesty ze za głosno, ze coś tam i inne cos tam

      trzeba bylo kupic blizej centrum mieszkanie. ale wiadomo za drogo, a teraz na rodzinę dwa samochody, paliwko, czas w korkach itp itd ale to przez 30 lat drobniaczki w porownaniu z cenami w centrum

      • 3 0

    • Ja to rozumiem inaczej (1)

      "- Założenia, które przyjęliśmy we wspomnianym studium, to cztery pociągi na godzinę, czyli jeden na 15 minut. Chcielibyśmy także uruchomić dwa pociągi w ciągu godziny z Gdańska do Gdyni i z powrotem, a także dwa pociągi na godzinę w relacji Gdynia-Kartuzy. Dzięki temu pasażerowie z Osowy będą mogli korzystać z połączeń co 15 minut - zaznaczył Mieczysław Struk."

      Z tego co rozumiem to Osowa będzie mieć co 15 minut pociąg, 2 na godzinę do Gdańska i 2 na godzinę do kartuz, a w druga stronę 4 na godzinę do Gdyni.

      • 3 0

      • kolej

        "..... Chcielibyśmy także uruchomić ....... "????!!!!!! To w takim razie wcale nie jest przesądzone i coś mi się wydaje,że wczorajsza wypowiedź była bliższa faktom !

        • 4 0

  • (3)

    a marszałek też zezwoli aby pociągi na lotnisko Gdyni jeżdziły czy muszą Gdynią rządzić kolesie z PO aby lotnisko mogło funkcjonować

    • 16 4

    • to pseudolotnisko jest w Kosakowie (1)

      i latać nic tam nie będzie, tylko wojskowe

      • 3 4

      • szapomiałeś o swojej starej

        latającej na szczotce. też musi gdzies lądowac

        • 0 3

    • Jak za PRL trzeba nalezec do partii, zeby partia cos dala.

      • 2 0

  • Przed wyborami wszyscy oburzeni, a po wyborach "niestety takie mamy możliwości technologiczne".

    • 12 1

  • chyba ktos komus tu nie pasuje .... (2)

    ...

    • 13 0

    • (1)

      Swilski Strukowi nie pasuje

      • 4 0

      • jasne

        że tak jest

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane