• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek zamawia pięć elektrycznych pociągów

bra
3 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po elektryfikacji nowe pociągi będą wykorzystywane także na linii PKM. Obecnie kursują po niej wyłącznie składy spalinowe. Po elektryfikacji nowe pociągi będą wykorzystywane także na linii PKM. Obecnie kursują po niej wyłącznie składy spalinowe.

Województwo pomorskie szuka dostawcy pięciu 5-członowych tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi będą kosztowały ok. 133 mln zł. Kontrakt z wykonawcą może zostać rozszerzony o kolejnych pięć pojazdów. Część z nich jeździć będzie po linii PKM.



Jak oceniasz lokalny tabor przewoźników kolejowych?

O planach zakupowych województwa dotyczących nowego taboru kolejowego pisaliśmy na początku roku. Nowe pociągi mają kursować po zelektryfikowanych już trasach, a w przyszłości wozić pasażerów także na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która również ma zostać zelektryfikowana.

Warto wspomnieć, że spółka PKM otrzymała niedawno 85-procentowe unijne dofinansowanie wartej ok. 73,1 mln zł inwestycji. Elektryfikacja powinna nastąpić w ciągu najbliższych kilku lat.

Nie tylko cena będzie ważna



Władze samorządowe ogłosiły właśnie przetarg na dostawę pięciu 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją rozszerzenia kontraktu o kolejnych maksymalnie pięć sztuk pociągów. Pojazdy będą posiadały:

  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących
  • 20 miejsc do przewozu rowerów
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach
  • klimatyzację
  • wi-fi.
  • i będą rozpędzały się do 160 km na godz.


O wyborze wykonawcy zadecyduje aż sześć kryteriów. Najważniejszym będzie cena (60 proc.), potem wskaźnik niezawodności technicznej pojazdów (10 proc.), termin dostawy dwóch pierwszych pojazdów (9 proc.), okres gwarancji i wskaźnik długości niskiej podłogi (po 8 proc.), termin dostawy trzeciego i czwartego pojazdu (5 proc.).

Chętni mogą składać oferty do 10 maja.

Pierwsze pociągi mają pojawić się na pomorskich torach jeszcze w tym roku. Jeżeli zamawiający skorzysta z prawa opcji, to dodatkowe pojazdy będą musiały zostać dostarczone do końca września 2020 roku.

Zgodnie z szacunkami, zakup pięciu pierwszych składów pochłonie ok. 133 mln zł, z kolei przy zakupie 10 sztuk cena wzrośnie do 205 mln z netto. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
bra

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Ale tym razem niech to będzie Polska Firma PESA

    • 5 4

    • ceo

      Byle bez ukraińskich spawaczy.

      • 0 0

  • (3)

    Trzeba być walniętym ,żeby wybudować pkm bez trakcji za takie pieniadze i jeszcze raz żebrać unie o kase by na ten sam projekt znów kase wykładać ...

    • 6 7

    • Ogród

      Trzeba być walniętym, żeby odbudowywać linię po starej trasie bez patrzenia na to gdzie mieszkają ludzie dzisiaj.

      • 0 0

    • Bo to jest miś na miarę naszych możliwości!

      • 3 3

    • alez na tym polega "maestria"

      Dojenia dotacji. W koncu wszyscy zapomna na co to I po co...

      • 4 3

  • Kiedy normalna skm? (1)

    Ciekaw jestem, kiedy zamawiający staną wreszcie na wysokości zadania i zamówią tabor z odpowiednio dużą liczbą drzwi na jedną stronę wagonu. Jak do tej pory widać tylko, że nikt z zamawiających nie jeździł kolejką SKM EW 90, a i do pracy nie jeździł kolejką tylko samochodem. Czy to na prawdę takie trudne postawić warunek, żeby było choćby troje drzwi na jedna stronę wagonu? Przed zbudowaniem PKM też zapowiadano nowy tabor dostosowany do potrzeb, a po uruchomieniu wyszła "kicha".

    • 16 2

    • Bahn

      Stare pociągi z berlińskiego S-Bahnu miały po 4 pary drzwi na stronę. Przejazd SKM na trasie Gdańsk-Gdynia był krótszy, a częstotliwość odjazdów większa.

      • 0 0

  • 3000V wstydu

    Ani słowa o niezbędnej ilości drzwi. A przecież wiemy doskonale, że 2 pary na stronę wagonu to za mało. Pamiętam, kiedy likwidowano poniemiecki tabor 800V, na narzekania niezadowolonych pasażerów dot. za małej ilości drzwi i za dużej odległości od peronu. PKP obiecywał , że to krótki stan przejściowy. Ten stan trwa ponad 40 lat! Lepszymi pociągami podróżują murzyni z Soweto.

    • 0 0

  • ) (17)

    Brawo Ty)Tylko czemu przed wyborami?)

    • 64 53

    • lepiej przed wyborami niż później

      w demokratycznym kraju każdy moment jest przed jakimiś wyborami.

      • 0 1

    • marszałek, odwal się Pisowski piesku od Gdanska. (2)

      idź czyścić buty Kartoflowi.

      • 3 22

      • ale wy jesteście głupi ...

        • 2 0

      • Akurat marszałek Struk jest z PO

        • 10 0

    • I dla czego (6)

      tak mało ? Poczatkowo miało być....35 ezt-ów

      • 16 13

      • A jesteś w stanie dorzucić kasę na pozostałe? (3)

        Bardzo łatwo policzyć,ile marszałek miałby DODATKOWEJ wolnej kasy na zakup taboru gdyby Gdańsk i Gdynia z Sopotem (a także Małe Trójmiasto) zechciały wreszcie zacząć płacić za eksploatację kolei MIEJSKIEJ,

        • 8 6

        • Ale jak wpisywali 35 szt do RPO to EZTY rozdawali za darmo

          • 3 0

        • nie kontroluje wydatków "marszałka' wiec pytanie idiotyczne. (1)

          A faktem jest to,ze marszałkowie : mazowieckiego, śląskiego, dolnośląskiego,wielkopolskiego, małopolskiego, zachodniopomorskiego, podkarpackiego, świetokrzyskiego... dla "róznych kolei" kupili nie jednego EZT-a.A kiedy Struk, kumpel Labudy, tego od PR kupili coś dla pomorskiego ?Ostatnia dostawa fabrycznie nowego ezt-a miała miejsce za nieboszczki komuny.Udaj sie,mądralo , do innych miast wojewódzkich,usiadź na ławce na peronie i popatrz co tam jeździ i zadaj sobie pytanie na co tzw "marszałek" przepie@@lił kasę ?

          • 9 6

          • na parę zabawek

            Jak nieskończone Słowackiego, nieustannie zamykany tunel, drogi do australijskiego portu, jednorazowe stadiony, ciepłe "pitolniki" kulturalno - muzealne.
            O, po 10 latach negocjacji można bez przesiadki pojechać do Elbląga. Na trasie do Szczecinka pojawiły sie nowsze składy. Coś sie udało...
            Taki jest bilans północnej "czarnej dziury" komunikacyjno-cywilizacyjnej.

            • 1 8

      • (1)

        spokojnie docelowo (w 2050) będzie 35ezt ale z uwagi na kiepską koniunkturę do tego czasu musi wystarczyć(oraz wytrzymać) te 5eztów

        • 6 2

        • taaaa.....to tak już w okolicach 2025 pozostanie

          te 5 ezt-ów i ewentualnie te 3 "nówki" po liftingu....

          • 4 0

    • 5? hahhahah
      urząd Marszałkowski jest żałosny.
      W 2020 będziemy mieli 5 nowych sztuk.
      Inne województwa po około 100 sztuk.

      • 5 3

    • zawsze jest przed wyborami albo po (1)

      • 17 1

      • Trafne spostrzeżenie.

        • 5 0

    • Bo zawsze zblizaja sie jakies wybory

      • 6 0

    • A czemu nie?

      • 4 0

    • Czyli, ten zapis z oferty:

      "termin dostawy trzeciego i czwartego pojazdu (5 proc.)" oznacza, że 3 pojazdy są już gotowe i wiadomo kto wygrał?

      • 6 9

  • A na kolejny przystanek w Gdyni kasy nie ma (10)

    10 przystanków w Gdańsku, 3 w Gdyni

    równy rozwój aglomeracji wg PO

    P.S. i tylko potem zdziwnienie, że frekwencja nie taka jak ojcowie województwa zakładali wydając miliard+ i dotując kilkudziesięcioma mln zł rocznie

    • 37 57

    • (5)

      Gdańsk jest ponad 2 razy większy więc w sumie proporcje zachowane

      • 18 10

      • (1)

        Nie, nie jest ani ponad dwa razy większy (ma powierzchnię o 88% większą od Gdyni), ani ponad 2 razy ludniejszy (o 94%), ani tym bardziej proporcje 3 do 10 nie zbliżają się do wspomnianych (więcej o 233%). Chyba, że taki poziom matematyki jest w gdańskich szkołach - w co szczerze wątpię. A potem faktycznie zdziwienie, że Gdyni jakoś nie ciągnie do wspólnych projektów...

        • 11 13

        • To policz przystanki skm w gdansku i gdyni

          • 1 1

      • tu nie chodzi o proporcje, ale o sensowność linii (2)

        skoro ma być miastotwórcza, to nie tylko w Gdansku, ale i w Gdyni - po to jest PKM

        • 8 4

        • a nie po to, żeby jeździć na grzyby i ryby na Kaszuby? (1)

          • 6 2

          • dla mnie nie - ale widać dla decydentów tak

            • 4 1

    • kolejny gdzie konkretnie? (3)

      a co do frekwencji- w zeszłym roku PKM przewiozła ponad trzy miliony pasażerów. to chyba nie jest mało...

      • 10 7

      • (2)

        Wzgórze św. Maksymiliana, a potem przedłużka PKM na Pogórze wpinające się łukiem w istniejącą SKM w Chylonii - i wtedy faktycznie projekt ten będzie metropolitarny.

        • 9 3

        • podziękuj Szczurkowi (1)

          bo Gdynia sama nie chciała wejść w ten projekt PKM i to przez niego przystanki w Gdyni nie powstały równolegle z tymi w Gdańsku

          • 2 2

          • Toć to inwestycja marszałka, a nie miejska - za którą najbardziej lobbowała Gdynia (Gdańsk chciał budować tramwaj). Poszperaj choćby w archiwum trojmiasto.pl, a nie szerzysz dezinformację

            • 3 0

  • "Marszałek zamawia.." (11)

    A marszałek za nie płaci?
    Dajcie mi dostęp do publicznej kasy, to wam takich pięćdziesiąt zamówię. Wyszła afera o 114mln zł wydanych przez PiS na nagrody dla urzędników w 2016r (fakt o tym pisze), to trzeba wzrok suwerena odsunąć od tej rewelacji w mediach...

    • 44 30

    • Co to jest 114 milionów na nagrody (5)

      Przy nagrodach peło wynoszonych ponad sześćset milionów......

      • 9 13

      • ciemny lud kupił paski w TVP INFO? :( (3)

        • 10 5

        • ostatnio dotowali TVP PiS bo był na skraju niewypłacalności (2)

          lekka rączką 800mln. zł TVP PiS zarządzany oczywiście przez kolesia dobra zmiana kurskiego.

          • 7 3

          • Tak a powiedz lepiej... (1)

            Gdzie te zagrabione 19 miliardów złotych skradzione z OFE które " gdzieś na pewno są" ... I jak tam elektrownia atomowa na którą wydano dwieście milionów a nie POżądany rzad nie wybral nawet miejsca ba nawet nie przeprowadził badań środowiskowych !!

            • 2 3

            • Jeśli chodzi o transfer pieniędzy z OFE do ZUS, to te "brakujące" miliardy były obligacjami skarbu państwa, które po prostu zostały automatycznie wykupione. ZUS jest w pełni państwowy, więc trzymanie w ZUS państwowych papierów dłużnych nie miało większego sensu. A że w ogóle transfer pieniędzy z OFE do ZUS nie był słusznym posunięciem to inna sprawa. PiS z kolei zagarnęło do ZUS całą resztę pieniędzy z OFE praktycznie likwidując drugi filar systemu emerytalnego i teraz kombinują jak go z powrotem wprowadzić, ale za dodatkową składkę emerytalną.

              Co do elektrowni atomowej to niestety się wszystko rozwleka do tej pory z jednej strony zapewne przez ogólną ignorancję władzy a z drugiej ignorancję społeczeństwa, które się atomu boi, więc żaden decydent nei chce ruszyć sprawy.

              • 1 0

      • pokaż papiery na te 600 milionów!

        • 6 1

    • (1)

      Marszałek a Wojewoda głąbie to nie to samo :)

      • 7 0

      • Jeden pies / złodziej i niedojda..jakas roznica miedzy tymi debilami???

        • 1 1

    • Z drugiej strony mimister w tym kraju zarabia tyle co informatyk w prywatnej firmie. A wiceminister tyle co szeregowy spawacz.

      • 8 4

    • przeciez Beata powiedziala ze nalezalo im sie

      • 15 6

    • najpierw poczytaj sobie sprawozdanie z budżetu

      i sprawdź ile pieniędzy i na co idzie z kasy samorządu. przekonasz się że nie kupiłbyś więcej. chyba że kosztem czegoś. czego?

      • 11 8

  • ja mam czarny pas w sztacheto-kendo

    • 1 1

  • dlaczego skm-ka do wejherowa robi dłuzsze postoje w chyloni i rumii ? te miasta to nie barcelona.nikt nie wsiada a one czekają ch... wie za czym

    • 3 1

  • Kiełbasa wyborcza 5-członowa. (4)

    Nic tylko założyć drelich na grilla..

    • 73 28

    • Raczej strupa

      Sorry miało być Struna.
      A na serio POpaprany lemingu - pociągi są w gestii Marszałka z PO, który robi wszystko by zniszczyć SKM, doprowadzić do upadłości i przejąć jej tabor.

      • 2 0

    • Składy elektryczne (1)

      Drelich to wojewoda a nie marszałek

      • 20 2

      • Nie Drelich, a drelich.

        • 2 1

    • człowieku!

      Po pierwsze przestań trollować ten portal, po drugie odróżniaj marszałka od wojewody:)

      • 28 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane