• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM już w gdańskim porcie

Maciej Naskręt
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak wpływał statek Deo Volente z maszyną TBM w ładowni do gdańskiego portu.



Do Gdańska przypłynął statek Deo Volente. Na jego pokładzie dotarła do nas maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Od razu rozpoczął się rozładunek statku przy Nabrzeżu Rudowym zobacz na mapie Gdańska.



Żuraw pływający o nazwie "Maja" rozładuje najcięższe elementy maszyny TBM. Żuraw pływający o nazwie "Maja" rozładuje najcięższe elementy maszyny TBM.
Po godz. 16 do gdańskiego portu wpłynął będący pod holenderską banderą statek Deo Volente. Jednostka, która wypłynęła z Rotterdamu w poniedziałek, zacumowała przy Nabrzeżu Rudowym, czyli kilkaset metrów od miejsca, w którym rozpocznie się drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Rozładunek części maszyny rozpoczął się w środę po południu.

W połowie września, w fabryce firmy Herrenknecht, gotowa maszyna TBM została odebrana przez wykonawcę tunelu pod Martwą Wisłą - firmę OHL. Za urządzenie budowlańcy zapłacili 80 mln zł. Wtedy też rozpoczął się jej żmudny proces rozbiórki i transportu do Gdańska. Wiele części już dotarło na ciężarówkach. Jednak te największe elementy właśnie do nas przypłynęły.

Część opuszcza już ładownie statku z pomocą dźwigów na jednostce. Na "Maję" - żuraw pływający - czekać na statku do poniedziałku będą cięższe elementy maszyny.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 m potrzeba 3,5 megawatów. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wyniesie 3,5 bara.

Parametry statku Deo Volente

Typ statku: towarowy
Rok budowy: 2007
Długość x Szerokość: 105 m X 16 m
Nośność (DWT): 3750 t
Prędkość rejestrowana (maks./średnia): 17.5 / 13.4 knots
Bandera: holenderska
Znak wywoławczy: PHFJ


Tak wygląda maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.



Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (53) 5 zablokowanych

  • A potem się rozbierze i wyrzuci. (4)

    I spisze protokół zniszczenia.
    A Sopot czeka na tunel, nie można by tak za jednym zamachem?

    • 4 6

    • Dobry pomysl z tunelem pod Sopoćkowem

      Może doczekamy się odpowiedzi jaki bedzie los Damroki

      • 0 0

    • ale gdzie ty chcesz TBM wiercic w Sopociewie ?

      Chyba nie pod Aleja ? To tak jakbys do sadzenia roslin w doniczce chcial koparki uzyc.

      • 2 0

    • Sopot nie czeka na tunel

      Sopot czeka na Godota.

      • 1 2

    • jak wszystko dobrze pojdzie , będzie kasa i dofinansowanie z UE

      to w 2015-16 ten kret może zostać użyty do drążenia tunelu pod pachołkiem (po niewielkich modyfikacjach oczywiscie)

      • 2 2

  • To fajnie... (4)

    ...od razu mi lepiej , wiadomosc wieczoru!

    • 34 3

    • Bardzo dobrze.

      Niech w końcu technologia zawita do Polski :)
      Szkoda tylko, że nikt nie myśli żeby w Polsce rozkręcić tunneling...Przecież nie musimy być zależni od innych. Tak po za tym to świetne doświadczenie pracować na takiej maszynie, wiem bo sam teraz na tym robie. Pozdrawiam.

      • 0 0

    • ja też jestem taki szczęśliwy i piękny wieczór się zapowiada, tak się cieszę, wzruszyłem się (1)

      pierwsza kupa w tym tygodniu, czy to nie wspaniałe?

      • 2 2

      • Kocham Cie Kret!!

        • 1 0

    • ale z ciebie naiwniak :)

      • 0 3

  • artykul

    rade panu redaktorowi najpierw sie upewnic, czy te informacje ktore podaje sa aktualnie

    • 0 0

  • Czy metro w W-wie jest budowane tą samą metodą?

    I przez fachowców z tej samej partii wybitnych specjalistów??

    • 0 0

  • a gdzie odcinek od Rzeczypospolitej do Halera (1)

    • 0 0

    • Jest wciąż aktualny

      i wygląda tak samo jak 20 lat temu

      • 0 0

  • Można poza Polską

    Jakoś Holendrom opłaca się utrzymać flotę handlową pod własną banderą.No tak, ale to nie jest w Polsce...

    • 1 1

  • Tylko żeby z tym wykopem nie było jak z metrem w Warszawie lub stadionem narodowym, bo będzie większa powódź....

    • 0 0

  • Witamy!

    Ahoooj kreciku!;)

    • 3 0

  • Wieczorem wpadnie do mnie sąsiad (1)

    będziemy razem borować dziury

    • 25 10

    • mam nowe wiertełko sds-max fi 40x1000 i młotek Boscha blue...

      mogę wpaść?

      • 0 2

  • Szansa (5)

    zeby to była szansa na rozwój Gdańska-bo podobno żyje tu sie najlepiej

    • 42 7

    • Szansa ? hm (4)

      Patrząc na kreta olbrzyma który od jakiegoś czasu terroryzuje Warszawę, troche boję się o losy naszego Gdańska :)
      I jeszcze jedno pytanie czy ten tunel będzie miał otwieranych dach ? Bo boję się że deszcz napada i nici z przejazdu.

      • 14 4

      • jeden grzyb (3)

        czy szansa czy nie szansa... kpina jest jak czesto trojmiasto bije piane o krecie. prezentacje filmy. co to kuzwa zmienia.
        znajac zycie z gdanskim tunelem beda problemy jak z kretem w w-wie. no i oczywiscie inwestor wytrze raczki ze to nie jego wina tylko wykonawcy. ale wiadomo PR (czytaj PRopaganda) musi isc na calego. jak za starym dobrych czasow kiedy papier toaletowy byl na kartki.

        • 5 6

        • nie o pijar chdzi, po prostu o maszynę, że duża i fajna

          a wyjdzie jak zawsze

          • 1 0

        • czemu tylko do 1 inwestycji (1)

          a ja nie rozumiem jak można kupować maszynę, która podwaja koszt inwestycji, zyskując co najwyżej kilka miesięcy... rozumiem, że by go wykorzystano do następnych prac, np. którąś górę w Gdańsku by przewiercili, żeby omijać Suchanino i Jaśkową Dolinę, ale po co komu taka maszyna na raz?, na następne iwestycje nie mają kasy, a dziura za darmo się nie zrobi, przepłacili, zamienili siekierkę na kijek

          • 0 11

          • maszyna jest jak gdyby 'wynajęta'

            tak jak do naszej maszyny użyto części z innych maszyn, tak i po wykonaniu tunelu zostanie ona przekazana z powrotem producentowi i z jej części złoży się kolejną. To znaczna oszczędność. Koszt kupna maszyny 'na stałe' przewyższyłby wartość budowy.

            Poza tym maszyny nie sprowadziło miasto, tylko wykonawca, więc gdyby ją kupić na stałe, to de facto tak jakby miasto zafundowałoby wykonawcy świder.

            • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane