• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret prawie gotowa do drążenia drugiej nitki pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
24 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zaplecze maszyny TBM, która ustawiona jest w szybie startowym.
  • Tarcza TBM wraz z nowymi jej elementami ruchomymi, ułatwiającymi drążenie.
  • 600-tonowy żuraw gąsienicowy na budowie tunelu.
  • Tarcza maszyny TBM.
  • Tarcza maszyny TBM.
  • Korpus maszyny TBM przed montażem ostatniego elementu - tarczy.
  • Zaplecze maszyny TBM w szybie startowym.

Trwają ostatnie prace przy montażu maszyny TBM, która z początkiem marca zacznie drążyć północną nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. Tunel zostanie otwarty w połowie 2015 r.



Kończy się montaż maszyny TBM w szybie startowym. Tarcza została opuszczona w całości do komory startowej przez żuraw gąsienicowy o udźwigu 600 ton. Obecnie trwa jej przykręcanie do korpusu maszyny TBM. Kret na początku tego roku, po tym, jak wydrążył południową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą i wyszedł przy ul. Marynarki Polskiej, był transportowany w częściach na drugi brzeg najpierw samochodem, a potem barką.

Na finiszu są także prace związane z podłączaniem i testowaniem modułów maszyny TBM. Do kreta należy podłączyć nie tylko prąd i wodę niezbędne do drążenia, ale też zakład separacji urobku, w którym oddzielany jest grunt od bentonitu, ułatwiającego prace podziemne. Przygotowano strukturę wejściową tunelu północnego - pierścień doszczelniający.

Trwają też finalne prace związane z przygotowywaniem obudowy wykonanego tunelu. Niebawem ruszy tam budowa pomostu betonowego, na którym zostanie wykonana jezdnia.

Czytaj też: Czego jeszcze nie wiecie o tunelu pod Martwą Wisłą, a powinniście

Co ciekawe, przed rozpoczęciem drążenia drugiej rury w fabryce w Kokoszkach zakończono produkcję elementów prefabrykowanych obudowy tunelu - tzw. tubingów. W sumie wyprodukowano ich ok. 7,6 tys. sztuk, czyli po ok. 3,8 tys. tubingów na jedną rurę. Tubingi stworzą nieco ponad 530 pierścieni.

Drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą zajęło wykonawcy niespełna sześć miesięcy. W przypadku kolejnej rury ma być to ok. 95 dni, wliczając w to 15 dni na przegląd techniczny maszyny i wymianę narzędzi. Drążenie ma rozpocząć się na początku marca.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.


Oficjalne zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (42) 5 zablokowanych

  • To miłe mieć świadomość, że coś pod nami kopie doły

    Brakuje tylko podłożonej świni :)

    • 11 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane