• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką. Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką.

Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.



Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel), zarówno w szybie odbiorczym jak i w tunelu. Obecnie zdemontowano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wycofano także bramy (korpus maszyny) do szybu startowego, czyli tam, gdzie rozpoczęło się drążenie pierwszej nitki tunelu - strona Ku Ujściu.

Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.

Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.

Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • a w stolicy

    kończą budowę metra, zostalo jeszcze pół metra i do domu

    • 0 0

  • Procedury odbiorowe (8)

    "Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu."
    Ponad pół roku odbierać tunel? To chyba tylko w Polsce.

    • 40 52

    • Może to i dobrze.

      To pierwsza taka inwestycja w 4RP.
      Lepiej niech długo testują przed udostępnieniem.

      • 1 0

    • Przecież ...

      ... trzeba kolejną firmę doprowadzić do bankructwa. A dopóki nie odbiorą to nie zapłacą ...

      • 2 7

    • (3)

      A chciałbyś aby coś ci się zje... na łeb.

      • 30 8

      • Przecież to ściema z tym czasem odbiorów (1)

        Wiadomo, że nie zdążą skończyć na listopad 2014 i będą kończyć w czasie odbiorów, dlatego takie długie procedury odbiorowe. Ale nie przesadzajmy, to normalne, że przy tak napiętych terminach są poślizgi. Ważne żeby skończyli w 2015 i dostali zwrot z funduszy UE, a będzie OK.

        • 29 6

        • Najwazniejsze, zeby zostal pokropiony

          prałat

          • 9 4

      • To może niech rok odbierają, będzie bezpieczniej...?

        • 8 7

    • proste (1)

      jesienią 2015 będą wybory

      • 14 13

      • Dla Ciebie wszystko jest tak proste jak kopanie

        dołka na plaży, gratulacje

        • 19 8

  • Maszyna dała radę jak widać ale jest u...... brudzona jak stół u Durczoka :D

    • 1 0

  • Po zakończeniu inwestycji... (1)

    ... ten "kret" mógłby połączyć Sobieszewo ze stałym lądem. Chyba będzie się nadawał do dalszej pracy ?

    • 2 2

    • albo Oceanarium z Oksywiem
      albo Sopot z Obwodnicą (niekoniecznie pod Pachołkiem)

      dużo jest możliwości, tylko czy nas stać na renegocjacje kontraktów...

      • 1 0

  • Czy wykonawca zaplacil strazakom za pomoc? (8)

    przy usunięciu awarii. jezeli niw to skandal by panstwowe sluBy pomagaly na prywatnej budowie

    • 28 20

    • (6)

      podobno koszty budowy z uwagi na nieplanowane i pojawiające się trudności rosną i przekraczają założony budżet!!!

      Co w obecnej złej kondycji finansowej miasta może się nam odbić czkawką...

      Ktoś zarobi ktoś straci... pytanie kto i ile

      • 6 8

      • trolujesz (4)

        Koszty interesują wyłącznie wykonawcę a nie miasto. Dusisz newsa z pu.py jak baba w maglu.

        • 5 3

        • Też przestań trolować

          o trolowaniu, bo trolujesz tym swoim trolowaniem o trolowaniu.

          • 0 1

        • (2)

          dobrze wiesz ze miasto trzyma tę informację w tajemnicy. ..

          • 3 1

          • jesli wykonawca zgodzil sie na jakas konkretna kwote, to miasto nie musi interesowac, ze jego koszty rosna (1)

            tak dlugo, jak firma ta jest w stanie wykonac projekt.

            • 1 1

            • tak o ile nie wynika to z bledu miasta a tak podobno jest

              • 0 0

      • Studnie bez dna: ECS i Baltic Arena zabierają pieniądze potrzebne na inne potrzeby...

        ważniejsze potrzeby!!! Komunikacja, budownictwo czynszowe, remonty komunalne, szkoły i rekreację, zieleń - parki, oczka wodne

        • 10 6

    • E...tam , rozejdzie się po kościach.
      Pomyśl lepiej kto dał hasło Strażakom, myślisz, że na prośbę Wykonawcy by przyjechali ?

      • 5 1

  • o jezu!!!! (3)

    to wisła jest martwa?, jak to sie stało?

    • 16 4

    • w połowie XIX wieku była wielka powódź (1)

      i Wisła sobie zrobiła nowe ujście w Górkach Zachodnich - Wincenty Pol tę nową odnogę Wisły nazwał Wisłą Śmiałą.
      Po roku 1871 zbudowano przekop Wisły w Świbnie i tam poszedł jej główny nurt. Stąd stare ujście Wisły niesie do Zatoki Gdańskiej tylko wody Motławy, do której wprowadza swoje wody Radunia i Kanał Raduni. Nie jest tego wiele, stąd nazwa: Martwa Wisła

      • 4 1

      • ściema

        eee, Pol... "oryginalny wkład" ;-)

        Tote Weichsel, Weichseldurchstich, itd
        to stare szwabskie nazwy

        • 0 1

    • mgla brzoza zamach

      • 9 2

  • Teraz czas zrobić podziemną autostradę

    szlakiem bursztynowym, np. z Gdańska przez Rzym do Mediolanu z rozgałęzieniem do Izraela i Betlejem.

    • 4 2

  • A Gdańsk kupuje złom z Niemiec!

    Tyle pieniędzy utopiono w tym tunelu, wszystko dla kierowców, a Gdańsk teraz w ramach oszczędności kupuje złom z Niemiec naginając odpowiednio przetarg, bo tańszy niż tramwaje. Z powodu tego tunelu (i ECS) będziemy jeździć złomem z Niemiec.

    • 2 7

  • Dwie nitki (5)

    Dobrze, że będą dwie nitki tunelu, bo u nas wszystko robi się na pół gwizdka, aż dziwne że ktoś nie powiedział, że na razie jedna nitka wystarczy a jak się ruch zwiększy w przyszłości to zobaczymy co dalej..

    • 112 5

    • ruch samochodów nie musi się zwiększać

      • 1 1

    • a jednak (2)

      Rowerzyści nie przejadą... A w Niderlandach robią też tunele dla nich...

      • 6 24

      • Prom czeka

        • 5 1

      • trzeba im podarować zatokę pucką

        w osuszaniu mają wprawę, kartofli nasadzą, a może z radości wykopią też tunel dla rowerów

        • 19 2

    • i ruch wachadlowy hehe

      • 0 3

  • proponuje za przejazd kasowac tak symbolicznie 10zl dla przyjezdnych

    mieszkancy Gdanska przejazd za free

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane