• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką. Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką.

Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.



Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel), zarówno w szybie odbiorczym jak i w tunelu. Obecnie zdemontowano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wycofano także bramy (korpus maszyny) do szybu startowego, czyli tam, gdzie rozpoczęło się drążenie pierwszej nitki tunelu - strona Ku Ujściu.

Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.

Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.

Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • Skandal

    Żeby w święta pracować

    • 0 0

  • Zeby nie byl platny

    • 0 0

  • Dzięki Tuskowi jest kasa na rozwój (3)

    i tylko się cieszyć

    • 47 33

    • Szkoda ze prezydentem nie został kandydat Jaworski wtedy dopiero by rozpoczęła się rozbudowa naszego kochanego Gdańska.

      • 0 1

    • Ciekawe, czy będziesz się tak cieszył, jak przyjdzie do spłaty tych inwestycji (1)

      I nie pitol mi op dofinansowaniu z Unii, bo żeby Unia dała, to my najpierw musimy pokryć pełny koszt, a dopiero po iluś tam miesiącach łaskawie Unia zwróci, albo i nie. Ale najpierw trzeba samemu znaleźć na to kasę, czyli wziąć kredyt albo zwiększyć deficyt budżetowy, co na jedno wychodzi. I ten kredyt lub deficyt trzeba będzie kiedyś spłacić. A do tego utrzymać jakieś dziwaczne spółeczki dla kolesi władzy, które będą brać kasę za tzw. obsługę zadłużenia - tak jak to ma miejsce z naszą ukochaną "Areną".

      • 8 23

      • Nie żebym tam jakoś kochał Premiera Tuska, ale...

        ...robi co może, aby związać koniec z końcem, jednocześnie zapewnić rozwój infrastruktury.
        Minione wspaniałe lata jakoś zamieniały wszystko na nie wiadomo co. Był okres odbudowy powojennej i w tym momencie należy rozłożyć ręce, późniejsza kasa znikała. Kasa szła na dotacje dla wielkie nieproduktywne i niekonkurencyjne molochy. Patrz ile co roku dostaje PKP, ile brały stocznie, huty i kopalnie.
        Kopalnie za chwilę znowu wyciągną rękę po nasze podatki.

        • 4 1

  • Zadziwia mnie ilość inwestycji jakie się odbywają w Gdańsku. (8)

    Chyba, żadne polskie miasto nie realizuje tylu rzeczy co Gdańsk. Kolej, drogi, tunel, rozbudowa lotniska, cięzko wszystko wymienić. Tylko się cieszyć.

    • 90 15

    • wiele można zarzucić naszemu państwu jak i miastu (7)

      ale chyba trzeba być skończonym malkontentem by nie widzieć ile się dzieje

      • 28 5

      • A gdzie metro (6)

        sie pytam

        • 2 9

        • A dokad konkretnie chcialbys metro? (3)

          Podaj prosze przebieg.

          • 2 2

          • jak to dokad (1)

            Jak bedzie druga nitka,to powstanie jeszcze rondo i tunel metra do Sobieszewa.O!

            • 0 0

            • zasłyszane w maglu

              Nie do Sobieszewa tylko do Szwecji, tak mówią w Gdańsku w maglu.

              • 0 0

          • On by chciał metro zaraz przy swojej klatce, żeby się schodziło na dół po schodach na stacje(albo parkowało mercedesy, jak kto woli), i żeby to metro to przez obwodnicę szło bo on na osiedlu za obwodnicą mieszka, i dalej do galerii bandyckiej do Wrzeszcza, bo on tam najczęściej jeździ, tylko trochę lipa bo z pełnymi siatkami jechać metrem do galerii to bieda, tak zawsze z bagażnika mercedesa wyjmowali i dopiero chodzili że niby się tak nakupywali.

            • 3 0

        • Po co Metro w Trójmieście. (1)

          Kolej podziemną stosuje się na terenach wcześniej zabudowanych. SKM robi to po ziemi na nasypie.

          • 6 1

          • metro miałoby sens w Gdyni pod portem :-)
            metro z Oceanarium na Oksywie, z przystankiem koło PRO ;-)

            ale z drugiej strony, w samochodzie mniej widać słomę w butach, więc może gdynianie nie zechcą

            • 0 4

  • Dlaczego ten kret jest tylko jednorazowy?... (1)

    ...Jedna nitka tunelu jest już wydrążona i teraz aby móc wydrążyć drugą nitkę tunelu, trzeba było tego całego kreta zdemontować, nawet w tym procederze miała swój udział straż pożarna i przetransportować go z powrotem tak jak by do punktu wyjściowego, więc pytam, co stoi na przeszkodzie aby po wydrążeniu drugiej nitki tego tunelu, przewieść to całe ustrojstwo czyli kreta do Oliwy i drążyć dziurę pod PACHOŁKIEM.

    • 3 3

    • tunel w Sobieszewie

      Właśnie dlaczego nie wykorzystać tego kreta do drążenia tunel w Sobieszewie. Warunki gruntowe podobne więc pewnie by się nadał. Dlaczego należy złomować sprawną maszynę po wykonaniu tunelu - ktoś zrobi na tym niezły geszeft

      • 0 0

  • Najważniejsze, że tunel Damroki odciąży Śródmieście Gdańska od aut jadących z siódemki w kierunku Przymorza, Sopotu itd. Bardzo dużo pomogła w tym temacie obwodnica Południowa tak więc będzie jeszcze lepiej.

    • 4 0

  • GRATULACJE! (2)

    Tylko pogratulować władzom Gdańska z Prezydentem Adamowiczem na czele, za ogrom inwestycji w naszym kochanym Gdańsku! Proszę nie zważać na obelgi i inwektywy wypisywane czasem na tym forum. Nie sprzyjają Wam drodzy Samorządowcy media, a mimo wszystko robicie dobrą robotę. W naszym kraju najlepiej i najspokojniej czują się władze nic nie robiące (asekuranci). Do nich daleko i służbom i NIK-owi, no i opozycji. LABA!

    • 4 9

    • Ja zgadzam się z opinią.

      Jeśli ktoś nie widzi zmian, jakie zaszły w Gdańsku na przestrzeni kilku ostatnich lat, to powinien się do okulisty wybrać :)

      5 lat temu, Kartuską do centrum jechałem 45 minut i tyle samo do Kokoszek... Teraz dzięki węzłowi Karczemki, Armii Krajowej i Łostowickiej, Havla i obwodnicy południowej, takich problemów nie ma... Jest jeszcze trochę do zrobienia, ale przecież cały czas prowadzone są inwestycjie.

      Jedyne co mi przeszkadza to brak regulacji prawnych, żeby każdy sprzątał po sobie. Myślę tutaj o budowach np nowych osiedli, czy dróg jak i o firmach robót ziemnych - koparki i ciężarówki wywożą na ulice piach i błoto, w skutek czego pojazdy są brudne, elewacje ochlapane błotem a miasto robi się szare i ponure. U zachodnich sąsiadów potrafią nad tym zapanować - można samochodu nie myć przez miesiąc i nadal jest czysty......

      • 1 1

    • Macie w tym roku 13-ki w Urzędzie?

      • 1 4

  • Czy nie moznabylo drazyc drugiej nitki od strony Marynarki Ploskiej?

    Zaoszczędzili by na transporcie. Chyba ze wywożenie ziemi od strony ku Ujsciu jest wygodniejsze.

    • 0 0

  • Kochana Redakcjo, błagam! Dość kompromitacji!

    To jest dżdżownica. Dżdżownica połyka glebę, przepuszcza przez swoje bebechy i wypuszcza drugą stroną. Ten zwierzaczek posłużył za wzór wynalazcom TBM.

    Tymczasem kret rozdrapuje ziemię pazurami i przesuwa za siebie poza ciałem.

    Mówiłem 1572 razy. Otworzyć oczy.

    • 0 0

  • Po większości postów widzę że ......

    ...urzędasy UM, i UW,dostali prikaz robienia pozytywnego piaru ...jest super, jest super więc o co ci chodzi......

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane