• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami w Gdańsku

Maciej Korolczuk
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Sytuacja u miejskiego przewoźnika jest na tyle poważna, że kierowców w prowadzeniu pojazdów zastępują osoby zatrudnione w spółce w innym charakterze. Oczywiście wszyscy posiadają stosowne uprawnienia. Sytuacja u miejskiego przewoźnika jest na tyle poważna, że kierowców w prowadzeniu pojazdów zastępują osoby zatrudnione w spółce w innym charakterze. Oczywiście wszyscy posiadają stosowne uprawnienia.

To może być trudna końcówka roku w gdańskiej komunikacji miejskiej. W grudniu po raz pierwszy od lat może zabraknąć kierowców i motorniczych do obsługi linii. Już teraz zdarza się, że za kierownicą autobusów zasiadają osoby zatrudnione na co dzień w GAiT-cie w innym charakterze. Do tego trwa spór zbiorowy między związkami zawodowymi a zarządem Gdańskich Autobusów i Tramwajów.



Jaką ocenę w szkolnej skali 1-6 oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Co prawda miejski przewoźnik zmaga się z wakatami na stanowiskach prowadzących autobusy i tramwaje od lat, ale jeszcze nigdy to zjawisko nie osiągnęło takiej skali. Przyczyną są niskie pensje, którymi GAiT nie jest w stanie przyciągnąć do firmy nowych, młodych pracowników. Jak mówi nam jeden z doświadczonych kierowców, pełną obsadę grafiku w GAiT ratują od jakiegoś czasu pracownicy przychodzący do pracy w swoje dni wolne.

- Wielu moich kolegów w ostatnim czasie zwolniło się z pracy. Ciągle odchodzą kolejni, a sporo osób pracuje na okresie wypowiedzenia. Młodzi pracownicy też nie mają motywacji, by przedłużać wygasające z końcem roku umowy. A idzie grudzień, miesiąc dla osób układających grafiki najgorszy, bo znaczna część osób chce spędzić święta z rodziną i nie zawaha się pójść nawet na L4 - opowiada jeden z pracowników GAiT - "Siadła" też atmosfera. Ludzie nie mają do siebie zaufania, przestali ze sobą rozmawiać, o czym świadczą choćby pozamykane drzwi na korytarzach bazy autobusowej. Kiedyś to było nie do pomyślenia. Atmosfera jest grobowa.
Wszystkie ręce na pokład

Według niego w ostatnim czasie do obsługi linii autobusowych oddelegowano nawet pracowników warsztatu, dyspozytorów, a także osoby, które na co dzień pracują w firmie jako stolarz czy tapicer. Wszyscy mają stosowne uprawnienia, ale jak mówi nasz informator, tak złej sytuacji z obsadą stanowisk nie było już dawno.

- Urlopy dla kierowców są zawieszone. Na bazie autobusowej przy Hallera z tygodnia na tydzień wzrasta liczba niesprawnych autobusów. Trudno się dziwić, skoro część mechaników została oddelegowana do ruchu? Po prostu nie ma komu ich naprawiać - twierdzi nasz rozmówca.
Czekające na naprawę autobusy w bazie GAiT przy al. Hallera. Obecnie jest ich ok. 10. Czekające na naprawę autobusy w bazie GAiT przy al. Hallera. Obecnie jest ich ok. 10.
GAiT przyznaje, że zdarzają się przesunięcia i oddelegowania, ale "szczegółowa polityka zatrudnieniowa jest wewnętrzną sprawą spółki".

- Podobnie jak w całym kraju, także w Gdańsku, brakuje chętnych do pracy na stanowiskach kierowców autobusów miejskich - mamy 30 wakatów, a zatrudniamy obecnie 509 kierowców. Na stanowiskach motorniczych mamy siedem wakatów, zatrudniamy 300 motorniczych - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Jeżeli zaistnieje taka konieczność kierowcy i motorniczowie pracują w ramach nadgodzin, za które przysługuje oczywiście specjalny dodatek i nie mogą one przekroczyć dopuszczalnych prawem norm czasu pracy. Obecnie spółka nie ma problemów z wykonaniem zadań przewozowych zleconych nam przez ZTM.
Nowy operator linii 171

O tym, że GAiT ma problem z zapewnieniem załogi do obsługi konkretnych linii świadczy też oddanie na rzecz PKS i firmy Warbus obsługi linii 171 kursującej między Oliwą a Karwinami. ZTM, który zleca przewoźnikom obsługę tej linii zmianę nazywa "elastycznym dopasowaniem oferty do potrzeb przewozowych".

- Każdy operator może jeździć na każdej linii wg potrzeb ZTM. W tym przypadku, część przewozów została przydzielona z powrotem Warbusowi, który zlecił obsługę podwykonawcy PKS - umowa przewozowa dopuszcza taką formę. Nie jest to żaden zabieg nadzwyczajny, tylko powszechnie praktykowany - twierdzi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Co kryje się za ogólnym "elastycznym dopasowaniem oferty do potrzeb przewozowych"?

- Z uwagi na ciągle rosnącą liczbę pasażerów na obszarze Gdańska, pojazdy GAiT-u z linii 171 zostaną włączone do obsługi większej liczby kursów na innych liniach, które już obsługuje ta spółka. Konstrukcja rozkładów jazdy na tych liniach przewiduje powiązania międzyliniowe: ten sam autobus obsługuje po kolei kursy różnych linii, dlatego w zależności od potrzeb planistycznych tego typu przerzuty obsługi między operatorami są niezbędne. Dzięki takim rozwiązaniom udaje się zoptymalizować koszty operacyjne komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
- Inni przewoźnicy obsługują podobne zadania za niższą cenę i dają sobie świetnie radę. W dodatku są w stanie płacić kierowcom wyższą stawkę i zapewnić im umundurowanie - zauważa nasz anonimowy rozmówca.
Przedstawiciele GAiT sprawy komentować nie chcieli.

Potrzebne 12 mln, GAiT ma 1,6 mln zł

Konflikt między zarządem GAiT a pracownikami spółki trwa od początku października. Kierowcy i motorniczowie domagają się podwyżek pensji o 600 zł brutto już od 1 października 2017 (w skali roku to ok. 12,7 mln zł). Władze miejskiego przewoźnika odpowiadają, że nie dysponują taką kwotą i są w stanie zapewnić podwyżki na poziomie 1,6 mln, co wynika z zapisów w umowie przewozowej.

Pracownicy GAiT chcą też negocjować nową, obowiązującą od początku listopada instrukcję dla motorniczych i kierowców autobusów. To szczegółowe zapisy praw, obowiązków ale i kar, jakie pracodawca może nałożyć na swoich pracowników np. za palenie papierosów w pojeździe, prowadzenie rozmów przez telefon czy prowadzenie sprzedaży biletów niezgodnie z przyjętymi zasadami. Za niektóre przewinienia kierowcy mogą teraz zapłacić nawet 700 proc. ceny najdroższego biletu miesięcznego pełnopłatnego według obowiązującej taryfy.

Związkowcy domagają się też zmiany w umowie przewozowej. Według nich, zapisy o budżecie płac pochodzą jeszcze z lat 90 i blokują zarządowi podwyższanie pensji pracowników, ponieważ jedynym wskaźnikiem dopuszczającym wzrost wynagrodzeń jest wskaźnik inflacji.

Kolejnym etapem sporu zbiorowego są negocjacje z udziałem mediatorów. Związki na taką osobę wskazały Kazimierza Koralewskiego, Radnego Miasta Gdańska z Prawa i Sprawiedliwości.

Sytuacja kadrowa w GAiT może się pogorszyć jeszcze bardziej na przełomie roku. Od stycznia w Trójmieście pojawi się bowiem nowy przewoźnik BP Tour. Firma z Bełżyc pod Lublinem pod koniec 2016 r. wygrała bowiem przetarg na obsługę linii do Pruszcza, Sopotu i Gdyni. Nieoficjalnie mówi się w GAiT, że wielu kierowców właśnie tam - ale też do innych przewoźników - składa swoje wnioski o pracę i jeśli nie otrzyma podwyżki w gdańskiej spółce, to zmieni pracodawcę.

Światełko w tunelu?
Na wtorek zaplanowano kolejne spotkanie związkowców z władzami GAiT. Jak ustaliliśmy, zarząd spółki ma dla swoich pracowników nieco lepszą ofertę niż poprzednio.

Opinie (499) ponad 10 zablokowanych

  • (31)

    A ja powiem tak. Jeszcze raz jakiś kierowca autobusu wymusi na mnie pierwszeństwo, lub co gorsza zrobi to nawet bez włączenia sygnalizatory, to dodam gazu i wyjadę prosto w tą jego kabinę. To że jedzie większym pojazdem nie daje mu prawa do takich manewrów. Czas czasem, ale najważniejsze są przepisy. Wyjeżdża pajac z zatoczki i chyba z automatu wydaje mu się ze cala ulica nagle stanie bo on chce szybko wyjechać. ...

    • 16 118

    • To radzę nauczyć się przepisów ruchu drogowego. Gdy autobus komunikacji ma włączony lewy kierunkowskaz i chce wyjechać z zatoczki, czyli chce włączyć się do ruchu, kierowca samochodu ma obowiązek zwolnić, a nawet zatrzymać się by wpuścić autobus

      • 0 0

    • Poczytaj nowy KRD, w tym względzie przepisy trochę się zmieniły i autobus wyjeżdżajacy z zatoki, w terenie zabudowanym ma pierwszeństwo

      • 0 0

    • W Polsce mamy kierunkowskazy, nie sygnalizatory. (3)

      Druga sprawa, to włączony kierunkowskaz w autobusie w Polsce na terenie zabudowanym jest jak żółte światło. Proponuję dokładnie zapoznać się dokładnie z polskim kodeksem drogowym.

      • 21 3

      • ja jednak proponuje tobie zapoznać się z przepisami, bo ich nie znasz. to pierwsza sprawa. (1)

        druga, to, ewidentnie masz problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu. ale ok. test dla takiego głąba jak ty. jade havla w dół, razem z innymi samochodami, jestem już prawie na wysokości przystanku na ktorym stoi autobus. nagle wrzuca kierunek (lub nawet nie) i pakuje się na havla. czyli podjeżdża z 50cm żeby chyba zauważył że będzie wyjeżdżać, i teraz a) ja daje po hamulach, wszyscy za mną też i autobus sobie wyjeżdża. czy b) ja przejeżdżam, cała reszta samochodów też, i wtedy autobus. bo wg mnie to jeszcze kierowca autobusu za takie procedery powinien dostać mandat.

        • 4 21

        • I pewnie z dozwoloną prędkością

          • 1 1

      • czyli? oswiec nas

        • 5 3

    • Wpuszczaj autobus

      Przypominam Tobie panie wielki kieroffco, że w terenie zabudowany masz OBOWIĄZEK ustąpić autobusowi jeśli ten sygnalizuję zamiar wyjechania z zatoki.

      • 5 0

    • Poczytaj sobie przepisy pajacu.

      poczytaj sobie przepisy to bedziesz wiedzial kto ma pierwszenstwo.Albo wjedz w autobus to sie szybko przekonasz :)

      • 3 1

    • (2)

      W terenie zabudowanym autobus wyjezdzajacy z zatoki z wlaczonym kierunkiem ma pierszenstwo art 185 kodeksu drodowego

      • 5 3

      • Bzdura, nie ma takiego art w kodeksie drogowym. (1)

        Autobus włącza się do ruchu i nie ma pierwszeństwa. Pojazdy na drodze muszą u tylko ułatwić włączenie się do ruchu co nie znaczy że muszą zaraz stawać w miejscu gdy tylko zobaczą autobus.

        • 1 5

        • Dokładnie

          Art. 18.
          2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

          • 4 0

    • (3)

      Debill.
      Proponuję wymusić pierwszeństwo przed pociągiem. Zobaczymy czy nadal bd taki hardy.
      Autobus wyjeżdżając ma pierwszeństwo, co oczywiście wymaga sygnalizacji włączenia się do ruchu.

      • 38 4

      • Stulecia tą jadę psie (2)

        Nie ma żadnego pierwszeństwa, to raz, a dwa to nie włączają nawet sygnalizatora, a wjechać bez problemu można jadąc 5km/h. Odszkodowanie ztm zapłaci i za moje auto i za moją "bolącą szyje"

        • 6 26

        • Głupi i tyle jesteś pajacu

          • 5 3

        • Wracaj na swoją ukrainę (celowo z małej), bo nie potrafisz zachowywać się jak cywilizowany człowiek.

          • 18 4

    • Znasz Ty przepis, że masz obowiązek udzielenia wyjazdu autobusu z zatoczki tepolu ?! I jeszcze pisze takie rzeczy w necie o zgrozo

      • 5 4

    • Polski słowiański pajac

      Sam jesteś słowiańskim pajacem którego przestrzeganie kodeksu ruchu drogowego art 16 nauczy tylko obóz koncentracyjny pod nadzorem ss i kula w łeb lub komora gazowa

      • 3 3

    • Kodeks

      Autobus wyjezdzajacy z zatoki w terenie zabudowanym,po uprzednim wlaczeniu kierunkowskazu,ma pierwszenstwo.

      • 11 5

    • Kier git

      Wal śmiało mamy 8 kamer i będzie wszystko jasne prawo jazdy zabiorą ci na min 3 mieś i poczytaj sobie przepisy Autobus ma pierwszeństwo wyj. Z zatoki w terminie. Zabudowanym jak widzę takiego barana w lusterku jak przyśpiesza to aż miło się robi a zawsze w zatoce podczas postoju włączam prawy kier aby kierowcy widzieli moje zamiary wcześniej. I potem zamykam drzwi wył kier prawy i właśnie lewy 3 mrugnięcia i 70% kier ustępuje a te 30% to prawa jazdy nie powinno mieć

      • 18 1

    • I złamiesz prawo!!! Poczytak kodeks drogowy!!!

      • 5 2

    • Kodeks drogowy

      Masz obowiązek wpuszczenia takiego kierowcy autobusu. To wynika z kodeksu drogowego.

      • 11 4

    • Pajacu przeczytaj kodeks drogowy i wjeżdżaj

      • 10 3

    • Twoim obowiązkiem jest wpuścić autobus

      • 18 4

    • Opinia psyhiatry (1)

      Wracjaj na swoją wieś słoiku

      • 10 1

      • To nie słoik, tylko ukrainiec.

        • 8 1

    • Nie znajomość przepisów szkodzi (3)

      Jakbyś przeczytał kodeks ruchu drogowego to byś wiedział czemu ten autobus wyjeżdża tak z zatoczki autobusowej.

      • 24 2

      • przepisy zmieniły się kilka lat temu (2)

        • 4 10

        • Doprawdy

          RUCH DROGOWY

          Rozdział 5 - Ruch pojazdów

          Oddział 2 - Włączanie się do ruchu

          Art. 18.
          1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest OBOWIĄZANY zmniejszyć prędkość, a W RAZIE POTRZEBY zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

          2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

          • 13 0

        • Nie zmieniły. Można sprawdzić w internecie w obowiązującej wersji ustawy Prawo o Ruchu Drogowym

          http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf

          Art.18.
          1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku
          autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany
          zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu
          autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem
          sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

          • 24 0

    • Opinia psyhiatry

      Wracaj do swojej wsi słoju

      • 8 3

    • Mądrala

      Wjedź w autobus , ale mu dasz popalić.

      • 21 1

  • brak kierowców (1)

    A zatrudnić Ukraińców i po kłopocie oni przyjdą z pocałowaniem w rękę !!!!!
    i zniknie problem zbyt małych pensji !!!

    • 0 1

    • ZTM ZTM ZTM

      Jeszcze przed chwilą wprowadza się darmową komunikację dla dzieci i młodzieży !!!!! A już jest lament że nie ma kto jeździć i nie ma pieniędzy dla kierowców kompletnie nie zrozumiała i nie logiczna decyzja Takimi posunięciami nigdy nie uzdrowimy Gdańskiej komunikacji !!!!!!

      • 0 0

  • Tak się kończy (8)

    jak ala władze firmy zarabiają dużo a ci co wykonują ciężką robotę grosze. No kierowcy nie dać się,walczcie o większą kasę bo ona jest tylko nie chcą jej wam dać. A nowych szoferów nie widać bo kto będzie chciał się za te grosze trzepać...lisicki sam pokieruj dzień to zobaczysz jaki to miód

    • 489 5

    • BIEDA (1)

      Ponad 40 lat pracuje na zapleczu za ledwie 2,5 tys.żal d*pe ściska

      • 1 0

      • LISEK czynsze podniósł i przyszedł do ZKM dalej gnębić kiedy za nich się wezną , ludzie otrząśnijcie się

        • 0 0

    • A kiedy jakieś normalne połączenia autobusowe? (1)

      Z punktu A do B a nie wycieczki dla emerytów wokół dzielni w warunkach typowych dla wagonów bydlęcych.
      Ja rozumiem, że prezes może kluczyć i kręcić, ale dlaczego autobusy nie mogą jeździć prosto? Mam obok przystanki na chyba 10 autobusów a nie mogę jechać z Wrzeszcza Górnego na Dolny albo ze Złotej Karczmy na Wiszące Ogrody.
      Ja bym zrobił tak, że linie 1xx jeżdżą wzdłuż wybrzeża (im większy numer tym dalej od morza) a linie 2xx w poprzek (im większy numer tym dalej od Sopotu).
      Musi być jakaś logika w tym bo teraz to nawet nie wiem jak to nazwać. Pomijam już, że autobusy jeżdżą jak chcą i tylko dzięki grupie pasjonatów mamy aplikacje ułatwiające ogarnianie tego bajzlu.

      • 3 0

      • jakom

        aplykacjem?

        • 1 0

    • szlag

      to pewna podwyżka cen biletów

      • 1 0

    • Lisicki pokieruj? (2)

      Żeby kierować trzeba coś umieć.

      • 45 0

      • mój mąż z zawodu jest dyrektorem i teraz chciał się sprawdzić jako prezes (1)

        Loża dla prezesa na stadionie jest? Nowe logo jest? Słuszną linię ma nasza władza! Przenosiny za kupę kasy pętli na Jana z Kolna są żeby obniżyć koszty deweloperom Trytona są? Pamiętaj misiu najlepsze wałki robi się na słomianych inwestycjach...

        • 37 0

        • O co chodzi z tym trytonem

          Nie kumam

          • 2 0

  • fgbfb

    za komuny to nie do pomyślenia....był nakaz pracy i tyle heheeh

    • 1 1

  • AWARIA EBS NORMĄ (11)

    Zwróćcie uwagę, jeśli stoicie/siedzicie blisko kierowcy, że 99% autobusów jeżdżących po Gdańsku ma ogromny napis AWARIA EBS, czyli awaria elektronicznego systemu hamowania. Będą tak jeździć dopóki nie stanie się jakaś tragedia.

    • 52 3

    • Kiedyś przez tydzień jeździłem Solarisem (2)

      Przez ponad tydzień na wyświetlaczu był napis że pora zmienić klocki hamulcowe...

      • 23 1

      • I co zmieniłeś czy dalej tak jeździłeś? (1)

        Kierowca klocki to powinien po robocie zmienić sam a nie narzekać

        • 12 14

        • trzeba było napisać że to

          irlonia, bo 14 dało się zamalinować

          • 1 0

    • EBS i ABS. (4)

      Problem polega na tym że czujniki tych urządzeń mają błąd technologiczny w produkcji a z tym już nic nie da się zrobić.

      • 5 5

      • Ale jak wyświetla się błąd to system nie dziala (2)

        To Zagrożenie dla pasazerow

        • 5 2

        • To elektronika, czasami wszystko jest sprawne a elektronika wariuje...

          • 1 4

        • To kto odebrał niesprawny autobus?

          • 2 2

      • Pasażer menda wie lepiej

        • 2 6

    • A co Cię to obchodzi co się wyświetla u kierowcy na zegarach! (2)

      Wścipska kendo zero prywatności przez Ciebie.

      • 3 14

      • Ludzie się za wami wstawiają, a Ty od mend wyzywasz- będzie kolizja kierowca pierwszy beka za jazdę niesprawnym wozem.

        • 9 2

      • A u ciebie zero ortografii

        Siadaj za fajerę i wio

        • 3 3

  • To już teraz wiem skąd tak niski poziom prowadzenia pojazdów i kultury u nie których pseudo kierowców autobusów zkm (5)

    Coraz więcej zwykłych chamow za kierownicami

    • 25 47

    • jak się wozi bydło to

      kto sypie perły przed wieprze. A jeden mundry z drugi potrafi zepsuć humor to już inna sprawa- nie wie jak się jeździ, ale przegada.

      • 1 0

    • (1)

      Jak samemu się jest Chanel to i ktoś odplaca tym samym. Jestem kulturalnym pasażerem i nigdy na moja kulture nikt mi nie odplacil chamstwem. Może pomyśl jaki jest twój stosunek najpierw do drugiego?:-)

      • 4 1

      • Chamem miało byc☺

        • 0 2

    • Niektórych piszemy razem

      • 2 0

    • Opinia psyhiatry

      Coś ci się uroiło.

      • 5 3

  • (9)

    W Gdyni jest to samo,też brak chętnych .

    • 118 7

    • w Gdynie nie ma już żadnego motorniczego ;) (2)

      • 40 1

      • a kierowcy

        trajtków? To hybrydowe kierasy i motorasy

        • 1 0

      • tylko woźnice trolejbusów poj*busów :P

        • 13 12

    • ale pan gromadzki ma się dobrze, może by usiadł za kierownica

      • 4 0

    • Tylko w Gdyni nikt nie narzeka (3)

      • 11 11

      • Bo to miasto dobrobytu nie to co gdunsk stolec kaszeb (2)

        • 20 5

        • Ciekawe gdzie ten dobrobyt? (1)

          Chyba na ostatnich piętrach w si-tałer, bo stamtąd widać piękny Gdańsk

          • 13 10

          • gdańszczanin w obdartych portkach zza Buga

            • 10 6

    • gdynia nas tu nie interesuje

      • 18 25

  • Przyszedł do firmy mister Lisicki i wszystko się wali a co go to, on przyszedł sprzedać zajezdnię co go obchodzą ludzie (6)

    Mała Sycylia cały czas ma się dobrze...

    • 345 6

    • duża sycylia z siedzibą w w-wie przy nowogordzkiej ma się jeszcze lepiej! obejmuje cały kraj! (2)

      pis=PRL bis

      • 7 14

      • głośny kwik

        opłacanych przez Sorosa UBywateli

        • 1 0

      • Duża Sycylia to faktycznie była

        W latach 2007-2015.Teraz się ukróciło.

        • 11 5

    • Ja to widze tak. (2)

      Ktos zatrudnia takiego zarzdce,miedzy czasie w konkurencyjnej firmie koledzy podwyzszaja pensje,czesc kierowcow w wyniku takiej akcji odchodzi,tabor..wmawia sie opini publicznej staje sie nie do uzytku..bo twierdza ,ze nie ma kto naprawić..wiec szybciutko na licytacje I sprzedac..nastepny ruch to wprowadzenie do obslugi innego przewoźnika na rynek w celu,,uzupelnienia brakow przewozowych>> Co bedzie dalej?Dalej pan Lisek i zarzad sprzedaja resztke taboru I ogłaszają upadlosc...bo tak na prawde wlasnie o to chodzi ,ze mozna by bylo dac podwyzki..ale sie ich nie da a dlaczego?..BO NA PRAWDE CHODZI O SPRZEDAZ TERENU POD DEWELOPERKE ...Tyle I az tyle ale kierunek zostal juz obtrany.CWANY JAK MYSLE I CHYTRY KRYMINALNY PLAN I CO NAJSMIESNIEJSZE w oparciu o legalnie dzialajace przepisy....MOZNA BY BYLO DAC PODWYZKI KIEROWCA I ICH ZATRZYMAC....ale to sie panom ciagnacym za sznurki nie oplaca.

      • 35 0

      • DAC PODWYZKI

        kierowcom!!! a nie kierowca (pewnie miało być wszechobecne TVNowskie "ą")

        • 0 0

      • Ojciec narodu gdańskiego nauczył i innych dewloperki...

        • 14 1

  • Niedlugo sam prezes będzie wszystkie linie obsługiwał (8)

    • 257 3

    • Prezes Kaczyński? W TVPis info mówili że słońce narodu ma już 150% poparcia (4)

      • 7 8

      • a co ma prezes Kaczyński do tego co w gdański zkmie odpiernicza koleżka Budynia? myśl (1)

        • 17 1

        • Myślenie i wyznawcy PełO?

          no proszę...

          • 1 0

      • ? co ma do tego Kaczyński ? Piłeś coś ?

        • 2 0

      • 45% ma i to nawet

        W TVN podają,a PO 15%.

        • 6 2

    • (2)

      ile płacą na rękę, wiecej niż 3000?

      • 0 9

      • Chciałbyś 3 dostać...pomarz sobie:)

        • 5 0

      • Chciałbyś

        • 7 0

  • Najskuteczniej to im wychodzi............. (8)

    ........... Kontrolowanie biletów i rąb**** ludzi mandatami, za to że jeden przystanek za daleko pojechali. Gdyby wszyscy przewoźnicy byli tak skuteczni w świadczeniu usług, jak w egzekwowaniu taryfy przewozowej, to byłoby wspaniale! Jednak prawda jest taka, że ZKM/ZTM/SKM/PKM i podobne PO-tworki to banda PO-c*otków i nieudaczników, którzy na wolnym rynku utonęli by jak Titanic i tylko monopol na usługi trzyma te grajdoły na powierzchni.
    Miłego dnia ;)

    • 111 153

    • Gdyby nie było cwaniaczków jeżdżących bez biletów (5)

      To wpływy byłyby wyższe. Niestety niektórzy nawet dla 50 gr są w stanie się ośmieszać...

      • 38 12

      • (2)

        Jak do "obozu pracy". Podobno obecnie jest rynek pracownika i pracodawcy wręcz błagają, by się ktoś u nich zatrudnił, więc możesz wybrać sobie pracę lekką, łatwą i przyjemną za grubą kasę.

        • 11 7

        • Hee (1)

          • 4 1

          • hEEE

            • 1 0

      • Śmiechu warte

        Ośmieszają się pokrętnymi tłumaczeniami o braku kasy dla kierowców, podczas gdy na zbędne "inwestycje" i owszem kasa jest.
        Zarządowi brak poważnego podejścia do pracy, bo kto ich dyscyplinuje - też kumple nieudacznicy.

        • 3 0

      • Przestań bredzić znafco ...............

        Ostatnio SKM nie mogła się dogadać z marszałkiem i nie wiadomo kto dołoży 4 miliony do funkcjonowania tego molocha. Marszałek dać nie chce, SKM mówi że nie ma, a w kasach biletowych wstrzymali już sprzedaż biletów kwartalnych, co zawsze robiono przed podwyżką cen biletów. Zatem, kto dołoży brakujące 4 banieczki? Pasażerowie, a raczej frajerzy którzy muszą dojechać z punktu A do punktu B. Całe te zamieszanie jest tylko po to aby usprawiedliwiać trzepanie po kieszeni szarego "Kowalskiego" i tak jest w tym kraju ze wszystkim. Rezać ludzi z kasy na lewo i prawo!
        Jeszcze raz miłego dnia.
        A teraz przepraszam bo się spieszę na SKM, żeby do swojego "obozu pracy" dojechać, ciesząc się jeszcze obecną ceną biletu miesięcznego ;P

        • 16 24

    • ojejciu, d*pka boli że się zagapiłeś jak głupolek?

      za głupotkę głupolku się płaci

      • 1 1

    • pisdreń

      pisowski tumanie walnij się w swój łeb kulsonie jeden.

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane