• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • Co z banerem Pani Adamowicz we Wrzeszczu? (1)

    Pani Adamowicz powiesiła swój baner, który jest niezgodny z uchwała. Czy urzędnicy odwiedza jej biuro? Watpie?!
    Równi i równiejsi!!!

    • 43 12

    • precz z komuną :)

      • 0 0

  • dlaczego ?

    brzydkie napisy kantor pozostały.... acha ..już wiem....

    • 14 1

  • Tylko urząd może propagować swoje poglądy na budynkach

    Tak wiele osób wami gardzi tak ja wy nami

    • 11 11

  • Mam firmę reklamową (8)

    Mam firmę reklamowa - przez ta ustawę musiałem zwolnić 5 pracowników. Ja sobie radzę, ale im współczuję :(

    • 16 38

    • Czemu? " (2)

      Poszli od ciebie, na pewno se poradzą.

      • 11 3

      • (1)

        Czemu? Bo nie miałem środków na wypłaty dla nich :(

        • 0 0

        • I bardzo dobrze, znajdą pracę pożyteczną

          • 0 0

    • (2)

      Ja miałem mieszkania na wynajem. Przez te szmaty turyści z zagranicy nie chcieli przyjeżdżać, bo mówili, że jak mają oglądać taki syf, to wolą jechać do Azji.

      • 17 5

      • I co sprzedałes już te mieszkania skoro się nie opłaca wynajem? A teraz masz pewnie full zgłoszeń i nie nadążasz z praniem prześcieradeł?

        • 2 0

      • Hahahah

        Zejdz z ceny to przyjada a jak nie to sprzedaj te kilka i wystarczy ci do konca zycia

        • 1 0

    • Świat bez

      nachalnych, z reguły oszukańczych reklam byłby znacznie zdrowszy. I tańszy. Kampanie reklamowe idące w miliony a nawet miliardy dość znacznie podnoszą ceny końcowe produktu.

      • 9 1

    • Mazgaj

      Widocznie za slabo sobie radziles jak zwolniles 5 pracownikow ... Ta ustawa wyszla na dobre i mysle ze teraz czas na ulotki i zasmiecanie

      • 0 0

  • 100 razy lepiej

    • 22 5

  • Spoko, pokażcie też elewacje które bez reklam szpecą jeszcze bardziej niż z nimi (1)

    • 16 21

    • Teraz właściciele trochę się zawstydzą i zaczną dbać o elewacje swoich nieruchomości. Wszak podobno pieniądze z ochydnych reklam mieli przeznaczać m.in. na fundusze remontowe (przynajmniej tak mówili). Skoro tak, to zapewne sporo odłożyli i niedługo elewacje wypięknieją ;-)

      • 6 1

  • Okropnie wygladaja (2)

    Te puste centra handlowe. Jakby przepowiedzieli upadek handlu ściągając przed pandemia wszystkie logotypy. Wyglądaja jak opuszczone, martwe budynki do rozbiórki. Rozumiem estetyzacje banerów i samowolek, ale szyldy, pylony i elewacje centr handlowych?

    • 20 33

    • (1)

      Głupku napisały ustawę głupka się podana

      • 2 1

      • Powinniśmy chodzić po ulicach w mundurkach jak w Chinach, czy Korei. Wtedy nasze arterie by pięknie i jednolite. I powinni zabronić wychodzenia z domów ludziom starym i ułomnym, bo by się źle komponowali w tym sielskim widoku idealnego miasta.

        • 3 1

  • Zdejmijcie jeszcze szyldy i maszty ze stacji paliw. (2)

    Jak wszystko to wszystko. Zniknęły napisy z Castoramy i Ikei informujące o położeniu sklepów.. Pozostały reklamy developerów o sprzedaży mieszkań. Reklama to kurczak w Auchan za 8,99 za kg. Ale loga firm pomagające zidentyfikować obiekty powinny pozostać. I to w oryginalnej kolorystyce.

    • 39 8

    • Jezu! Tak drób podskoczył? A ja w zapasie mam tylko ryż, kaszę i cukier.

      • 1 1

    • to nie miasto zdejmuje, same też nie znikają. Widocznie niektórzy są bardziej odporni na prośby...

      • 3 0

  • Fajniej bez reklam

    • 19 4

  • Tragiczne w tym wszystkim, że część ludzi już tęskni za tymi śmieciami na elewacjach.

    Zatracili biedni poczucie dobrego smaku, w tym zalewie pstrokatej tandety. Smutne i straszne.

    • 29 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane