• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • Wpadliśmy w skrajnośc

    Normalne estetyczne szyldy świetlne, mogli spokojnie zostawić, jakieś stare brudne wieloformaty to śmietnik jak ten plusa czy na przeciwko na budynku biedronki to mogli wyczyścić i było by super. Brakuje życia na ulicy, miasto wygląda jak opuszczone.

    • 5 3

  • Coś pięknego

    Cieszę się, że doczekałem takiego widoku

    • 2 1

  • Gdynski Klif (1)

    Na Klifie jakos tego nie widac... (Ustawa...)

    • 0 0

    • to nie ustawa (ogólnopolska), lecz uchwała - miasta Gdańska, Gdyni nie dotyczy.

      • 0 0

  • Niektórych reklam urzad nie zauważył i trzeba mu pomóc

    na przykład takich wielkich granatowych neonów na dachach budynków stawianych przez pewnego dewelopera - i są też we Wrzeszczu na ul. Partyzantów 74 i na tzw. Brętowskiej Bramie na przeciwko BP na ul. Słowackiego brzydkie to i razi w oczy

    • 1 0

  • Teraz Dulkiewicz niech da kase na remonty elewacji (1)

    Dotychczas pieniądze na remonty elewacji były pozyskiwane przez wlascicieli budynków ze środków pozyskanych od reklamodawców. Jest ponoć żeby teraz obciążyć wszystkich mieszkańców Gdańska nowym podatkiem estetyzacyjnym na remonty tych zaniedbanych elewacji .Ma być średnio rocznie 160 zł dla jednego podatnika mieszkańca Gdańska. Jak na bogatych Gdańszczan to pikuś a jak będzie ładnie.

    • 2 3

    • a co robią wspólnoty i zarządcy nieruchomości, które nie są położone przy głównych ulicach? Na remonty zbiera się pieniądze poprzez fundusz remontowy!!

      • 0 0

  • Tylko urzedniczy geniusz mogl pozbawic nazw sklepow z galeri handlowych.

    • 2 1

  • Czasem są głupie przypadki jak ze znakiem ikei, ale ogólnie to zdecydowanie na plus

    • 0 0

  • we Wrzeszczu zostały jeszcze do usunięcia krzykliwe neony dachowe przy ul. Partyzantów 74 i przy ul. Słowackiego na Brętowskiej

    • 0 0

  • Krzysiek

    kupił skarpety i się nie podzielił łupem. A prawda jest taka, że wszyscy gubią dzwonki.

    • 0 0

  • Brawo

    Dosyć tego bazaru.

    Czas na Gdynie... a nie sorry to jeden wielki bazar

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane