• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metropolia planuje 74 inwestycje. Wydamy miliardy na transport

Maciej Naskręt
31 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najdroższa inwestycja na nowej liście przygotowanej przez związek ZIT to Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Najdroższa inwestycja na nowej liście przygotowanej przez związek ZIT to Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej.

Światło dzienne ujrzała lista inwestycji, które mają być realizowane w ramach związku ZIT. W metropolii trójmiejskiej na 74 projekty potrzeba łącznie ponad 12 mld zł. Dofinansowanie z UE przyzna marszałek Pomorza, który ma do rozdania 1 mld zł. W połowie kwietnia dowiemy się, do kogo trafią te pieniądze.



Pobierz listę 74 inwestycji przygotowaną przez związek ZIT w ramach Metropolii Trójmiejskiej. Pobierz listę 74 inwestycji przygotowaną przez związek ZIT w ramach Metropolii Trójmiejskiej.
Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przygotował listę przedsięwzięć zgłoszonych m.in. przez samorządy, szkoły wyższe i przedsiębiorstwa do dofinansowania unijnego na lata 2014-2020. Na liście wymieniono 74 inwestycje. Ich łączną wartość oszacowano na ok. 12,2 mld zł.

To pierwszy krok w stronę przyznania inwestorom dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.

- Lista projektów to na razie spis marzeń. Pracujemy nad rankingiem przedsięwzięć, który wyłoni najbardziej wartościowe z nich. Przy wyborze pod uwagę będzie branych wiele kryteriów, a jednym z nich jest transgraniczny charakter inwestycji w ramach metropolii, muszą one wzmacniać jej integralność - mówi Michał Glaser, dyrektor biura Związku ZIT.

Podpisanie porozumienia ZiT w lutym 2014 r.

Inwestycje najwyżej ocenione w rankingu, który wcześniej zostanie zatwierdzony przez władze związku ZIT, trafią do Marszałka Województwa. To on jest dysponentem pieniędzy unijnych, których ma do podzielenia nieco ponad 1 mld zł. O tym, do których gmin one popłyną, dowiemy się po 17 kwietnia.

Czytaj też: Pojedziemy wygodniej, dzięki 110 mln zł na komunikację w Trójmieście.

Tylko na transport w metropolii potrzeba 8 mld zł

Najdroższym przedsięwzięciem infrastrukturalnym na liście związku ZIT jest Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Jego wartość oszacowano na 2,69 mld zł. Z uwagi na rozległy zakres inwestycji nie wskazano na razie procentowego dofinansowania przedsięwzięcia.

Wizualizacja OPAT.

- Inwestycja obejmuje przede wszystkim kupno tramwajów, autobusów i trolejbusów, ale także budowę kolejnych węzłów przesiadkowych na terenie Trójmiasta - mówi Glaser.

Kolejną wśród drogich inwestycji jest budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Jej realizację wyceniono na 1,6 mld zł. Ponieważ ta kwota znacznie przewyższa możliwości Gdyni, Redy i Rumi, przez tereny których ma przebiegać, samorządy liczą na wsparcie marszałka.

Na pieniądze unijne liczą też kolejarze. Jednym z projektów jest zakup 30 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W projekcie ujęto też modernizację peronów SKM na stacjach Orłowo, Gdynia Stocznia, Grabówek, Leszczynki i Rumia Janowo. Z kolei budowa kolejowej obwodnicy towarowej Pruszcz Gdański - Glincz jest oczkiem w głowie władz Pruszcza Gdańskiego.

Czytaj też: Porozumienie samorządów w sprawie ZIT

Po pieniądze także do ministerstwa, ale później

Związek ZIT w Metropolii Trójmiejskiej powołano do życia 14 lutego 2014 r. To instytucja, której utworzenia wymagało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju i to właśnie w jej ramach przedstawiciele władz województwa i związku będą od połowy kwietnia prowadzić negocjacje w sprawie dofinansowania inwestycji w regionie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

O tym, jakie przedsięwzięcia zostaną wpisane na ministerialne listy, dowiemy się latem. Pierwsze umowy na dofinansowanie inwestycji mają szansę zostać podpisane zimą.

Opinie (123) 1 zablokowana

  • 5-15 % od zlecenia.... (5)

    ile to będzie....?

    • 11 1

    • MY JAKO KONSULTANCI BIERZEMY 15% OD CAŁOŚCI KOSZTÓW (3)

      - więc co ... koniaczku ?

      • 6 2

      • Nalej (2)

        Stać mnie.

        • 5 0

        • Nie, nie (1)

          Ty musisz oszczędzać ;)

          • 2 0

          • Już nie muszę!

            Sam sobie oszczędzaj...

            • 0 0

    • I dlatego te wszystkie kwoty są w milionach...

      dużo kopert do rozdania...

      • 4 1

  • czy będzie lotnisko w Sopocie? (2)

    żeby było gdzie zrobić międzylądowanie między Gdańskiem a lotniskiem im. Wojciecha Szczurka, Wielkiego Wizjonera

    • 19 10

    • lotnisko w sopocie będzie (1)

      ponieważ w sopotach jest nasz sołtys

      • 6 1

      • jesli wybydował w kontrze Gdańskowi i Gdyni MARINE

        to pewnie i o lądowisku marzy?

        • 5 0

  • znów dyżurny Piecewski się odzywa (1)

    po nim kolej na dyżurnego Wojta od rowerów, next Bezstronny wielbiący Słońce skweru, a potem....

    • 6 4

    • Niech zalatwia czesc waznych dla mieszkancow spraw to nie bedzie dyzurnych.

      W innym przypadku o wielu sprawach trzeba wladzy i swiadomosci spolecznej przypominac gdyz pamiec ludzka niestety jest zawodna.Poza tym wolnosc wypowiedzi.Mozesz pisac o czym tylko chcesz nawet o tym ,ze drazni cie to ,ze innym zalezy na niezalatwionych sprawach w tym miescie.

      • 3 0

  • Po co elektryczne zespoły trakcyjne dla PKM? (4)

    Po co?
    Pytam.
    SZT-y wystarczą w zupełności.
    Po co elektryfikacja PKM, skoro docelowo pociągi mają jeździć do Kościerzyny i Kartuz?
    Zdaje się, że ktoś chce wywalić kasę w błoto.
    Znowu.

    • 7 13

    • Elektryfikacja (1)

      PKP właśnie elektryfikuje dawną magistralę węglową (Gdynia-Bydgoszcz) tylko nie pamiętam na jakim odcinku. Wydaje mi się że na odc. Gdynia-Kościerzyna

      • 7 0

      • Na razie PKP PLK chce elektryfikacji Gdynia - Kościerzyna

        Po kiego grzyba?
        Po to żeby elektryfikacja kończyła się "w polu"?
        Elektryfikacja jednotorowej linii, której przepustowość jest znikoma?
        A dalsza elektryfikacja Kościerzyna - Bydgoszcz to mniej więcej to samo co efekty misji na Marsa.
        Zdaje się że PKP ma pilniejsze potrzeby.

        • 3 5

    • zenek daj se siana (1)

      • 2 2

      • a ty daj se bobu

        • 0 1

  • Parkingi i węzły przesiadkowe. (1)

    Doróbmy trochę węzłów przesiadkowych (Orunia, Dolne Miasto, Siedlce) oraz duży parking na Podwalu Przedmiejskim i można by spokojnie zamknąć całe główne miasto! Do tego linia 101Bis Podwale Parking - Podwale Staromiejskie - Brama Wyżynna - Podwale Parking. I wtedy ZDiZ może łapać kasę za identyfikatory! (Mieszkaniec jeden samochód za darmo, 2 za 20zł, a kolejne po 60zł na miesiąc, a reszta 150zł miesięcznie, dostawcy w nocnych godzinach za darmo). I Gitara

    • 8 3

    • widzę pierwsze nieliczne głosy rozsądku ale

      najpierw musi się skończyć kult blachy spalinowej
      kiedy samochód stanie się środkiem umożliwiającym przemieszczenie z punktu a do punktu b to może tak się stanie, na razie samochód jest celem samym w sobie w oderwaniu od ekonomii i nieubłaganej rzeczywistości że w taką samą przestrzeń więcej większych obiektów nie wciśniesz ( mówię o mieszkańcach miasta nie o ludziach pracujących przy pomocy samochodów czy tych mieszkających na wsi którą nazywają przedmieściami)

      • 1 4

  • Szkoły wyższe to zwykły skok na kasę. Studentów ubywa, uczelnie czeka redukcja ale (1)

    ....panowie profesorowie pewnie bedą zasiadać w komisji oceniającej projekty więc na szkoly wyższe pójdzie góra szmalu co jest w tym projekcie kompletnym nieporozumieniem np budowa akademików.

    • 16 2

    • Oblałeś egzamin wstępny?

      Trzeba było się lepiej uczyć.

      • 4 2

  • linia Gdańsk Główny-Pruszcz-Straszyn-Żukowo (2)

    Marzy mi się uruchomienie ruchu pasażerskiego na tej linii...

    • 12 1

    • Super. (1)

      Od Wrzeszcz albo i od Sopot.

      • 1 3

      • na polskim problemy z odmianą były?

        • 7 0

  • Właśnie dziś było spotkanie z mieszkańcami Przeróbki w sprawie remontu torowisk. Trykosko i urzędnicy w roli św. Mikołajów obiecywali cuda. Zapomnieli tylko uzupełnić, że w sumie to za miliony naprawiają to co spi.lili w trakcie poprzednich remontów, gdy zamiast prezesami byli dyrektorami.

    • 9 0

  • Brakuje mi tutaj jednego. (2)

    Jeżdżę samochodem, nie dlatego, że miejsce w którym mieszkam jest źle skomunikowane, tylko dlatego, że autobus, który mi pasuje jeździ 2 razy w ciągu godziny (w weekendy - raz na godzinę). Druga opcja, to iść pieszo na inny przystanek (z którego 3 autobusy by mi pasowały), ale dojście zajęłoby mi jakieś 25 min. Tak więc jeśli o mnie chodzi, to wolałbym aby oprócz kolejnych inwestycji, które są ważne, miasto zwiększyło częstotliwość kursowania autobusów. Dodam, że z pracy wyjść wcześniej nie mogę, no i nie uśmiecha mi się również czekać bezczynnie w pracy około 30 min.

    • 13 0

    • zaraz lobby dwóch pedałów napisze żebyś rower w plecaku woził bo jest git i super (1)

      • 2 3

      • wystarczy zadbać o bezpieczne parkingi rowerowe przy węzłach przesiadkowych

        to nie jest drogie

        • 0 0

  • no transport bedzie cacy

    Ale za co jezdzic...?
    Kase zabrali na podatki (na ten transport)

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane