- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (117 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (74 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (172 opinie)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (116 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (164 opinie)
- 6 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (215 opinii)
Mewa i Przemko. Podwójne wodowanie w Remontowa Shipbuilding
W stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding odbyły się chrzest i wodowanie dwóch jednostek budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Po raz pierwszy od 40 lat zwodowano w tej stoczni jednocześnie dwa okręty dla polskich sił zbrojnych.
Przy pomocy doku pływającego zwodowano okręt Mewa - ostatni z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min Kormoran II projektu 258/3 - oraz za pomocą dźwigu ostatni z serii sześciu holowników projektu B860 - H-13 Przemko. Teraz rozpocznie się etap wyposażania jednostek w urządzenia i systemy okrętowe.
Obu jednostkom nadano imiona. Matką chrzestną niszczyciela min Mewa została Anna Kułagin, a holownika H-13 Przemko Kamila Anna Jelonek. Obie jednostki poświęcił ks. ABP Sławoj Leszek Głódź. W imieniu ministra obrony narodowej głos zabrał wiceminister w tym resorcie Sebastian Chwałek, który odczytał list.
Gospodarka morska w Trójmieście
- Dzisiejsze wodowanie i chrzest okrętów to ważna dla marynarzy Wojska Polskiego uroczystość (...). Powstanie tych okrętów świadczy o dobrej współpracy między instytucjami uczestniczącymi w modernizacji naszej marynarki. Będziemy kontynuować modernizację Wojska Polskiego, w tym Marynarki Wojennej. Dziękuję wszystkim osobom zaangażowanym w ukończenie budowy tych okrętów i życzę wytrwałości w dalszych działaniach na rzecz wzmocnienia obronności Polski - napisano w liście od szefa MON.
Pierwszy prototypowy niszczyciel min - ORP Kormoran (601) - został przekazany do służby w 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Kolejny - Albatros - zwodowano i ochrzczono w październiku ub.r. Wówczas też położono stępkę pod trzeci z serii, czyli wodowaną teraz Mewę.
Przypomnijmy, że okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty, jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład wszedł Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Budowa pierwszego prototypowego okrętu z serii trwała ok. 2,5 roku. Potem trwały próby. Z kolei według wstępnych założeń Albatros miał trafić do służby w tym roku. Tego terminu nie udało się dotrzymać. Wodowana Mewa ma trafić do służby w 2022 r.
Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby
Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.
Okręty typu Kormoran
Wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza. Mają prawie 58,5 m długości i 10,3 m szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.
Semko już odpłynął. Stocznia przekazała kolejny holownik
Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w tym roku. Trwają próby na piątym holowniku, H-3 Leszko, które potrwają do stycznia 2021 r. A teraz, tak jak zapowiadano, zwodowano ostatni z zamówionych, czyli H-13 Przemko.
Holowniki typu B860
Przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.
ORP Kormoran.
Miejsca
Opinie (126) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-22 07:57
Armata
Znowu morski zestaw na dziobie.Czy nie można tego zastąpić inną armata.
- 0 0
-
2020-12-22 01:46
W Remontowa?
To jednak Remontow nadal jest patronem stoczni? Dowiemy się w końcu jak miał na imię?
- 1 0
-
2020-12-21 21:15
kormoran
Czemu to takie pogniecione czyż by brakowało kowali do przeprostowania konstrukcji widać tu ogromne oszczędności przy budowie tragedia wygląda jak 40-to letni wysłużony okręt podarowany przez GB
- 2 0
-
2020-12-18 15:30
Wielu z tych co wypisuje bzdurne teksty na tzw. "czarnych" w godzinę śmierći błagać będzie o spowiedż (2)
Historia zna takie przypadki najnowsze to Jaruzelski przed spotkaniem z kostuchą prosił o księdza i spowiedż, nastepny w kolejce był Kiszczak , więc nie udawjcie hojraków bo w dobie pandemii może ta z kosą stoi u ciebie pod drzwiami....................
- 14 15
-
2020-12-20 13:29
wylacz tv i wylacz myslenie.
covid ma nizsza smiertelnosc niz grypa.- 0 2
-
2020-12-18 16:17
Taka kolęda jest.
,,Bydlęta klękają,,:))
- 4 2
-
2020-12-20 10:01
Pracuję w tej Stoczni
Piękna uroczystość i bardzo ładne jednostki.
To jedyna stocznia, gdzie jeszcze takie uroczystości się odbywają.
Chociaż widziałem już ich parę setek, za każdym razem serce bije mi mocniej.
Nie ukrywam, że duma mnie rozpiera.
Przykro tylko, że obecna władza olała własne święto.
Pozdrawiam koleżanki i kolegów- 1 3
-
2020-12-18 13:02
Prawda o Stoczni Remontowa ShipBuilding jest zgoła inna!!!! (7)
Nie rozumiem przechwałek i napinania się pana Prezesa i całej grupy kapitałowej, skoro od końca września br jest regularne ukracanie kadry i samych stoczniowców!
W obecnej chwili ok 25% kadry bezpośredniej i zwłaszcza samych pracowników, stoczniowców z wydziałów kadłubowego i wyposażeniowego, a także innych/ są zwalniani i otrzymali takie wypowiedzenia (okres od 1 do 6 miesięcy)!!!! Lub nie przedłużanie umów 1 rocznych, co też jest nagminne...
Stocznia nie ma zamówień, całe hale stoją puste, składy są puste, blach nie ma, maszyny i sprzęt konserwowane i malowane świeżą farbą dla picu.... Ogromne problemy z płatnościami dla podwykonawców (notoryczne opóźnienia)!!! Przyszłość widzę w czarnych barwach!- 25 7
-
2020-12-20 09:45
Prawda o RSB
jest taka, że jako jedyna w Polsce stocznia buduje statki i okręty w pełni wyposażone.
Prawda jest taka, że w 2020 roku ta stocznia przekazała, pomimo pandemii, armatorom 9 jednostek.
Prawda też jest taka, że każda firma utrzymuje zatrudnienie takie aby zapewnić prawidłowe i nie zachwiane procesy produkcyjne.
Prawda też jest taka, że w dniu wczorajszym zwodowano prom dla armatora z Kanady i żadne media tego nie zauważyli.
Prawda też jest taka, że solą w oku dla wielu z różnych obszarów, jest to iż Remontowa Shipbuilding jest prywatną stocznią w prywatnej Grupie Kapitałowej Remontowa Holding SA- 1 1
-
2020-12-18 13:12
Chyba ci się stocznie pomyliły (4)
Z kadłubowni zwolnili 5 ludzi.
25% z 300 produkcji to 5 osób? Panie chroń nas przed analfabetami matematycznymi.- 3 8
-
2020-12-19 18:34
naprawde 5 szok troszke wiecej i tylko bez partyjnych (nie w związkach)
- 0 0
-
2020-12-18 13:20
(2)
Wiadomo nawet poza RSB, że od stycznia zacznie się rzeźnia. Zamówień nie ma bo rynek jest fatalny dla wszystkich stoczni a ostatnie kłopoty RSB mocno nadwyrężyły opinie na rynku. Jak ktoś ma stan umysłu obciążony propagandą sukcesu to nie widzi skraju przepaści, do której niestety ta stocznia również zaczęła się zbliżać. Bez ś.p. Soyki koniec niestety jest bliski i przesądzony.
- 10 5
-
2020-12-18 13:24
(1)
Poproszę o źródło informacji
- 3 1
-
2020-12-18 13:25
Bar pod rurami :)
- 15 1
-
2020-12-18 13:23
RSB
To my chyba w innych stoczniach pracujemy. Jakie wypowiedzenia 6 miesięczne? Co to jest? Kolejny spanikowany siejacy zamęr?
- 7 4
-
2020-12-20 04:41
I co dalej brak kontraktów
- 2 0
-
2020-12-18 09:55
Info niepełne. (6)
Ile wziął Głódź za obrzędy? Na fakturę czy pod stołem? Kto płacił? MON, MW, a może stocznia?
- 59 12
-
2020-12-18 15:32
(1)
Póki zdrowie dopisuje sami odważni, ale jak życie przycisnie to wiem gdzie pójdziecie...
- 2 5
-
2020-12-19 18:29
3000000 wywalali
- 0 0
-
2020-12-18 14:25
Jest dobrze.
Cieszmy się że to Gwóżdż,Rydzol jak machnął miotełką to utopił całą Gdańską Stocznie.
- 7 2
-
2020-12-18 14:22
Emeryci w sukienkach też muszą dorabiać?
- 6 2
-
2020-12-18 12:08
Pan, Pani, społeczeństwo
- 7 1
-
2020-12-18 11:10
Co łaska! :)
Dopóki będą chętni płacić za te gusła dopóty ci od "co łaska" będą mieli swoje pałace, jak właśnie Głódź.
- 12 4
-
2020-12-19 10:35
A co robi stocznia marynarki wojennej w Radomiu .
- 8 0
-
2020-12-19 09:26
weźcie to potnijcie na złom wstyd i hańba
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.