• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto daje za wygraną. Parkowanie w pasie nadmorskim tańsze i krótsze

Maciej Korolczuk
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od środy miejsca parkingowe na Hallera po godz. 18 będą bezpłatne. Od środy miejsca parkingowe na Hallera po godz. 18 będą bezpłatne.

Urzędnicy poszli po rozum do głowy i po krytyce w mediach oraz protestach mieszkańców wycofują się z całodobowych opłat na parkingu w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. O niemal połowę spadną też ceny mandatów za brak opłaty za postój. Nowe zasady zaczną obowiązywać już w środę.



Urzędnicy ugięli się, bo:

Pilotażowy program płatnego parkowania w pasie nadmorskim od samego początku wzbudzał ogromne kontrowersje. W komentarzach i licznych listach do naszej redakcji mieszkańcy i kierowcy nie szczędzili gorzkich słów dzierżawcom i gdańskim urzędnikom, domagając się przywrócenia darmowych miejsc dla mieszkańców i zniesienia nocnych opłat.

Najgłośniej było słychać głosy niezadowolenia osób mieszkających w Brzeźnie, którym nie podobało się to, że muszą płacić za postój wzdłuż al. Hallera.

Początkowo miasto zasłaniało się opiniami prawnikówpowoływało się na zapisy ustawy o drogach publicznych. Dziś jednak ugięło się pod presją mediów i mieszkańców.

Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił, że od środy na parkingu w ciągu al. Hallera nie trzeba będzie płacić w godzinach nocnych.

- Przypatrujemy się sytuacji, na bieżąco rozmawiamy z dzierżawcami i Strażą Miejską, analizujemy, wyciągamy wnioski - mówi Mieczysław Kotłowski. - Wsłuchując się w uwagi i oczekiwania mieszkańców już dziś są pierwsze efekty naszych wspólnych prac. Od jutra zmieni się sporo na parkingach usytuowanych w ciągu al. Hallera w Gdańsku.
I kontynuuje: - Podczas spotkań z dzierżawcą parkingów w tym rejonie przekazaliśmy mu sygnały docierające do nas od mieszkańców miasta. Dotyczyły one przede wszystkim kwestii zbyt długich - zdaniem gdańszczan - godzin poboru opłat za parkowanie, stanu parkomatów oraz ich oznakowania czy oznakowania osób pobierających opłaty za postój. Dzisiejsze spotkanie było bardzo owocne - przedsiębiorca dzierżawiący parkingi wykazał zrozumienie dla potrzeb mieszkańców i na naszą prośbę postanowił od środy 13 lipca zmodyfikować zasady pobierania opłat na dzierżawionych przez siebie parkingach - dodaje dyrektor ZDiZ.
  • Utrzymywanie opłat w nocy było bezcelowe, bo i tak parkingi były puste i dzierżawcy na nich nie zarabiali.
  • Pusty parking na Dąbrowszczaków w nocy z niedzieli na poniedziałek.
  • Parking w nocnym wydaniu w ciągu ul. Hallera. Również pusty.


Urzędnicy zastosowali się do części naszych propozycji. I tak, od środy opłaty na parkingach w ciągu al. Hallera pobierane będą w godzinach 9.00- 18.00 (wcześniej pobór był całodobowy). Obniżone zostaną także o ok. 40 proc. (z 300 do 180 zł) maksymalne stawki kar nakładanych za brak opłaty za postój (to stawka, jeśli kara zostanie zapłacona później, niż cztery dni po jej otrzymaniu; kara za opłatę w terminie do czterech dni nie ulega zmianie i nadal wynosić będzie 90 złotych).

Jak mówi Kotłowski, udało się również otrzymać zapewnienie dzierżawcy (firma Wiparking) o zmianie wysokości maksymalnych kar za brak biletu parkingowego także na wszystkich pozostałych dzierżawionych przez niego w Gdańsku parkingach, tj. przy ul. Dąbrowszczaków, Czarny Dwór, Falowa, Lazurowa oraz Podwale Staromiejskie.

- Dzierżawca parkingu zaproponował też wprowadzenie od środy specjalnego numeru telefonu, pod którym przyjmowane będą uwagi i reklamacje związane z parkowaniem na dzierżawionych przez niego parkingach. Numer ten to: 516 043 417. Swoje uwagi do kwestii parkingów nadmorskich można kierować też pod adres e-mail: info@zdiz.gda.pl - dodaje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.
Ponadto osoby obsługujące parkingi oprócz kamizelek zostaną wyposażone w specjalne identyfikatory.

Urzędnicy zobowiązali się także do dodatkowego oznakowania nowych parkingów w strefach nadmorskich. Jak już informowaliśmy wcześniej, wielu mieszkańców i kierowców myliło płatne prywatne parkingi z miejską strefą płatnego parkowania i nie wnosiło opłat w weekendy. Po powrocie do auta znajdowali oni za wycieraczką mandat. Od teraz takich sytuacji ma być mniej.

Duże tablice informacyjne pojawią się na dojazdach do parkingów już w sobotę. Także w najbliższy weekend na parkingach dyżurować będą wolontariusze, którzy będą udzielać informacji oraz rozdawać kierowcom broszury dotyczące płatnego parkowania nad morzem. W akcję mają się też włączyć strażnicy miejscy.

Opinie (420) 4 zablokowane

  • to teraz czas na bezplatną komunikacje miejska!!!!To skandal ze musimy placic za ten niemiecki złom (1)

    Taniej jest autem jeździć!!

    • 6 7

    • jedź taksówką jak nie pasuje niemiecki złom

      taniej autem bo każdy publiczny moloch jest niewydolny finansowo.
      ja sobie potrafię zadbać, żeby moja prywatna skoda na gaz była tania w utrzymaniu.
      przejazd niemieckim złomem zbiorkomem to za kilometr jakieś 10x tyle
      taka czysta przyjemność i opłacalność finansowa.
      jedyny plus że ludzie tłoczący się w tramwaju zamiast tłoczyć się na ulicy gdzie ja jadę jadą stołoczeni w niemieckim złomie :D

      • 1 2

  • Zrobmy strefe parkingową urzędasom , kto za? (1)

    Zrobmy strefe parkingową urzędnikom pod ich miejscem pracy, kto za?

    Może napiszemy projekt w ramach budżetu obywatelskiego, może stukną się w te swoje durne głowy.

    • 38 0

    • Powinniśmy zrobić taki pilotażowy protest

      zgłośmy go tylko w mieście jako legalną manifestację
      w obrębie wjazdu na parking dla urzędasów
      zamknijmy im łańcuchem wjazd
      Będą mieli chwilę na przemyślenie :)

      • 7 0

  • Kiedy w Orłowie przy plaży płatny parking ? (1)

    • 3 4

    • Jak sobie kupisz teren i ogrodzisz

      • 0 1

  • HYBRYDY (1)

    Witam a co z autami hybrydowymi? Ten teren należy do miasta zgodnie z tym co można wyczytać Auta hybrydowe nie są objęte obowiązkiem płacenia? Prosiłbym o jakąś odpowiedź bo jestem tego ciekaw.

    • 7 2

    • hybrydowe to uj bo spalają więcej niż mój benzynowy yaris

      ale ciekawe faktycznie co np z elektrycznymi.
      pytanie retoryczne bo na pewno na tych złodziejskich parkingach muszą płacić

      • 4 0

  • Ustępstwo wobec nas jest pozorne! (1)

    Czy damy się tak oszukać?
    Powiedzą nam że ustąpili a my się ucieszymy jak skończeni frajerzy?

    Jak sami podkreślają, i tak w porze nocnej nie wystawiano wezwań do zapłaty, bo się nie opłacało.
    Zatem zostaje jak było.

    Obniżono lichwiarską kwotę kary, nadal do absurdalnie wysokiej (na przykład w porównaniu do tej bezpośrednio od ZDiZ).

    Próbują nas zrobić w balona i ośmieszyć.

    Być może teraz, po sprzeciwie mieszkańców, złodziejskie zasady parkowania zyskały taką formę, jaka jest docelowa.
    To jak ze sklepem który robi "obniżkę", podnosząc wcześniej ceny.

    NIE DAJMY SIĘ!
    ROZLICZMY ODPOWIEDZIALNYCH!

    Co na to media?

    • 28 1

    • Oni mają mieszkańców za ciemnych debili...

      Oby się srodze przekonali o swoim błędnym toku rozumowania

      • 10 0

  • Jak można było sprywatyzować część miasta?

    • 14 0

  • Ciekawe dlaczego parking przed sklepem Netto na Przymorzu (6)

    też nagle stał się płatny? Klientów już w sklepie nie potrzebują? Spółka parkingowa (warszawska) ta sama co na pozostałych parkingach.

    • 37 1

    • (5)

      Właśnie o to chodzi. Sklep potrzebuje klientów, a ci potrzebują miejsc aby zaparkować. Wiesz jak było? Klienci nie mieli gdzie zostawić aut więc jeździli do innych marketów, w netto ludzi praktycznie brak a cały plac zajęty przez plażujących januszy którzy znaleźli sobie darmowy parking. Dlatego ktoś ruszył głową i wprowadził opłaty. Na pewno więcej na tym zyskają niż stracą

      • 7 9

      • (2)

        W netto cały czas brak klientów, głównie przez obsługę. Nie dość, że nie mili to jeszcze teraz zatrudnili jakiegoś chłoptasia, który nawet liczyć nie potrafi. Ostatnio dałam takiemu około 12zl z groszami w monetach - odliczoną sumę - to stwierdził, że brakuje 4.60zł. Trzy razy liczył, aż się doliczył...wstyd, wolę chodzić do biedronki obok niż tam. Dziwne, że netto ma duży parking i brak klientów, a biedronka ma parking minimalny, a zawsze pełno ludzi jest.
        Wracając do notorycznie zajętych miejsc pod netto. To wina osób korzystających z TigerGym. Mieszkam tu to widzę jaka jest rotacja aut przed i po zakończonych zajęciach. W dodatku hałas okropny stamtąd jest.

        • 2 2

        • (1)

          Nie jest to przypadkiem wina cwaniaków - mieszkańców z okolicznych nowych budynków, którzy nagminnie sobie tam urządzali parking? Na mieszkanko jakoś starczyło, a na miejsce parkingowe/postojowe już nie?

          • 9 1

          • Jak dla mnie, a parkowalem tam na czas zakupów, to natłok aut powstał nie z żadnym sezonem i tym podobnymi cudawiankami, a otwarciem nad Netto siłowni. Ludzie chcący tam zaczęli zajmować parking i dotychczasowe miejsce okazało się niewystarczające.
            Ot cała historia IMO

            • 1 1

      • W takim razie na podstawie paragonu sklepowego Netto - parking powinien być darmowy i postój do max. 30 minut.

        • 10 0

      • To się robi tak, że za paragon z danego sklepu nie płaci się za parkowanie.

        • 12 2

  • Powinni wypowiedzieć umowy dzierżawy (2)

    Za taką dziadowską jakość usług i sianie złej opinii każdy prywatny właściciel terenu wypowiedziałby umowę Wiltosom. Dlaczego miasto idzie w zaparte i na siłę się dogaduje z tą bandą cwaniaków? Oni zaraz sobie znajdą inny sposób jak obejść prawo i skubać kierowców.

    Są 3 sensowne rozwiązania'

    1) Wypowiedzieć umowę i ogłosić przetarg dokładnie określając sposób pobierania opłat, ich wysokość, wysokość kar, sposób oznakowania, a najlepiej zamknięty system parkingowy, jak w galerii bałtyckiej albo Manhattanie - płacimy za tyle ile stoimy i nie ma problemu z niepłaceniem.

    2) Rezygnacja z dzierżawy i wprowadzenie strefy płatnego parkowania ze stawkami i zasadami jak w innych miejscach w mieście - mobilne płatności, abonamenty itd. Zasady parkowania w mieście powinny być jednolite, ewentualnie strefy, jak np. w Szczecinie.

    3) Całkowita rezygnacja z opłat. Miejsc do parkowania przy plaży jest sporo, korki się nie tworzą. Wystarczyłoby trochę uporządkować parkingi i wytępić Januszy parkujących gdzie popadnie, zamiast na wyznaczonych parkingach, ale to już zadanie dla straży miejskiej.

    Rozwiązań jest sporo, ale nie wszystkie dają możliwości dodatkowego zarobku urzędnikom i kolesiom.

    • 60 1

    • Zacznijmy w ogóle od tego, że jeśli jak się twierdzi wprowadzenie opłat miałoby ułatwić parkowanie mieszkańcom to taniej o łatwiej byłoby po prostu postawić tabliczki przy miejscach do parkowania "tylko dla mieszkańców". "dziwnym" trafem tak się jednak nie stało...

      • 1 0

    • Dokladnie jak mowisz..o to to to...

      • 10 0

  • Gdańsk żąda dostępu do morza!

    • 16 0

  • płatny Gdańsk

    Idąc tą drogą za chwilę zrobią nam płatne wejście na plaże. Gdańsk wchodzi powoli w dziadowstwo....

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane