• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto o problemie z wiaduktem na Hallera: to wina kierowców, nie infrastruktury

Magdalena Kiljan, Sebastian Zomkowski
6 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Choć pod wiaduktem obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek, to wciąż zdarza się wielu kierowców, którzy ignorują ograniczenie i wjeżdżając pod wiadukt uszkadzają sieć trakcyjną. Choć pod wiaduktem obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek, to wciąż zdarza się wielu kierowców, którzy ignorują ograniczenie i wjeżdżając pod wiadukt uszkadzają sieć trakcyjną.

Po artykule naszego czytelnika, pana Tomasza, postulującego zmiany pod wiaduktem na Hallera zobacz na mapie Gdańska, gdzie permanentnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej, do jego pomysłów odniósł się odpowiadający za utrzymanie infrastruktury Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz Zarząd Transportu Miejskiego, który układa rozkłady jazdy tramwajów. Zdaniem urzędników, kierowcy ciężarówek świadomie wjeżdżają zbyt wysokimi pojazdami pod niski wiadukt, obecnie funkcjonujące zabezpieczenia przed zerwaniem trakcji są wystarczające i nie ma możliwości skierowania części linii na węzeł Kliniczna i ul. Jana z Kolna.



W kwietniu opublikowaliśmy artykuł czytelnika, pana Tomasza, postulującego zmiany na al. Hallera, gdzie niemal każdego miesiąca dochodzi do awarii sieci trakcyjnej i paraliżu komunikacyjnego. Pod niski wiadukt wjeżdżają tam zbyt wysokie samochody ciężarowe, o czym znów mogliśmy się przekonać na początku tygodnia. Według pana Tomasza można tego uniknąć.

Jego zdaniem wystarczą zmiany w obecnie funkcjonującej infrastrukturze, korekta rozkładów jazdy, ostatecznie - kosztowna budowa nowego przejazdu przy przystanku SKM Politechnika. Teraz do jego pomysłów odnieśli się poproszeni przez nas urzędnicy: Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.



GZDiZ: Konstrukcja sieci trakcyjnej jest prawidłowa



Rozwiązanie konstrukcyjne sieci trakcyjnej jest prawidłowe, zgodne z normami i przepisami. Oznakowanie jest pełne, prawidłowe i czytelne. Samo oznakowanie w zakresie wysokości wiaduktu kolejowego nad al. Hallera jest pełne i w sposób niebudzący wątpliwości informuje kierowców o wysokości obiektu. Bez przeszkód i z odpowiednim wyprzedzeniem kierujący pojazdem ciężarowym może wybrać właściwą drogę.

Dodatkowo, oprócz widocznego dla każdego oznakowania tuż przez wiaduktem znajduje się dodatkowy system zabezpieczający w postaci czujników i tablicy. Po wykryciu przez czujniki zbliżającego się do wiaduktu pojazdu, którego wysokość przekracza skrajnię, pojawia się na tablicy dobrze widoczny napis ostrzegawczy. Nie może być on niezauważony przez kierowcę zidentyfikowanego pojazdu.

Zobacz więcej: "Ja się nie zmieszczę?" Nierówna walka kierowców z trójmiejskimi wiaduktami

Można szukać kolejnych rozwiązań informujących kierowców o obowiązującej skrajni. Ale pytanie, gdzie jest granica, w której zaczyna się przerost formy nad treścią. Liczba znaków czy ilość wydanych na dodatkowe oznakowanie czy przebudowy pieniędzy?

Wśród kierowców pojazdów ciężarowych panuje przeświadczenie, że "umiejętny" kierowca przejedzie pod wiaduktem, a potem efektem jest zerwana trakcja, zablokowany pas ruchu, opóźnienia na liniach tramwajowych, konieczność wdrożenia komunikacji zastępczej, a idąc dalej - przedłużona podróż pasażerów komunikacji miejskiej. Wszystko tylko dlatego, że kierowca ciężarówki ignoruje oznakowanie.

Pytanie czy kierowca ciężarówki - profesjonalny i szkolony uczestnik ruchu, nie widzi znaków, a jeśli nie widzi, to czy zbliżając się do wiaduktu nie ma wątpliwości do przejazdu? Czy kara, która obecnie nakładana jest na "umiejętnych" kierowców ciężarówek jest nieadekwatna do zagrożenia, jakie kierowca powoduje? Tak więc zerwania trakcji są skutkiem świadomego niedostosowania się kierowców do istniejącej organizacji ruchu. Rozwiązanie konstrukcyjne sieci trakcyjnej jest prawidłowe.

Wideo archiwalne



Przebicia na stalowej konstrukcji wiaduktu



Możliwość wyizolowania sieci pod wiaduktem tak, aby zachować ruch tramwajowy w ul. Klinicznej (linia nr 8) była rozpatrywana podczas przebudowy infrastruktury tramwajowej w tej lokalizacji w latach 2007-2008.

Izolatory przed wiaduktem nie zostały zbudowane z następujących powodów:
- izolatory muszą być wbudowane na odcinku prostym sieci trakcyjnej, a w tym miejscu sieć zbudowana jest na łuku;
- izolatory muszą być kotwione, a linki od kotwień muszą być prowadzone pod kątem 45 stopni. W przypadku tego skrzyżowania słupy musiałyby być posadowione w jezdni;
- ponadto izolatory nie rozwiązałyby problemu, ponieważ nadal podczas prowadzonych prac zachodziłaby konieczność wyłączenia napięcia także na odcinkach sąsiednich, a w konsekwencji wiązałoby się to ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego w ul. Klinicznej - tak jak ma to miejsce teraz.

W rozpatrywanym przypadku również nie można mieć pewności ochrony trakcji od konstrukcji wiaduktu. Ta jest stalowa, a w związku z tym mogą nastąpić przebicia. Wnioskowane przez czytelnika rozwiązanie jest niezgodne z obowiązującymi przepisami i normami. Żaden projektant posiadający uprawnienia projektowe (to on bierze odpowiedzialność za rozwiązania projektowe) nie podjąłby się zaprojektowania sieci w taki sposób, aby wyizolować sieć pod przedmiotowym wiaduktem.

W 2017 roku trakcja pod wiaduktem w al. Hallera zerwana była osiem razy. Cztery z nich spowodowane były przez kierowców samochodów ciężarowych (trzech zatrzymanych, jeden nieznany). Wszystkie trzy uszkodzenia sieci spowodowane przez zatrzymanych kierowców zostały uznane i w 100 proc. wypłacone przez ubezpieczyciela. Łączna kwota wyniosła 3,3 tys. zł.

W 2018 roku trakcja pod wiaduktem w al. Hallera zerwana była trzy razy. Dwa z nich spowodowane były przez kierowców samochodów ciężarowych i są w trakcie procedowania od ubezpieczycieli na łączną kwotę 15 tys. zł.

ZTM: Sytuację poprawią podwójne przystanki na al. Zwycięstwa



Skierowanie linii 2 i 3 przez ul. Jana z Kolna to zły pomysł. Pasażerowie straciliby dojazd do UCK, do przystanków "Opera Bałtycka" na którym mogą się przesiąść na inne tramwaje w kierunku Wrzeszcza Górnego. Zresztą, sam autor artykułu wspomina, że ewentualne skierowanie linii 2 i 3 przez Jana z Kolna tak czy tak będzie uzależnione od wykonania wyizolowania dodatkowej sekcji przy wiadukcie, inaczej skierowanie linii 2 i 3 jest pozbawione sensu, ponieważ tramwaje linii 2 i 3 podczas zerwania sieci trakcyjnej i tak nie będą mogły przejechać.

Natomiast w przypadku utworzenia dodatkowej wyizolowanej sekcji na skrzyżowaniu al. Hallera/ul. Kliniczna, to podczas zerwania sieci pod wiaduktem tramwaje linii 2 i 3 swobodnie będą mogły objeżdżać miejsce zdarzenia przez ul. Kliniczną i ul. Jana z Kolna - to się dzieje już dzisiaj, kiedy jest, na przykład, jakaś przerwa w ruchu przy Operze Bałtyckiej.

Co do obaw o przepustowość al. Zwycięstwa nie zgodzę się z autorem opinii. Aktualnie tramwaje w jednym kierunku przejeżdżają średnio co 1,8-1,9 minut (czyli prawie co dwie minuty), natomiast ciąg al. Zwycięstwa jest zaprojektowany do przeniesienia ruchu tramwajów co 1,18 minut w jednym kierunku.

Płynność ruchu usprawniła demontaż sygnalizatorów przy ul. Chodowieckiego i w przyszłości sytuacja będzie jeszcze lepsza, jak zostaną wprowadzone "podwójne" przystanki w ciągu całej al. Zwycięstwa (obecnie taki przystanek funkcjonuje przy Bramie Oliwskiej i w jednym kierunku przy Operze Bałtyckiej).
Magdalena Kiljan, Sebastian Zomkowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (221)

  • Ja tam bym takie wahadło w pionie zamontowal (1)

    Że jak wjedzie zbyt duży pojazd to wahadło się rozłoży i hakami zaora klientowi cały dach na głębokość kilkunastu cm. Drastyczne środki zawsze pomagają trzeźwiej myśleć.

    • 8 1

    • buahahaa za fużo horrorów się naoglądałeś

      • 0 1

  • (2)

    Zbudować nowy tunel pod torami na wysokości parkingu przy Maxie. Problem rozwiązany!

    • 4 7

    • To oszołomie buduj za własną kase skoro sie chwalisz głupotą!

      • 2 0

    • głupota, można by pogłebić istniejąca jezdnię pod istniejącym tunelem

      ale i tak nie rozwiązało by to problemów z trakcja która musi wisieć tak żeby tramwaj do niej dosięgnął wiec i tak tir by ja zerwał

      • 1 4

  • Logicznie tłumaczący niemożliwość modernizacji i co dalej?

    Zwolennicy płaskiej ziemi oburzeni brakiem reakcji miasta.A podkop,podniesienie mostu,kolejny most itd itp.bzdury o łapówkach za naprawy niewspominając.Polski ,inszynier"internetofy"zawsze wie ,lepij"

    • 7 3

  • Pani rzecznik GZDiZ kłamie

    Kłamstwo nr 1: na wyjeździe z pętli Kliniczna w kierunku portu tuż przed estakadą są zamontowane dwa izolatory i to na łuku, bez żadnych dodatkowych słupów czy linek pod kątem 45.
    Kłamstwo nr 2: skoro podczas zerwania sieci wyłączane są sekcje sąsiednie, to jakim cudem jeżdżą tramwaje w sekcji sąsiedniej koło Opery czy sekcji sąsiedniej za Kliniczną za szpitalem?

    • 13 5

  • (3)

    A może postawić tam taka wisząca belkę. Takie jak są na wyjazdach na parkingi podziemne. Jak ciężarówka w nią uderzy znacznie wcześniej, to może pomyśli, żeby dalej nie jechać.

    • 17 1

    • tysiąc razymożna to powtarzać głupkom od dróg a i tak nie zrozumieją!

      • 6 0

    • Nie da się. Brakuje technologii.

      • 1 2

    • Może lepiej ustawić wyrzutnię rakiet uruchamianą na podczerwień???

      ..

      • 5 1

  • Ale trójmiasto ma najwiecej piratów drogowych w Polsce!!Mamy najwyzsze OC !!A wysyp postów ziejacych nienawisciąpiratów (1)

    To potwierdza dla pirata drogowego to zawsze wszystko i wszyscy są winni bo on i jego 20 letni złom są królem ulicy!!
    Czują sie bezkarni bo nadal badanie techniczne to fikcja inaczej większość tego złomy nie trafiła by na drogi i zmniejszyła korki! Zostawiajcie za sobą chmurę trujących spalin to codzienność.Niema znaczenia czy pirat drogowy jedzie osobowym czy ciężarowym.Nie trzeba nic zmieniać trzeba karać.Pirat drogowy chciałby najlepiej by zlikwidować tramwaj bo on ma gdzieś przepisy!!Ale tak jest nie tylko tu ,ale wszędzie!
    Rozwiązaniem są wysokie kary bo obecnie pirat drogowy dostaje tylko mandat nie płaci za zniszczenia płacimy za nie my mieszkańcy!!

    • 9 1

    • Właśnie pokazujesz jak można ziać tą nienawiścią, ponad

      wszelką logiką i doświadczeniem.

      Tymczasem skoro nagminnie kierowcy wjeżdżają pod wiadukt narażając siebie też na straty, to znaczy że dodatkowe karanie problemu nie rozwiąże, bo ten jest realny a nie urojony.

      Trzeba więc konstruktywnie znaleźć rozwiązanie a nie bełkotać o "karaniu, karaniu".

      Na filmie tymczasem widać co najmniej złe oznakowanie więc poprawienie informacji to działanie proste, pilne i oczywiste.

      • 1 0

  • Zamontujcie silne staliwe blokady!

    Kochani urzędnicy - duże ŁUPS! w samochód bajlepiej uczy

    • 1 1

  • To wina kierowców ciężarówek

    Często słyszę na CB jak kierowcy trucków gadają "czy przejdę pod wiadkuktem gdzie jest do 3,5m, a mam 3,7", "-spoko, przejdziesz, jest zapas". I tak to się kończy, bo objazdem to nie skończą przed pauzą, więc się pchają na siłę.

    • 13 0

  • (1)

    i znów ci kierowcy. To pewnie ci co tak hejtuja rowerzystow. Tak to jest Glupkom wszystko przeszkadza i że wszystkim mają problem.

    • 0 1

    • Dokladnie to ci sami co jeszcze chca uczyc rowerzystów przepisów i wszystkich pouczają!

      • 0 0

  • Przy naszej "kulturze" jazdy sprawdzi się tylko rozwiązanie siłowe. (2)

    Trzeba przed dojazdami do wiaduktu z obu stron postawić masywne ,betonowe bramki o odpowiedniej wysokości. Jak się facet wbije w taka ścianę i kompletnie zniszczy samochód,to się szybko wieść między jego kolesiami rozniesie i po kłopocie. A jakieś tam finezyjne czujniki , elektronikę i "zwykłe" znaki drogowe możecie sobie darować. Tu jest Dziki Zachód (pardon , Wschód).

    • 14 0

    • o, to samo napisałem poniżej :)

      • 0 0

    • Nie chcę żeby "masywna, betonowa bramka" posypała się na mnie i dzieciaka w samochodzie

      stojącym na sąsiednim pasie.

      Dziękuję za uwagę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane