• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
24 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską. Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską.

Praktycznie zdecydowano już, jak będzie wyglądała rozbudowana ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem oraz Droga Zielona, która połączy Brzeźno z Żabianką. Pierwsza powstanie w przekroju dwóch jezdni, a druga będzie posiadać jedną jezdnię i częściowo pobiegnie przy niej trasa tramwajowa. Na budowę obu odcinków według projektantów potrzeba ok. 1,3-1,4 mld zł.



Jak oceniasz budowę Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej?

Choć poniedziałkowa konferencja, która do Amber Expo przyciągnęła ponad 400 osób, odbywała się pod hasłem "Rozwój metropolitalnego układu komunikacyjnego na przykładzie Gdańska", to tak naprawdę dotyczyła budowy dwóch tras: Drogi Zielonej między Brzeźnem i Żabianką oraz uzupełniającego ją połączenia al. Grunwaldzkiej z rozbudowaną ul. Spacerową poprzez tunel pod Pachołkiem.

Budowa obu odcinków tzw. Dużej Ramy Komunikacyjnej Gdańska jest tak kosztowna (co najmniej 1,3-1,4 mld zł, głównie ze względu na budowę tunelu pod Pachołkiem), że - zdaniem urzędników - jeśli trasy nie powstaną w tej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020) to ich realizacja w następnej dekadzie będzie mało prawdopodobna.

- Urzędnicy zarządzający unijnym budżetem niechętnie będą dokładać pieniądze do projektów ograniczających się wyłącznie do budowy drogi - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku i liczymy, że tym argumentem przekonamy urzędników rządowych do współfinansowania budowy ulicy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej z funduszu krajowego, jako szlaku tranzytowego.



Samorządowcy twierdzą, że gdyby budowali Nową Spacerową i Drogę Zieloną jako arterie miejskie, wtedy żadne pieniądze z funduszów krajowych UE nie wpłynęłyby do kasy miejskiej.

Czy to oznacza, że obie trasy będą wyglądały jak wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego oraz Droga Zielona na wysokości Ergo Areny, czyli antymiejskie, ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi arterie, niszczące miejską tkankę i uniemożliwiające pieszym ich przekraczanie?

Zarówno zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych Wiesław Bielawski, jak i dyrektor Wydziału Środowiska w gdańskim magistracie Maciej Lorek, zapewniali, że drogi będą na tyle przyjazne mieszkańcom, na ile pozwoli prawo. Czyli: jeśli prawo wymusi budowę ekranów, to powstaną, ale na pewno będzie ich mniej, niż na wspomnianych wcześniej trasach.

Jarosław Paczos z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej: - Drogi miejskie nie mogą wyglądać jak autostrady, to muszą być aleje, z zielenią, przyjazne dla mieszkańców.

- Mogę zapewnić, że na nadmorskim odcinku Drogi Zielonej zostaną utrzymane istniejące dziś naziemne przejścia dla pieszych i nie powstaną przejścia w tunelach - mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podczas panelu środowiskowego poświęconego tej inwestycji.

Z drugiej strony Andrzej Bojanowski mówił coś, co miało prawo zaniepokoić mieszkańców.

- To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

Wygląda więc na to, że za cenę wygody mieszkańców urzędnicy zrobią wszystko, by zdobyć jak największą dopłatę do inwestycji.

Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną. Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną.
Dwie jezdnie i tunel w lesie, jedna (na razie) jezdnia nad morzem

Jak mają zatem wyglądać arterie zaprojektowane w taki sposób, by zdobyć jak największe dopłaty unijne? Według Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zostało opracowane przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem powinna być wykonana w przekroju dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem.

- Budowa tego odcinka drogi nie ma sensu ekonomicznego w przekroju jednej jezdni, na części lub całej długości. Dwie nitki należy wybudować w ramach tej samej inwestycji - uważa Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Przebudowa ul. Nowej Spacerowej ma się rozpocząć od zmian wokół Węzła Osowa na obwodnicy. Ma on zyskać nową estakadę na północ od istniejącego obiektu w ciągu ul. Spacerowej. Dodatkowo należałoby wykonać nowy dojazd do Centrum Handlowego Osowa przez tunel pod ul. Spacerową. W dół ul. Nowa Spacerowa miałaby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z chodnikiem i drogą dla rowerów.

Następnie droga wchodziłaby tunelem w masyw wzgórza Pachołek, a kończyła się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego - czyli tam, gdzie zaczyna się Droga Zielona biegnąca w kierunku Ergo Areny.

Wciąż nie wybrano technologii budowy tunelu, ale nieoficjalnie urzędnicy i projektanci skłaniają się do drążenia go maszyną TBM. Powód: chęć skorzystania z doświadczeń zdobytych podczas budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Choć tym razem nad tunelem nie będzie rzeki, wcale nie musi być łatwiej. W masywie Pachołka są trudne warunki geologiczne, prawdopodobnie jest tam wysoki poziom wód gruntowych.

Technologię powinno wskazać studium wykonalności i ewentualny projekt budowlany.

Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach. Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach.
Nowa Spacerowa: chcą jej Sopot, mieszkańcy Oliwy i Osowy

Po co jednak w ogóle budować tę trasę? Budowa szerokiej drogi łączącej dzielnice peryferyjne (Osowa) z centrum (Oliwa), zawsze kończy się wzrostem liczby aut w centrum, z czym Gdańsk od pewnego czasu stara się walczyć. Tym bardziej, że poprzez Pomorską Kolej Metropolitalną mieszkańcy Osowy zyskają niebawem połączenie kolejowe z Wrzeszczem.

Nie jest tajemnicą, że na rozbudowę Spacerowej nalega Sopot, który nie ma dobrego, bezpośredniego połączenia z obwodnicą. Jadący do kurortu z południa przejeżdżają więc przez cały Gdańsk, lub wjeżdżają do niego przez Oliwę, dodatkowo ją zatykając.

- Choć Oliwa i Sopot znajdują się w samym środku metropolii, to nie posiadają dogodnego wyjazdu na obwodnicę. Ścisła zabudowa Oliwy nie wytrzyma w kolejnych latach tak ogromnego natężenia ruchu drogowego, jakiego już dzisiaj doświadcza. Cieszę się, że miasto zaczyna mówić o tej drodze realnie, a nie jak o inwestycji z innej planety - mówi Tomasz Strug, dzielnicowy radny z Oliwy.

Przeciwnicy tak drogiej inwestycji, która na wiele lat może wydrenować budżet inwestycyjny Gdańska, wskazują, że zatory w Oliwie można rozładować poprzez inną organizację ruchu w dzielnicy.

Dodatkowo ich zdaniem, by rozładować korki na Spacerowej wystarczyłaby przebudowa skrzyżowania ze światłami na wysokości świateł do centrum handlowego Osowa, co i tak jest elementem planowanej inwestycji.

Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach. Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach.
Droga Zielona: teoretycznie tranzytowa, ale praktycznie lokalna

Całkiem inaczej projektanci i urzędnicy widzą przyszłość Drogi Zielonej. Patrząc od strony Ergo Areny, za skrzyżowaniem z ul. Gospody będzie się ona zwężać z dwóch do jednej jezdni. Trasa przetnie ul. Pomorską i dotrze do ul. Obrońców Wybrzeża. Wtedy w pasie od strony zabudowań dołączy do niej trasa tramwajowa. Droga i torowisko dotrą wspólnie do al. Hallera, po drodze mijając jeszcze skrzyżowanie z al. Jana Pawła II.

Na całej długości brakującego odcinka Drogi Zielonej ma powstać rezerwa terenowa pod budowę drugiej nitki trasy. To wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, bowiem ci obawiają się, że droga w dalszej perspektywie zagrodzi im dojście m.in. do Parku im. Reagana i na plażę.

Zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski argumentował, że pozostawienie rezerwy wcale nie oznacza, że druga jezdnia powstanie.

Z drugiej strony: - Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy tej ulicy. Pewnie za parę lat ją rozbudujemy - mówił zastępca prezydenta.

Możliwe - choć wcale nie na pewno - że podobny scenariusz czeka też jednojezdniowy odcinek Drogi Zielonej.

Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki. Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki.
Potrzeba wstępnie 1,4 mld

Szacuje się, że budowa ul. Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej nie powinna pochłonąć więcej niż 1,3-1,4 mld zł. Inwestycja ma być podzielona na zadania, a te na odcinki, tak jak miało to miejsce podczas budowy Trasy Słowackiego, co ma ułatwić realizację inwestycji.

Pierwszy odcinek to budowa ul. Nowej Kielnieńskiej od Węzła Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej. Kolejny fragment to rozbudowa Węzła Osowa. Dalej należałoby ogłosić przetarg na budowę ul. Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem oddzielnie. Budowę Drogi Zielonej od Ergo Areny do al. Hallera projektanci i miasto chcą podzielić na trzy fragmenty.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (292) 4 zablokowane

  • BUDOWAĆ

    Jak dają kasę z UE brać i budować

    • 6 4

  • Nieprzyjazna droga (2)

    Od wielu lat mieszkam w Chicago, gdzie autostrad tnących miasto jest 13, a ludzie narzekają, że i tak się korkują. Nie wiem co by się stało gdyby ich nie było. Pomyślcie perspektywicznie: za 10 lat Trójmiasto zatka się na amen. Nie warto słuchać tych, co wieszczą odcięcie od morza przez nieprzyjazną drogę. A tak nawiasem: miejsce rozpoczęcia odcinka tunelowego na Spacerowej znajduje się na wysokości 87 m npm, a skrzyżowanie Grunwaldzkiej i Czyżewskiego 22 m npm. Do wysokości 87 trzeba więc wykonać drogę odkrytą, częściowo w wykopie, a potem zostanie około 900 m przewyższenia sięgającego 115 m npm, czyli niecałe 30 metrów! Wystarczy głębszy wykop, co pewnie będzie znacznie tańsze niż tunel. Budować i tyle!

    • 12 10

    • niewarto słucha bo ty tak chcesz masz taki kaprys !I niepodałes zadnego argumentu zatym

      ty mieszkasz ale w d*pie budynia raczej bo wchodzisz tam bez wazeliny!!!!Na dodatek skompromitować sie jak każdy głupek bo Polak nie mówi jak sie ma Niemiec w Berlinie budować!!

      • 0 1

    • Korkuje się właśnie dlateg, że jest 13 autostrad

      Jak będzie 26 i zniknie miasto to nie będzie siękorkować

      • 10 4

  • Bojanowski godny nastepsca budynia partyjny koleżka majacy gdzies mieszkańców

    Je go wypowiedz w stylu masło maślane wiem że nic nie wiem,albo nie powiem.:)
    Oraz moze zrobimy ale moze i nie zrobimy zależy jaki beda mieli kaprys.
    Ale zato bardzo sie wystraszył propozycji zrobienia referendum wśród mieszkańców!!Mieszkancy Żabianki cha budowy drogi? tylko nie podał ilu tych mieszkańców 2 czy 3??

    • 3 3

  • Budyń zwariował - chce za nasze podatki budować drogę dla Sopotu (2)

    • 13 6

    • Droga jest dla Gdańska i dla Sopotu (1)

      No i Gdańsk nie będzie budować jej sam bo Sopot też za to zapłaci a razem łatwiej o dotacje z UE

      • 2 3

      • To może najpierw zbudujmy

        drugą drogę przez Sopot, bo teraz jest 1. Od strony Gdańska jest kilka. W Sopocie one nagle dostają ograniczeń i leżących policjantów.

        • 4 0

  • tkanka (1)

    mieszkam przy A1 a mój chlewik jest po drugiej stronie, jakim prawem rozcięto moją tkankę wiejska, tak się nie da żyć

    • 6 3

    • Ale się uśmiałem. Dobre ;)

      • 0 0

  • Praktycznie zdecydowano już...

    Czy my kiedyś zrozumiemy że władze to wykonawcy naszej woli? Administratorzy do wynajęcia ? Cały czas pokutuje od rozbiorów że władza ma nam prawo coś narzucać. W dojrzałych, zachodnich demokracjach taka arogancja władzy jest nie do pomyślenia.

    • 5 3

  • Z takimi ludźmi jak Bielawski czy Bojanowski i przede wszystkim Adamowicz to miasto nigdy nie będzie przyjazdne mieszkańcom. (3)

    • 93 48

    • Smutek (1)

      I to jest tragedią Gdańska, mojego Gdańska !!!

      • 5 5

      • Taki beton wybraliscie.

        • 3 3

    • Spookojnie to tylko wizje urbanistyczne.
      Za planowanie swoje trzeba wydoić.

      • 2 9

  • TUNEL SCHRON

    To schron tez przy tunelu wybuduja jak w alpejskich tunelach??

    Lokalizacja na bunkiet wymarzona...;)

    • 2 3

  • U nas w Gdyni takie drogi się buduje co miesiąc. (3)

    • 58 12

    • (1)

      psss, takie drogi są u nas w Gdyni w każdym sklepie z drogami

      • 11 0

      • Nawet maja swoją nazwę - drogerie 😃

        • 10 0

    • haha masz u mnie plusa za poczucie humoru ;)

      • 22 3

  • Przypomnijmy sobie założenia budowy Nowej Słowackiego. (8)

    Miała to być rama komunikacyjna, łącząca dwa przejścia graniczne, tj. port morski z portem lotniczym. Dzięki temu uzyskała status drogi krajowej. Dodatkowo miała ułatwiać dostęp do portu morskiego dzięki przecięciu z obwodnicą zachodnią. Brakuje tylko kawałka od ETC na Zaspie do skrzyżowania Drogi Zielonej z Hallera. Miała to być alternatywa dla rycia pod Pachołkiem i budowania autostrady w pasie nadmorskim.

    • 43 10

    • Sopotowi taka droga nie jest potrzebna

      Adamowicz jest bardziej prezydentem Sopotu niż Gdańska, tam kupuje sobie mieszkania
      Odcięcie Gdańska od plaży zwiększy atrakcyjność Sopotu

      • 5 3

    • koncepcja "połączenia lotniska z portem" to slogan śmierdzący budyniem, (2)

      po co takie połączenie? żeby wozić drogą statki na lotnisko, czy samoloty do portu? pasażerów z lotniska na kontenerowce czy kontenery z portu na lotnisko pasażerskie? od początku chodziło tylko o beton, asfalt i świętą przepustowość

      • 10 6

      • Nie, chodziło o uzasadnienie dla dotacji europejskiej (odpowiednia ranga). (1)

        • 10 1

        • jak walną autostradę, to podciągną pod zamknięcie Via Hanseatica

          • 2 1

    • (1)

      Lidl na Chrobrego jest strategicznie ważniejszy, a bez ciągłego rycia nie ma dodatkowych dochodów dla decydentów

      • 12 4

      • ale Lidl na chrobrego powstaje obok pasa pod drogę

        • 4 0

    • Droga zielona jest tam planowana od lat 70tych a Słowackiego nigdy nie miała być budowana zamiast niej (1)

      tylko jako jej uzupełnienie

      • 7 7

      • I co z tego że od lat 70-tych? Wczesny Gierek to jakaś wyrocznia?

        Chętnie zobaczyłbym zestawienie kosztów dla połączenia JPII via Chrobrego ze skrzyżowaniem Zielonej Drogi i Hallera. Czy też wyszłyby miliardy?

        • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane