• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
24 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską. Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską.

Praktycznie zdecydowano już, jak będzie wyglądała rozbudowana ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem oraz Droga Zielona, która połączy Brzeźno z Żabianką. Pierwsza powstanie w przekroju dwóch jezdni, a druga będzie posiadać jedną jezdnię i częściowo pobiegnie przy niej trasa tramwajowa. Na budowę obu odcinków według projektantów potrzeba ok. 1,3-1,4 mld zł.



Jak oceniasz budowę Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej?

Choć poniedziałkowa konferencja, która do Amber Expo przyciągnęła ponad 400 osób, odbywała się pod hasłem "Rozwój metropolitalnego układu komunikacyjnego na przykładzie Gdańska", to tak naprawdę dotyczyła budowy dwóch tras: Drogi Zielonej między Brzeźnem i Żabianką oraz uzupełniającego ją połączenia al. Grunwaldzkiej z rozbudowaną ul. Spacerową poprzez tunel pod Pachołkiem.

Budowa obu odcinków tzw. Dużej Ramy Komunikacyjnej Gdańska jest tak kosztowna (co najmniej 1,3-1,4 mld zł, głównie ze względu na budowę tunelu pod Pachołkiem), że - zdaniem urzędników - jeśli trasy nie powstaną w tej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020) to ich realizacja w następnej dekadzie będzie mało prawdopodobna.

- Urzędnicy zarządzający unijnym budżetem niechętnie będą dokładać pieniądze do projektów ograniczających się wyłącznie do budowy drogi - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku i liczymy, że tym argumentem przekonamy urzędników rządowych do współfinansowania budowy ulicy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej z funduszu krajowego, jako szlaku tranzytowego.



Samorządowcy twierdzą, że gdyby budowali Nową Spacerową i Drogę Zieloną jako arterie miejskie, wtedy żadne pieniądze z funduszów krajowych UE nie wpłynęłyby do kasy miejskiej.

Czy to oznacza, że obie trasy będą wyglądały jak wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego oraz Droga Zielona na wysokości Ergo Areny, czyli antymiejskie, ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi arterie, niszczące miejską tkankę i uniemożliwiające pieszym ich przekraczanie?

Zarówno zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych Wiesław Bielawski, jak i dyrektor Wydziału Środowiska w gdańskim magistracie Maciej Lorek, zapewniali, że drogi będą na tyle przyjazne mieszkańcom, na ile pozwoli prawo. Czyli: jeśli prawo wymusi budowę ekranów, to powstaną, ale na pewno będzie ich mniej, niż na wspomnianych wcześniej trasach.

Jarosław Paczos z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej: - Drogi miejskie nie mogą wyglądać jak autostrady, to muszą być aleje, z zielenią, przyjazne dla mieszkańców.

- Mogę zapewnić, że na nadmorskim odcinku Drogi Zielonej zostaną utrzymane istniejące dziś naziemne przejścia dla pieszych i nie powstaną przejścia w tunelach - mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podczas panelu środowiskowego poświęconego tej inwestycji.

Z drugiej strony Andrzej Bojanowski mówił coś, co miało prawo zaniepokoić mieszkańców.

- To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

Wygląda więc na to, że za cenę wygody mieszkańców urzędnicy zrobią wszystko, by zdobyć jak największą dopłatę do inwestycji.

Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną. Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną.
Dwie jezdnie i tunel w lesie, jedna (na razie) jezdnia nad morzem

Jak mają zatem wyglądać arterie zaprojektowane w taki sposób, by zdobyć jak największe dopłaty unijne? Według Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zostało opracowane przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem powinna być wykonana w przekroju dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem.

- Budowa tego odcinka drogi nie ma sensu ekonomicznego w przekroju jednej jezdni, na części lub całej długości. Dwie nitki należy wybudować w ramach tej samej inwestycji - uważa Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Przebudowa ul. Nowej Spacerowej ma się rozpocząć od zmian wokół Węzła Osowa na obwodnicy. Ma on zyskać nową estakadę na północ od istniejącego obiektu w ciągu ul. Spacerowej. Dodatkowo należałoby wykonać nowy dojazd do Centrum Handlowego Osowa przez tunel pod ul. Spacerową. W dół ul. Nowa Spacerowa miałaby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z chodnikiem i drogą dla rowerów.

Następnie droga wchodziłaby tunelem w masyw wzgórza Pachołek, a kończyła się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego - czyli tam, gdzie zaczyna się Droga Zielona biegnąca w kierunku Ergo Areny.

Wciąż nie wybrano technologii budowy tunelu, ale nieoficjalnie urzędnicy i projektanci skłaniają się do drążenia go maszyną TBM. Powód: chęć skorzystania z doświadczeń zdobytych podczas budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Choć tym razem nad tunelem nie będzie rzeki, wcale nie musi być łatwiej. W masywie Pachołka są trudne warunki geologiczne, prawdopodobnie jest tam wysoki poziom wód gruntowych.

Technologię powinno wskazać studium wykonalności i ewentualny projekt budowlany.

Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach. Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach.
Nowa Spacerowa: chcą jej Sopot, mieszkańcy Oliwy i Osowy

Po co jednak w ogóle budować tę trasę? Budowa szerokiej drogi łączącej dzielnice peryferyjne (Osowa) z centrum (Oliwa), zawsze kończy się wzrostem liczby aut w centrum, z czym Gdańsk od pewnego czasu stara się walczyć. Tym bardziej, że poprzez Pomorską Kolej Metropolitalną mieszkańcy Osowy zyskają niebawem połączenie kolejowe z Wrzeszczem.

Nie jest tajemnicą, że na rozbudowę Spacerowej nalega Sopot, który nie ma dobrego, bezpośredniego połączenia z obwodnicą. Jadący do kurortu z południa przejeżdżają więc przez cały Gdańsk, lub wjeżdżają do niego przez Oliwę, dodatkowo ją zatykając.

- Choć Oliwa i Sopot znajdują się w samym środku metropolii, to nie posiadają dogodnego wyjazdu na obwodnicę. Ścisła zabudowa Oliwy nie wytrzyma w kolejnych latach tak ogromnego natężenia ruchu drogowego, jakiego już dzisiaj doświadcza. Cieszę się, że miasto zaczyna mówić o tej drodze realnie, a nie jak o inwestycji z innej planety - mówi Tomasz Strug, dzielnicowy radny z Oliwy.

Przeciwnicy tak drogiej inwestycji, która na wiele lat może wydrenować budżet inwestycyjny Gdańska, wskazują, że zatory w Oliwie można rozładować poprzez inną organizację ruchu w dzielnicy.

Dodatkowo ich zdaniem, by rozładować korki na Spacerowej wystarczyłaby przebudowa skrzyżowania ze światłami na wysokości świateł do centrum handlowego Osowa, co i tak jest elementem planowanej inwestycji.

Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach. Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach.
Droga Zielona: teoretycznie tranzytowa, ale praktycznie lokalna

Całkiem inaczej projektanci i urzędnicy widzą przyszłość Drogi Zielonej. Patrząc od strony Ergo Areny, za skrzyżowaniem z ul. Gospody będzie się ona zwężać z dwóch do jednej jezdni. Trasa przetnie ul. Pomorską i dotrze do ul. Obrońców Wybrzeża. Wtedy w pasie od strony zabudowań dołączy do niej trasa tramwajowa. Droga i torowisko dotrą wspólnie do al. Hallera, po drodze mijając jeszcze skrzyżowanie z al. Jana Pawła II.

Na całej długości brakującego odcinka Drogi Zielonej ma powstać rezerwa terenowa pod budowę drugiej nitki trasy. To wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, bowiem ci obawiają się, że droga w dalszej perspektywie zagrodzi im dojście m.in. do Parku im. Reagana i na plażę.

Zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski argumentował, że pozostawienie rezerwy wcale nie oznacza, że druga jezdnia powstanie.

Z drugiej strony: - Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy tej ulicy. Pewnie za parę lat ją rozbudujemy - mówił zastępca prezydenta.

Możliwe - choć wcale nie na pewno - że podobny scenariusz czeka też jednojezdniowy odcinek Drogi Zielonej.

Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki. Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki.
Potrzeba wstępnie 1,4 mld

Szacuje się, że budowa ul. Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej nie powinna pochłonąć więcej niż 1,3-1,4 mld zł. Inwestycja ma być podzielona na zadania, a te na odcinki, tak jak miało to miejsce podczas budowy Trasy Słowackiego, co ma ułatwić realizację inwestycji.

Pierwszy odcinek to budowa ul. Nowej Kielnieńskiej od Węzła Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej. Kolejny fragment to rozbudowa Węzła Osowa. Dalej należałoby ogłosić przetarg na budowę ul. Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem oddzielnie. Budowę Drogi Zielonej od Ergo Areny do al. Hallera projektanci i miasto chcą podzielić na trzy fragmenty.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (292) 4 zablokowane

  • Droga Zielona OK! (2)

    tylko bez tunelu pod Pachołkiem - to już niegospodarność. Nie trzeba kopać

    • 12 7

    • Widzę, że wielu ludzi w Trójmieście ma wyraźne objawy nowej odmiany klaustrofobii tzw. tunelofobię. Muszę ich zmartwić, na razie brak fachowców w tej specjalności. Będą zmuszeni jeździć dotychczasowymi zatłoczonymi trasami.

      • 0 1

    • Twoim tunelem juz dawno mózg wyciekł

      • 2 6

  • nn (2)

    czy ten Jan Kosiedowski był kiedykolwiek za granica Polski?

    • 9 7

    • Drogowiec

      Najprawdopodobniej nie i dlatego się tak wymądrza bo nie widział dobrych europejskich rozwiązań.

      • 3 2

    • sądząc po poglądach to pewnie w moskwie

      • 2 2

  • Naprawdę nie ma w tym mieście na co wydawać pieniędzy tylko na tunel?

    • 11 4

  • A Karnowski się cieszy, bo to nie jego miasto rozwalą pod drogi dojazdowe

    Jak mu się tak ekrany i auostrady w mieście marzą, to niech se postawi na Monciaku i będzie spokój.

    • 6 1

  • Świetnie, budować nie patrzeć na malkontentów. (4)

    Wszyscy mieszkańcy na tym skorzystają, zwłaszcza że planowane są linie tramwajowe :) Nie dość że zmotoryzowani będą mieli nową nitkę o przyzwoitej przepustowości to przy okazji zbiorkom odetchnie.
    PS parkowi Regana nic nie będzie tam już teraz jest bardzo duży ruch i jakoś problemu nie ma.

    • 16 19

    • zrób se autostradę w mózgu, może szare komórki dostana przepustowości, widać im jej teraz brakuje

      a jak chcesz mieć dwujezdniową drogę dla tirów pod oknem, to się wyprowadź do Hameryki. Tylko szybko, bo nawet oni zaczynają te drogi likwidować

      • 5 2

    • leming nic sie niestało to nic nowego ze liming staraspiewka ale tak stało sie (2)

      i nie poto lemimg tysiące ludzi jedzie do Parku i krainy zabawy z dziećmi by potem wdychać trujące opary drogi tranzytowej .Tobie leming ołów ze spalin nie zaszkodzi bo ty mózgu nie masz!

      • 8 6

      • Mamy już paliwa bezołowiowe. (1)

        Od jakiegoś czasu.

        • 3 4

        • Twoja wiedza powala

          Więc jeśli są bezołowiowe to na pewno nie szkodzą ? Oł madafaka dzises jakiś ty głupi, może ten ostatni tekst zrozumiesz .

          • 5 4

  • W parku Reagana jest pas ziemi chronionej przez znajdujace sie tam ujecia wody głebinowej (3)

    A ta droga właśnie wchodzi w ten teren !!Dla przypomnienia było mnóstwo pomysłów co tam w parku jeszcze wybudować ale za każdym razem urzędasy nie pozwalały ze wgledu na ujęcia wody.Ale teraz gdy chodzi o drogę zielona już niema to znaczenia i chcą łamać prawo które do tej pory tak strzegli!!

    • 20 7

    • Rzadzi kasa z unii a nie rozum.

      • 3 2

    • przecie podobno mają uznać że to niezdatna woda do niczego (1)

      • 2 3

      • czyli nas cały czas truli ,bo mówili ze to najlepsza woda w miescie ateraz by budowac droge to juz bezwartosciowa:)

        • 3 3

  • To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

    Praca dla armii roboli musi byc, inaczej PO by padla. Dlatego w kraju rzadza deweloperzy i budowlancy a urzedasom rozum odejmuje. Kolejna autostrada w miescie, lesie.

    • 6 1

  • Za to w Gdyni jesteście najszczęśliwsi i najbardziej zadowoleni z miasta. (5)

    Czyli inwestycje już niepotrzebne. Nie siej fermentu. :))))

    • 103 23

    • Bo jestesmy szczesliwi w Gdyni. Przynajmbiej PO i PiS nami nie rzadzi :)

      • 3 5

    • czyli klasyczne lemingi (1)

      jeden żłobek miejski, szklany kontener za kilka milionów i bezczynne lotnisko za 90 baniek, a oni szczęśliwi. Książkowe lemingi.

      • 22 5

      • "Po co Wasze swary głupie ..." J.Brzechwa "Na straganie"

        I Ty w to wierzysz?

        Poza tym zamiast się taplać w tych gdyńsko-gdańsko-sopockich animozjach to lepiej byśmy zaczęli organizować referendum by wreszcie zrobić z Trójmiasto jedno miasto. Rozpędzić na cztery wiatry tych udzielnych książąt w postaci prezydentów i ich chorymi ambicyjkami i zacząć nasze miasta traktować jak to czym są w rzeczywistości czyli jednym wielkim miastem. Stworzyć wreszcie system komunikacji miejskiej dla całego Trójmiasta, planować inwestycje komunalne na poziomie Trójmiasta, itd.

        • 11 7

    • Dzisiaj spotkanie informacyjne nt. Nowej Bulońskiej (1)

      Radzę, aby redaktor zainteresował się, dlaczego DRMG poinformowało o spotkaniach na jeden dzień przed. Coś tu nieładnie pachnie.

      • 15 9

      • Gdzie i o której to spotkanie?

        • 6 0

  • I to jak najszybciej !!!!! (1)

    • 6 6

    • niedoczekasz sie nielicz na to bo i tak zablokujemy

      • 5 3

  • Ta mapka to jawna manipulacja dziennikarska sugerująca że droga biegnie przez park (1)

    Dlaczego nie wstawiliście też tej mapki z poprzedniego artykułu

    • 6 5

    • leming tak droga idzie przez park a mapka jest z urzedu miasta oficjalna!

      • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane