• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
24 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską. Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską.

Praktycznie zdecydowano już, jak będzie wyglądała rozbudowana ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem oraz Droga Zielona, która połączy Brzeźno z Żabianką. Pierwsza powstanie w przekroju dwóch jezdni, a druga będzie posiadać jedną jezdnię i częściowo pobiegnie przy niej trasa tramwajowa. Na budowę obu odcinków według projektantów potrzeba ok. 1,3-1,4 mld zł.



Jak oceniasz budowę Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej?

Choć poniedziałkowa konferencja, która do Amber Expo przyciągnęła ponad 400 osób, odbywała się pod hasłem "Rozwój metropolitalnego układu komunikacyjnego na przykładzie Gdańska", to tak naprawdę dotyczyła budowy dwóch tras: Drogi Zielonej między Brzeźnem i Żabianką oraz uzupełniającego ją połączenia al. Grunwaldzkiej z rozbudowaną ul. Spacerową poprzez tunel pod Pachołkiem.

Budowa obu odcinków tzw. Dużej Ramy Komunikacyjnej Gdańska jest tak kosztowna (co najmniej 1,3-1,4 mld zł, głównie ze względu na budowę tunelu pod Pachołkiem), że - zdaniem urzędników - jeśli trasy nie powstaną w tej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020) to ich realizacja w następnej dekadzie będzie mało prawdopodobna.

- Urzędnicy zarządzający unijnym budżetem niechętnie będą dokładać pieniądze do projektów ograniczających się wyłącznie do budowy drogi - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku i liczymy, że tym argumentem przekonamy urzędników rządowych do współfinansowania budowy ulicy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej z funduszu krajowego, jako szlaku tranzytowego.



Samorządowcy twierdzą, że gdyby budowali Nową Spacerową i Drogę Zieloną jako arterie miejskie, wtedy żadne pieniądze z funduszów krajowych UE nie wpłynęłyby do kasy miejskiej.

Czy to oznacza, że obie trasy będą wyglądały jak wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego oraz Droga Zielona na wysokości Ergo Areny, czyli antymiejskie, ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi arterie, niszczące miejską tkankę i uniemożliwiające pieszym ich przekraczanie?

Zarówno zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych Wiesław Bielawski, jak i dyrektor Wydziału Środowiska w gdańskim magistracie Maciej Lorek, zapewniali, że drogi będą na tyle przyjazne mieszkańcom, na ile pozwoli prawo. Czyli: jeśli prawo wymusi budowę ekranów, to powstaną, ale na pewno będzie ich mniej, niż na wspomnianych wcześniej trasach.

Jarosław Paczos z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej: - Drogi miejskie nie mogą wyglądać jak autostrady, to muszą być aleje, z zielenią, przyjazne dla mieszkańców.

- Mogę zapewnić, że na nadmorskim odcinku Drogi Zielonej zostaną utrzymane istniejące dziś naziemne przejścia dla pieszych i nie powstaną przejścia w tunelach - mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podczas panelu środowiskowego poświęconego tej inwestycji.

Z drugiej strony Andrzej Bojanowski mówił coś, co miało prawo zaniepokoić mieszkańców.

- To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

Wygląda więc na to, że za cenę wygody mieszkańców urzędnicy zrobią wszystko, by zdobyć jak największą dopłatę do inwestycji.

Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną. Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną.
Dwie jezdnie i tunel w lesie, jedna (na razie) jezdnia nad morzem

Jak mają zatem wyglądać arterie zaprojektowane w taki sposób, by zdobyć jak największe dopłaty unijne? Według Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zostało opracowane przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem powinna być wykonana w przekroju dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem.

- Budowa tego odcinka drogi nie ma sensu ekonomicznego w przekroju jednej jezdni, na części lub całej długości. Dwie nitki należy wybudować w ramach tej samej inwestycji - uważa Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Przebudowa ul. Nowej Spacerowej ma się rozpocząć od zmian wokół Węzła Osowa na obwodnicy. Ma on zyskać nową estakadę na północ od istniejącego obiektu w ciągu ul. Spacerowej. Dodatkowo należałoby wykonać nowy dojazd do Centrum Handlowego Osowa przez tunel pod ul. Spacerową. W dół ul. Nowa Spacerowa miałaby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z chodnikiem i drogą dla rowerów.

Następnie droga wchodziłaby tunelem w masyw wzgórza Pachołek, a kończyła się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego - czyli tam, gdzie zaczyna się Droga Zielona biegnąca w kierunku Ergo Areny.

Wciąż nie wybrano technologii budowy tunelu, ale nieoficjalnie urzędnicy i projektanci skłaniają się do drążenia go maszyną TBM. Powód: chęć skorzystania z doświadczeń zdobytych podczas budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Choć tym razem nad tunelem nie będzie rzeki, wcale nie musi być łatwiej. W masywie Pachołka są trudne warunki geologiczne, prawdopodobnie jest tam wysoki poziom wód gruntowych.

Technologię powinno wskazać studium wykonalności i ewentualny projekt budowlany.

Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach. Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach.
Nowa Spacerowa: chcą jej Sopot, mieszkańcy Oliwy i Osowy

Po co jednak w ogóle budować tę trasę? Budowa szerokiej drogi łączącej dzielnice peryferyjne (Osowa) z centrum (Oliwa), zawsze kończy się wzrostem liczby aut w centrum, z czym Gdańsk od pewnego czasu stara się walczyć. Tym bardziej, że poprzez Pomorską Kolej Metropolitalną mieszkańcy Osowy zyskają niebawem połączenie kolejowe z Wrzeszczem.

Nie jest tajemnicą, że na rozbudowę Spacerowej nalega Sopot, który nie ma dobrego, bezpośredniego połączenia z obwodnicą. Jadący do kurortu z południa przejeżdżają więc przez cały Gdańsk, lub wjeżdżają do niego przez Oliwę, dodatkowo ją zatykając.

- Choć Oliwa i Sopot znajdują się w samym środku metropolii, to nie posiadają dogodnego wyjazdu na obwodnicę. Ścisła zabudowa Oliwy nie wytrzyma w kolejnych latach tak ogromnego natężenia ruchu drogowego, jakiego już dzisiaj doświadcza. Cieszę się, że miasto zaczyna mówić o tej drodze realnie, a nie jak o inwestycji z innej planety - mówi Tomasz Strug, dzielnicowy radny z Oliwy.

Przeciwnicy tak drogiej inwestycji, która na wiele lat może wydrenować budżet inwestycyjny Gdańska, wskazują, że zatory w Oliwie można rozładować poprzez inną organizację ruchu w dzielnicy.

Dodatkowo ich zdaniem, by rozładować korki na Spacerowej wystarczyłaby przebudowa skrzyżowania ze światłami na wysokości świateł do centrum handlowego Osowa, co i tak jest elementem planowanej inwestycji.

Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach. Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach.
Droga Zielona: teoretycznie tranzytowa, ale praktycznie lokalna

Całkiem inaczej projektanci i urzędnicy widzą przyszłość Drogi Zielonej. Patrząc od strony Ergo Areny, za skrzyżowaniem z ul. Gospody będzie się ona zwężać z dwóch do jednej jezdni. Trasa przetnie ul. Pomorską i dotrze do ul. Obrońców Wybrzeża. Wtedy w pasie od strony zabudowań dołączy do niej trasa tramwajowa. Droga i torowisko dotrą wspólnie do al. Hallera, po drodze mijając jeszcze skrzyżowanie z al. Jana Pawła II.

Na całej długości brakującego odcinka Drogi Zielonej ma powstać rezerwa terenowa pod budowę drugiej nitki trasy. To wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, bowiem ci obawiają się, że droga w dalszej perspektywie zagrodzi im dojście m.in. do Parku im. Reagana i na plażę.

Zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski argumentował, że pozostawienie rezerwy wcale nie oznacza, że druga jezdnia powstanie.

Z drugiej strony: - Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy tej ulicy. Pewnie za parę lat ją rozbudujemy - mówił zastępca prezydenta.

Możliwe - choć wcale nie na pewno - że podobny scenariusz czeka też jednojezdniowy odcinek Drogi Zielonej.

Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki. Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki.
Potrzeba wstępnie 1,4 mld

Szacuje się, że budowa ul. Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej nie powinna pochłonąć więcej niż 1,3-1,4 mld zł. Inwestycja ma być podzielona na zadania, a te na odcinki, tak jak miało to miejsce podczas budowy Trasy Słowackiego, co ma ułatwić realizację inwestycji.

Pierwszy odcinek to budowa ul. Nowej Kielnieńskiej od Węzła Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej. Kolejny fragment to rozbudowa Węzła Osowa. Dalej należałoby ogłosić przetarg na budowę ul. Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem oddzielnie. Budowę Drogi Zielonej od Ergo Areny do al. Hallera projektanci i miasto chcą podzielić na trzy fragmenty.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (292) 4 zablokowane

  • Paranoja

    Tunele to się buduje pod prawdziwymi górami a nie pod "góreczką" a w cenie jak pod Mont Blanc. Jesteśmy niezwykle bogaci i nie mamy już na co wydawać pieniędzy. Sodówa odbiła decydentom. Chyba myślą że każdy ma po pięć mieszkań a śniadanie jada w Hiltonie.

    • 15 6

  • Róbcie nowe inwestycje w postaci linia tramwajowa i droga 1x3 (3)

    Mówię wam, takie drogi to przyszłość!!! Linia tramwajowa, a obok trzy pasowa jezdnia, skrajne w danym kierunku, środkowy bez żadnych wysepek na środku służący jako BUS Pas, lewoskręt, czy pas dla karetek itd. obok tramwaj który w korku wygra i wtedy kierowcy zaczną się przesiadać na tramwaj. W takiej postaci proponuję zrobić Nową Małomiejską - Chmielną oraz w ten sam styl przebudować Trakt, tak tak, na Trakt św. Wojciecha musi wrócić tramwaj! Wtedy całe Śródmieście odkorkujemy. Do Nowego Portu Obdwodnica-Sucharskiego-Tunelem, do Wrzeszcz al. Havla-Rakoczego do Niedźwiednika, a Centrum się na zluzuje!!!

    • 17 7

    • (2)

      odkrorkować centrum można tylko w jeden sposób - ograniczyć wjazd samochodów

      • 8 5

      • Gdyby chodziło 3 mln albo większe miasto to pewnie miałbyś racje (1)

        Gdańsk to nie Londyn i nie potrzebuje zakazu wjazdu samochodów do centrum

        • 8 7

        • Oslo jest porównywalne - tam już dawno wprowadzono odpowiednie rozwiązania np. opłaty za wjazd do centrum

          • 6 5

  • Dlaczego nie buduje się łącznic z obwodnicą w systemie 1+2? (4)

    Jeden pas w kierunku centrum i dwa pasy w kierunku obwodnicy. Wiadomo że kierunek centrum i tak ograniczony jest zawsze na końcu jakimś wąskim gardłem w postaci skrzyżowania więc 2 pasy nic nie dadzą. Za to bardzo pożądane byłyby 2 pasy w kierunku obwodnicy żeby szybko wypchnąć samochody z centrum.

    • 27 7

    • (2)

      o takich rozwiązaniach jeszcze gdańscy planiści nie czytali, poza tym 1+2 można "przełączać" w godzinach szczytu w miarę potrzeb albo w kierunku centrum albo odwrotnie

      • 3 4

      • Jak ludzie wyjadą na obwodnice to nie będą czekać 8h by z niej zjechać (1)

        • 3 0

        • złośliwi mówią, że: "po co na zadupiu zamieszkali", ale może PKM-ka coś poprawi, a poważnie - korków się nie uniknie - każda inwestycja tylko je przesuwa w inne miejsce

          • 3 2

    • Bo to by totalnie zapchało obwodnice i całe miasto.

      • 4 12

  • A OPAT w Gdyni jak nie było tak dalej nie ma

    • 7 0

  • Wolę aby w ogóle nie było tej drogi, jak ma wyglądać jak ta na Żabiance. (4)

    Jednak urzędasom w to graj. Jest z kasa z Unii na drogę? To jest kasa na premie, na nagrody, na dodatki, na łapówki itd. Więc oni sprzedadza dusze diabłu, aby tylko wyrwać tę kasę z Brukseli. Dla nich nie ważne jak wygląda miasto, ważne aby kasa w kieszeni się zgadzała. To, że miasto w najpiękniejszych jego punktach zmieni sie w poprzecinaną ekranami autostradę, gdzie ludzie będą chodzić pod ziemią to po nich spływa.

    • 22 12

    • dokladnie ma tak wygladac jak na żabiance na od halera do ergo areny!! (3)

      • 9 4

      • Sam się oprotestuj śledziu (2)

        • 3 5

        • Naprawdę chcesz takiej czterowapsmowej drogi z ekranami przez pół miasta? (1)

          I to w najlepszej lokalizacji, blisko morza, zaraz obok parków? Naprawdę chcesz musieć zapierdzielać 400 metrów w jedną albo drugą stronę do przejścia podziemnego, aby przejść na drugą stronę? Naprawdę jesteście tacy głupi żeby poświęcić takie urokliwe miejsca jedynie po to, aby była nowa droga? Która i tak nie zmniejszy żadnych korków, bo w tej części miasta prawei ich nie ma, a tylko je zwiększy kiedy ruszą w tamtym kierunku setki TIRów z portu. Zastanówcie się, naprawdę..
          Ta droga powinna powstać, ale naprawdę w zupełnie innym kształcie niż to co jest proponowane.

          • 15 5

          • Tak chcę a ty pisiorze do budy

            • 3 13

  • Wszystko OK, tylko po co tunel pod Pachołkiem (2)

    przecież od skrzyżowania z Grunwaldzką na Żabiance można jechać prosto po ziemi - nie tam tam żadnych dramatycznych przewyższeń i połączyć się ze Spacerową w Renuszewie (tam, gdzie stał fotoradar). Jasne, że tunel to brzmi dumnie, ale kosztuje kupę kasy, zaś odpowiednio zaprojektowana i wykonana droga dwujezdniowa naziemna wcale nie musi być ekologicznie nieprzyjazna. Poza tym nie oszukujmy się - nasz Park Krajobrazowy przy obecnej działalności leśnych drwali i leśników niewiele ma wspólnego z terenem rekreacyjnym czy choćby takim, gdzie można podziwiać piękno krajobrazu. Rozjeżdżone drogi, pozostawione bale, pieńki, chrustowiska i inne zbyt widoczne ślady wyrębu nie do końca przypominają ochronę przyrody. Wszyscy maja to w d*pie, a lasy z roku na rok są coraz brzydsze i mniej przyjazne spacerowiczom, biegaczom, rowerzystom czy innym korzystającym z "leśnego klimatu"

    • 18 5

    • W ogóle wytnijmy ten las

      Po co on nam i tak nie ma z niego pożytku. A tyle wspaniałych terenów by powstało na super willowe osiedla i nowe drogi.

      • 2 2

    • też jestem za drogą po powierzchni

      już raz widziałem pożar w tunelu, przerazające

      • 3 4

  • droga zielona to pocżatek słyszałem ze sa plany by na deptaku wprowadzic sygnalizacje świetlna

    bo na drodze rowerowej ma byc droga w przyszłości byc droga awaryjna która odciąży grunwaldzką :)Wiadomo ze liczba aut będzie się zwiększać a jak widać z doświadczenia nasze władze miasta maja bardzo bujna twórczość w planowani drogi i rozładowaniu korków!!

    • 4 4

  • Gdańsk miastem tuneli (1)

    Niedługo będzie można zrobić z nich metro!

    • 11 5

    • Metro niestety jest za drogie

      • 3 0

  • My jednak postrzegamy... (8)

    "My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku".

    Że jak? Obwodnice obwodnicy przez miasto chcą poprowadzić? Słabo to widzę.

    • 86 27

    • Przecież do portu wybudowali już: POG, tunel, Sucharskiego (5)

      wszystko połączone z S6, S7 i A1

      więc po co ta droga za jak kilka miliardów

      • 18 7

      • By wokół miasta był pełny "Ring", który pozwoli wyprowadzić znaczną część ruchu z centrum (3)

        • 6 12

        • skoro będzie to ulica dwukierunkowa,

          to tyle samo ruchu "wprowadzi", co "wyprowadzi",

          • 8 6

        • ale Oliwa, Przymorze..... (1)

          To jest właśnie CENTRUM Trójmiasta.

          • 29 5

          • dlatego zamiast tunelu Spacerowej udrożniona powinna zostać jadąca na powierzchni ulica Reja, już w Sopocie

            • 7 5

      • "by żyło się lepiej" - zegarków i mieszkań nigdy za wiele

        • 20 6

    • dokladnie oto chodzi ruch tranzyto wy puscic na dmorzem i odciąc mieszkańców od dostepu do morza

      • 14 5

    • bo do obwodnicy trzeba jakoś dojechać

      • 3 6

  • Ta droga jest tam przewidziana od lat 70tych. Zanim jeszcze powstały okoliczne bloki (3)

    a niektórzy udają zaskoczonych że coś takiego tam powstanie.

    • 11 10

    • a wiesz... (1)

      Falowce stoją od lat 60 ;) Końcówka, ale lata 60

      • 5 0

      • Piastowska 100 od 1966 r.

        • 3 0

    • to ze ktos ma chore pomysły i cos sobie zaprojektuje iles tam lat wczesniej to nas to nieobchodzi

      co innego jak che chore pomysły zrealizowac!

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane