• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Międzytorze w Gdyni nadal czeka na plan miejscowy

Patryk Szczerba
24 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • O wysokościowcach na Międzytorzu na razie można zapomnieć, bo miasto daje zielone światło dla budynków o wysokości do 55 metrów.

Dokument przygotowywany przez planistów powinien być gotowy w tym roku, ale radni uchwalą go prawdopodobnie nie wcześniej niż wiosną. Sama zabudowa Międzytorza prawdopodobnie ruszy najwcześniej na przełomie 2017 i 2018 roku. Bez wpływu na inwestycję ma pozostać zawieszenie przez PKP przygotowywanych wcześniej projektów deweloperskich.



Czy wysokość budynków na Międzytorzu - 55 metrów - jest odpowiednia?

Niebawem miną dwa lata, od kiedy PKP wybrała Semeko jako partnera inwestycji na Międzytorzu. Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu najbliższych lat stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni - z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu to 722 mln euro.

Prace przyspieszyły, ale problemów nie brakowało

Liczby mogą robić wrażenie, ale na razie całość pozostaje w sferze projektów i zamierzeń. Pierwszą przeszkodą jest brak uchwalonego planu miejscowego. Prace nad dokumentem określającym przyszłość terenów przy Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od 2012 roku. Przyspieszyły dopiero po wyjaśnieniu, kto na Międzytorzu ma zainwestować, tyle że pojawiły się kolejne trudności.

W lutym pisaliśmy o dyskusji dotyczącej planowanych budynków, prowadzonej pomiędzy inwestorami a miastem. Głównym punktem rozbieżności miała być wysokość budynków. Koncepcja miasta zakładała od początku kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli domów 5-, 6-kondygnacyjnych, natomiast Semeko wraz z PKP optowali za dopuszczeniem wieżowców nawet o wysokości 100-metrowej.

Ostatecznie zwyciężyła wizja miejskich planistów. Plan będzie dopuszczał budynki o wysokości do 55 metrów przy założeniu, że zostaną wycofane od ul. Jana z Kolna i historycznej zabudowy. Każdy inny pomysł będzie oznaczał ponowną procedurę opracowania nowego dokumentu oraz dodatkowo konkurs architektoniczny.

Obiekty, które powstaną na Międzytorzu, będą wielofunkcyjne. Z informacji docierających od urzędników wynika, że w parterach powstaną lokale usługowe, a wyżej mieszkania. Sąsiedztwo dworca PKP Gdynia Główna przewidziano na usługi.

Wyłożenie planu w grudniu

Wyłożenie projektu planu ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni, choć na razie próżno szukać konkretnej daty na stronach internetowych magistratu, gdzie wyłożenia na najbliższe tygodnie są już ujęte.

- Jeśli nie stanie się nic nieprzewidzianego, plan zostanie udostępniony do końca roku. Obecnie trwają ostatnie uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków, dotyczące m.in. kształtu dachów i wysokości budynków - zapowiada Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Sęk w tym, że nawet jeśli projekt planu zostanie wyłożony w tym roku, to po dwóch tygodniach będzie musiała się odbyć publiczna dyskusja nad przyjętymi w dokumencie rozwiązaniami. A że teren znajduje się w śródmieściu i określi prawdopodobnie na kilkanaście lat przyszłość centrum, można spodziewać się gorących rozmów.

Niewykluczone, że konieczne będą następne wyłożenia, co będzie oddalało uchwalanie projektu, które leży w gestii rady miasta. Już wiadomo, że nie obędzie się bez zmian proponowanych przez społeczników.

- Po analizie przyjętych rozwiązań, będziemy wnosili uwagi. Chcemy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozwiązania komunikacyjne oraz rozmieszczenie obiektów handlowych. Zależy nam na tym, by były one oddalone od dworca, a co za tym idzie śródmieścia Gdyni, które i tak obecnie jest pod względem handlu w trudnej sytuacji - zapowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Starowiejska.
Gdzie najpierw zabudowa?

Kluczowa dla całej inwestycji planowanej na dekadę może okazać się decyzja, które miejsce zostanie na początku zabudowane. Słychać różne wersje. Bardziej prawdopodobna mówi o tym, że na początku inwestorzy będą chcieli zabudowywać kwartał w okolicach ul. 3 Maja i Jana z Kolna w oddaleniu od śródmieścia. Według innej, w pierwszej kolejności zabudowywany będzie teren znajdujący się najbliżej dworca.

Nie brakuje opinii, że zabudowa Międzytorza rozłożona na dekadę, nigdy w pełni nie dojdzie do skutku, a priorytetem okaże się budowa i szybka sprzedaż mieszkań.

O konkrety trudno, zwłaszcza że przedstawiciele firmy Semeko nie chcą się na tym etapie w ogóle wypowiadać na temat inwestycji. Z kolei ze strony PKP słychać zapewnienia, że wszystko postępuje zgodnie z planem.

- Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełom 2017 i 2018 roku. Jest ono uzależnione od daty uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego. Po uchwaleniu planu będzie również znany ostateczny kształt projektu - mówi Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego biura komunikacji i marketingu PKP.
Zawirowania polityczne bez wpływu

Bez wpływu na inwestycję pozostanie zawieszenie przygotowywanych projektów deweloperskich. Po zmianie władz w PKP, do której doszło kilka miesięcy temu, spółka deweloperska Xcity Investment, będąca częścią Grupy PKP, unieważniła niemal wszystkie postępowania dotyczące wyboru inwestorów dla realizacji wspólnych projektów na terenach kolejowych.

Projekt Międzytorza jest bezpieczny, bowiem umowa została podpisana przed zmianami we władzach.

- Projekt jest realizowany nieprzerwanie od momentu podpisania umowy inwestycyjnej. Zawieszenie pozostałych projektów deweloperskich w żadnym stopniu nie wpłynęło na realizację inwestycji w Gdyni - zapewnia Aleksandra Grzelak.
Poczta Polska czeka

Na razie nieznana jest przyszłość działki o powierzchni 10 tys. m kw. i wybudowanego w latach 1960-65 obiektu, który należy do Poczty Polskiej i w najwyższej części posiada 10 kondygnacji. Nieruchomość zlokalizowana przy pl. Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni była wystawiona na sprzedaż, pracownicy przenieśli się do budynku dworca.

Firma podpisała wiosną 2015 roku z PKP list intencyjny dotyczący współpracy. W grę wchodziło nawet odkupienie terenu od poczty i podział z zysków uzyskanych po zabudowie Międzytorza.

Półtora roku po podpisaniu umowy sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

- Poczta Polska S.A. prowadzi analizy w zakresie dalszej formy zagospodarowania tej nieruchomości. Nie zostały podjęte decyzje o jej zbyciu. Pozostaje ona w zasobach Spółki i jest przez nią wykorzystywana - informują przedstawiciele Poczty Polskiej.

Miejsca

Opinie (199) 1 zablokowana

  • Dlaczego wieśniaki zawsze mają problem z wieżowcami??? (10)

    Wybudujcie ziemiankI buraki!!! I to ma być nowoczesne miasto? Swoją drogą to ciekawe ile Invest Komfort zapłacił Szczurowi żeby ich budynek na zawsze pozostał najwyższy w mieście....

    • 26 14

    • Zagadka: (1)

      Ciekawe ile Invest Komfort zapłacił Szczurowi żeby ich budynek na zawsze pozostał najwyższy w mieście....

      • 6 2

      • bunkier nie budynek

        • 1 0

    • (4)

      Może lepiej w tym miejscu wybować jakiś ładny kościółek, a nie szpecić wieżowcami.

      • 1 6

      • (3)

        Jeszcze trochę i kościoły będą masowo zamykane i przerabiane na puby, sklepy, restauracje itp. jak na zachodzie Europy.

        • 9 1

        • Taaa

          • 1 0

        • (1)

          na zachodzie Europy to raczej masowo powstają meczety.

          • 4 2

          • Też prawda. Ale muzułmanie osiedlają się gromadnie w krajach z rozwiniętym systemem socjalnym. 500+ ich raczej nie przyciągnie.

            • 3 0

    • w złe nuty uderzyłeś obrażając kogoś. mimo tego masz rację w ostatnim zdaniu.

      • 3 0

    • (1)

      sprawa jest odrotna, przez to ze pkp dogadalo sie z semeko a nie z ziomkami szczurusia z investu to szczurus w nagrode zabronil wysokich budynkow. gdyby invest wygral bylyby budynki po 150m, bo wiecej kasy z mieszkan

      • 3 0

      • ma to sens

        • 1 0

  • beton (4)

    1. Po co betonować tyle przestrzeni?

    2. A gdzie będzie zaplecze dla przemysłu związanego z morzem?

    3. W Gdyni są nabrzeża, tereny i bezpośredni dostęp do morza, które idą pod deweloperkę a w Elblągu czy pod Tczewem, ba nawet w przyszłości według strategii obecnego rządu do Warszawy mają wpływać z Zatoki duże statki, co wiąże się z topieniem ogromnej kasy. Czy ktoś tu widzi jakiś sens?

    • 34 9

    • (1)

      A co lepiej zostawić jak jest teraz? Bród, smród i menele. Dookoła Gdyni same lasy i morze wszystko w zasięgu spaceru.

      • 4 8

      • kurort?

        Rozumiem, że jesteś rentierem zainteresowanym kolejną rezydencją?
        To miasto żyło z tego terenu, jego zabudowa to utrata szans na dochody. Zabacz co zrobiono w Gdańsku, jaką ma konstrukcję DCT i jak funkcjonuje.

        • 11 1

    • Gospodarka centralnie planowana

      • 1 0

    • Niestety ale władzy lokalnej nie zależy na mieście. Patrzą krotkowzrocznie z perspektywy własnych interesów. Ważne żeby były pieniądze na bieżące igrzyska. Prawda jest taka że mieszkania można budować wszędzie a port tylko nad morzem.

      • 11 0

  • Czy ktoś jest jeszcze na tyle naiwny, że wierzy, że za szczurka cokolwiek powstanie???

    • 31 1

  • Miedzytorze (2)

    Pla.aleja A.Wajdy szybko zostala przyklepana.ale nowa Gdynie zbudowac...trzeb rozmow

    • 9 0

    • była okazaj żeby szczur błysnął w mediach. dlaczego nie wypowie się w sprawie korków?!? (1)

      • 4 0

      • żeby dalej mieć 90% poparcia - zamiatanie trudnych spraw pod dywan jest zawsze skuteczne

        • 5 0

  • Przepraszam ale kto tam będzie mieszkał jak mieszkańców Gdyni będzie ubywać ? (4)

    • 30 0

    • urzędnicy z Urzędu Miasta

      • 9 0

    • statystyki są porażające. w ostatnim roku 1275 osób ubyło. ciekawe co szczur na to? (2)

      • 6 0

      • będzie tam mieszkać rodzina o szwedzkim nazwisku Lokata Kapitału. (1)

        Jest bardzo spokojna, nie hałasuje, nie zużywa za dużo prądu. Wiatr będzie sobie cichutko hulał po Międzytorzu, a pan deweloper w swojej rezydencji nad morzem Śródziemnym będzie sączył winko.

        • 12 0

        • To tak jak ja bym miał zainwestować w chatkę w murzyńskiej wiosce.

          sr*ta nie lokata w takim miejscu.
          Gdzieś w Grecji czy Hiszpanii to można to zrozumieć że lokata i inwestycja.

          • 2 0

  • z takimi komentarzami równie dobrze możecie sprayem mazać bazgroły na scianach (1)

    zero treści, logiki, inteligencji same chore łby.

    • 2 14

    • samorządności szczura i pis. nie wiem co gorsze, samorządność czy psiowcy. ble

      • 4 0

  • Wolne Miasto Gdynia (2)

    I pomyslec, ze za poprzedniczki prezydenta Szczurka zazdroscilismy Gdyni tempa rozwoju.

    • 29 0

    • powinno być ograniczenie kadencji. tak po 20 latach na niczym mu niezależy, totalnie wypalony. (1)

      • 14 0

      • czytając takie pomysły nie dziwię się, że Szczurek rządzi

        jakiś czas temu Putin pokazał jak obejść dwukadencyjność, a ci dalej swoje... Chcecie mieć np. przewodniczącego rady Wojciecha Szczurka i prezydenta figuranta?

        Niestety, na skostnienie samorządu nie ma nic lepszego niż obywatelska aktywność.

        • 8 1

  • Skoro planuje się nowe tysiące mieszkań i mieszkańców, to zapewne miasto planuje (3)

    też nowe inwesycje komunikacyjne. Słuchamy, panie prezydencie.

    • 41 0

    • planujemy ale nie da się ich zrealizować.

      • 12 0

    • Bedzie nowy kosmoport

      • 10 1

    • Nowa autostrada pociągnięta na Działkach wzdłuż torowiska.

      To jest ten plan miasta na skomunikowanie Międzytorza.

      • 4 0

  • Komunikacja (1)

    Zacząć trzeba od projektu ciągów komunikacyjnych bo miasto do reszty się zablokuje. Po analizie przepustowości będzie wiadomo ile ma być lokali usługowych i biur a ile mieszkań. Proponuję naszym urbanistom wycieczkę do Kopenhagi...

    • 17 0

    • Ale czy cos zrozumieja?

      Wroca i beda gadac, ze Kopenhaga ma lotnisko to i Gdynia musi je budowac.

      • 6 0

  • Jeśli komuś nie podoba się wysoka zabudowa, nie musi mieszkać w śródmieściu. (4)

    W Gdyni jest za wiele osób, którym wydaje się, że śródmieście miasta powinno składać się z parków i zieleńców, a budynki (i biurowce w szczególności), to największe zło, które należy zwalczać.
    Jeśli ktoś ma taką wizję, niech po prostu przeniesie się na wieś i nie blokuje rozwoju miasta. Nikt nie będzie w mieście parków i lepianek inwestować ani w miejsca pracy ani w usługi. Już obecnie dzięki odpustowej polityce władz Gdyni, miasto zamieniło się w sypialnię Gdańska, a będzie jeszcze gorzej.
    Mnóstwo ograniczonych albo ostatecznie włożonych do szuflady inwestycji to zmora tego miasta. przez lata bombarduje się mieszkańców świetlanymi wizjami śródmieścia z megahotelem na Polance lub drapaczem chmur przy Olimpijskiej albo na Międzytorzu. We wszystkich tych miejscach wciąż rośnie trawa i krzaczory.

    • 25 11

    • Nasz Prezydent juz sie przeniosl na wies!

      • 6 0

    • Niby troche racji . (1)

      Co do miedzytorza, Olimpijskiej o Polance Redlowaskiej nie wspomne to racja !!!! Sam mialem w rekach w wczesnych latach 90 plan zagospodarowania mariny i alejki topolowej. Minelo ponad 20 lat ( jedno pokolenie!!!!!!!! ) i co ? G......o . A co do parkow to akurat takie wielkie miasta jak Londyn ma ich bardzo duzo i sa potrzebne aby troche odetchnac od ulicznego zgielku.

      • 9 1

      • Jak łatwo zauważyć Londyn wygląda trochę inaczej. Jest prawie okrągły. Żeby dostać się do terenów zielonych ( nie parki i skwery) trzeba pokonać wiele kilometrów. Inaczej jest w Gdyni gdzie z każdego miejsca jest bardzo blisko do lasu lub na plażę.

        • 0 4

    • ciekawe, bo

      miasto zamieniło się w sypialnię Gdańska pomimo likwidacji kolejnych parków i miejsc zielonych...

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane