• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • znowu przybłędy zabierają głos- głos bez wartości

    • 2 7

  • A w Nowym Porcie (5)

    tramwaje jeżdżą wąskimi ulicami, kamienice stoją, a ludzie jakoś nie giną

    • 221 35

    • bo to takie proste (3)

      W Nowym Porcie kamienice nie stoja na błocie i koniec pisania nastepny filozof i znawca tematu.

      • 12 24

      • A co tu u was bez fundamentów stają na błocie. (1)

        A w Nowym Porcie jest jeszcze bardziej podmokły teren.

        • 29 5

        • bzdura

          • 0 3

      • jakim cudem zatem tramwaj na Grunwaldzkiej - jakies 20-30 m od waszych kamienic

        jezdzi i nie zapada sie?

        Tak dla pewnosci - wieceie, ze jest juz XXIw.?

        To sie moze nie oplacac, ale technicznie musi byc mozliwe.

        • 30 6

    • w kazdym razie nie z powodu linii tramwajowej

      • 30 1

  • (5)

    I jeszcze pozostaje pytanie, jak mają dojechać mieszkańcy domów przy ul. Grunwaldzkiej, tych dwóch 10-piętrowców.
    Dziś wjeżdżają od Bohaterów Getta.

    Szkoda, ze o nich się jakoś zapomina w tym artykule.

    • 16 11

    • ilu z nich jeździ samochodami? (4)

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Przy okazji budowy tramwaju, cały kwartał ulic i stref pieszo-rowerowych w tym rejonie ulegnie modernizacji.

      • 3 17

      • A kim ty kurna jesteś (2)

        Że będziesz ludziom wybierał środek transportu?

        • 13 4

        • Jakimś wesołym chłopcem w rajstopkach (1)

          Wesoło pomykającym po sojowe latte swoim bajkiem holendrem. Oni bardzo lubią ustawiać innym priorytety transportowe, bo nie mają prawdziwych zmartwień

          • 9 2

          • jak nie masz argumentów, to się pultasz, napinasz i przeginasz

            nie wybieram komukolwiek środka transportu, tylko ujawniam alternatywy: samochód jest w mieście największym wrogiem samochodu: zabiera innym użytkownikom dróg (to znaczy również innym "samochodom" - kierowcom) najwięcej przestrzeni.

            • 0 3

      • Jasne - najlepiej niech mieszkańcy tych bloków pozbędą się samochodów. Bo tak się Tobie wydaje.

        • 18 4

  • życie w przestrzeni publicznej wymaga (5)

    kompromisów. Inaczej się po prostu nie da i nie ma szans...

    • 24 12

    • (4)

      ok, gdzie mieszkasz?
      Wybudujemy tam przelotówkę pod Twymi oknami.

      • 14 6

      • chodzi o to, by nie budować przelotówki tylko linię tramwajową (2)

        jeśli nie potrafisz odróżnić tych dwóch rodzajów inwestycji, nie przeginaj.

        • 4 8

        • (1)

          Jeden woli tramwaj, inny przelotowe ulice.

          • 6 4

          • jeśli woli przelotowe ulice

            to znaczy godzi się na hałas przed swoim domem 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.
            Tramwaj w nocy nie musi jeździć, a i tak nie hałasuje jak ruch drogowy.

            • 2 3

      • Ja właśnie czekam na tramwaj

        Im bliżej tym lepiej.
        Póki co akurat każda z alternatyw się opóźnia.

        • 3 4

  • A dlaczego koniecznie tramwaj, drogi w zakupie i eksploatacji. Jak juz chcą elektryczny transport to niech zrobią tr olej busy. A najtaniej będzie wytyczyc w miejsce torów trasę tylko dla autobusów.
    przecież na morenę mogli środkiem puścić autobusy na chelm i orunię również.dodatkowo powstaje wtedy miejsce na karetki straż i policję na bezproblemowy przejazd w razie potrzeby.A na cwaniaków założy się kamery i mandaty.

    • 4 2

  • Mieszkańcy BGW to jakaś zaściankowość

    Liczy się dobro Miasta a nie kilku krzykaczy z Getta.

    • 7 18

  • (5)

    Mieszkancy sami chcą sobie zaszkodzic - jak tramwaj pójdzie Do Studzienki do skrzyzowania z Grunwaldzką to w pelni zablokuje Grunwaldzką.(wymaga jest dodatkowa faza swiateł na skręt grunwaldzka do studzienki) - przy Boh Getta problem odpada, bo skręt wpasowuje się idealnie w faze kiedy obecnie na skrzyzowaniu Do Studzienki-Grunwaldzka samochody przecinaja Grunwaldzką. A jak Do Studzienki I Grunwaldzka staną to kierowcy uciekną na Boh Getta
    42 osoby nie mogą blokować rozwiązania które usprawni życie sporej czesci miasta

    • 172 43

    • przesiądziesz sie na ten tramwaj grubasie jeden czy bedziesz dalej tłustą d*pe w swiom aucie woził

      • 2 3

    • Mam pytanie czy pańskie sttwierdzenia czerpie pan z wiarygodnych źródeł, czy tylko z wyliczeń projektantów którzy mają wizję i wszystko do niej dopasowują(aby zgarnąć nie małe pieniądze bez znaczenia od działania ich pomysłu), a ulicy w życiu nie widzieli?

      • 1 3

    • Niemożliwe

      To jest niemożliwe ze względu na tamtejsze ukształtowanie terenu

      • 1 2

    • (1)

      772 osoby proszę pana czy pani.

      • 6 15

      • a co tam

        Powiem ze 7000000 osób

        • 12 1

  • Tranwaj

    Stare dziady tam mieszkający na Getta od wojny boją się wszystkiego, nawet jeśli im asfalt chcieli kłaść i elewacje malować, to protestowali i te same płachty wieszali. A zimą wychodzi z nich buractwo, bo na miejscu swoich Skodzinek i Daček, jak wyjadą do Biedry na promo, to kartony stawiają i zabiją każdego kto im tam choć na chwilę postawi

    • 7 15

  • Tempo prac

    Patrząc na tempo prac remontowych na Sobieskiego to najszybciej skończą w 2035 roku, więc spoko nie ma się czym przejmować

    • 8 1

  • niestety

    ale trzeba sie rozwijac a nie stać w miejscu badz się cofać

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane