• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą Targu Węglowego bez aut

Krzysztof Koprowski
19 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja z Sewilli
Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta. Choć Targ Węglowy jest wielkim parkingiem, kierowcy stanowią tylko 3 proc. wszystkich użytkowników tego miejsca. Aż 85 proc. użytkowników Targu traktuje go jako połączenie piesze między innymi obszarami miasta.

Mieszkańcy chcą, by Targ Węglowy zamienił się w przestrzeń dla spacerowiczów, miejsce spotkań, koncertów i wydarzeń plenerowych. 42 proc. osób nie chce, aby dalej funkcjonował tutaj parking - takie są wyniki przeprowadzonych badań oraz ankiet.



Badania społecznych oczekiwań wobec zagospodarowania Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska były prowadzone za pośrednictwem ankiet w dniach 17 lutego - 6 marca. Ankiety były dostępna w Internecie, jak i w wersji papierowej - w Instytucie Kultury Miejskiej, bibliotekach, instytucjach oraz lokalach handlowo-usługowych na terenie Głównego Miasta.

W badaniu oddano 1146 głosów. Z ich analizy wynika, że mieszkańcy chcą na Targu Węglowym: brać udział w wydarzeniach kulturalnych (32 proc.), spotykać się ze znajomymi (28 proc.) oraz odpoczywać w otoczeniu zieleni (26 proc.). Tylko 13 proc. opowiedziało się za "parkowaniem samochodem", a 1 proc. za "robieniem zakupów".

Wśród elementów, które powinny wypełnić przestrzeń Targu Węglowego, ankietowani najczęściej wymieniali (można było wybrać kilka opcji): meble miejskie w postaci ławek, siedzisk, stolików (830 głosów), zadbaną zieleń (820 głosów), przenośną lub stałą scenę na koncerty i występy (522 głosy). Nie zabrakło też poparcia dla wypożyczalni rowerów miejskich, czytelni czy fontanny.

Parking zdobył uznanie tylko 180 osób, a najmniej ze wszystkich głosów oddano na plenerową siłownię.

Na pytanie dotyczące parkingu, jego likwidację poparło 42,2 proc. uczestników, zaś 12,7 proc. osób chciałoby nadal móc zostawić tutaj auto. Najwięcej głosów "za" parkingiem pojawiało się od osób między 36 a 55 rokiem życia oraz tych, które mieszkają w dzielnicach bezpośrednio sąsiadujących ze Śródmieściem. Odpowiedź ta najmniej popularna była w grupie od 17 do 26 lat oraz powyżej 56 roku życia.

Co najbardziej chciał(a)byś robić na Targu Węglowym?

Wiele osób negujących potrzebę parkingu, wskazywało konieczność udostępnienia innych miejsc postojowych w pobliżu Targu Węglowego lub na obszarze Głównego Miasta. Warto przypomnieć, że na pobliskim Targu Siennym i Rakowym powstanie co najmniej 830 miejsc parkingowych.

Czytaj też: Gdańsk nie potrafi dogadać się z inwestorami w sprawie parkingów?

- Targ Węglowy jest postrzegany jako podzielony na trzy strefy. Strefa centralna, która obecnie jest parkingiem, w propozycjach mieszkańców powinna być placem elastycznym, wielofunkcyjnym i tu nie należy wprowadzać dużych zmian architektonicznych, a raczej organizować różne wydarzenia. Po stronie zachodniej [przy budynku LOT-u - dop. red.] mieszkańcy chcieliby widzieć kawiarnie i ogródki gastronomiczne skierowane w stronę placu, a po stronie ASP - strefę relaksu, przy czym obecna zieleń powinna być bardziej zadbana - tłumaczy Natalia Brylowska z Instytutu Kultury Miejskiej, autorka raportu z przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Ankieta była tylko jednym z etapów badań potrzeb użytkowników tego terenu miasta. Działalność badawczą rozpoczęto jeszcze latem ub. r., kiedy zdecydowano się zamknąć Targ Węglowy dla samochodów. Pod koniec 2013 r. rozpoczęto natomiast "pełne" konsultacje w formie wspomnianej ankiety, warsztatów z mieszkańcami, a także analizy ruchu na Targu.

- W tym okresie m.in. razem ze studentami socjologii Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadziliśmy obserwacje, by wiedzieć, co ludzie konkretnie robią na Targu Węglowym. Okazuje się, że w 85 proc. przypadków wykorzystywany jest on w celach komunikacyjnego ruchu pieszego. Osoby, które parkują stanowiły zaledwie 3 proc. osób - zdecydowana większość przemierza tę przestrzeń pieszo - dodaje Brylowska.

Czytaj też: Nasza analiza liczby bezpłatnych miejsc parkingowych w Śródmieściu

Cały raport został we wtorek przekazany prezydentowi miasta i będzie - jak zapowiadają urzędnicy - tematem jednego z najbliższych kolegiów prezydenckich.

Niewykluczone też, że oprócz postulatów mieszkańców, w tym roku wprowadzone zostaną także inne rozwiązania podnoszące estetykę tego miejsca. Miasto chce bowiem wyeliminować handel na szpetnych stoiskach po zachodniej stronie Targu.

- Najprawdopodobniej miasto wydzierżawi grunty, które do tej pory dzierżawili handlarze. Miasto będzie po prostu płacić prywatnemu właścicielowi gruntu, aby ten nie wynajmował przestrzeni tym, którzy tam stawiali te straszliwe stragany - zapowiada Anna Czekanowicz-Drążewska, dyrektor Biuro Prezydenta ds. Kultury.

Raport z konsultacji społecznych dot. Targu Węglowego from Trojmiasto.pl

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (230)

  • tak tak drodzy samochodziarze (13)

    Wasze czasy powoli się kończą, wystarczająco długo już wasze samochodowe lobby ustawiało miasto pod siebie. Wystarczy.
    Nadchodzi nowe.
    NADCHODZI i nadjeżdża rowerem i tramwajem.
    Nikt nie chce waszych śmierdzących, metalowych puszek w centrum. Jezdzijcie sobie nimi po obwodnicy i A1, do miasta zapraszamy komunikacją miejską.

    • 67 130

    • Jak zwykle... (2)

      znajdzie się ktoś, kto sam nie ma samochodu więc jest złośliwy wobec posiadaczy aut.
      Ciekawe że tych "ekologicznych" jest najwięcej wśród tych co nie mają samochodów, i tylko do czasu kiedy nie uda im się go zdobyć.
      Zawiść gniecie w du...

      • 4 4

      • jaka zawiść, co ty chrzanisz? (1)

        Pojedz sobie na giełdę samochodową albo dowolnego komisu, zobacz ile kosztują samochody. Coś co jeździ to każdy student może sobie teraz za stypendium kupić, to nie lata 80-te,każdego stać teraz na auto i to niestety widać na ulicach. Auto na chodzie można kupić za mniej niż przyzwoitej klasy nowy rower. Kto komu miałby czego zazdrościć?
        Niestety problem polega na tym, że każde auto zajmuje miejsce, czy to 20-to letni golf czy nowy Mercedes. Nie obchodzi mnie czym przyjechałeś, nikt Ci Twojej puszki nie zazdrości, chodzi o MIEJSCE które zajmujesz.

        • 5 3

        • wyobraź sobie...

          że rower dobrej klasy też mam.
          A słyszałeś o wolności wyboru?
          Sam potrafię wybrać czym mam ochotę jechać, płacę podatki, w tym ten w paliwie na drogi.
          W mieście chcecie zrobić skansen?

          • 2 5

    • jakie samochodowe lobby?

      Budyniogrod terroryzują faceci w rajtuzach, obcislych i z lycry

      • 1 2

    • Myślę. . (6)

      Ze gdy w końcu wspólnie z mamą uzbieracie ramię w ramię na samochód zdanie zmienisz. Ale póki korzystasz z legitymacji uczniowskiej to faktycznie komunikacja to tania i dobra alternatywa dla Ciebie.

      • 38 28

      • dziękuję za troskę... (5)

        Ale moja legitymacja studencka straciła ważność juz 10 lat temu a i zarabiam raczej więcej niż mniej. Tyle, że wolę ją wydawać na hobby i wakacje w ciekawych miejscach na świecie a nie kawał blachy na kołach.
        A jak już tak jedziemy stereotypami, to kredyt za auto i mieszkanie za obwodnicą już spłaciłes?

        • 25 21

        • nie ma sprawy... (3)

          Ja zarabiam tyle, ze starcz mi zawsze na nowy samochod, hobby i wakacje wiec zarabiam wiecej niz ty....
          Kredyt.... co to jest?

          • 14 20

          • To jest to czego nie spłacasz inteligencie zza obwodnicy. Za 15 minut jestem u Ciebie po kasę

            • 5 4

          • Innej odpowiedzi nie można było się spodziewać :D

            • 8 1

          • O proszę...

            Czyli jednak stereotypy i ocenianie ludzi na odległość się nie sprawdziło w twoim przypadku?
            To dlaczego to robisz wobec innych?
            Samochód jest wyznacznikiem statusu w krajach arabskich, Rosji i Indiach, cywilizowana Europa jest juz dawno ponad to.
            Przyjmij do wiadomości, że ktoś może nie chcieć mieć samochodu, bo to jego świadomy wybór podyktowany np. ekologią a nie ekonomią.
            I że taka osoba może mieć wystarczają pieniędzy i zdolności, by tak sobie ułożyć życie i tak kupić mieszkanie, by samochodu nie potrzebować.
            A auto w mieście tworzy więcej problemów niż rozwiązuje.

            • 24 11

        • To podejdz do sekretariatu

          Żeby Ci podbili ehh mama nie powiedziała. A wykupowanie kont na portalach z pornografią to zboczenie a nie hobby wiec nie myl a kolonia w Kościerzynie to nie wakacje :)

          • 5 15

    • (1)

      Jak zrobią sieć komunikacji miejskiej, gdzie będzie można bez problemu dojechać w każde miejsce Gdańska, bez przesiadek 10 razy i nie czekając na następny środek komunikacji około 30 minut (jak to w weekendy) wtedy bardzo proszę. Będę jeździła komunikacją. A na razie jadę autem co zajmuje mi 10 minut a nie 30, proste!

      Jak na razie to tak nie funkcjonuje, więc może niech najpierw zrobią coś dla mieszkańców, żeby ograniczyć ruch aut a potem zabierają miejsca parkingowe i stawiają zakazy!

      • 20 13

      • gdyby zamiast na ułatwienia dla aut postawiono na rozwój komunikacji, to dawno miałabyś taką sieć

        • 8 4

  • Jak zwykle... (2)

    najpierw zarabia się na ludziach nakręcając biznes samochodowy, kiedy już kupią, zapłacą za wszystko, to wciskać kretyńskie gadki o ekologii i zdrowiu na rowerze i w śmierdzącej, brudnej komunikacji.
    Jak komuś wpadnie do łba że teraz będzie eko trendy latać na miotle z nocnikiem na głowie to też wszystkich zmusić do tego szykanami.
    To jest moja osobista sprawa czym chcę jechać.
    Oszołomy ze swoimi pomysłami do puszczy, tu jest miasto.

    • 9 2

    • Właśnie! (1)

      Tu jest miasto, a jak mawiał dyrektor firmy Volvo (to taka firma od samochodów, gdybyś nie kojarzył) : "Samochód to nie jest pojazd do jazdy po mieście"

      • 1 2

      • oczywiście...

        samochodem jadę do pracy 15 minut, komunikacją z dojściem na przystanek i przesiadkami ok 50-55 minut, wracam zmęczony, dlaczego z powodu czyjegoś "widzimisie" mam po pracy marnować 40 minut, tarabanić się w tłoku komunikacji, może jeszcze zakupy nosić na plecach jak tragarz ?

        • 2 1

  • też mi badnie.. (1)

    .."w badaniu oddano 1146 głosów..., (na ok 500 tyś mieszkańców) to faktycznie, wypowiedziała się znacząca część Gdańszczan. Pewnie sami licealiści na wagarach, przyjezdni, którym to nie stanowi i szacowna, najstarsza część naszego społeczeństwa... Niech zatem zatętni życiem od poniedziałku do piątku ta jedyna szansa na ulokowanie czterokołowca przy Starym Mieście!

    • 4 2

    • Pełną analizę kto i jak głosował, ile mieli lat i gdzie mieszkają, możesz sobie zobaczyć na ślajdach pod artykułem - więc się przez nie przeklikaj zanim zaczniesz pitolic głupoty i snuć teorie spiskowe o licealistach i przyjezdnych.

      • 1 2

  • Czegoś brakuje.

    A jak kształtowały się procentowo grupy wiekowe biorące udział w ankiecie?
    Nie chcą parkingu młodzi, którzy jeszcze nie mają samochodów, mają zdrowe nogi i do tego dużo piją więc i tak by nie jeździli, oraz starsi którzy w większej części nie prowadzą aktywnego trybu życia i niewiele jeżdżą. Przypominam że to właśnie ludzie w wieku 30-55 lat są najbardziej dynamiczni i to właśnie oni rozwijają nasz kraj. A młodzi za chwilę, jak się dorobią to od razu kupią samochody, bo to jest NAJLEPSZY, NAJWYGODNIEJSZY i nadal NAJSZYBSZY środek transportu. Dlatego likwidowanie parkingów jest kompletną głupotą,
    ograniczającą rozwój gospodarczy.

    • 5 1

  • Spoko

    Zlikwidować parking na Targu Węglowym. Wyburzyć ECS i na jego miejscu zrobić parking. Będzie korzystnie dla wszystkich.

    • 7 1

  • dd (2)

    powinni karac mandatami i to to wysokimi

    • 5 10

    • racja... (1)

      szczególnie za pisanie głupot.

      • 1 1

      • Oj to byś się nie wypłacił za ten tekst o lataniu na miotle.

        • 2 0

  • a gdzie parkować?

    Miasto musi wybudować parkingi piętrowe na wjeździe od strony południowej i od strony północnej Gdańska.... to wtedy można na Targu Węglowym tylko się bawić...

    • 4 2

  • haha dobre

    Ja mieszkam w innej dzielnicy nadmorskiej .Nie protestuje gdy mi pod domem setki aut parkuje w lato . Gdy panisko z Gdańska d*pę autem wiezie aby plackiem na plaży poleżeć

    • 5 0

  • Helloo

    tam nikt nie mieszka, więc co to za bzdury z mieszkańcami? Dookoła nie ma żadnych mieszkań, gdzie mieszkają w Katowni? Zbrojowni? W teatrze? W sklepach? W muzeum? Co to za bzdura z mieszkańcami?

    • 4 0

  • porąbani

    W głowach im się porąbało

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane