• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Szymon Zięba
26 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Miejsca

Opinie (229) 6 zablokowanych

  • Najciekawsze jest oznakowanie

    i jego egzekwowanie na lawendowej w szczególności wobec blaszanych trupów należących do handlarzy...

    • 5 0

  • W tym roku odnoszę wrażenie

    graniczące z pewnością, że nie egzekwuje się ograczania wjazdu do SOD aut nieuprawnionych by kasować je za parkowanie niż mieć od mieszkańca jedynie 10zl/mc a dotyczy to ogarnej i wszystkich przyległych ulic... A we wrześniu zacznie się polowanie na podwożących dzieci do pałacu młodzieży...

    Jak nie będzie sm ze szlabanami to nic się nie zmieni...

    • 4 0

  • Co sie dziwicie (4)

    Co sie dziwicie jezeli dostawcy mogą wjezdzac tylko do godziny 11.00 wiec macie poranną kumulację a gdyby dopuscic dostawców przez caly dzien natezenie by sie zmniejszylo a tak wszyscy muszą zrealizowac dostawy do 11 bo później zakaz. To chyba mieszkancy chcieli tegi zakazu a teraz placzą

    • 13 9

    • gdyby te dostawy były realizowane od 5 do 11 to by nie było problemu (2)

      ale realizowane od 10 do 11 już tylko powodują nerwy

      • 1 1

      • (1)

        knajpy otwieraja sie od 10 czy nawet 11 wiec pojawiac sie tam wczesniej nie ma po co ....

        • 3 0

        • a to czyja wina, że musisz czekać ? Niech się szanowny restaurator poświęci i czeka rano na dostawy

          • 2 2

    • Dostawca

      Ehh jeżdżę codziennie po starówce z dostawami i to jest tragedia, nie ma szans by zrobić knajpy i sklepy do 11 dużo lokali otwiera się nawet o 12 a ty stoisz i czekasz jak d**il.
      Największy burdel robią turyści stawiają auta w miejscach dla dostaw A ty walisz 20-30 wózków towaru po 400 metrów... Każdy jest mądry ale jeść i pić chce. A mieszkańcy tylko problemy robią.

      • 7 2

  • Miasto jest dla ludzi n ie dla blachosmrodów powinien byc zakaz całkowity wjazdu do miasta. (2)

    Tylko komunikacja miejska udostępniona.

    • 14 17

    • skąd tacy luzie się biorą z takimi dyrdymałami w mózgu ?

      i jeszcze próbują nam wmówić że byli w stolicach wielkich państw i widzieli że tam auta zostały zlikwidowane . Po wakacjach za granicą muszę powiedzieć to nonsens. samochody jak były w niemczech francji tak są. Ludzie załatwiają swoje sprawy jak załątwiali tylko nam próbują wmówić że mamy jeździć na rowerach i konno do roboty. O co tu chodzi w tym Gdańsku żelaka?

      • 2 1

    • Najlepiej wrócić do furmanek baranie!

      • 3 3

  • (2)

    Ale z parkowaniem jest problem w znacznie większej liczbie dzielnic Gdańska, nie tylko w centrum.

    • 6 2

    • problem jest z nadmiarem samochodów (1)

      jak się rozwiąże ten problem, problem z parkowaniem ulegnie znacznej redukcji

      • 3 2

      • Na to nie licz. Tak samo można iść dalej tym tokiem myślenia i stwierdzić, że problem jest z komunikacją miejską.

        • 1 2

  • Tylko jedną ulicą można dojechać do Piwnej. Chory pomysł jakiegoś i**oty. Nie można dojechać do domu. Albo stonka chodzi po ulicy jak po bulwarze, albo dostawcze blokują. Dobrze że jeszcze tiry nie wjeżdżają .

    • 7 2

  • Organizacja ruchu ? To kpina ! Nie ma i nie było żadnej organizacji ruchu. Kozia to ulica jednokierunkowa. Na piwnej stado wybiegów z knajp. Kasa, kasa, kasa ! Zero pomysłu na co innego.

    • 8 1

  • Jak to w Gdańsku... (2)

    Cebula rządzi, cebula jeździ gdzie chce. He he he!!!!

    • 60 14

    • (1)

      Blacho smrodziaże to by najchetniej wyburzyliby starówkę, żeby w to miejsce zrobić parking na ich passaty w leasingu;)

      • 6 11

      • Oooo tak....

        ....masz rację. Kupili by sobie jeszcze po jednym samochodzie i jeździliby dwoma naraz. Specjalnie, żeby Ci na złość zrobić.

        • 2 2

  • Absolutny zakaz!!!

    W ścisłym centrum Gdańska powinien być całkowity zakaz wjazdu samochodów!!! Na pewno to się kiedyś stanie, wzorem wielu innych dużych miast w Europie!!! Oby jak najszybciej!!!

    • 6 4

  • (1)

    Urzędnicy, "zarządzający" miastem Gdańsk, robią wszystko, by uprzykrzyć życie mieszkańcom.
    - zamykanie ciągów komunikacyjnych dla pojazdów (były komunistyczny prokurator z byłym komunistycznym wojewodą zamykają drogę publiczną, na koszt miasta)
    - zwężanie szerokich ulic ( między innymi: ul. Kartuska, Trakt świętego Wojciecha)
    - tak zwane "uspokojenie ruchu" tam gdzie stan nawierzchni jest w bardzo złym stanie (ul. Wileńska).
    - podnoszenie opłat za parkowanie, nie dając żadnej alternatywy, by korzystać z komunikacji miejskiej.
    - podnoszenie opłat za media oraz śmieci jednocześnie znacząco obniżając jakość.
    A wszystko to w celu:
    By żyło się lepiej tylko wybrańcom, a nie wyborcom.
    Postkomuna w pigułce.
    A może się mylę ?

    • 11 8

    • tak, mylisz się

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane