- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (162 opinie)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (87 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (204 opinie)
- 4 Schody samoróbki zastąpi chodnik (39 opinii)
- 5 Promenada po remoncie hitem sezonu (125 opinii)
- 6 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (179 opinii)
Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska
Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i Piwnej, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.
- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.
Parkingi w Trójmieście
Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
- w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
- w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
- w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej
- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Są kontrole straży miejskiej i policji
Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.
Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy Straganiarskiej.
- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. Kołodziejską i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.
Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy
- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. Mariackiej) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.
Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.
Miejsca
Opinie (229) 6 zablokowanych
-
2020-08-26 19:59
Zaopatrzenie (2)
większość Aut które muszą dojechać do firm to zaopatrzeniowcy . na jednym zdjęciu widać samochody dostawcze.
- 4 6
-
2020-08-26 20:37
(1)
tak bo moga tam wjechac tylko do godziny 11 wiec od 10 jest tam kumulacja....
- 3 1
-
2020-08-26 20:44
Dawaj dawaj podobno Policja jest na nich cięta.
- 0 0
-
2020-08-26 20:43
Ja uważam, że skoro się tak mieszkańcom nie podoba,
to wjazd powinien być bezwzględnie zakazany dla każdego z wyjątkiem dostaw.
- 6 6
-
2020-08-26 19:21
Odczepcie sie od strazy miejskiej (2)
Mieszkam od niedawna na Starym Miescie. Na podwirku dziala kilka preznych wspolnot i nie ma dnia,ze wezwana jest strz miejska w celu wypisania mandatow dla aut, ktore nie posiadaja identyfikatorow. Mozna? Mozna. Na podworku nie ma zadnego wraku, bo wsponoty tak dlugo walczyly z miastem,az zostaly zabrane.
- 9 2
-
2020-08-26 19:37
a dlaczego dzwonić trzeba ? (1)
SM nie wie gdzie jest strefa SOD ?
- 4 1
-
2020-08-26 20:33
Jak nie zadzwonisz znaczy, że ci to nie przeszkadza.
tylko tyle ;)
- 1 3
-
2020-08-26 19:53
a Taxi stojące wieczorem ok 22 na Długim Targu przy ogródkach piwnych (przy wyjeździe z Kuśnierskiej (1)
to tak można ?
- 10 0
-
2020-08-26 20:25
Zrób zdjęcie i dawaj do drogówki.
- 1 0
-
2020-08-26 18:39
brakuje m. parkingowych na obrzeżach (1)
gdańska bo deweloperka dobrze sobie poczyna od kazdej strony wjazdowej do gdańska powinny byc parkingi potezne na kilka tysiecy aut z mozliwościa przesiadki do skmki np. lub autobusu tyle w temacie od pruszcza, od kartuz od gdyni od elblaga
- 8 6
-
2020-08-26 19:42
nie rozumiem...
jadąc z Gdyni SKM, to ten parking na obrzeżach Gdańska, to niby gdzie miałby być ?
- 2 0
-
2020-08-26 18:28
a wystarczy (3)
dać znać straży miejskiej i policji że ma być zero tolerancji dla chamów w samochodach, kilka tygodni golenia cwaniaków mandatami i byłoby po problemie :-)
- 15 0
-
2020-08-26 19:36
Borawski zakazał
- 2 1
-
2020-08-26 19:28
Jestem tego samego zdania i zupełnie nie rozumiem dlaczego tak się nie dzieje. Jedyne wytłumaczenie jakie znajduje to że zakazy są z premedytacją wprowadzane tylko na pokaz i od początku nikt nie zamierza ich na poważnie respektować. Pytanie czy takie coś podpada pod zaniechanie urzędnicze i kto miałby ich za to ścigać? Prokuratorzy którzy są z tej samej (kombinatorskiej i cwaniakującej) gliny?
- 2 0
-
2020-08-26 19:03
Masz świętą rację , tylko że Policja i SM nic z tego sobie nie robią , zwłaszcza w godzinach wieczorno-nocnych i weekendy...
- 5 0
-
2020-08-26 19:34
Dlatego buduje dom i wypitalam z tej rąbanej starowki. Nigdy więcej niewrócę do centrum.
- 6 3
-
2020-08-26 19:26
Kwadratura koła
Zróbmy dużą strefę ograniczonego ruchu, a w niej sklepy, knajpy, hotele, mieszkania. A potem narzekajmy, że na granicy strefy tłok. A jak towary i ludzie mają się tam dostać? Ludzie sobie dojdą na piechotę, nawet z walizami, ale dostawy, serwisy itp.? Rowerami cargo? Życie nie jest tak proste, jak się aktywistom miejskim wydaje.
- 4 10
-
2020-08-26 18:47
Dużo słów wniosków brak
- 2 2
-
2020-08-26 18:35
jak nie ma konsekwecji, to wjeżdżają, znaki drogowe ich nie interesują
jak by każdemu, kto złamie przepisy wlepili mandat, parkującym założyli blokadę, albo wywieźli by na lawecie, porządek byłby szybko
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.