• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wskazali czarne punkty

Michał Stąporek
28 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Przez dwa miesiące w listach, mailach i telefonicznie gdańszczanie podpowiadali miejskim urzędnikom co zmienić na gdańskich drogach, by łatwiej się jeździło. Niemal dwadzieścia z ich sugestii zostanie zrealizowanych, kilkanaście innych poczeka na lepsze czasy.



Maciej Lisicki, który jako zastępca prezydenta Gdańska od stycznia odpowiada za gdańskie drogi, już na początku swojej pracy uznał, że wiele spraw lepiej widać z perspektywy zwykłego mieszkańca, niż ratuszowego urzędnika. I dlatego dwa miesiące temu postanowił zapytać gdańszczan o najgorsze ich zdaniem miejsca na komunikacyjnej mapie Gdańska.

- Przez kilka tygodni trwania akcji dostaliśmy informacje o niemal czterdziestu takich miejscach. Niektóre powtarzały się tak często, że aż dziw, że nikt wcześniej nie pomyślał o ich reorganizacji. Zwłaszcza, że prawie zawsze wymaga to niewielkich, lub nawet żadnych nakładów finansowych - dziwi się Maciej Lisicki.

Urzędnicy radzą się mieszkańców w sprawach ważnych dla miasta

Na tej podstawie powstała lista osiemnastu miejsc w mieście, których "lifting" (czasami drobna przebudowa, czasami po prostu zmiana długości faz świateł) może usprawnić komunikację samochodową w Gdańsku. Większość z sugestii już zrealizowano, lub stanie się to jeszcze przed latem. Całkowity koszt przeróbek wyniesie od 200 do 300 tys. zł

Jedno zadanie - budowa ok. stumetrowego łącznika pomiędzy ul. Wilanowską a Łódzką, który ma odciążyć niemal zawsze przeciążone skrzyżowania ul. Warszawskiej i Łódzkiej oraz Warszawskiej i Armii Krajowej - zostanie zrealizowane w listopadzie.

Na co jeszcze wskazywali mieszkańcy? Najczęściej powtarzającą się prośbą było przywrócenie dwukierunkowego ruchu na ul. Dąbrowszczaków na Przymorzu (zniknął 14 lat temu, powróci w kwietniu).

Zmiany dotkną także obu końców ul. Czyżewskiego w Oliwie. W marcu zostaną zlikwidowane sygnalizatory kierunkowe przy wjeździe w tę ulicę od strony ul. Spacerowej. W kwietniu zaś uruchomione zostaną dwa pasy ruchu przy wylocie Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej.

Sporo racjonalizatorskich sugestii dotyczyło dróg w dzielnicy Gdańsk Południe. I tak w marcu zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Witosa, Warszawskiej i Łódzkiej - priorytet zniknie z ul. Wileńskiej, a pojawi się w relacji Witosa-Warszawska. Już powstał lewoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką. Na przełomie marca i kwietnia ruszą prace, którą poprawią stan bitej nawierzchni na ul. Cedrowej, która można się dostać z Ujeściska do Kartuskiej omijając Łostowicką. Prace będą miały charakter doraźny ponieważ cała ulica zostanie gruntownie przebudowana, a właściwie ponownie zbudowana w latach 2009/10, wraz z rozbudową Cmentarza Łostowickiego.

Wraz z listą "spraw do załatwienia" powstał też spis miejsc, które pomimo sugestii mieszkańców nie zostaną poprawione. Powody są różne. - Nie zlekceważyliśmy żadnych sugestii, ale niektórych nie można zrealizować ze względów technicznych, innych ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze inne zostaną przebudowane później, w ramach już zaplanowanych inwestycji - tłumaczy Maciej Lisicki.
Propozycje przyjęte do realizacji, poprawiające płynność ruchu zgłoszone przez mieszkańców, media, kierowców taksówek i pracowników samorządowych


1. Otwarcie dla ruchu skrzyżowania Kartuska-Pólnicy, cel: odciążenie skrzyżowania Kartuska-Damroki, termin: marzec 2007, co: dopuszczony zostanie skręt w prawo z ul. Pólnicy w ul. Kartuską oraz skręt w prawo z ul. Kartuskiej w ul. Pólnicy, obydwa dla samochodów osobowych

2. Udrożnienie ul. Cedrowej, odciążenie ruchu w ciągu ul. Łostowickiej, marzec/kwiecień 2007, budowa nowej ul. Cedrowej przewidziana jest do realizacji w ramach rozbudowy Cmentarza Łostowice w latach 2009-2010

3. Udrożnienie doraźne ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej, odciążenie lewoskrętów na skrzyżowaniu ulic Kartuska - Nowolipie, zrealizowano

4. Likwidacja zakazu parkowania w zatoce w ciągu al. Hallera, zwiększenie ilości miejsc postojowych, zrealizowano

5. Realizacja połączenia pomiędzy ulicami Wilanowską i Łódzką, odciążenie skrzyżowania ulic Warszawska - Łódzka oraz Warszawska - Armii Krajowej, listopad 2007, znajduje się w WPI na 2007 r.

6. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu Witosa - Warszawska - Łódzka, zwiększenie przepustowości w relacji najbardziej obciążonej, marzec 2007, będzie obowiązywać do czasu wykonania połączenia podanego w pkt. 5

7. Budowa lewoskrętu z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką, odblokowanie (zwiększenie przepustowości) w dół ulicy Świętokrzyskiej, zrealizowano, poszerzone zostało pobocze drogi dając tym samym możliwość ominięcia kolejki na lewoskręcie

8. Udrożnienie przejazdu między ul. Cygańska Góra - Smoluchowskiego, odciążenie ul. Beethovena, kwiecień 2007, nawierzchnia gruntowa zostanie doprowadzona do przejezdności

9. Udrożnienie przejazdu ul. Ogrodową, odciążenie ul. Słowackiego, maj 2007, na odcinkach zostaną ułożone płyty, na pozostałym fragmencie wyrównana nawierzchnia gruntowa

10. Uruchomienie promu Wisłoujście w soboty i niedziele, umożliwienie objazdu Śródmieścia Gdańska, maj 2007, prom zostanie uruchomiony w soboty, niedziela jest dniem przeznaczonym na prace konserwacyjne

11. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Spacerowej na wys. Geanta do godz. 9.00, udrożnienie ruchu w dół w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007

12. Poprawienie przepustowości ul. Spacerowej na wysokości ul. Czyżewskiego (sygnalizacja blokuje), zwiększenie przepustowości w ciągu ul. Spacerowej, marzec 2007, zlikwidowane zostaną sygnalizatory kierunkowe

13. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego w ciągu ul. Dąbrowszczaków, skrócenie dojazdu do Sopotu, poprawa bezpieczeństwa ruchu na ul. Jagiellońskiej i Piastowskiej, kwiecień 2007

14. Wprowadzenie trzech pasów skrętu w lewo z ul. 3-go Maja w Targ Rakowy, zwiększenie przepustowości trasy dojazdowej na czas remontu głównego ciągu, marzec 2007

15. Wprowadzenie dwóch pasów ruchu przy wylocie ul. Czyżewskiego do al. Grunwaldzkiej, zwiększenie przepustowości wlotu i zmniejszenie kolejek w ciągu ul. Czyżewskiego, kwiecień 2007

16. Wydłużenie fazy światła zielonego na wlocie ulicy Armii Krajowej do Węzła Groddecka, zmniejszenie długości kolejki pojazdów oczekujących na ul. Armii Krajowej, zrealizowano. Wydłużenie długości fazy odbyło się kosztem światła zielonego w ciągu ul. 3-go Maja po poprawie warunków ruchu w ciągu ul. Targ Rakowy

17. Umożliwienie wysadzenia pasażerów taksówkarzom przed dworcem PKP we Wrzeszczu, możliwienie podjazdu pod budynek dworca, marzec 2007

18. Wprowadzenie na trasie objazdu trzeciego pasa ruchu na Targu Rakowym, poprawa płynności ruchu na trasie objazdowej, zrealizowano

Opinie (135) 1 zablokowana

  • do buba

    Święta racja. Najgorzej jest jak chce się skręcić z Łódzkiej w lewo (w kierunku Piotrkowskiej).Niby stoi tam lustro, ale prawie nic w nim nie widać. Ten skręt to czysta loteria (uderzy we mnie coś czy nie uderzy).

    • 0 0

  • do kierowca rajdowca

    Dzieki bo ja się własnie zastanawiałem gdzie tam niby ma być lewoskręt.

    • 0 0

  • lewoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Łódzką

    Tak lewoskret powstal ale jest wykonany z plyt i nie jest oznakowany, przez to i tak wiekszosc wciaz stoi...PLYTY MOGA BYC ALE NAMALUJCIE ZNAKI NA ULICY I POSTAWCIE TAKOWE PRZED SKRZYZOWANIEM PLS....dzieki

    • 0 0

  • Zatkana Spacerowa

    Dlaczego nikt nie pomyślał o zlikwidowaniu lewoskrętu przy wyjeździe z Geanta na ul. Spacerową w kierunku Osowej, Gdyni i na obwodnicę ( kier. na Pruszcz Gdański ) poprzez umożliwienie wyjazdu z parkingu hipermaketu na pas ruchu przeznaczony dla zjeżdżających z obwodnicy w kierunku Osowej i Oliwy. Uważam, że jadący do Geanta z kier. Pruszcza Gd. nie powinni wjeżdżać w ul. Spacerową, lecz bezpośrednio na parking. Taka możliwość istnieje przy Auchanie i Centrum Matarnia. Poruszanie się po ul. Spacerowej utrudnia również brak pełnej koniczynki przy wiadukcie nad obwodnicą. Osobnym problemem jest makabryczne skrzyżownie ul. Kielnieńskiej z Nową Sopocką ( ofiary śmiertelne i duża liczba wypadków ). W przypadku tego skrzyżowania w porach szczytu lewoskręty dla jadących w kierunku Chwaszczyna jak również dla jadących od ronda w ul. Kielnieńską ( do Galaktycznej ) są praktycznie możliwe tylko dzięki kierowcom rezygnującym z prawa pierwszeństwa. W przypadku tego skrzyżowania zdziwienie może budzić fakt, iż teren wokół niego pozwalał na zaprojektwanie rozwiązania zgodego z prawidłami inżynierii ruchu drogowego, a mimo kilkakrotnych modernizacji nie skorzystano z tego.

    • 0 0

  • Światła sygnalizator

    Sygnalizator świetlny skrzyżowanie ul.Bulońskiej z Warneńską rozwiązał by probłem częstych stłuczek i kolizji

    • 0 0

  • do "normalna z dąbrowszczaków"

    Podjecie tematu o braku miejsc dla samochodów przy placu zabaw dotyczyło decyzji Adamowicza - nietrafionej tak jak decyzja o otwarciu Dąbrowszczaków.
    Jestem zmotoryzowany , ale na plac zabaw chadzamy na piechotę, jak i do Brzeźna i do Sopotu- terenami rekreacyjnycmi, lub na rowerach, ale to już robimy z rodzinką dłuższe wyprawy.

    Plac zabaw jest odwiedzany przez matki, rodziny z odległych dzielnic Gdańska- np. nasi przyjaciele z Chełma specjalnie tu przyjeżdżają - mama prawie codziennie rano, gdy było ciepło. Jej dwójka 4 letnich bliźniaków wspaniale tutaj wykorzystywała swoja energię.
    Ich trzecie dziecko ma 1,5 roku i nie wygodnie jest parkować między blokami i tarabanić się z wózkiem ( tam zrobią niedługo ograniczenie wjazdu tylko dla mieszkańców!!!)
    zostaje koło Polo, Luxu, ING- nie zawsze wolne.

    ZWRóć UWAGę JAK FATALNIE POłOżONE JEST PRZEJśCIE DLA PIESZYCH NA łUKU DROGI- TO KOLEJNY DOWóD, żE MYSLENIE NIE NALEZY DO MOCNYCH STRON NASZYCH WłODARZY!!!

    • 0 0

  • szczęście to niezwykłe, że przez 2 miesiące czytali uważnie listy od mieszkańców

    • 0 0

  • Do Siwson

    "Ten kto jest za otwarciem Dabrowszczakow nie miaskza na pewno przy owej ulicy!!! Nie pamieta jaki ruch byl 14 lat temu gdy samochodow na naszych drogach bylo o wiele mniej!!! Wtedy wyjachanie z bocznej uliczki parkingowej w godzinach szczytu graniczylo z cudem!! Co bedzie teraz?? Teraz wyjechac nie bedzie mozna!!"
    To sobie poczekasz albo nie wyjezdzaj w godzinach szczytu.To samo odczuwaja mieszkańcy Jagiellońskiej wiec nie narzekaj chlopie i idz sie przejdz nad morze...

    • 0 0

  • do poinformowanego

    najpierw wybudują nową nitkę, a następnie na czas remontu starej jezdni, tą nową puszczą ruch.

    • 0 0

  • łostowicka

    zaczną przebudowę w 2008 roku - nareszcie
    Ciekawe jak zorganizują objazdy - ul Cedrową (będą remontować !!!) ??? bo nie wyobrażam sobie rozbudowy Łostowickiej (po 2 pasy w każdym kierunku) bez wyłączenia ruchu...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane