• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kolejne mieszkania (1)

    Kolejne mieszkania dla "wybranej" grupy. A nie dla zwykłych podatników

    • 39 10

    • Przy porcie hałas i brud,kupią tylko na wynajem.

      • 0 0

  • Rozumiem, że marudy którym przeszkadza nowe osiedle mieszkają w szałasach w TPK? (7)

    • 41 251

    • Nie tyle chodzi o nowe osiedle co o komunikację tegoż (i innych planowanych) z resztą miasta. (3)

      Sprawną (czyt. szybką i w miarę bezawaryjną) komunikację, dodam.

      • 43 10

      • Jeżdżę do N.Portu do przychodni autobusem 148 i nie mam problemu z komunikacją. (2)

        Najgorsze jest to jak nie zorientowni zabierają głos,byle tylko krtykować.

        • 19 33

        • teraz tylko tramwajem ,wiadukt w remoncie i 148 nie dojeżdża do NP.

          • 0 0

        • jestem Skłirelka

          jestem we wszystkim zorientowana

          • 13 11

    • (2)

      -jedni kierują się niewiedzą
      -inni zawiścią

      • 7 11

      • a jeszcze inni, zdrowy rozsadkiem

        I umiejetnoscia przewidywania.

        • 17 3

      • - kolejni chcieliby miec czym dojechac bez problemu i o kazdej godzinie do centrum miasta

        • 16 3

  • A co na to radna Dunajka? Zapadła się pod ziemię? (1)

    • 22 3

    • a jest z NP

      • 0 0

  • (2)

    I poco to.skm papi radna I prezydent maja racje budowac osiedle I galeria na nowy pprcieby sie przydala jak padla zatoka niema gdzie chodzic na zakupy

    • 10 14

    • (1)

      Co za bzdury. W Porcie masz 2 biedronki i Livio, nie liczę mniejszych sklepów, piekarni. Nadal twierdzisz, że nie ma gdzie zrobić zakupów? Kolejna galeria handlowa jest niepotrzebna, ich jest w Gdańsku wystarczająco

      • 6 4

      • Sklepiki,pitcernie padają.Brak zielonego ryneczku,pasmanterii,drogerii np.Rossmann.

        • 0 0

  • O czym ta dyskusja. Spojrzcie kto mieszka w Nowym Porcie ? (5)

    Byłem tam ostatnio wieczorem odwiezc moja nowa dziewczyne co ja poznalem na Openerze. Dzielnica nieciekawa, po ulicach snuja sie dziwne typy. I slyszalem ze sporo tam przemocy. Na szczescie przeprowadza sie do mnie na Szadółki.

    • 13 37

    • To nie wiedziałeś że to mroczna dzielnica jest? Nie oglądałeś filmiku o starym NP i Starej Oruni?

      • 0 0

    • (2)

      Ile Ty masz lat? 15?;) "dziwne typy" hahahah

      • 7 0

      • Dziwne bo jacys faceci w długich płaszczach. (1)

        Szczegolnie w okolicach cmentarza. Jeden nawet mnie zagadywal czy mam zegarek i wiem ktora godzina. Ucieklem.

        • 2 5

        • To odważna ta Twoja nowa dziewczyna, bo ja bym się bała z Tobą gdziekolwiek wychodzić:o

          • 12 1

    • Prezydent Gdanska tam nigdy nie jezdzi

      • 10 2

  • (1)

    Jaki prezydent takie rządzenie.

    • 23 3

    • Ale radna BD jest z NP.

      • 0 0

  • dlaczego tak łatwo wykorzenic pamięć sadzonki (3)

    przypominam ze na przystanku Nowy port istnieje ponad 100 letnia mozaika brukowa, biało czarne kosteczki( tak dokładnie pamiętające czasy przedwojenne to jest dawny przystanek kolejowy przedwojenny) wpisana do rejestru zabytków, w czasach rządów Po co prawda mało po niej zostało, została rozjeżdżona przez ciężarówki na nieodległą budowę budynku który teraz jest na wynajem i chyba nikt go nie chce. Sowieci spalili po wojnie budynek dworca w Nowym Porcie a rządy Po niszczą pozostałości. To nic że były rząd z Po pochodził z trójmiasta Tusk historyk z wykształcenia napisał nawet kilka książek o przedwojennym Gdańsku , były prezydent S.P robił chętnie sobie zdjęcia z artystami. Jak widzimy nic nie znaczy ze rządzi człowiek z Gdańska który by się zdawało by chronił zabytki, wszakże Stalin tez studiował w seminarium a nie przeszkadzało mu to w paleniu cerkwi. Zastanawia mnie fakt ze rzecznik urzędu konserwatora zabytków mieszkaniec Nowego Portu tak mało robi dla dzielnicy w której się urodził.

    • 27 5

    • odwieczny niedorzecznik Tymiński (1)

      to półidiota

      • 4 1

      • Pan Marcin to nasz sąsiad,jest bardzo ceniony i lubiany.Odczep się od niego.

        • 0 0

    • Kultura sięgnęła bruku ! Powinieneś zgłosić tą "mozaikę brukową" do listy światowego dziedzictwa Unesco...

      • 2 9

  • Ciekawe czy przyszły inwestor pozostawi jakąś pamiątkę po dawnej linii kolejowej. (12)

    • 121 26

    • Nikt nie likwiduje linii kolejowej (1)

      Linia kolejowa do nowego portu ma się znakomicie. Niedawno pkp plk ogłosiła kilkamiliardowy remont torów do portów w gdansku i Gdyni, który obejmuje też linie przez nowy port. Po prostu nie będzie przystanku, I tyle.

      • 9 2

      • Ma się znakomicie ale transport towarowy do portu gdańskiego,a nie linia SKM pasażerska.

        • 0 0

    • Tak, nazwie osiedle Bahnhof Neufahrwasser... (1)

      • 20 0

      • Cena bedzie wyzsza, bo beda mogli ogladac spedy neofaszystow na Westerplatte.

        • 6 4

    • Jaką pamiatkę ?

      Przecież tam nic nie ma.

      • 8 2

    • Napewno nazwę NOVA Skm Apartments

      Czy inne podobne

      • 13 0

    • Ta (4)

      Tabliczkę 30 na 30 cm wmontuje w elewację apartamentu.

      • 37 0

      • a na tabliczce tory im. marii i lecha (2)

        • 21 17

        • A obok czarne schody...

          • 6 2

        • Adamowicza

          • 10 13

      • Jak będzie z "metali kolorowych" to okoliczny element pewnie szybko ją spienięży w okolicznym skupie złomu :(

        • 16 6

    • Inwestycja będzie się nazywać Peron SKM Apartments

      • 28 10

  • Jakiś czas temu czytałem pomysł (1)

    Wykupienie gruntów od kolei. Teren gdzie są tory pomiędzy szeregami w Brzeźnie, a Letnicą - do samej Uczniowskiej.

    • 10 0

    • albo zamienić.Nie wszystko co jest wolne wyprzedawać developerovi.

      • 0 0

  • (1)

    Jestem ciekawa ile z piszących osób mieszka w nowym porcie, nowy port musi się zmieniać być bardziej otwarty na nowych mieszkańców.

    • 4 2

    • Jest nowoczesny,są nowi mieszkańcy i chce powrotu SKM-ki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane