• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

7,5 mln zł na remonty i naprawę torowisk w 1,5 roku

Szymon Zięba
27 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Wykolejenie tramwaju w okolicy Chełma spowodowało spore utrudnienia w komunikacji.
  • Wykolejenie tramwaju w okolicy Chełma spowodowało spore utrudnienia w komunikacji.
  • Wykolejenie tramwaju w okolicy Chełma spowodowało spore utrudnienia w komunikacji.

Ponad 5 mln zł w ubiegłym roku i niemal 2,5 mln zł do tej pory - takie kwoty Gdańsk wydał w ostatnich latach na remonty oraz naprawy torowisk tramwajowych. W tym czasie z powodów związanych z torami tramwaje wykolejały się w sumie szesnaście razy.



Czy zdarzyło ci się zakończyć podróż tramwajem z powodu awarii składu?

W ubiegłym roku - w lutym i w lipcu, doszło do wykolejenia tramwajów, w których zostali poszkodowani pasażerowie. Motorniczowie przekonywali wówczas, że przyczyną wypadków był stan torowisk. W tym roku w Raporcie z Trójmiasta pasażerowie informowali na początku sierpnia o podobnym zdarzeniu na Chełmiekilka dni temu w Oliwie.

Ze statystyk Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wynika, że w ubiegłym roku tramwaje wykolejały się w sumie 35 razy. W 12 przypadkach do incydentu doszło z winy torowiska, w 23 - z innych przyczyn. Urzędnicy tłumaczą, że był to na przykład efekt zalegającego błota pośniegowego w zwrotnicy, manewrów na zwrotnicy czy po prostu kolizji drogowych.

Tramwaj wykoleił się na Przymorzu



W tym roku składy wykolejały się już 26 razy, w tym czterokrotnie z winy torowiska.

15:59 10 SIERPNIA 19 (aktualizacjaakt. 18:05)

Gdańsk Chełm: wykoleił się tramwaj (20 opinii)

Chodzi o tramwaj numer 6, kierunek Łostowice. Z relacji czytelnika wynika, że tramwaj wykoleił się na pętli. - Blokada w obie strony - wskazuje czytelnik.

- Awaria tramwaju linii 6 na wysokosci pętli Chełm Witosa - wskazują urzędnicy ZTM - Na odcinku Śródmieście SKM - Łostowice Świętokrzyska obowiązuje autobusowa komunikacja zastępcza - dodają.
Chodzi o tramwaj numer 6, kierunek Łostowice. Z relacji czytelnika wynika, że tramwaj wykoleił się na pętli. - Blokada w obie strony - wskazuje czytelnik.

- Awaria tramwaju linii 6 na wysokosci pętli Chełm Witosa - wskazują urzędnicy ZTM - Na odcinku Śródmieście SKM - Łostowice Świętokrzyska obowiązuje autobusowa komunikacja zastępcza - dodają.
Zobacz więcej


Spytaliśmy w GZDiZ, jakie kwoty wydano na remont torowisk tramwajowych oraz ich naprawy. Urzędnicy poinformowali, że:
  • w 2018 r. była to kwota rzędu 5 111 666,83 zł,
  • w 2019 r. do tej pory - 2436023,00 zł (plan na cały rok - 5 038 560 zł).


- Usterki w torach dotyczą zużyć eksploatacyjnych infrastruktury torowej, pęknięć szyn i złączy, zużyć bocznych i pionowych szyn, pękania podkładów, zużyć nawierzchni drogowej w torowisku, zużycia rozjazdów i zwrotnic torowych czy deformacji układu torowego - wylicza Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Urzędnicy podkreślają, że znaczna część prac związanych z naprawami bieżącymi oraz konserwacją infrastruktury torów tramwajowych wykonywana jest podczas nocnej przerwy w ruchu tramwajowym.

Zdarza się jednak, że prowadzone prace wymuszają ograniczenia w komunikacji - z powodu prac, które były prowadzone w ostatnią niedzielę na torowisku na ulicach Nowe Ogrody i Kartuskiej w Gdańsku nie kursowały tramwaje na Siedlce i na Morenę.

W połowie sierpnia z kolei przez roboty w Oliwie pasażerów czekały zmiany w komunikacji.

- Podczas weekendowych zamknięć wykonywane są prace, które z uwagi na znaczny ich zakres nie mogłyby być wykonane podczas nocnej przerwy w ruchu tramwajowym. Ich zakres uniemożliwia wykonanie prac podczas nocnej przerwy w ruchu tramwajowym, która trwa od 3,5 do 4 godzin - podsumowuje Magdalena Kiljan.
Ogólne sumy przeznaczone na utrzymanie torowisk w 2018 i 2019 roku:
2018 - 7 532 796,25 zł;
2019 - 7 540 164,00 zł.
Długość gdańskiej sieci tramwajowej to ponad 55 km, z kolei łączna długość toru pojedynczego to nieco ponad 109 km.

Tramwaj wykoleił się na Przymorzu. Nagranie czytelnika z ubiegłego roku

Miejsca

Opinie (116) 9 zablokowanych

  • (7)

    Tam gdzie to możliwe tory kolejowe, a nie tramwajowe.

    • 13 25

    • (6)

      Czas zbudować SKM na południe, żeby w końcu dojeżdżać w cywilizowanych warunkach, a nie 40 minut w Pesie z żulem i na stojąco w ścisku.

      • 4 4

      • SKM na południe, jestem za. Za komuny ta trasa była planowana.

        Ja uważam, że powinno się przestać oszczędzać i stosować tory kolejowe - tramwaje są niewiele lżejsze od taboru kolejowego, a częstotliwość sporo większa. W Twojej opinii odczytuję, żeby budować linie kolejki miejskiej zamiast linii tramwajowych. Czyli jak -zamiast tramwaju przez Przymorze i Zaspę drugą linię SKM?

        • 1 0

      • SKM cywilizowana? chyba nie ta z Gdyni... (2)

        największe dziadostwo komunikacyjne w PL

        • 3 3

        • (1)

          to polecam trasę Łostowice Świętokrzyska - Wrzeszcz. Jak nie zepsuje się tramwaj to istnieje szansa że w 45 minut przejedziesz odcinek 8 km :) Oczywiście na stojąco, bo miejsc siedzących jest kilka i zwykle śpią na nich żule.

          • 6 0

          • To zula za leb i na kopach wysadzic, a nie narzekac..

            • 1 1

      • (1)

        w skmce na przymorze już tak masz :) Tyle że zamiast 40 masz 15.

        • 3 1

        • 15 min można postać w ścisku, 40 w tramwaju to dramat.

          • 3 2

  • Najlepsze jest to, że jak wchodziły Swingi, to wszyscy święci obiecywali ciszę na torach

    A jak piszczały tak piszczą

    • 14 1

  • Juz nieduzo brakuje by Gdańsk miał jako jedyny w Polsce wyremontowane wszystkie tory tramwajowe (2)

    Sukcesywnie od wielu lat remontuje kolejne odcinki

    • 3 26

    • Nierealne

      Tempo remontów jest takie, że zanim skończą to muszą zaczynać od początku.

      • 9 0

    • Torowisko trzeba utrzymywać cały czas. Nie można tego zrobić raz na zawsze.

      Konieczne a niestety nie stosowane jest montaż kompensatorów długości szyn a nawet mijanek - rozjazdów.

      • 6 0

  • (1)

    Jakie firmy zajmuja sie naprawa torowisk tramwajowych? Torex, Torpol czy te tylko kolejowymi?

    • 9 1

    • Firma Erdol

      • 0 0

  • 100 lat będą remontować zlodzieje

    • 10 1

  • Nie rozumiem władz miasta. Budując nowe torowiska, powinny one jednocześnie spełniać funkcję bus pasów. Ludzie są namawiani są na przesiadanie się na transport publiczny, jednocześnie nie robi się nic żeby go usprawnić. Bus pasem może jechać także policja, straż, karetka, czy taxi.
    Nieudolnie te nasze władze...

    • 16 2

  • (1)

    Może lepiej było by wozić pasażerów jakimiś elektrycznymi meleksam zamiast tramwajami które się psuja cochwila , ewentualnie zmniejszyc ilość zwiększyć jakoś komunikacji miejskiej w Gdańsku !

    • 7 17

    • pis dzielstwo

      ma nawet takiego (p)osla ktory na Meleksach dobrze sie zna...Karski sie zowie

      • 1 3

  • To smiesznie mała kwota powinni przeznaczyc na rozwijanie komunikacji miejskiej 100 razy wiecej

    Ale na udogodnienia dla blachosmrodów wydaje 500 razy więcej!!

    • 10 2

  • (3)

    Bo w Gdańsku trzeba by wybudować infrastrukturę tramwajowa na nowo , nie jest przystosowana do nowoczesnego taboru prędkość przez to nie powala i punktualność również

    • 13 7

    • Nie ma mowy o punktualności, bo co 5 minut Janusz w Passeratti blokuje torowisko.

      • 6 0

    • Przeciez wybudowalu wiekszosc torowisk na nowo

      • 3 2

    • i co chwila są światła na których stoi

      • 8 0

  • 5km na h

    Na Podwalu Przedmiejskim ponoccdwa tygodnie temu skonczylo sie naprawianie torow,ale ograniczenia do 5km w strone Centrum i 15 km w odwrotna wciaz stoja...

    • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane