• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi kierowcy na krótszej smyczy i pod nadzorem

Marcin Tymiński
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie. Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie.

Znacznie większy nadzór nad młodymi kierowcami, obowiązkowe uprawnienia do jazdy na quadach i nowe wzory prawa jazdy. To najważniejsze z licznych zmian w prawie o ruchu drogowym, jakie rząd przyjął 8 lutego. Jeszcze w tym roku mają być głosowane w Sejmie. Czy nowe rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo użytkowników dróg?



Jak oceniasz proponowane zmiany w prawie o ruchu drogowym?

Statystki wypadków są bezlitosne dla najmłodszych kierowców (do 25 roku życia). Rocznie powodują oni ponad 9 tys. wypadków drogowych, w których ginie ponad 1 tys. osób, a kolejnych kilkanaście tysięcy odnosi poważne obrażenia.

Dlatego właśnie rząd chce ich objąć dodatkowym nadzorem. W myśl proponowanych zmian, każdy świeży posiadacz prawa jazdy kategorii B, który w ciągu roku od otrzymania dokumentu popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostanie skierowany na kurs reedukacyjny. Drastyczne pogwałcenie przepisów na drodze może się też skończyć odebraniem im prawa jazdy.

Postulowane zmiany cieszą policjantów. - Od dawna postulowaliśmy o większy i dłuższy nadzór nad najmłodszymi kierowcami - komentuje młodszy inspektor Janusz Staniszewski, szef pomorskiej drogówki. - Tylko w zeszłym roku aż 72 młodym kierowcom z Pomorza cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami. Do tej pory młody kierowca tracił prawo jazdy, jeśli w ciągu roku od jego otrzymania uzbierał 20 punktów karnych,. A ten rok to często za mało, by zostać sprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Taki okres próbny już dawno wprowadziły Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Luksemburg Finlandia i Norwegia. - Liczba wypadków z udziałem młodych kierowców po wprowadzeniu takich zmian spadła tam nawet o połowę - mówi Katarzyna Rachoń, psycholog pracujący z młodzieżą. - Młodzi kierowcy nie zdają sobie często sprawy z ryzyka, jakie niesie agresywna i nieprzemyślana jazda. Niewłaściwa jest często u nich także ocena własnych umiejętności. Bywa, że po roku jeżdżenia samochodem wydaje się im, że mogą już wszystko, co prowadzi do brawurowych zachowań czy błędnej oceny sytuacji na drodze.

Kolejne ważne zmiany dotyczą kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych. Do tej pory musieli powtórnie zdawać egzamin. Teraz ma czekać na nich kurs reedukacyjny. Jeśli po nim ponownie "zaliczą" 24 punkty dopiero wtedy trafią na plac egzaminacyjny. To kontrowersyjny punkt zmian, ponieważ de facto zwiększa on dwukrotnie limit punktów, wystarczających do odebrania prawa jazdy.

Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu dodatkowo będą kierowani na kursy profilaktyki antyalkoholowej.

Skończyć się ma też szaleństwo na quadach. Osoby od 14 roku życia, które będą chciały jeździć quadami, motorowerami i innymi "lekkimi pojazdami czterokołowymi" obowiązkowo zdadzą egzamin na nową kategorię prawa jazdy - AM.

Prawo jazdy nie będzie już bezterminowe. Dokumenty na najpopularniejsze kategorie mają być ważne maksymalnie 15 lat. Termin ważności uprawnień np. na prowadzenie autobusów ma wynosić 5 lat. Do 2033 roku wszystkie prawa jazdy będą musiały zostać wymienione na te zgodne z wzorem unijnym.

Zmiany obejmą także szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają składać oświadczenia majątkowe i mieć zgodę na prowadzenie dodatkowej działalności. Z kolei instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Trafią też na badania lekarskie i psychologiczne gdzie będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Zdaniem praktyków ruchu drogowego zmiany idą w dobrym kierunku, niektórzy postulują również dodatkowe restrykcje dla piratów drogowych.

- Dobrym rozwiązaniem, o którym nie ma jednak mowy w nowym projekcie byłoby cofanie uprawnień na jakiś czas przez samych policjantów - tłumaczy Janusz Staniszewski. - Gdy policjanci zatrzymują pirata drogowego przekraczającego prędkość w obszarze zabudowanym o 100 km/h, kończy się na punktach karnych i mandacie. Skuteczniejsze byłoby np. natychmiastowe odebranie mu prawa jazdy na pół roku.

Staruszkowie za kierownicą - czy oni też są niebezpieczni?

Opinie (307) 10 zablokowanych

  • Mlodym kierowcom zabronic jazdy autami o mocy wiekszej niz 80 KM (9)

    I dodatkowo przez pierwszy rok zakaz jazdy bez osoby doroslej,posiadajacej prawo jazdy co najmniej 4 lata

    • 15 16

    • (1)

      "Mlodym kierowcom zabronic jazdy autami o mocy wiekszej niz 80 KM "

      Dzwony w autach o mniejszej mocy są mniej bolesne?
      Bo niebezpieczną prędkość, to można wyciągnąć nawet na rowerze.

      • 3 1

      • Tu nie chodzi o wypadki.Tu chodzi o nabranie doswiadczenia

        • 2 1

    • (1)

      "I dodatkowo przez pierwszy rok zakaz jazdy bez osoby doroslej,posiadajacej prawo jazdy co najmniej 4 lata"

      Hahaha, teraz buraki co mają dłużej niż dwa lata prawko mają używanie.

      • 1 1

      • Mowie na swoim przykladzie

        Malolat prawie skasowal mi auto.Na szczescie nikomu nic sie nie stalo..2 miesiace prawko auto 280 KM .A on sie tlumaczy ze auto za mocne i nie opanowal

        • 6 0

    • Tak jest! (3)

      Ja bym jednak proponował ograniczyć moc do 30KM. Dodatkowo pojęcie "młody" powinno obowiązywać do 40 roku życia. Osoba towarzysząca musiałaby mieć prawo jazdy od co najmniej 10 lat - jeśli nie jest spokrewniona z prowadzącym lub 25 lat - jeśli jest członkiem jego rodziny (wtedy istnieje prawdopodobieństwo "przymykania oka" na nieodpowiedzialne zachowania młodego kierowcy).

      • 4 3

      • Juz sie dziecko uspokuj

        • 3 2

      • ja bym jeszcze dodał

        że adres w dowodzie osobistym, na prawie jazdy i w dowodzie rejstracyjnym musi się pokrywać :)

        • 4 0

      • A ja proponuję w ogóle zabronić młodym jazdy samochodem i wszystkie problemy znikną jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki !!!
        Prawo jazdy od 25 r.ż. i od razu poprawimy statystyki :P

        • 1 0

    • Coś w tym jest. Mocne auto faktycznie trudniej jest opanować,

      bo za łatwo się rozpędza. Wiem z własnego doświadczenia.

      • 2 4

  • Tylko nie porownujcie osob starszych do mlodziezy (3)

    Osoba starsza ma zazwyczaj nieco wolniejsze reakcje, ale z reguly jezdzi
    POWOLI I UWAZNIE.

    Nawet jesli uczestniczy w wypadku to zazwyczaj skutki sa niewielkie...

    Mlodzi jezdza szybko i bez wyobrazni (nie wszyscy ale znaczna czesc) i na dodatek nie maja doswiadczenia jak zachowac sie w sytucjach kryzysowych.

    • 14 9

    • baranie jeden, chyba muszą gdzies te doświadczenie nabyć, żeby wiedzieć jak mają się zachowywać w sytuacjach kryzysowych. Ty wiedziałeś od razu?

      • 4 6

    • Powoli owszem, ale uważnie to na pewno nie. Siedzi takie coś za kółkiem, ani myśli się rozejrzeć. Boję się starszych wiekiem kierowców bardziej niż mlodych, bo młody nawet jak szaleje, to mnie zauważy i może ominie. A starszy sprawia wrażenie, jakby nawet skręcać nie umiał

      • 2 6

    • z jazdą autem jest jak z każdą inną umiejętnością.Jak masz praktykę to jesteś dobrym kierowcą a jak przepraszam bardzo zdobyć praktykę bez jeżdżenia?To są takie pobożne życzenia ministerialnych pierdzistołków.Mogą nic nie robić nie budować dróg bo winni wszystkiemu młodzi kierowcy dostaną za swoje i zagra gitara.Czy zakaz jazdy na ścigaczu poniżej 24 lat będzie w ogóle egzekwowalny?Raz że w kasku trudno sprawdzić jak kto wygląda a raczej nie wierzę że będą ich zatrzymywać żeby się przypatrzeć

      • 1 3

  • A co ze starymi keirowcami, po 70 roku życia?! (5)

    Tacy to nie jeżdżą jak święte krowy, nic nie widzą, w lusterka nie patrzą, przy parkowaniu często przyrysowują samochód obok, na zielonych strzałkach stoją, bo ich chyba również nie widzą. Do tego po prawie pustej drodze w nocy na której ograniczenie wynosi 70km/h jadą 40km/h.. czym powodują złość u kierowców jadących za nimi i chęć wyprzedzenia takiego delikwenta.
    Ale winni są młodzi kierowcy, a nie pierniki...

    • 14 19

    • Panowie po 70 beda musieli przechodzic obowiazkowe badanie .Takie sa plany

      • 5 0

    • miało być "tacy to jeżdżą jak święte krowy"

      przepraszam za błąd.

      • 0 1

    • Bajabongo (2)

      Tez bedziesz stary. KULTURA nakazuje by starszych ludzi szanowac i im pomagac, w tym rowniez miesci sie wyrozumialosc.

      • 4 1

      • (1)

        Wyrozumiałość? Mam być wyrozumiały jak widzę, że stara oferma nie potrafi zaparkować i mi samochód przyrysowuje ? Mam być wyrozumiały jak widzę, że jedzie taki starzec i mnie nie widzi przechodzącego przez przejście dla pieszych?
        To może zrób tak, że młodych będziemy zamykać za stłuczki, a dla starszych trzeba być wyrozumiałym więc niech mają wypadki, potrącają pieszych, ppwodują zagrożenie na drogach, bo najważniejszy jest szacunek dla starszych, a nie bezpeiczeństwo !

        • 4 6

        • Też Ci zagram na nosie za 40 lat.

          Wtedy zrozumiesz o czym pisze bamako

          • 4 2

  • (4)

    Jak zwykle szukają sobie wroga do zwalenia na niego winy.Aż strach pomyśleć kogo te rządowe palanty wybrałyby sobie na cel gdyby nie młodzi kierowcy.Przepraszam bardzo a czy nikt z tych starych pierdzieli nie był nigdy młody?zawsze byli tacy doświadczeni niby jak inaczej można się uczyć jazdy jak nie na drogach jako kierowcy z prawem jazdy w ręku?Kursy uczą jak zdać tzn jak dokładnie zaparkować ruszyć pod górkę i trochę teorii nic poza tym.

    • 2 8

    • pitolisz. na całym świecie młodzi kierowcy statystycznie powodują najwięcej śmiertelnych (3)

      wypadków. Ponadto co to ma do rzeczy, że kiedyś był młody (i w domyśle głupi) ? mamy z tego powodu kontynuować to jako starsi (i w domyśle) mądrzejsi ?

      • 3 1

      • (2)

        a ja sikam na statystyki wymyślają je idioci dla innych idiotów.To że każdy był młody właśnie ma znaczenie bo taki debil minister czy komendant mieli swobodę w uczeniu się jazdy i zdobywaniu doświadczenia a tu pobożne życzenie że po zaostrzeniu kryteriów prowadzenia samochodu nagle stanie się cud i przestaną ginąć ludzie.Dlaczego temat budowy dróg znika przy okazji takich pomysłów?Statystyka to głupota bo wrzuca wszystkich ludzi do jednego wora i u tych którzy chcą bezpiecznie jeździć wywołuje tylko niepotrzebną złość.Dosyć szykan do ludzi ministerialne pacany.Tym gnojom płaci się spore pensje za wymyslanie takich gniotów prawnych.

        • 1 4

        • zdaje ci sie (1)

          glupoty piszesz
          ja mam prawko od kilku lat i od poczatku jedyne czego przestrzegalem to nie wsiadac po alkoholu bo nie chcialem prawka stracic a jazda za szybko czy wymuszenie pierwszeństwa to byly tylko mandaty ktorymi sie nie przejmowalem gdyby za to samo mieliby mi zabrac prawko to bym nigdy nie szalal za kolkiem
          fakt faktem nikogo nie zabilem ale ile mlodych spowodowalo wypadek?
          ilez nich by nie szalalo gdyby mieli im zabrac prawko?
          mandatami sie nikt mlodych nie przejmuje strata prawka juz tak
          porownaj sobie w ktorej kategorii wiekowej lapia najwiecej pijanych kierowcow
          miedyz 40 a 50 rokiem zycia
          najmniej pijanych kierowcow jest wsrod starych i mlodych

          • 1 1

          • najpierw sobie powiedz jaka jest skuteczność kontroli w Polsce można przez 20 lat jeździć bez prawa jazdy i nie dostać za to nawet mandatów.Jesteśmy mistrzami w wymyślaniu coraz głupszych przepisów.

            • 2 0

  • ...

    jak to przeczytałem i wasze opinie...
    brak mi slow
    większa głupota to rzadkość

    • 11 2

  • Młodzi, macie jedno życie!

    Nie zdążysz tu czy tam? No i co z tego? Czy nie lepiej żyć? Pomyślcie o tym.

    • 12 4

  • Jak wariaci jeżdżą panowie w średnim wieku! a nie młodzi.

    To chyba przez kryzys wieku średniego panowie między 40-50 rokiem życia jeżdżą jak wariaci , zmieniając pas nie dają kierunkowskazów, nie zatrzymują się na zielonych strzałkach, stopach, wyprzedzają na drugiego etc.

    • 12 5

  • (9)

    I po co te ograniczenia. jak jade obwodnica to nie bede sie wlukl 80 tylko pojade 150 bo tyle moge a nawet szybciej ale przeszkadzaja. A jak jade z Sopotu do Gdynia to po tej dwupasmowce tez moge jechac 120 i po co zabraniac, bo jakis glupek nieumie jezdzic szybko? I moze jeszcze ciagle mam te kierunkowskazy wlaczac? Jak ktos chce skrecac to widze i nie musi wlaczac. Ja tez nie uzywam kierunkowskazow i dobrze.

    • 4 27

    • GPU czy GWE????

      • 2 1

    • do dex (6)

      to z taka jazdą matole pojeżdżij sobie na lotnisku lub torze

      • 6 1

      • Prowokacja ,nie karmic trolla (5)

        • 5 0

        • (4)

          jaka prowokacja jak widze jak jezdza niektore matoly to mnie wkurza. takie zawalidrogi nie powinny jezdzic po drodze w ogole. albo jezdzisz szybko albo zjezdzaj na rower

          • 0 7

          • O sobie mowisz:)

            • 2 0

          • jestes idiota (2)

            w jaki sposob odroznisz kogos kto jedize prosto od kogos kto skreca?
            niech zgadne t ypewnie jedizesz 80 i nagle ostro hamujesz i zaczynasz skrecac?
            wiesz po co sa jelopie ze wsi kierunkowskazy jak ktos przede mna go wlacza to ja wiem ze musz ezwolnic bo on skreca jak jakis imbecyl jak ty go nie wlacza to ryzykuje z e wniego wjade bo nie spodizewalem sie za tkai as preskosic ni stad ni zowad nagle sie zatrzymuje na srodku drogi

            • 2 0

            • Przecież to jełopy z miasta nie włączają kierunkowskazów, przekraczają ciągłą, skręcają w prawo z lewego pasa, skręcają w lewo z prawego pasa, przejeżdżają na późnym czerwonym (daltonistyczne miastowe wsioki), wymuszają pierwszeństwo na tramwajach, wymuszają pierwszeństwo na przejściach dla pieszych, ...............i wiele, wiele innych.

              • 2 0

            • Mowilem nie karmic trolla:)))))

              • 0 0

    • GKA??

      • 1 0

  • przecieram oczy ze zdumienia (3)

    moje apele jednak odnoszą skutek...

    Jakieś kilka miesięcy temu pisałem o tym aby prawko było czasowe, to znaczy po jakimś tam czasie trzeba je odnowić aby skorygować złe nawyki drogowe (u instruktora). Tyle że ja proponowałem 5 lat dla aut osobowych.

    Bardzo pozytywny artek.

    Pozdrawiam!

    super!

    • 2 22

    • bombardier (1)

      Wiem, ze to niby ironia (mam nadzieje), ale i tak szczerze musze Ci napisac, ze jestes na tym forum spalony...

      • 8 1

      • "Witam, chcę wam tylko powiedzieć mili państwo"

        "że odchodzę z tego forum. Poziom jadu i agresji pod moim adresem jest tutaj TAK_NIENATURALNIE wysoki, że nie chcę już dalej w tym uczestniczyć. Miałem wielkie plany, chciałem aby to miejsce stało się moim internetowym domem - cóż, dom to nie miejsce gdzie każdy dookoła myśli jedynie o twoim 'nieistnieniu'. Żaden człowiek nie stanowi samotnej wyspy tylko część kontynentu.

        Sytuacji drogowych nawet nie chce mi się komentować. Przytoczę jedynie fakt, że kiedy po raz pierwszy jechałem do Trójmiasta, uderzyło mnie (już na autostradzie, tym marnym skrawku, który wtedy był) niezwykłe chamstwo i brawura, mruganie, podjeżdżanie pod zderzak - (TAK - choć jestem już długoletnim kierowcą i koła mojego auta nawinęły już trochę kilometrów - zdziwiło mnie to). Początkowo tłumaczyłem to sobie na różne sposoby by wreszcie pogodzić się z tym faktem - ludzie tutaj tacy są, ludzi nie zmienisz.

        Ludzkiej natury danego regionu nie zmienisz. Zdajcie sobie sprawę że to WY TWORZYCIE:
        - bezsensowny pośpiech
        - homo homini lupus est
        - złe emocje, w innych ludziach widzicie (drodzy Trójmieszczanie) jedynie wrogą istotę. Zero uśmiechu, max wrogości.
        - kobiety nie uśmiechają się na ulicach, smutne spuszczone twarze. (przypominam że nadal jestem singlem)
        - ceny oderwane od rzeczywistości, nachapać, nachapać
        - drogi budowane z plasteliny za góry złota
        - nieskomunikowane połączenia komunikacyjne w całym mieście
        - pakowanie nosa do nie swoich spraw, tzw. 'pouczanie'. jak żyć, z kim kopulować, jak chodzić, jak jeździć.
        - mentalność kalego: Ja ukraść krowę - dobrze, mi ukraść krowę - źle.
        - plucie jadem na forum (musiałem założyć trzy sprawy z tego powodu)

        Dlaczego darzę Gdynię sympatią? Nie nie mieszkam w Gdyni, mieszkam na Morenie. Tramwaj bombardier stał się moją ksywą bo widziałem w nim nowoczesny promyk w tej wielkiej sypialni. Tak więc dlaczego podoba mi się Gdynia? Dlatego, że tam dziewczyny częściej się do mnie uśmiechają. Tylko tyle i aż tyle.

        WSZYSTKO.

        PS. ten tekst jeszcze kilka razy się pojawi aby ludzie mogli go przeczytać."

        • 0 0

    • porażająca impotencja umysłowa. teraz jeszcze myśli że ktoś zasugerował się jego idiotycznymi wypocinami na zaściankowym forum.

      • 2 1

  • Dobre i to (8)

    nikt nie dostrzega że w Gdańsku dzięki zmotoryzowanym kaszubom mamy juz smog jak w wielkim metropoliach. Stare samochody trują nas wszystkich.
    http://www.armaag.gda.pl/komunikat.htm
    stężenie PM10 przekracza normę w całym trójmieście.

    • 11 6

    • (2)

      Sugerujesz, że głównym powodem smogu w Gdańsku są przyjezdni Kaszubi?

      • 4 1

      • Głównym powodem smogu w Gdańsku są stare samochody i stare piece (1)

        nie będzie odkryciem że najwięcej starych samochodów jest na wsi na kaszubach a w miasrtach są zazwyczaj nowsze auta. Najlepszym dowodem na to jest fakt że powietrze w Kartuzach i Kościerzynie jest jeszcze bardziej skarzone niż w Gdańsku.
        I nie ma się za co obrażac bo z faktami sie nie dyskutuje

        • 3 6

        • Zdejmij klapki z oczu i się rozejrzyj ile złomu jeździ na trójmiejskich blachach...z cał pewnoscią więcej niż na kaszubskich.

          • 5 0

    • (4)

      dziś się dowiedziałem, że w Belgii też jest smog. myślisz, że to przez stare samochody belgów?

      • 3 0

      • A w Krakowie byl smok:)

        Jezeli myslisz o kaszubach jako o kaszubach to mi cie zal

        • 1 0

      • Pewnie ze przez kaszubow:) (2)

        • 1 1

        • Ja wszystko zrzucam na wine Kaszubów, i z regóły mam rację ;) (1)

          • 0 0

          • Jeżeli skończy sie świat to pewnie będzie to wina Kaszuba

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane