• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi kierowcy na krótszej smyczy i pod nadzorem

Marcin Tymiński
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie. Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie.

Znacznie większy nadzór nad młodymi kierowcami, obowiązkowe uprawnienia do jazdy na quadach i nowe wzory prawa jazdy. To najważniejsze z licznych zmian w prawie o ruchu drogowym, jakie rząd przyjął 8 lutego. Jeszcze w tym roku mają być głosowane w Sejmie. Czy nowe rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo użytkowników dróg?



Jak oceniasz proponowane zmiany w prawie o ruchu drogowym?

Statystki wypadków są bezlitosne dla najmłodszych kierowców (do 25 roku życia). Rocznie powodują oni ponad 9 tys. wypadków drogowych, w których ginie ponad 1 tys. osób, a kolejnych kilkanaście tysięcy odnosi poważne obrażenia.

Dlatego właśnie rząd chce ich objąć dodatkowym nadzorem. W myśl proponowanych zmian, każdy świeży posiadacz prawa jazdy kategorii B, który w ciągu roku od otrzymania dokumentu popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostanie skierowany na kurs reedukacyjny. Drastyczne pogwałcenie przepisów na drodze może się też skończyć odebraniem im prawa jazdy.

Postulowane zmiany cieszą policjantów. - Od dawna postulowaliśmy o większy i dłuższy nadzór nad najmłodszymi kierowcami - komentuje młodszy inspektor Janusz Staniszewski, szef pomorskiej drogówki. - Tylko w zeszłym roku aż 72 młodym kierowcom z Pomorza cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami. Do tej pory młody kierowca tracił prawo jazdy, jeśli w ciągu roku od jego otrzymania uzbierał 20 punktów karnych,. A ten rok to często za mało, by zostać sprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Taki okres próbny już dawno wprowadziły Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Luksemburg Finlandia i Norwegia. - Liczba wypadków z udziałem młodych kierowców po wprowadzeniu takich zmian spadła tam nawet o połowę - mówi Katarzyna Rachoń, psycholog pracujący z młodzieżą. - Młodzi kierowcy nie zdają sobie często sprawy z ryzyka, jakie niesie agresywna i nieprzemyślana jazda. Niewłaściwa jest często u nich także ocena własnych umiejętności. Bywa, że po roku jeżdżenia samochodem wydaje się im, że mogą już wszystko, co prowadzi do brawurowych zachowań czy błędnej oceny sytuacji na drodze.

Kolejne ważne zmiany dotyczą kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych. Do tej pory musieli powtórnie zdawać egzamin. Teraz ma czekać na nich kurs reedukacyjny. Jeśli po nim ponownie "zaliczą" 24 punkty dopiero wtedy trafią na plac egzaminacyjny. To kontrowersyjny punkt zmian, ponieważ de facto zwiększa on dwukrotnie limit punktów, wystarczających do odebrania prawa jazdy.

Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu dodatkowo będą kierowani na kursy profilaktyki antyalkoholowej.

Skończyć się ma też szaleństwo na quadach. Osoby od 14 roku życia, które będą chciały jeździć quadami, motorowerami i innymi "lekkimi pojazdami czterokołowymi" obowiązkowo zdadzą egzamin na nową kategorię prawa jazdy - AM.

Prawo jazdy nie będzie już bezterminowe. Dokumenty na najpopularniejsze kategorie mają być ważne maksymalnie 15 lat. Termin ważności uprawnień np. na prowadzenie autobusów ma wynosić 5 lat. Do 2033 roku wszystkie prawa jazdy będą musiały zostać wymienione na te zgodne z wzorem unijnym.

Zmiany obejmą także szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają składać oświadczenia majątkowe i mieć zgodę na prowadzenie dodatkowej działalności. Z kolei instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Trafią też na badania lekarskie i psychologiczne gdzie będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Zdaniem praktyków ruchu drogowego zmiany idą w dobrym kierunku, niektórzy postulują również dodatkowe restrykcje dla piratów drogowych.

- Dobrym rozwiązaniem, o którym nie ma jednak mowy w nowym projekcie byłoby cofanie uprawnień na jakiś czas przez samych policjantów - tłumaczy Janusz Staniszewski. - Gdy policjanci zatrzymują pirata drogowego przekraczającego prędkość w obszarze zabudowanym o 100 km/h, kończy się na punktach karnych i mandacie. Skuteczniejsze byłoby np. natychmiastowe odebranie mu prawa jazdy na pół roku.

Staruszkowie za kierownicą - czy oni też są niebezpieczni?

Opinie (307) 10 zablokowanych

  • uprawnienia do jazdy na quadach

    Takie uprawnienia sprawią, że nikt nie będzie kupował kładów. To są pojazdy niszowe, ale nie da się zaprzeczyć ich uciążliwości. Uprawnienia do jazdy tego nie rozwiążą.
    Ogólnie jestem za tym, aby prawo wymagało od wszystkich pojazdów ograniczenia emisji hałasu i spalin. Do ukrócenia wyczynów piratów są odpowiednie służby.

    • 2 1

  • "fatalne drogi i jazda szrotami"

    to spróbuj szrotem wjechać w drzewo rosnące przy fatalnej drodze jadąc 40km/h i nowym volvo w drzewo rosnące przy świetnej drodze jadąc prędkością 140km/h.

    słyszałeś o czymś takim jak dostosowanie prędkości do warunków? wszystko jest w tym prostym zdaniu zawarte.

    • 6 1

  • Nie dość tego że, teraz jest ogólnie ciężko zdać prawko to teraz jeszcze jakieś głupie ograniczenia mają wprowadzić - ŻENADA ! (1)

    ! ! ! ! ! ! Nie dość tego że, teraz jest ogólnie ciężko zdać prawko to teraz jeszcze jakieś głupie ograniczenia mają wprowadzić - ŻENADA ! ! ! ! ! ! !

    Zamiast tak utrudniać zdanie prawa jazdy lepiej niech się wezmą za naprawienie polskich dróg oraz za coraz marniejsze szanse na znalezienie pracy ! ! ! ! !

    • 2 9

    • glupie ograniczenia?

      ciezko zdac prawko - nieprawd apo porstu trzeba umiec jedzic ja zdalem za piewrszym razem
      fakt faktem wyjezdzilem na kursie 50 godzin a nie jak kazdy 30

      glupie ograniczenia?
      jazda zgodnie z przepisami to wedlug ciebe glupie ograniczenia?
      to widac ze ty zwykly pirat jestes

      • 3 0

  • Prawo jazdy nie będzie już bezterminowe

    Rozumiem, że ci którzy zdobyli prawko PRZED tymi zmianami nie muszą obawiać się zabrania dokumentu?

    A reszta? Bezterminowe - znaczy jak dowód? Nowa fotka i tyle. Czy tu chodzi o ponowny egzamin potwierdzający umiejętności?

    • 1 0

  • Mam 23 lata (4)

    i już od czterech lat jestem przedstawicielem handlowym na terenie całej Polski. Poruszam się samochodem. Nigdy nie byłem sprawcą wypadku czy choćby kolizji drogowej.
    Czy zaczynając prowadzić samochód po 5-7 godzin dziennie w wieku 19 lat sprawiałem zagrożenie na drodze? NIGDY. Jestem zmęczony - zajeżdżam na stację. Od zawsze unikałem przegrzania organizmu (nie mam klimatyzacji) i rozkojarzenia. Śpieszyć się nie musiałem - mam stałą pensję plus prowizję.

    Proszę więc o nie szufladkowanie wszystkich młodych kierowców i przyczepiania etykietki wariata drogowego. Proszę się przyjrzeć najpierw osobą starszym, które z opóźnionymi reakcjami wsiadają za kierownicę. Zresztą niedawno tutaj był o tym artykuł...

    • 5 5

    • Chocbys nawey byl samym Kubica a rozsadku mialbys wiecej niz Kaczynski to i tak nic nie zmieni faktu, ze mlodzi ludzie w wiekszosci jezdza niebezpiecznie. DO tego w naszym slodkim kraju nabieraja nawykow od starszych kierowcownop przedstawicieli handlowych, ktorzy wyciskaja ze swoich PAND srednia roczna w km/h wyzsza niz Norweg w swoim Porsche 911.
      Co do ludzi starszych to powtarzam po raz wtory, ze ani sie obejrzysz i tez nim bedziesz. mam nadzieje, ze chociaz reakcje bedziesz mial wolniejsze to auto pozwoli ci bezpiecznie sie poruszac i nie bedziesz zaskakiwany na drodze przez pedzacych 19 latkow.

      • 4 1

    • (2)

      Mmożesz podać maila do siebie, mam parę pytań poza temat.
      Pozdrawiam.

      • 0 0

      • na Randki.pl sie zglos jak kogos szukasz

        • 0 1

      • kiubas(małpa)o2.pl

        • 0 0

  • A najgorsi to sa przedstawiciele handlowi (5)

    Zajmuja miejsca parkingowe ,a powinni autem sluzbowym parkowac w firmie.Na trasie ciagle sie spiesza,nie licza sie z innymi kierujacymi.Za nic maja stluczki bo auta sluzbowe i nic im do tego.Wiecznie zmeczeni niewyspani z telefonami przy uchu w trakcie jazdy

    • 9 3

    • (4)

      Osobiście nie muszę przejmować się opiniami podobnymi do Twoich. Posiadam zestaw głośnomówiący, śpieszyć się nie muszę - umawiam się na konkretne godziny, stłuczki żadnej nie miałem. Co do miejsc parkingowych to częściowo się zgadzam. Specjalnej koperty, jak dla osób niepełnosprawnych, jeszcze nie wymyślili - dla przedstawicieli handlowych :). A koperty są dla pojazdów, niezależnie czy to poseł, przedstawiciel czy ksiądz.

      • 2 0

      • Poseł akurat leje na koperty i inne zakazy.

        • 1 0

      • Tylko ze ja place za miejsce pod moim blokiem za prywatne auto a ty nie

        • 0 1

      • Wlasnie powinienes bo tak was postrzegaja kierowcy niestety

        U mnie w firmie jest ich okolo 20.Co dwa lata nowe auto,nic ich nie interesuje zadne otarcie zadna stluczka naprawa, nic.Aw rozmowach tylko sie chwala rekordami ile to nie jechali.Teraz pobijaja rekordy na trasie do Warszawy

        • 2 1

      • no dobra, ale ilu jest takich jak Ty?

        mniejszość i o to się rozchodzi.

        • 0 1

  • quady a rozum (3)

    dodatkowe prawo jazdy na quada to śmieszne, a czym jest quad? raczej nie motocyklem, a zwyklym pojazdem, wiec po co wprawadzać nową kategorię? i jak będzie wygladać zdawanie, z egzaminatorem na torze sportowym, czy może w błotach na poligonie? sam jestem quadowcem, i żadne dodatkowe uprawnienia niczego nie zmnienią, bo uprawnienia a rozum, to zupełnie inne kwestie.

    • 3 1

    • Najpierw wbij sobie i swoim kolegom ,ze jezdzic mozna tylko w miejscach do tego wyznaczonych

      A nie po lasach plazach.Nic sobie nie robicie z zakazow wjazdu do lasu.Jak paru z was straci prawko za wjazd do lasu to moze arozumiecie ze nie jestescie bezkarni.Stac cie na quada to chyba stac cie na wykupienie sobie paru godzin na torze do tego przeznaczonym.

      • 4 0

    • I bardzo ladnie napisales (1)

      QUADY A ROZUM

      • 0 0

      • bo quad to w 99% oznacza brak rozumu!

        • 3 0

  • zamiast zabrać sie za pesudo szkoły nauki jazdy!!

    To znowu nic co mogło by sie zmienic na dobre niema w nowychh przepisach a szkoda

    • 1 0

  • niech się odwalą od tych młodych, to rutyna i chamstwo w większości gubi ludzi, nie zależnie od wieku. pozdrawiam rozważnych .

    • 1 2

  • zastanówcie ise co trzeba zrobic żeby młody kierowca lepiej jeździł

    bo dlaczego dzieja sie wypadki wiedzą wszyscy.

    1.brak umiejętności
    2.brak właściwej oceny sytuacji
    3.skrajna głupota i bezmyślność

    moze zacznijcie uczyć jeździć a nie zdawać egzamin który w żaden sposób nie oddaje tego czy osoba zdająca nadaje sie do samodzielnego prowadzenia auta.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane