• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi kierowcy na krótszej smyczy i pod nadzorem

Marcin Tymiński
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie. Młodzi kierowcy powodują 9 tys. wypadków rocznie, w których ginie ok. 1 tys. osób rocznie.

Znacznie większy nadzór nad młodymi kierowcami, obowiązkowe uprawnienia do jazdy na quadach i nowe wzory prawa jazdy. To najważniejsze z licznych zmian w prawie o ruchu drogowym, jakie rząd przyjął 8 lutego. Jeszcze w tym roku mają być głosowane w Sejmie. Czy nowe rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo użytkowników dróg?



Jak oceniasz proponowane zmiany w prawie o ruchu drogowym?

Statystki wypadków są bezlitosne dla najmłodszych kierowców (do 25 roku życia). Rocznie powodują oni ponad 9 tys. wypadków drogowych, w których ginie ponad 1 tys. osób, a kolejnych kilkanaście tysięcy odnosi poważne obrażenia.

Dlatego właśnie rząd chce ich objąć dodatkowym nadzorem. W myśl proponowanych zmian, każdy świeży posiadacz prawa jazdy kategorii B, który w ciągu roku od otrzymania dokumentu popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostanie skierowany na kurs reedukacyjny. Drastyczne pogwałcenie przepisów na drodze może się też skończyć odebraniem im prawa jazdy.

Postulowane zmiany cieszą policjantów. - Od dawna postulowaliśmy o większy i dłuższy nadzór nad najmłodszymi kierowcami - komentuje młodszy inspektor Janusz Staniszewski, szef pomorskiej drogówki. - Tylko w zeszłym roku aż 72 młodym kierowcom z Pomorza cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami. Do tej pory młody kierowca tracił prawo jazdy, jeśli w ciągu roku od jego otrzymania uzbierał 20 punktów karnych,. A ten rok to często za mało, by zostać sprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Taki okres próbny już dawno wprowadziły Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Luksemburg Finlandia i Norwegia. - Liczba wypadków z udziałem młodych kierowców po wprowadzeniu takich zmian spadła tam nawet o połowę - mówi Katarzyna Rachoń, psycholog pracujący z młodzieżą. - Młodzi kierowcy nie zdają sobie często sprawy z ryzyka, jakie niesie agresywna i nieprzemyślana jazda. Niewłaściwa jest często u nich także ocena własnych umiejętności. Bywa, że po roku jeżdżenia samochodem wydaje się im, że mogą już wszystko, co prowadzi do brawurowych zachowań czy błędnej oceny sytuacji na drodze.

Kolejne ważne zmiany dotyczą kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych. Do tej pory musieli powtórnie zdawać egzamin. Teraz ma czekać na nich kurs reedukacyjny. Jeśli po nim ponownie "zaliczą" 24 punkty dopiero wtedy trafią na plac egzaminacyjny. To kontrowersyjny punkt zmian, ponieważ de facto zwiększa on dwukrotnie limit punktów, wystarczających do odebrania prawa jazdy.

Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu dodatkowo będą kierowani na kursy profilaktyki antyalkoholowej.

Skończyć się ma też szaleństwo na quadach. Osoby od 14 roku życia, które będą chciały jeździć quadami, motorowerami i innymi "lekkimi pojazdami czterokołowymi" obowiązkowo zdadzą egzamin na nową kategorię prawa jazdy - AM.

Prawo jazdy nie będzie już bezterminowe. Dokumenty na najpopularniejsze kategorie mają być ważne maksymalnie 15 lat. Termin ważności uprawnień np. na prowadzenie autobusów ma wynosić 5 lat. Do 2033 roku wszystkie prawa jazdy będą musiały zostać wymienione na te zgodne z wzorem unijnym.

Zmiany obejmą także szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają składać oświadczenia majątkowe i mieć zgodę na prowadzenie dodatkowej działalności. Z kolei instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Trafią też na badania lekarskie i psychologiczne gdzie będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Zdaniem praktyków ruchu drogowego zmiany idą w dobrym kierunku, niektórzy postulują również dodatkowe restrykcje dla piratów drogowych.

- Dobrym rozwiązaniem, o którym nie ma jednak mowy w nowym projekcie byłoby cofanie uprawnień na jakiś czas przez samych policjantów - tłumaczy Janusz Staniszewski. - Gdy policjanci zatrzymują pirata drogowego przekraczającego prędkość w obszarze zabudowanym o 100 km/h, kończy się na punktach karnych i mandacie. Skuteczniejsze byłoby np. natychmiastowe odebranie mu prawa jazdy na pół roku.

Staruszkowie za kierownicą - czy oni też są niebezpieczni?

Opinie (307) 10 zablokowanych

  • vvv qsa?

    to juz totalna bzdura aby sami policjanci cofali uprawnenia.przeciez to zwykli ludzie w mundurkach.moga zalatwiac swoje sprawy w obliczu prawa.robia to sedziowie wiec i oni beda to robic.jest trudniej oddychac w tej demokracji .czlowieka sprowadza sie do poziomu zera...k..wa mam naprawde dosc tego systemu.zostawcie ludzi w spokoju...mam nadzieje ze piramida rzadow kiedys runie, grzebiac decydentow.mowie NIE !!!

    • 1 1

  • czemu do 25 r.ż.?? (1)

    Rozumiem, że psychika, styl zachowania itd. np. u 20-latka są trochę inne niż u 30 czy 40-latka, ale dlaczego nadzór ma obejmować tylko młodych kierowców do 25 r.ż.
    Czy jeśli w dniu otrzymania prawa jazdy ukończę 25 lat, to wyjadę na ulicę jako lepszy kierowca-nowicjusz niż mój dzień młodszy kolega? Prawda o byciu kierowcą jest taka, że często bardziej niż wiek istotne jest doświadczenie, a więc nie wiek, a czas od wydania prawka powinien decydować o objęciu nadzorem, czy wydaniu dokumentu na okres próbny jak na zachodzie.
    Jeśli mam 24 lata i prawko od 18r.ż., to należy mnie traktować tak samo jak małolata, który dopiero zdał egzamin - śmieszne prawo!!!

    • 4 0

    • dokładnie tak, jeśli 40-latek wpadnie na pomysł zrobienia prawka, to czy z miejsca robi to z niego lepszego, bezpieczniejszego kierowcę niż 20-latek?! Z obserwacji wiem, że nie, bo nam i takich i takich świeżo upieczonych kierowców

      • 0 0

  • Starzy kierowcy vs. młodzi (1)

    Mam 26 lat, regularnie jeżdżę samochodem od 3 lat (posiadam własny).

    Uważam, że prawo powinno być bardziej restrykcyjne dla młodych,
    niedoświadczonych kierowców. Często jeżdżą oni bezmyślnie, brawurowo i niebezpiecznie.

    Nie zamierzam bronić osób starszych. Dobrą rzeczą byłoby wprowadzić powyżej określonego wieku obowiązkowe okresowe badania stwierdzające zdolność do prowadzenia pojazdów.

    • 3 0

    • takie badania powinnien przechodzić każdy

      • 3 0

  • s (1)

    co 15 lat to troche bzdura.. dobrze ze co jakis czas bo by te wszystkie stare dziadki przestaly jezdzic ale nie co 15..:/

    • 0 3

    • Ty nie doczekasz nawet pierwszych badań.

      • 2 0

  • bardzo dobrze (1)

    ostatnio byłam świadkiem jak dwóch oszołomów cudem unikneło groźnego wypadku -czołowego zderzenia z pługiem śnieżnym, gnojek za kierownicą wyprzedzał na skrzyżowaniu!!
    nóz sie w kieszeni otwiera bo sam niech ginie ale szkoda niewinnych.

    • 4 0

    • O wypraszam sobie ja jestem tylko jeden niepowtarzalny:)

      • 0 1

  • nie zgadzam sie z tym artykułem... (1)

    • 2 2

    • twoje prawo

      • 0 0

  • prawda jest taka że każdy powinien przechodzić testy psychoruchowe

    połowa baranów i tych co zakupili prawko by nie mogła jeździć i problem z głowy. Mniej samochodów, mniej wypadków, mniejsze korki.

    • 4 0

  • mam 20 lat i uważam że artykuł nie jest fair co do młodych kierowców... (4)

    Mam obecnie 20 lat a prawo jazdy posiadam od 18 roku życia i od tego czasu jezdze samochodem codziennie... Wielu twierdzi ze mlodzi kierowcy stwarzaja najwieksze zagrozenie na drodze... nie zgadzam sie z tym! mimo mlodego wieku mam ukonczone dodatkowe kursy doszkalajace (takie jak np. wychodzenie z poslizgow itd). niektorzy kierowcy po 40 nie maja zielonego pojecia nawet ze takie kursy istnieja i tak naprawde nie sa dobrymi kierowcami... policja powinna traktowac tak samo mlodych jak i starych kierowcow. jezdzac po drogach sam przekonalem sie ze mlodzi kierowcy sa bardziej wychowani niz starzy.. np. nie raz chcialem wyjechac z bocznej drogi na glowna i zaden mnie nie puszczal... gdzy jechal mlody kierowca ok 19 lat puscil mnie bez problemu... i tak jest bardzo czesto ze mlodzi sa bardziej wychowani na drogach... wiec glupota jest wprowadzanie ograniczen wiekowych co do prawa jazdy...

    • 7 2

    • Ty Mateusz patrz sie na droge i na kobiety a nie na kierowcow (3)

      • 0 1

      • Mateusz nie ma co strzelac focha tylko przyjac do wiadomosci (2)

        Dobre wykonywanie kazdej czynnosci wymaga doswiadczenia

        • 3 0

        • ne mowie z nie (1)

          owszem... wymaga doswiadczenia ale spojrz z drugiej strony, ze prawko zdaja rowniez osoby w wieku np. 30 lat i dlaczego takich kierowcow sie nie trzyma na "krotszej smycz" tak samo starszy jak i mlodszy jest "swierzakiem". wiec chyba troche bez sensu jest nadzor kierowcow do 25 lat

          • 1 0

          • Wbrew obiegowym opiniom, najwięcej kierujących pod wpływem alkoholu (ponad dopuszczalny limit, czyli 0,2 promila w organizmie) wcale nie stanowili najmłodsi kierowcy - w grupie wiekowej między 18. a 24. rokiem było ich 0,8 proc., a w wieku 25-34 lat - 1,1 proc. Większy odsetek stanowili kierowcy w średnim wieku - 1,3 proc. z nich miało 35-44 lata, a 1,1 proc. - 45-54 lata.

            • 1 0

  • (2)

    Większość tu skacze sobie wzajemnie do oczu: młodzi starszym-bo trepy,a starsi młodym, bo niebezpieczni. Ci niedołężni, a ci ryzykanci itp. Za wykroczenia i drobne stłuczki powinny być mandaty, a za spowodowanie poważnych wypadków srogie kary finansowe, bądź pozbawienia wolności BEZ WZGLĘDU NA TO CZY MŁODY I SPRAWNY, CZY DOŚWIADCZONY, CZY EMERYT. Samochody, motocykle, kłady są dla wszystkich i ulice też - ALE ODPOWIEDZIALNYCH ZA SWOJĄ JAZDĘ.

    • 5 1

    • dobrze gada! (1)

      • 1 0

      • Dać kielicha !

        • 0 0

  • dynamis - ty cytujesz radyjo? (4)

    "polskojęzyczny rząd" - trzeba mieć absolutnie n****ne w miejscu gdzie zwykle znajduje się mózg!

    pewno zaliczasz się do tej grupy małolatów po osiemnastce którym wydaje się że jezdnia należy do nich

    a ci którzy jeżdżą wolniej i szanują przepisy to wapniacy, oszołomy etc.

    co tu ma do k... nędzy "poseł z rejonu"

    ważny jest taki który potrafi podjąć inicjatywę i zostanie poparty

    bo durnia i durniów od wetowania mamy już dosyć!

    a jak ci ten rząd nie pasuje to zawsze możesz wyemigrować na Białoruś

    • 5 3

    • (1)

      ja natomiast uważam że decydować o ruchu drogowym powinni ludzie którzy sie choć trochę na tym znają.Pierdzistołki z ministerstwa infrastruktury są ostatnią grupą którą o to posądzam ile oni pomysłów mieli które wyśmiewano a potem wstydzili się je przedstawiać.Ten rząd to kupa gnoju białoruski jest znacznie lepszy bo myśli trochę o kraju a nie jak wleźć bez wazeliny w dupę to ameryce to unii europejskiej.Rzygam takimi inicjatywami i na takich posłów z koziej wólki.Dureń to już był prezydentem w latach 1990-95 i oby więcej takich nie było

      • 0 0

      • czy ty jesteś chory czy naćpany?

        co ma do tego infrastruktura?
        chodzi o bezpieczeństwo na drogach którego zagrożeniem są małolaty w tuningowanym złomie!
        nie kumasz tego?
        pewno że dla ciebie rząd białoruski jest lepszy bo ludzie jeżdżą tam furmankami i na osłach i chwalą swego pana
        a my mamy też swego veto-durnia - tylko że czas jego idiotyzmów już się kończy

        • 0 1

    • Otóż Pankracy jesteś podręcznikowym przykładem skuteczności tresury komunistycznej. (1)

      Dawniej mawiano,że poddani cara rosyjskiego są nałożeni do knuta i jeszcze chwalą swój los. Polska była z kolei przykładem poszanowania wolności obywatela. Dzisiaj pokazujesz, że dwa pokolenia Polaków wychowane przez żydokomunę, są pokoleniami niewolników. Jesteś biedaku jako ów lokator platońskiej jaskini. A przy okazji zapytam, czy słyszałeś o niejakim Marku Polu, pochodzenia mojżeszowego, wieloletnim dygnitarzu "niepodległej" Polski? On to trzymał kasę i kontrakty na autostrady jako minister kolejnych "polskich" rządów. Dzisiaj nie ma autostrad, nie ma kasy, nie ma Marka Pola. Jest natomiast zadowolony Pankracy.

      • 1 0

      • dynamis - ponownie -czy ty jesteś chory czy naćpany?

        o czym ty pieprzysz?
        tobie kaczyńscy i im podobni idioci odebrali zdolność myślenia
        przerobili ci mózg na moherową papkę
        jak kartofel - ty wszędzie widzisz żydokomunę, masonów i cyklistów!
        można mówić o powodziach - ty powiesz żydokomuna, masoni, cykliści
        można mówić o trzęsieniu ziemi na Haiti - ty powiesz żydokomuna, masoni, cykliści
        może zima w Polsce to też żydokomuna, masoni, cykliści

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane