- 1 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (29 opinii)
- 2 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (38 opinii)
- 3 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (135 opinii)
- 4 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (122 opinie)
- 5 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (65 opinii)
- 6 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (16 opinii)
Wyobraźmy sobie 11-kilometrową drogę pełną ciężarówek, stojących jedna za drugą. Taka ilość samochodów zmieści się na pokładach największych promów, które wybuduje firma Stena Line. Promy w 2010 roku mają regularnie kursować miedzy Gdynią i Karlskroną.
Rosnące zapotrzebowanie
Zapotrzebowanie na morski transport między Polską a Szwecja co roku wzrasta o 22 proc. To ze względu na ten wzrost Stena Line postanowiła zainwestować 1,6 mld zł w budowę dwóch morskich kolosów o roboczej nazwie "Super Ferries", które powstaną w niemieckiej stoczni Aker MTW Werf.
Nowoczesne jednostki z 11 pokładami, o długości 240 metrów, będą największymi promami na świecie. Firmy transportowe będą miały do dyspozycji jeszcze dogodniejsze systemy załadunku rozładunku towarów, to będzie wymagało znacznie większego placu manewrowego niż ten, z którego obecnie korzystają przewoźnicy w gdyńskim porcie.
Nowy terminal
Ponaddwustumetrowy prom nie zacumuje też przy Nabrzeżu Helskim. Keja jest tam zbyt krótka. Do tego czasu ma być jednak gotowy nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim, gdzie jednocześnie będą mogły cumować nawet trzy ogromne promy, które dzięki usytuowaniu terminalu u wejścia do portu zaoszczędzą co najmniej pół godziny. Odprawa pasażerów odbywać się będzie na terenie dawnego Dworca Morskiego, gdzie jeszcze w latach 80. obsługiwano pasażerów polskich transatlantyków.
Zielone światło
Koszt przebudowy terminalu razem z usprawnieniem dostępu do portu (m.in. rozbudowa ul. Polskiej) wyniesie około 240 mln zł - większa część ma pochodzić ze środków Unii Europejskiej.
- Inwestycja została uznana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej za kluczową, są więc duże szanse, że pieniądze na ten cel dostaniemy - mówi Mariusz Karbowski z Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Obecnie zbieramy dokumenty, przygotowujemy projekt i studium wykonalności. Całość ma być gotowa w 2011 roku, ale możliwe, że już w 2010 roku pierwszy ogromny prom Stena Line będzie mógł być obsłużony.
A jak na tym skorzysta miasto? Większe promy i więcej przeładunków to nie tylko szansa na zatrudnienie, ale także poważniejszy strumień opłat portowych. Gdynianie mogą natomiast zarobić na turystach, którzy jeszcze tłumniej zaczną przypływać do miasta.
Opinie (63) ponad 10 zablokowanych
-
2006-11-24 09:15
Wygląda fantastycznie.
- 0 0
-
2006-11-24 09:37
uwierzyli
Ech ci Szwedzi..., uwierzyli w to, że w 2010 będzie już A1. Ale czego można się po nich spodziewać, przecież oni najbardziej ufaja Ikei.
- 0 0
-
2006-11-24 09:41
nikt jeszcze nie powiedzial, że dostaniecie gazoport...
a co będzie jeśli wygra Świnoujście? oni mają lepsze warunki...
- 0 0
-
2006-11-24 09:45
rozbawiony
Chyba masz rację, dlatego ja węszę jakąś aferę. Może Szwedzi chcą wywieźć Częstochowę? Bo co innego? Chyba nie asortyment biedronki...
- 0 0
-
2006-11-24 09:50
a wy, że terminal:-P
co to za komentarz?!!!
jakaś zawiść czy co? troche to szczeniackie:)
a wizualizacje bardzo fajne. może coś z tego będzie. oby!- 0 0
-
2006-11-24 09:53
A którędy te 11 kilometrów ciężarówek będzie wyjeżdżać z Gdyni w świat?
Bo nie jestem pewien, czy sama obwodnica wystarczy...
- 0 0
-
2006-11-24 10:15
11 kilometrow
juz widze jak ta rzeka tirow jedzie przez centrum Gdyni by dotrzec do nowego nabrzeza promowego...
korki... korki... korki...
spaliny... spaliny...- 0 0
-
2006-11-24 10:36
tiry beą mogły jechać zmodernizowana ul polską (2 pasy w każdą stronę) - dalej nowowybudowaną wiśniewskiego na estakadę i do obwodnicy. do centrum tiry nie zostaną wpuszczone.
- 0 0
-
2006-11-24 10:41
nie mam wyrobionego zdania
jak czytam poprzedników, to też zauważam dezorientację
patrząc na mapkę logiczniej i prościej byłoby kończyć rejs w gdańsku
widać szwedzi wiedzą lepiej, a może to ich doświadczenie z Polakami? biznes u nas robią nie od dziś, a kwota jaką wtapiają w promy jest imponująca
do półmózgów
A-1 powstanie, jest jeszcze kolej wszak stojąc na peronie widzę często same składy kontenerów
od przybytku basia nie boli
lepiej, że u nas jak w ościennych krajach- 0 0
-
2006-11-24 10:55
do Langa
Wiesz że dzwoni ale nie wiesz gdzie. Do dworca morskiego ze skweru czyli centrum jest kawałek drogi, a mieszkańsków Sea Towers nie żałuj bo TIRY to oni będą widzieć ale jedynie z najwyższych pięter i to przez lornetkę, bo TIRY w tamte rejony nie jeżdzą przez centrum Gdyni ale estakadą, a potem ul. Wiśniewskiego, która aktualnie jest przerabiana na 4-pasmówkę....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.