• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morskie kolosy

Alina Wiśniewska
24 listopada 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Dwa największe na świecie promy będą już za trzy lata cumowały w gdyńskim porcie. Obsłużą linię do Szwecji.

Wyobraźmy sobie 11-kilometrową drogę pełną ciężarówek, stojących jedna za drugą. Taka ilość samochodów zmieści się na pokładach największych promów, które wybuduje firma Stena Line. Promy w 2010 roku mają regularnie kursować miedzy Gdynią i Karlskroną.

Rosnące zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na morski transport między Polską a Szwecja co roku wzrasta o 22 proc. To ze względu na ten wzrost Stena Line postanowiła zainwestować 1,6 mld zł w budowę dwóch morskich kolosów o roboczej nazwie "Super Ferries", które powstaną w niemieckiej stoczni Aker MTW Werf.

Nowoczesne jednostki z 11 pokładami, o długości 240 metrów, będą największymi promami na świecie. Firmy transportowe będą miały do dyspozycji jeszcze dogodniejsze systemy załadunku rozładunku towarów, to będzie wymagało znacznie większego placu manewrowego niż ten, z którego obecnie korzystają przewoźnicy w gdyńskim porcie.

Nowy terminal

Ponaddwustumetrowy prom nie zacumuje też przy Nabrzeżu Helskim. Keja jest tam zbyt krótka. Do tego czasu ma być jednak gotowy nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim, gdzie jednocześnie będą mogły cumować nawet trzy ogromne promy, które dzięki usytuowaniu terminalu u wejścia do portu zaoszczędzą co najmniej pół godziny. Odprawa pasażerów odbywać się będzie na terenie dawnego Dworca Morskiego, gdzie jeszcze w latach 80. obsługiwano pasażerów polskich transatlantyków.

Zielone światło

Koszt przebudowy terminalu razem z usprawnieniem dostępu do portu (m.in. rozbudowa ul. Polskiej) wyniesie około 240 mln zł - większa część ma pochodzić ze środków Unii Europejskiej.
- Inwestycja została uznana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej za kluczową, są więc duże szanse, że pieniądze na ten cel dostaniemy - mówi Mariusz Karbowski z Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Obecnie zbieramy dokumenty, przygotowujemy projekt i studium wykonalności. Całość ma być gotowa w 2011 roku, ale możliwe, że już w 2010 roku pierwszy ogromny prom Stena Line będzie mógł być obsłużony.

A jak na tym skorzysta miasto? Większe promy i więcej przeładunków to nie tylko szansa na zatrudnienie, ale także poważniejszy strumień opłat portowych. Gdynianie mogą natomiast zarobić na turystach, którzy jeszcze tłumniej zaczną przypływać do miasta.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (63) ponad 10 zablokowanych

  • peter tez był oryginałem

    • 0 0

  • popieram nasze 3city rosnie w sile

    3city gora!!!!

    • 0 0

  • No to co że Szwedzi wybrali port Gotów zamiast Dunów grodu

    skoro nam to już właściwie żadnej różnicy nie robi:)

    • 0 0

  • Hej Mikuś

    Pamiętam o projekcie, na razie będziemy ze szwagrem przetapiać sztućce i inne lemiesze na działa (co najmniej 280)

    • 0 0

  • Polskie promy

    Rzad pracuje i to juz z powodzeniem nad powrotem Polskiej bandery do naszego kraju.Tak wiec za te kilka lat napewno bedzie tania nasza bandera .Tak wiec bez laski beda nowe miejsca pracy w kraju.Dlaczego inni maja zarabiac na przewozie towarow a nie nasz kraj.Dlaczego podatki z dochodow maja zasilac inne panstwa.Stena normalnie wie ze beda stale i duze dochody.Na nowe promy dostaje fundusze z banku.Jestes zapewnie "zorjentowany" ale w polityce UW i jej klonow uleglej przed innymi.Polacy tez potrafia-mam nadzeje.

    • 0 0

  • do Aldwyna

    To tak trochę jak ja, wiesz. Tylko że ja, w przeciwieństwie do Ciebie, nie znajduje odskoczni od życia codziennego w bluzganiu przypadkowych ludzi (tym bardziej w polowaniu na nich). I to właśnie pod tym względem jesteś nienormalny, a nie że "transport kolejowy..." (bo to że byłby bardziej efektywny, wydajny, tańszy czy zdrowszy jakby nasuwa się samo). Dziś tak na spokojnnie chłopie, mówię Ci zbadaj się... nara

    • 0 0

  • Super sprawa

    moze turyści przyjadą specjalnie zeby je zobaczyć !

    • 0 0

  • dlaczego statek ten nie będzie budowany w Polsce ?

    W czyim interesie jest to aby statek był bodowany w Niemczech ?

    • 0 0

  • heee

    szkoda ze nie zmiesci sie tu gdzie teraz stena line cumuje bo byłby fajny widok z estakady :)

    • 0 0

  • do Adasia

    Masz racje - pardon. Zboczenie zawodowe... przyjalem poprostu ze chodzi o Urzad Celny "Dworzec Morski" ktory miesci sie przy Nab. Angielskim. Nie spojrzalem na mapke :/
    Co do 4-pasmowki to chyba masz na mysli ze jest to 2-pasmowka w jedna i druga strone. 4pasmowka to bylby wypas ;)
    Spogladajac na mape to mimo iz nie jest to samo centrum, to jednak o krok od centrum. A widzac to co sie dzieje teraz na skrzyzowaniu Wisniewskiego z byla Czechoslowacka (waskie gardlo), to raczej nie widze tego rozowo. Kazdy w stoczni chyba sobie kupil samochod, do tego mnostwo TIRow z portu drobnicowego i promowego i bedzie tak jak kiedys - korek po sam Dworzec GG.

    Do Galuxa - transport promowy z Gdyni z Nab. Helskiego dot. tylko pojazdow naczepowych - zadnych kontenerow tam nie uswiadczysz. A co do transportu kolejowego, to jest to zdaje sie raptem ok. 10-15% przypadajacy na wszystkie kontenery na BCT - reszta to tr. samochodowy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane