• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki osuwa się do Martwej Wisły. Projekt przebudowy będzie dopiero w 2025 roku

Maciej Korolczuk
8 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (282)
Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć. Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć.

Dopiero na początku przyszłego roku ma być gotowa uzupełniona dokumentacja projektowa przebudowy Mostu SiennickiegoMapka. Dotychczasowa umowa z projektantem została rozwiązana, ale miasto właśnie ogłosiło kolejny przetarg na opracowanie projektu. Modernizacja mostu jest konieczna, bo jego przyczółki oparte na drewnianych palach są w bardzo złym stanie i osuwają się do Martwej Wisły.



Czy miasto powinno zwiększyć środki na remonty dróg i mostów?

Problemy powstałego w 1912 roku Mostu Siennickiego sięgają końca II wojny światowej, gdy w 1945 roku Niemcy podjęli próbę wysadzenia w powietrze jednego z przęseł mostu.

W efekcie, po wojnie, aż do roku 1989 między Długimi Ogrodami a Przeróbką funkcjonowała tylko przeprawa tymczasowa.

Po otwarciu nowego mostu w 1989 roku oparte na drewnianych palach przyczółki zaczęły się przemieszczać w kierunku rzeki. Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem były zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Stateczność mostu z każdym rokiem była coraz słabsza.

  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.

Przyczółki chylą się ku rzece



W roku 2015 wykonano remont nawierzchni. Jak czytamy w ekspertyzie technicznej sporządzonej na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przez Konsultacyjne Biuro Projektowe, już wówczas stan techniczny przyczółków mostu określono jako bardzo zły, stwierdzono też duże przemieszczenia poziome, które obecnie są powstrzymywane przez konstrukcję przęsła pracującą jako rozpora.

- Nie dokonano wówczas krytycznej oceny sytuacji i rozebrano zakleszczone dylatacje wraz ze ściankami żwirowymi, tym samym umożliwiając przyczółkom dalszy ruch w kierunku rzeki. Na konstrukcji jezdni i w połączeniach z murami oporowymi widoczne są gołym okiem szczeliny i spękania. Analizy numeryczne wskazują, iż w przypadku braku przęsła jako rozpory i degradacji układu kozłowego pod nasypem dojdzie do osunięcia się przyczółków do rzeki - napisali eksperci.
Mimo złej kondycji przyczółków, most nie został wyłączony z eksploatacji, ale wprowadzono ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów (z wyłączeniem komunikacji miejskiej) oraz ograniczenie prędkości tramwajów do 30 km/h.


Umowa na projekt rozwiązana



W sierpniu 2021 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 roku, ale prac nie udało się dokończyć, bo miasto zerwało umowę z wykonawcą.

- W związku z brakiem postępów prac projektowych, a co za tym idzie - brakiem możliwości uzyskania kompletnej dokumentacji, odstąpiono od umowy - mówi Aneta Niezgoda z DRMG. - Przedłożona przez biuro projektowe dokumentacja nie spełnia wymagań określonych dla tego rodzaju projektów i nie została przez nas zaakceptowana. Wykonawca wielokrotnie był wzywany do przedłożenia kompletnego opracowania, jednak wezwania te pozostały bez odpowiedzi.

Dokumentacja ma być gotowa na początku 2025 roku



W środę pojawiła się szansa, że projekt zostanie uzupełniony, a most doczeka się modernizacji, która zapewni mu bezpieczną eksploatację. DRMG ogłosiła bowiem przetarg na opracowanie brakującej dokumentacji projektowej. Jak wyjaśniają urzędnicy, zasadniczym celem realizacji zadania jest zatrzymanie procesu degradacji mostu, poprzez przebudowę jego konstrukcji.

- W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, niezbędne jest ustalenie z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków zakresu dopuszczalnych ze stanowiska konserwatorskiego działań w zakresie przebudowy obiektu - podkreślają urzędnicy.
Prace nad projektem mają potrwać maksymalnie rok od podpisania umowy. Przed trzema laty przebudowę mostu wyceniono na ok. 20 mln zł. Z uwagi na inflację i wzrost kosztów pracy oraz wynagrodzeń, planowana przebudowa prawdopodobnie będzie kosztować jednak kilka milionów więcej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Bzdura. (4)

    "W efekcie, po wojnie, aż do roku 1989 między Długimi Ogrodami a Przeróbką funkcjonowała tylko przeprawa tymczasowa."

    • 21 1

    • Dokladnie

      Most był w użytku do 87 lub 88, potem był remont, na czas którego ustawiono przeprawę tymczasowa. Autor tekstu pomylił mosty... ciekawe co jeszcze pomylił pisząc ten tekst.

      • 20 0

    • ...dokładnie - bzdura.

      Most, a właściwie jego przedwojenna funkcja mostu zwodzonego nie została po wojnie odbudowana, ale przęsła były nowe, wykonane zgodnie z obowiązująca wówczas sztuką inżynierską. Nie było żadnej prowizorki....

      • 7 0

    • Oczywiście, że bzdura. (1)

      Jak po tymczasowej przeprawie mogłyby jeździć tramwaje?

      • 6 1

      • nie przekraczając 5 km/h :)))))))))))

        • 2 2

  • Klasyk w wykonaniu WdG

    Rzeczy pioryetowe zaniedbane na rzecz foteczek na fejsbuczku i hucznych festynów.

    W sam raz przez jeszcze jedną kadencję tej Pani doczekamy jakiejś katastrofy budowlanej :)

    • 42 4

  • i to popiera platforma? (6)

    to miasto staje sie ruiną a platforma postanowiła wesprzec główną odpowiedzialna za ten stan rzeczy. PObudka! wystawcie swojego kandydata

    • 37 9

    • przecież to jest platforma (2)

      Jak ma platforma nie poprzeć kogoś kto się z platformy wywodzi i z platformą trzyma? Wyjście z platformy przez panią Dulkiewicz było tylko na potrzeby wizerunkowe, związane z wywaleniem z platformy pana Adamowicza za jego 36 kont i majątek niewiadomego pochodzenia.

      • 7 3

      • Prawda, ale to znaczy, że platforma ma swoim historycznym mateczniku (1)

        w dupue mieszkańców :) Razem z obywatelskością, odpowiedzialnością i zdrowymi zasadami demokratycznymi. Czyli nic nowego :)

        • 1 2

        • Z platforma ten lewicowy twór nie ma nic wspólnego

          Tylko nazwę, Olechowski sam o tym mówił kilka lat temu, jak rudy uciekł do Brukseli a po rządził Shrek który został senatorem. O ich lecieli intelektualnym świadczy fakt ze Kopacz była premierem a Kiadwe szykowali na prezydenta, wiec komentarz jest zbędny do tego, tylko zdrowo puknieci ich popierają.

          • 1 0

    • i dalej kasujemy (2)

      przecież nie wolno napisać, że "Ola" miała 5 lat, gdy skopano remont mostu

      • 3 2

      • To się szybko postarzała od 2015. (1)

        • 0 2

        • Wadliwy był remont już w '89

          Ale skoro wg Waszego ministra "Ola" sprzedała wodociągi w wieku lat dwunastu to i to też jest jej wina

          • 1 0

  • zostaje głosowac na pis

    skoro platforma popiera takie katastrofy

    • 37 11

  • Tramwaje wolno????

    Codziennie jeżdżą ponad 50 km na godzinę , żaden nie zwalnia i to od lat.

    • 28 0

  • Dopiero w 25r? Trzeba najpierw uwzględnić jak deweloperki mają zabudować dawny zlomiwiec i okolice oraz stronę napraw taboru?

    • 32 2

  • Osuwa się? (1)

    Ba! A co, ma do góry polecieć?

    • 17 3

    • Zasada prosta,cos idzie do dołu, to cos idzie do góry i mamy katastrofę budowlaną.

      • 1 0

  • Przecież tam żaden tramwaj nie jedzie 30km/h (2)

    Tramwajofczyki wszystko do czego się dorwą to zniszczą a później wszyscy muszą się składać na rozwalone tory i mosty.

    • 14 11

    • (1)

      Bo to nie jest ograniczenie dla tramwajow

      • 1 6

      • Jest, znak dla motorniczego wisi na linii trakcyjnej - podpowiem jest kwadratowy, ma czerwoną obwódkę i napis w środku 30.

        • 1 0

  • Pamietam most tymczasowy (19)

    służył ponad 40 lat i kolejne 100 by jeszcze posłużył. Ale nie po to tunel zbudowano by teraz most naprawiac.

    • 52 87

    • Jaki most tymaczasowy? (17)

      To cały czas jest ten sam most od jego powstania,remontowany tylko. Tu nie ma żadnego nowego mostu. Nowy to był asfalt,betonowe pobocze.

      • 32 5

      • (14)

        Ciągle ten sam most ? No popatrz a historia mówi co innego: "W latach 1986-89 został rozebrany i zbudowany na nowo, węższy, ale o nośności zwiększonej do 30 ton; oddany do użytku 31 sierpnia 1989"

        • 21 11

        • Most tak, ale przyczółki nie

          • 18 0

        • To nie jest nowy most,to jest most wyremontowany. (6)

          Nowy most ma nowe podpory,nowe posadowienie,nowe fundamenty. Nowy to jest "Most Jana Pawła II" łączący wylot z Gdańska z Trasą Sucharskiego.

          • 28 0

          • Nie lubię Jana Pawła II (5)

            • 3 16

            • (4)

              A kogo lubisz, towarzyszu.

              • 8 1

              • Włodzimierza Eliasza Lenina.

                • 4 2

              • (2)

                Towarzysza Włodzimierza Eliasza Lenina

                • 3 1

              • No tak, bolszewik z dziada pradziada.

                • 7 0

              • Eliasz to po ojcu,Eliaszowicz

                • 0 0

        • Nowa to jest góra, ale najważniejze jest to na czym jest posadowiony (1)

          " W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków... "

          Naprawdę myślisz, że do ewidencji zabytków włączyli filary i przyczółki z lat 1986 -1989 ?

          • 4 1

          • Dziury w drogach

            wpisać jako dobro narodowe do ewidencji zabytków.

            • 14 1

        • Kto to jest historia? (1)

          Gdzie mieszka?

          • 4 2

          • Historia to jest imię dziewczynki która ma siostrę ...tradycję to się taka narodziła w Gdańsku dziewczynka o imieniu tradycja....:)

            • 3 0

        • Historia rzecze,ze Bierut,Stalin to nasi bohaterowie (1)

          • 3 5

          • A Jarosław Kaczyński

            Przebywał w hali, wcale nie spał.

            • 3 5

      • Jest nowy zupełnie inny od 1989

        wcześniej były podesty o mniejszej nośności do 16 ton max, po 1989 do 30 ton jest

        • 0 1

      • obok byl tymczasowy most saperski

        • 5 0

    • W latach 70 polozono most na moscie i to byl most

      Tymczasowy . Potem na remont zbudowano saperski dla aut obok ...a kilka tramwajow jezdzilo ze Stogow do Przerobki i z powrotem..

      • 8 1

  • Myślę że jeszcze

    Że dwa przejścia nad tunelami niech zrobią. Będzie akurat tyle kasy co na remont mostu i wymówka że nie ma za co naprawić się sama znajdzie

    • 35 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane